Köyhillä lapsiperheillä ei selkeästi ole oikeutta käydä huvipuistoissa ja kotimaan matkailuub
Surullista lukea uutisista miten esimerkiksi huvipuistojen lippuhinnat ovat kaksinkertaistuneet. Sama kotimaan ravintoloussa, hotelleissa ja muissa nähtävyyksissä. Yrittäjät koittavat ottaa nyt kaiken hyödyn irti koronasta, mutta se tarjoittaa että heikoimmat jäävät jalkoihin. Köyhät lapsiperheet on tuomittu viettämään lomansa kotona neljän seinän sisällä ja lähimarketissa kun kaiken huipuksi uimarannat ja puistotkin on tupaten täynnä ihmisiä niin ettei sekaan enää mahdu. Ja vaikka sinne uimarannalle pääsisi niin on se uimarannan kioskin 2 euron jäätelötuutti nykyään jo 5 euroa.
Kommentit (473)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan miettinyt lapsena, ettei minulla ollut oikeutta mennä jonnekin. Perheemme oli pienituloinen, joten äti vei meitä edullisiin tai ilmaisiin tapahtumiin, joista pidin. Esimerkiksi museoihin.
Huvipuistoissa voi vierailla vaikka kolmen vuoden välein ja niihin voi säästää rahaa tinkimällä arjen turhista menoista, esimerkiksi kammottavista tekokynsistä tai irtoripsistä, alkoholista tai tupakasta.
Mistähän sitä pihistäisi, kun en ryyppää, tupakoi, en ole ikinä käynyt kosmetologilla tai vastaavalla, irto-osia ei ole silmissä, kynsissä tms.
Lomamatkoista ja huvipuistovierailusta voi pihistää. Jätät ne väliin kokonaan, niin voi panostaa enemmän normiarkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu toki lasten iästä mutta usein aikuiset olettavat heidän aina haluavan hurjasti kallista ekstratekemistä. Ei kukaan lapsi varmaan hoplopille sano ei, mutta esim kun kyselin siskonpojilta viime vuonna kesän lempimuistoja niin Lintsi ja hoplop tuli vasta loppupäässä! Kivointa oli ollut rantaretket, se kerta kun pystytettiin teltta parvekkeelle ja nukuttiin siellä, kun tehtiin omia mehujätskejä, se kerta kun löydettiin siili pihalta jne. Ne teot on ne jotka jää lasten mieleen. Lintsiltäkin laitteiden sijasta paras muisto oli sellaiset vesisuihkut keskellä tietä jotka menivät välillä päälle ja niissä pystyi juoksemaan läpi ja piti yrittää olla kastumatta. Päihitti kaikki laitteet.
Älkää vanhemmat kokeko niin paljon paineita lasten takia!
Kaveri käytti lapsensa Naantalin muumimaailmassa. Jälkeenpäin kysyttäessä lasten suurin mieleenjäävä elämys reissusta oli, että olivat nähneet ponin ,joka kakkasi tielle.
No mitä sitten? Tarkoittiko tämä sitä, että koko reissu oli ihan tyhmä ja turha, ja lapsi ei saanut itse Muumimaailmasta mitään?
Siivoojana matalapalkka-alan hommissa alle 1400e kk tienaavana ei meidän lapset 6v ja 12v ole koskaan käynyt huvipuistossa.
Ei yksinkertaisesti ole varaa.
Myöskään ajokorttiin tai autoon ei ole ollut koskaan varaa, joten jo pelkkä matkakin huvipuistoon on mahdoton toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei valtio voisi jakaa kesärahan köyhille perheille? Esim 1000 euroa? Ei se toki riitä kuin pieneen retkeen, mutta toisi vähän iloa. Raha tulisi veroina takaisin. Ja ehkäisisi syrjäytymistä. Köyhyys katkeroittaa ja syrjäyttää.
NIinhän se jakaakin, mutta ei automaattisesti eikä kaikille. Googlaa tuetut lomat.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu toki lasten iästä mutta usein aikuiset olettavat heidän aina haluavan hurjasti kallista ekstratekemistä. Ei kukaan lapsi varmaan hoplopille sano ei, mutta esim kun kyselin siskonpojilta viime vuonna kesän lempimuistoja niin Lintsi ja hoplop tuli vasta loppupäässä! Kivointa oli ollut rantaretket, se kerta kun pystytettiin teltta parvekkeelle ja nukuttiin siellä, kun tehtiin omia mehujätskejä, se kerta kun löydettiin siili pihalta jne. Ne teot on ne jotka jää lasten mieleen. Lintsiltäkin laitteiden sijasta paras muisto oli sellaiset vesisuihkut keskellä tietä jotka menivät välillä päälle ja niissä pystyi juoksemaan läpi ja piti yrittää olla kastumatta. Päihitti kaikki laitteet.
Älkää vanhemmat kokeko niin paljon paineita lasten takia!
