Laihat! Miten pysytte laihoina? Mun BMI 36
laihdutus tyssää aina kahden kolmen päivän jälkeen.
Jos saisi jonkun laihan ruokapäiväkirjan ja sitä noudattaisi?
Kommentit (126)
Sulla tulee nälkä aika äkkiä, jos alat syömään samat annokset kuin yli 10 kg laihemmat. Sen sijaan skippaa herkut ja syö oikeeta ruokaa kunnon ateria rytmeillä, niin jaksat paremmin. Itse syön esim. aamiaisen klo 7, lounaan 11-12, päivällisen klo 17-18 ja iltapalaa 20-21 (jos on nälkä). Voisit ottaa välipalaa, jos on nälkä 2 maissa. Aamiaiseksi syön ihan leipää, teetä ja jogurttia, lounaaksi ruisleipää, hedelmää ja jogurttia/salaattia/eilisen jämiä ja päivälliseksi jotain, missä yleensä paljon kasviksia ja kalaa/kanaa, joskus punaistakin lihaa. Hedelmiä ja kasviksia tulee se puoli kg päivässä. Iltapalaksi leipä/hedelmä. Syön herkkujakin joskus, mutta lähinnä viikonloppuisin. Tällä ateriarytmillä jaksan myös urheilla. Salille mennessä saatan syödä välipalan, jos menen ennen päivällistä Bmi 22.
Se on kolmenkimppa,uni,ravinto,liikunta.On alussa paino tipu,mutta älä käy sillon puntarilla.Sitten paino laskee se ei ole vaikeeta.Tietynlainen ruokavalio pitää olla.Tälle liikunta oli se juttu.
Syön vaan hyvää ja laadukasta ruokaa, välillä myös epäterveellisiä herkkuja. Joinain päivinä pelkästään jonkun jogurtin. Ajattelen ruokaa aika vähän enkä pelkää pientä nälkää.
Laadukas ruoka ja lautasmalli eli suurinosa lautasesta on muuta kuin lihaa. Paljon kasviksia eri muodoissa. Ja tärkeimmät hyvä aamupala ja säännöllinen ateriarytmi.
Oma bmi on vain alle 16,50. Olen siis hyvin alipainoinen. Syön kuitenkin aivan normaalisti vaikka olenkin tosi laiha joten en siis osaa sanoa varsinaisia vinkkejä laihana pysymiseen. Kaipa syömällä normaalisti(?)
Älä ahmi kiloa sipsejä ja muita herkkuka jojapäivä vaan harvoin ja kohtuudella. Lihottavat juomat kuten alkoholi ja limsat kannattaa jättää kokonaan pois. Lisäksi se ahkera ja monipuolinen liikunta jojapäivä niin että tulee hiki ja hengästyy on valttia. Tottakai sitä lihoo jos pysyy vain sohvanpohjalla ja laiskottelee.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Näyttää siltä että se mitä kaikille laihoille on yhteistä on luonnonmukainen itsetehty ruoka jota syödään kohtuudella.
En nähnyt vastauksissa mitään eineksiä, makkaroita, valmisruokia ja pitsoja, limsoja ja sokerimehuja, leipäkasoja jne.
Täytynee tehdä täysremontti ruokavaliooni, itse olen nimittäin syönyt vain jälkimmäisiä 2-3 tunnin välein pari vuosikymmentä ja vaaka näyttää jo niin paljon yli 110 kilon että jotain asialle on tehtävä.
Jotain hyötyä tästäkin palstasta.
Roskaruoka silloin tällöin (harvemmin kuin kerran viikossa) ei ketään lihota. Eivät myöskään makkarat, leikkeet ja einekset, jos niitä ei nätä joka päivä.
Avainsana on kohtuus. Joillakin toimii säännöllinen ruokarytmi. Toisilla se, että syö silloin kun nälkä ja ehkä mieluummin hetken nälkää kuunneltuaan.
Totta kyllä, että normi itsetehty kotiruoka on hyvää, kun ei syö sitä liikaa. Herkuja pikkkasen hitaasti nautiskellen, ei lappamalla itsensä kipeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Syömällä silloin kun on nälkä ja vain sellaisen annoksen, että nälkä tyydyttyy.
Kun jotain erityisen herkullista ruokaa on tarjolla, en ylensyö. Jos otan lisää, niin vain vähän. Seuraavan kerran syön kun olen nälissäni.
Jos kaapissa on suklaalevy, otan palan tai kaksi päivässä jos tekee mieli. Levy kestää kuukauden. Sipsi pussista otan muutaman lastun kerrallaan.
Syön sen mitä kulutan, en mässää.
t. BMI 23
Kysyin mitä LAIHAT syö.
