Laihat! Miten pysytte laihoina? Mun BMI 36
laihdutus tyssää aina kahden kolmen päivän jälkeen.
Jos saisi jonkun laihan ruokapäiväkirjan ja sitä noudattaisi?
Kommentit (126)
Syön sopivasti ja joinain päivinä skippaan lämpimän ruoan kokonaan jos ei ole nälkä, en napostele vähän väliä jotain jaskaa, teen liikunnallista työtä.
Olin itsekin lihava ikävuosina 19-24 mutta nyt olen laiha.
Syön nykyään 1-2 kerta päivässä ja seuraavan kerran syön 16-24 tunnin päästä uudelleen.
Ateriani ovat aina kooltaan n. 1300-1800kcal nälästä riippuen.
En todellakaan kyttää jokaista etikettiä vaan osaan arvioida energiat muistamalla eri ruokien ja herkkujen energiapitoisuudet.
Myös mitä enemmän kuitua syö sitä kauemmin se ahmimisen tarve pysyy poissa, syön siis aterialla todella paljon vihanneksia, palasen kuitupitoista leipää, marjoja jne.
Ei siinä lopulta mistään muusta ole kyse kuin syömisen vähentämisestä. Liikuntaa en harrasta käytännössä yhtään. Aiemmin vaan söin n. 3x enemmän päivässä ja herkkujakin ostin aivan kun mieleen juolahti, esim. aterian jälkeinen suklaalevy oli aiemmin ihan normi.
Voin kertoa sulle, mitä syön tavallisesti päivän aikana sekä kellonajat, jos sua kiinnostaa:) Mun bmi 16,40.
No asenteenmuutoksen paikka. Päätä mitä haluat ja tee se. Asunnulkomailla ja täällä 40 astetta lämmintä, mutta tulin juuri salilta. Ei ehkä mukavinta hommaa helteessä, mutta haluan pitää itseni kunnossa. Kaikkea ei voi saada. Voit toki hyväksyä hedonistisen elämänasenteen ja olla OK sen kanssa. Kaikilla meillä oma valinta elää niinkuin haluamme.
En napostele ikinä, vaan syön aina samaan kellonaikaan. Aterioiden välillä en syö mitään. Yleensä syön ison aterian siinä puolen päivän jälkeen ja illalla mahdollisesti voileivän, mutta en aina sitäkään.
Kaloreita en laske mutta tiedän suunnilleen mitä missäkin ruuassa on per 100g, vältän mässäilyä ja ylensyöntiä. Keskikokoiselle ihmiselle joka ei liiku, riittävä energian määrä per päivä on siinä 1500-2000 kilokaloria koosta riippuen.
No en syö perunaa, riisiä, pastaa, makaronia, maissia, kuitupitoista leipää vain aamiaisella, ei viljaa muuten lainkaan. Vihanneksia, hedelmiä, rasvaa, kananmunia ja lihaa kyllä.
Syömällä silloin kun on nälkä ja vain sellaisen annoksen, että nälkä tyydyttyy.
Kun jotain erityisen herkullista ruokaa on tarjolla, en ylensyö. Jos otan lisää, niin vain vähän. Seuraavan kerran syön kun olen nälissäni.
Jos kaapissa on suklaalevy, otan palan tai kaksi päivässä jos tekee mieli. Levy kestää kuukauden. Sipsi pussista otan muutaman lastun kerrallaan.
Syön sen mitä kulutan, en mässää.
t. BMI 23
Makrojen täytyy olla kunnossa. Sallin itselleni myös herkut. En tosin ole kovinkaan hoikka.
Suolistobakteereista se on usein myös kiinni, ne kun alkaa huutamaan vääränlaista ravintoa juurikin parin päivän jälkeen ja sitten sitä repsahtaa. Pätkäpaasto on ihmiselle kaikkein luonnonmukaisin tapa syödä ja pitää verensokerin tasaisena kun siihen on tottunut. Eli siis juurikin 1-2 kertaa päivässä ruokaa sisään ja ainakin 16h tauko. Ja apteekista maitohappobakteereja.