Eihän sen huvipuiston tarvitsekaan olla kesän ykkösjuttu. Kyllä minunkin lasteni mielestä varmaan uiminen on ollut kesässä parasta, mutta ei se toisaalta tarkoita sitä, että millään muulla ei olisi ollut merkitystä. Kyllä omat lapseni osaavat nauttia ihan yhtä lailla maksuttomista kuin kalliimmistakin jutuista, ja kyllä heillä toisaalta myös ulkomaanmatkat ovat yleensä lempimuistojen joukossa. Tänä vuonna korona saneli aika paljon kesäsuunnitelmia, ja kyllä lapsia harmitti esim. ulkomaanmatkan peruuntuminen, vaikka sitten tosi mukava kesä tästä onkin tullut.
Ei ole tarkoitus vähätellä ilmaisia ja halpoja juttuja, mutta ärsyttää että näihin ketjuihin tulee aina hyvätuloisia vaientamaan köyhempiä, joita harmittaa se, etteivät voi tarjota lapsilleen samoja asioita kuin varakkaammat. Jos kerran siilit ja itse tehdyt mehujätskit riittävät, niin miksi varakkaammat eivät sitten tyydy niihin, vaan haluavat vaihtelun vuoksi kaikkea muutakin? Niin, samasta syystä ne köyhemmätkin haluaisivat voida tarjota lapsilleen muutakin. On ylimielistä tulla väittämään köyhien toiveita ja haaveita turhiksi ja tyhmiksi ja tarpeettomiksi - se on vastenmielistä päällepuhumista. Kun itsekin tykkää matkustella ja tehdä kaikkea kivaa, niin pitää ymmärtää, miksi joku muukin haluaisi.
Itse oon hyvätuloisesta perheestä mutta ei mekään joka vuosi lintsille päästy. Käytiin ehkä 3 vuoden välein. Ei sinne ole pakko mennä joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Itse oon hyvätuloisesta perheestä mutta ei mekään joka vuosi lintsille päästy. Käytiin ehkä 3 vuoden välein. Ei sinne ole pakko mennä joka vuosi.
Te teitte ehkä jotain muuta. Minä asuin ihan eri paikkakunnalla eikä käyti Lintsillä kovin monta kertaa. Mutta Puuhamaassa, kesämaassa, Visulahdessa, Tykkimäellä, Särkänniemessä, Gröna Lundissa ja Saksan huvipuistoissa kyllä käytiin. Ja meillä oli mökki. Hyvätuloisen perheen lapsena en menisi pätemään pienituloisille "ei meilläkään" -tyyppisillä jutuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan miettinyt lapsena, ettei minulla ollut oikeutta mennä jonnekin. Perheemme oli pienituloinen, joten äti vei meitä edullisiin tai ilmaisiin tapahtumiin, joista pidin. Esimerkiksi museoihin.
Huvipuistoissa voi vierailla vaikka kolmen vuoden välein ja niihin voi säästää rahaa tinkimällä arjen turhista menoista, esimerkiksi kammottavista tekokynsistä tai irtoripsistä, alkoholista tai tupakasta.
Mistähän sitä pihistäisi, kun en ryyppää, tupakoi, en ole ikinä käynyt kosmetologilla tai vastaavalla, irto-osia ei ole silmissä, kynsissä tms.
Esim. tekemällä ruoan itse ei eineksistä, aamupalana puuro. Tekemällä budjetin koko kuukauden ostoksista näkee mihin sitä rahaa kuluu.
Olin itse ennen tuollainen "mihinkään ei oo lomalla rahaa" - kunnes päätin, että HALUAN, että rahaa on ja YRITÄN tehdä kaikkeni sen eteen. Olen pienituloinen, kahden lapsen äiti. Perheessä on myös mies, mutta hän on myös pienituloinen.
Muutama vuosi sitten keksimme alkaa aina syyskuussa säästämään ensi kesää varten, kesäkuu pitää vielä säästää. Laitamme joka kuukausi palkoistamme vähän rahaa sivuun. Minä laitan 40e ja mies laittaa 50. Jos viikonlopputöitä on ollut paljon, niin saatan itse laittaa hieman enemmän, mutta noi on ne, mihin me pyrimme eli yhteensä 90e/kk. Aikaa on 10kk eli meillä on ollut nyt muutamana kesänä 900e lomarahaa! :) Sillä vietämme kivan kesäloman koko perheen kesken <3 Mitään extra-super erikoista ei sillä tehdä, mutta voimme ostaa piknikille hyviä eväitä, maksaa huoletta rannalla olevasta jäätelöstä pyydetyn hinnan, käydä risteilyllä (tänä kesänä koronan vuoksi emme käy!) tai käydä esimerkiksi huvipuistossa. Suosittelen tätä kaikille. En halua v****lla, vaan aidosti tämä ratkaisi meidän ongelmat kesälomarahoista.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse ennen tuollainen "mihinkään ei oo lomalla rahaa" - kunnes päätin, että HALUAN, että rahaa on ja YRITÄN tehdä kaikkeni sen eteen. Olen pienituloinen, kahden lapsen äiti. Perheessä on myös mies, mutta hän on myös pienituloinen.