Ap
Vierailija kirjoitti:
nysä kirjoitti:
Suolistobakteereista se on usein myös kiinni, ne kun alkaa huutamaan vääränlaista ravintoa juurikin parin päivän jälkeen ja sitten sitä repsahtaa. Pätkäpaasto on ihmiselle kaikkein luonnonmukaisin tapa syödä ja pitää verensokerin tasaisena kun siihen on tottunut. Eli siis juurikin 1-2 kertaa päivässä ruokaa sisään ja ainakin 16h tauko. Ja apteekista maitohappobakteereja.
Ihminen ei tarvitse apteekista mitään, paitsi korkeintaan pimeimpänä talvena d-vitamiinia.
Maitohappobakteerejakin saa hyvälaatuisista maitotuotteista kuten maustamaton jugurtti, kermaviili jne. ilman mitään tabletteja.
Mutta tableteista ei tule turhia lisäkaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Näyttää siltä että se mitä kaikille laihoille on yhteistä on luonnonmukainen itsetehty ruoka jota syödään kohtuudella.
En nähnyt vastauksissa mitään eineksiä, makkaroita, valmisruokia ja pitsoja, limsoja ja sokerimehuja, leipäkasoja jne.
Täytynee tehdä täysremontti ruokavaliooni, itse olen nimittäin syönyt vain jälkimmäisiä 2-3 tunnin välein pari vuosikymmentä ja vaaka näyttää jo niin paljon yli 110 kilon että jotain asialle on tehtävä.
Jotain hyötyä tästäkin palstasta.
Ei ole mun kirjoitus. Vastauksista päätellen, pysyn aina läskinä, niin kuivia ja mauttomia ruokavalioita.
Ap
Itse olen vain tällainen normaalipainoinen BMI 19-21 vaihdellut aikuisiällä, mutta tässä omat vinkkini:
- syön säännöllisesti aterioita, useimmiten kaksi lämmintä ateriaa päivässä, aamu- ja iltapalan ja välipalaa (yht. siis 5-6x pvä)
- aterioilla on aina kasviksia ja esim. lautasesta puolet salaattia
- syön hyviä rasvoja päivittäin (kylmäpuristettua oliiviöljyä ja pähkinät salaatissa ovat suosikkeja)
- enimmäkseen leipänä ohutta ruisleipää
- toisella lämpimällä aterialla juon lasin rasvatonta maitoa
- herkkuja/jälkiruokaa syön oikeastaan joka päivä, mutta suht koht kohtuudella, eli esim. puolet suklaapatukasta, en kerralla isoa karkkipussia tm. Toisinaan jälkkäri on smoothie, rahka tm.
- kalorit pyörivät n. 2100-2600 välillä
- nautin liikunnasta, arjessa normi aktiivinen, työ on 100% istumatyötä
Muuta syömistottumuksiasi siihen suuntaan, että tutkailet itseäsi sen pohjalta, milloin on oikeasti nälkä. Kun on nälkä, valmista ruokasi alusta asti itse äläkä sorru valmispöperöihin. Näin näet ruoan syntymisprosessin ja kasvatat tietoisesti nälkää, minkä tyydytät oikealla ja ravintorikkaalla ruoalla. Muista syödä hitaasti, kuin nautiskellen - ei hotkimalla. Aasialaisten hoikkuus perustuu vanhojen kertomusten mukaan siihen, että he syövät vain sen verran, kunnes tuntevat olevansa 80-prosenttisesti täynnä. Ei ähkyyn asti syömistä, vaan kehon toimintojen kuuntelemista sekä itsensä arvostamista. Ehkä kuitenkin tärkein asia on sisäistää, ettei syö pelkästään syömisen ilosta.
Älä siis elä syödäksesi, vaan syö elääksesi! :)
Olen kokoa 36-38, mutta runsaan ja pitkäjänteisen (säännöllisesti vuosia) liikunnan takia mittani ovat kuitenkin 163/66.
Harrastan rankempaa liikuntaa 4krt viikossa, ja muina päivinä hyötyliikuntaa ja kävelyä.
Päivän normi ruokailut:
Aamu (isoin ateria) :
Oliiveja, leipää, voita, hilloa, kananmuna, juustoja, tomaattia ja vihreitä minipaprikoita. Teetä (varmaan litrapikkuhiljaa) ja hieman myöhemmin maitokahvia.
Lounas: en ole yleensä nälkäinen lounasaikaan, proteiinijuoma salin jälkeen, maitokahvia ym. Suklaata kahvin kanssa ym.
Jos olen nälkäinen syön taas oliiveja, seesamirinkeliä, juustoa ym aamiaisen kaltaista. Helppo löytää jääkaapista.