Vältän lihavuuden sudenkuoppia, kun itsekin lihava olin joskus. Eli en esimerkiksi kiellä ikinä itseltäni herkkuja.
Jos haluan syödä porkkanakakkua tai suklaata, niin otan sitten leipomosta palan porkkanakakkua (en koko kakkua!) tai rivin suklaata (en koko levyä!) ja vähennän sitten päivän muita syömisiä kompensaationa.
Herkkujakin voi syödä vaikka päivittäin ja pysyy laihana, kunhan ne herkkuannokset pysyvät kohtuullisen pieninä.
Lihavana söin ihan tuosta vaan esimerkiksi pari purkkia Ben & Jerrys jätskiä, jossa on jo yhtä paljon kaloreita kuin mitä semiaktiivisen ihmisen koko päiväkulutus on, eli parituhatta.
Muutoin syön pelkästään itsetehtyä ruokaa johon kuuluu tomaattia, pinaattia, raejuustoa, erilaisia proteiininlähteitä, joskus ruisleipää, juomaksi on aina pelkästään vettä tai piimää.
Alkoholia en käytä, mitä nyt joskus kerran kuussa tulee hyvän ruuan seuraksi ostettua punaviiniä.
Minulla on laihuuteen osasyynä varmaan se, että en syö kahta tuhtia lämmintä ruokaa päivässä. Ei vaan mene alas niin paljon. Syön yleensä lounaaksi kunnon aterian ja sitten iltapäivällä syön esim. salaattia ja leipää. Aamupalaksi vain kahvia, iltapalaksi jugurttia tai rahkaa.
BMI 17
nysä kirjoitti:
Suolistobakteereista se on usein myös kiinni, ne kun alkaa huutamaan vääränlaista ravintoa juurikin parin päivän jälkeen ja sitten sitä repsahtaa. Pätkäpaasto on ihmiselle kaikkein luonnonmukaisin tapa syödä ja pitää verensokerin tasaisena kun siihen on tottunut. Eli siis juurikin 1-2 kertaa päivässä ruokaa sisään ja ainakin 16h tauko. Ja apteekista maitohappobakteereja.
Ihminen ei tarvitse apteekista mitään, paitsi korkeintaan pimeimpänä talvena d-vitamiinia.
Maitohappobakteerejakin saa hyvälaatuisista maitotuotteista kuten maustamaton jugurtti, kermaviili jne. ilman mitään tabletteja.
Vierailija kirjoitti:
Syömällä silloin kun on nälkä ja vain sellaisen annoksen, että nälkä tyydyttyy.
Kun jotain erityisen herkullista ruokaa on tarjolla, en ylensyö. Jos otan lisää, niin vain vähän. Seuraavan kerran syön kun olen nälissäni.
Jos kaapissa on suklaalevy, otan palan tai kaksi päivässä jos tekee mieli. Levy kestää kuukauden. Sipsi pussista otan muutaman lastun kerrallaan.
Syön sen mitä kulutan, en mässää.
t. BMI 23
Lisäksi tämä. Syön kaikkea enkä karttele muuta kuin maitoa, piimää lasi päivässä, vähän jugurttia aamupalamyslin päällä tai marjojen kanssa.
Ruisleipää, puuroa ja perunaa. Maltillisesti lihaa ja paljon kalaa. Kasviksia suositusten mukaan.
Usein hiukan viiniä tai olut ruuan kanssa.
Liikun kohtalaisesti
- syön säännöllisesti
- arkinen hyötyliikunta (valitse portaat, kävele kauppaan)
- ruokavaliooni kuuluu "kaikkea", mutta esim karkkia en mätä pussia kerralla, vaan ideana on saada suu makeaksi ja kokea erilaisia makuja.
- voin ostaa herkkuja kotiin välipalaksi, mutta en osta ns heräte herkkuja, kuten "lohtu patukka matkan varrelle", "kerma-siirappi latte junaan".
- geenit, geenit. Ei kukaan voi vain päättää, että alkaa käydä esim kakalla yhtä usein kuin minä.