Illallinen: esim riisiä, kikherneitä, kanaa ja jogurttia. Grillattuja vihreitä paprikoita kylkeen. Toinen aika yleinen vaihtoehto okraa tomaattikastikkeessa ja leipää.
Juomana vaikka lasi normikokista, viiniä tai olutta.
Syön kun nälkä ja todella runsaan aamiaisen takia selviänkin lopun päivää suhteellisen vähällä aktiivisuustasoonikin nähden.
Viestin 32 kirjoittaja jatkaa..
Lisäksi en laihduta! Ei mitään kitudiettejä tm. Ei kellonaikoja, ei rajoituksia. Syön myös ns. roskaruokaa esim. hampurilaisaterioita ehkä 10x vuodessa. Muutenkin ruokavalioni on laaja, en keksi yhtäkään ruoka-ainetta, jota en söisi vaan hyvällä ruokahalulla ja kohtuudella kaikkea. Perus ruokavalioni vain on riittävän terveellinen, ettei sillä liho.
Mä antaisin mitä vaan, et pystyisin laittamaan sormet kurkkuun ja oksentamaan itselleni BMI 20-22 ...
Ei yhtään margariinia, lisättyä sokeria tai leipää ja loppu sujuu kuin itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömällä silloin kun on nälkä ja vain sellaisen annoksen, että nälkä tyydyttyy.
Kun jotain erityisen herkullista ruokaa on tarjolla, en ylensyö. Jos otan lisää, niin vain vähän. Seuraavan kerran syön kun olen nälissäni.
Jos kaapissa on suklaalevy, otan palan tai kaksi päivässä jos tekee mieli. Levy kestää kuukauden. Sipsi pussista otan muutaman lastun kerrallaan.
Syön sen mitä kulutan, en mässää.
t. BMI 23
Kysyin mitä LAIHAT syö.
Ap
Tällainen ruokalista mulla oli esimerkiksi eilen:)
Klo 7:30 pari karjalanpiirakkaa, joiden päällä oli kalkkunaleikettä, emmentaljuustoa ja tomaattia, iso mukillinen teetä, lasi tuoremehua ja maustettu rahka.
Klo 13 annos lasagnea, salaatti, pari lasillista piimää ja kulhollinen jäätelöä.
klo 18 pari ruisleipää, joiden päällä oli juustoa ja tomaattia, tee ja jogurtti.
klo 21 omena.
Vettä käytän janojuomana.
Ja mun bmi oli siis 16,40
Ruokavalio määrittää lihavuuden.
Itse pysyn hoikkana syömällä paljon kasviksia, proteiinia. Keittoruoat tutkitusti auttavat laihdutuksessa. Kyse on siitä, että syö vähäkalorista ruokaa. Eli kasviksia, juureksia, proteiinia. Rasvaton maitorahka, rasvaton raejuusto, maustamaton vähärasvainen jugurtti, esim välipalana. Aamulla täysjyväpuuroa, kaurapuuroa, vihersmoothie, munakas. Lounaaksi salaattia proteiinin kera. Päivälliseksi keittoa. Iltapalana ruisleipä ja kinkkuviipale, salaattia ja tomaattia jne.
Jätät syömättä roskaruokaa, alkoholin ja karkit, sipsit, pullat ja leivokset.
Syö ruokaa missä on vähän kaloreita mutta paljon vitamiineja ja hivenaineita. Jätä makeat juomat pois, ne ylläpitävät aivojen sokerikoukkua.
En syö ikinä suupalallistakaan, jos en ole oikeasti nälkäinen. Kuulostelen kehoani, että en syö myöskään liikaa.
Muuten syön ihan mitä huvittaa, ja mahdollisimman herkullisia ruokia. Esim. aamiaiseksi pieni croissantti ja hedelmiä, lounaaksi salaatti ja grillattu kana hyvällä kastikkeella, iltapäivällä pieni suklaaleivos, jne. Näin olen yhä 39v mitossa 172/62, kaksi lastakin on tullut tehtyä.:)
Mä kans suositan a jugurttia. Hyvä välipala marjoilla ja pähkinöillä. Lisään itse vielä lesemysliä.
Säännölliset ateriat on hyvä. Arkena voi syödä paljon samoja ruoka aineita, jotka pitävät kylläisenä. Ja vettä aterioilla.
Alkon poisjättö kannattaa ehdottomasti. Ja jos makeaa onnihan pakko saada, leipoo vaikka jonkun täysjyväpohjaisen marjapiirakan ja syö siitä palan vaikka töiden jälkeen. Toistuvat rutiinit ja hyvä verensokeri pitävät ahmimisyllykkeet pois, olettaen että takana ei ole tunnesyömistä, joka vaatii omat työkalunsa.