Kuinka laiha on laiha? :D No mun bmi on 20 (170cm/59kg). ikää 29v
Tässä esim ruokailuni. syön näin ehkä 75% ajasta. Lapan kyllä itseeni kaikkea roskaakin välillä mutta salaisuus on kohtuus. :D
Liikuntana arkiliikunta ja kotijumppa ja koiran kanssa kävely.
Aamu: jokin näistä ja kuppi teetä
- banaani
- 2 kiiwiä
-omena
-mandariini
- lasi smoothieta jossa on hedelmää ja maustamatonta jugurttia (n.3dl annos)
- rahkaa/maustamaton jugurtti ja marjoja/hedelmää (n.3dl annos)
- 35g muroja ja 2dl maitoa (nää mä muuten aina punnitsen koska murot on epäterveellisiä! :D)
(Lounas: En ole tällä hetkellä töissä joten en syö lounasta. Mutta kun kävin, niin lounas oli usein kaupan valmissalaatti tai eloveena pussipuuro hedelmän kera)
Päivällinen: Jokin näistä. (Yleensä mitä vain ruokaa pieni annos. Pyrin välttelemään pastaa ja perunaa.)
- kasviksia, kanajauhelihaa, raejuustoa
- Salaatti, jossa lisukkeena joku näistä: kana, halloum, vuohenjuusto, kananmuna
- 2 munan munakas
- sosekeitto näkkileivän kanssa
- sushia
Välipala:
- 2 kuppia kahvia kauramaidolla ilman sokeria
- pari keksiä tai rivi tai 2 suklaata.
Iltapala:
Jotain aamiais- tai päivällisvaihtoehdoista.
Juomana vesi, joskus juon lasin tuoremehua tai saunan jälkeen lasin limua.
Kiitos vastauksista. Näyttää siltä että se mitä kaikille laihoille on yhteistä on luonnonmukainen itsetehty ruoka jota syödään kohtuudella.
En nähnyt vastauksissa mitään eineksiä, makkaroita, valmisruokia ja pitsoja, limsoja ja sokerimehuja, leipäkasoja jne.
Täytynee tehdä täysremontti ruokavaliooni, itse olen nimittäin syönyt vain jälkimmäisiä 2-3 tunnin välein pari vuosikymmentä ja vaaka näyttää jo niin paljon yli 110 kilon että jotain asialle on tehtävä.
Jotain hyötyä tästäkin palstasta.
En tiedä, olen aina ollut hoikka vaikka syön mitä sattuu ja lenkkeilen vain satunnaisesti
Vierailija kirjoitti:
Vältän lihavuuden sudenkuoppia, kun itsekin lihava olin joskus. Eli en esimerkiksi kiellä ikinä itseltäni herkkuja.
Jos haluan syödä porkkanakakkua tai suklaata, niin otan sitten leipomosta palan porkkanakakkua (en koko kakkua!) tai rivin suklaata (en koko levyä!) ja vähennän sitten päivän muita syömisiä kompensaationa.
Herkkujakin voi syödä vaikka päivittäin ja pysyy laihana, kunhan ne herkkuannokset pysyvät kohtuullisen pieninä.
Lihavana söin ihan tuosta vaan esimerkiksi pari purkkia Ben & Jerrys jätskiä, jossa on jo yhtä paljon kaloreita kuin mitä semiaktiivisen ihmisen koko päiväkulutus on, eli parituhatta.Muutoin syön pelkästään itsetehtyä ruokaa johon kuuluu tomaattia, pinaattia, raejuustoa, erilaisia proteiininlähteitä, joskus ruisleipää, juomaksi on aina pelkästään vettä tai piimää.
Alkoholia en käytä, mitä nyt joskus kerran kuussa tulee hyvän ruuan seuraksi ostettua punaviiniä.
Kaadatko sen punaviinin sitten menemään? Vai mitä teet sille viinille, kun et käytä?
Ei ainakaan syömällä huvikseen koko valveillaoloajan.