Muutama vuosi sitten keksimme alkaa aina syyskuussa säästämään ensi kesää varten, kesäkuu pitää vielä säästää. Laitamme joka kuukausi palkoistamme vähän rahaa sivuun. Minä laitan 40e ja mies laittaa 50. Jos viikonlopputöitä on ollut paljon, niin saatan itse laittaa hieman enemmän, mutta noi on ne, mihin me pyrimme eli yhteensä 90e/kk. Aikaa on 10kk eli meillä on ollut nyt muutamana kesänä 900e lomarahaa! :) Sillä vietämme kivan kesäloman koko perheen kesken <3 Mitään extra-super erikoista ei sillä tehdä, mutta voimme ostaa piknikille hyviä eväitä, maksaa huoletta rannalla olevasta jäätelöstä pyydetyn hinnan, käydä risteilyllä (tänä kesänä koronan vuoksi emme käy!) tai käydä esimerkiksi huvipuistossa. Suosittelen tätä kaikille. En halua v****lla, vaan aidosti tämä ratkaisi meidän ongelmat kesälomarahoista.
Hienoa! Tuolla rahalla pääsee vaikka mihin!
Esim. käyttää Air bnb majoituksia, niitä löytyy joka hintaluokasta. Ja sitten vain halvat lennot pitkäksi viikonlopuksi Air Balticilla Riikaan, tai laivalla Tallinnaan, tai halvat lennot Lappenrannasta Italian Bergamoon (kunhan korona hellittää). Ihan mitä vaan.
Ymmärrän kyllä että hintoja on ollut pakko nostaa jos huvipuisto halutaan pitää normaalisti auki mutta samalla rajoitetaan kävijämääriä koronan takia vaikka 25-50% Ainakin lintsillä on rajoituksia kävijämääriin.
Jos ei halua tehdä isosti tappiota niin pakko nostaa myös hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksei valtio voisi jakaa kesärahan köyhille perheille? Esim 1000 euroa? Ei se toki riitä kuin pieneen retkeen, mutta toisi vähän iloa. Raha tulisi veroina takaisin. Ja ehkäisisi syrjäytymistä. Köyhyys katkeroittaa ja syrjäyttää.
Miten ennen riitti se että oli ruokaa, parit vaatteet ja savupirtti pään päällä, mutta nykyään pitää köyhilläkin olla kaikki pelit ja vehkeet ja vielä pitäisi yhteiskunnan verorahoilla päästä ilmaiseksi huvituksiin ja harrastuksiin. Ei vaan hyvää päivää tänkin kanssa... 🤦🏼♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä nää köyhät ja työttömät keksii että heillä ja kersoillaan on mukamas samat oikeudet huvituksiin kuin työssäkäyvillä? Istuvat yöt ja päivät kuittaamassa kotona viinaa ja itkevät kun lapset ei pääse huvipuistoon vaikka ne viimeiset rahat on jus tuhlattu tupakkaan ja tatuointeihin. Tässä saa suomalaisena hävetä silmät päästään ja katua että on edes syntynyt tähän maahan. Jos se sohvanpohjalla löhöilyllä saatu tukiraha ei riitä elämiseen niin p*kele menkää töihinkin koko konkka ronkka. Lapset kanssa.
Eiväthän kaikki köyhät ole alkoholisteja. Työt voi lähteä hyvätuloiseltakin alta koska tahansa jos vain huono tuuri käy. Tai terveys mennä. Mielestäni ongelma on kuitenkin ennemminkin se, että kun ne työt menevät ei suostuta hakemaan/hyväksymään muita töitä kuin sen vanhan työpaikan kaltaiset. Esimerkiksi henkilö joka on aiemmin saanut vaikka 15-20€ tuntipalkkaa ei työttömäksi jäätyään suostu edes katsomaan sellaisia töitä päin joista saisi vaikka sen 9-10€ tunnilta. Ja näitä työpaikkoja on duunitorit ja muut pullollaan. Esim. kaupan kassan hommia. Mutta ei suostuta tekemään koska "se on vähemmän kuin ennen". Sitten valitetaan kun ollaan työttömiä eikö töitä löydy mistään. Tällaisia on ainakin omassa lähipiirissä.
Tämä.
Plus se että ei säästetä yhtään pahan päivän varalle. Jokaisen pitäisi tähdätä siihen että on säästössä n. puolen vuoden nettopalkkaa vastaava puskuri.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojana matalapalkka-alan hommissa alle 1400e kk tienaavana ei meidän lapset 6v ja 12v ole koskaan käynyt huvipuistossa.
Ei yksinkertaisesti ole varaa.
Myöskään ajokorttiin tai autoon ei ole ollut koskaan varaa, joten jo pelkkä matkakin huvipuistoon on mahdoton toteuttaa.
miten huvipuistomatka vaatii auton ja ajokortin?
En minä ainakaan muista olleeni lapsena joka kesä hotelleissa ja kylpylöissä tai huvipuistoissa. Ihan käytiin uimarannoilla tai mökillä. Onko pakko käyttää niitä kalliimpia ketjumajoutuksia. Kivoja majoituksia löytyy airnbnb-hauilla ja edullisemmin. Paljon viihtyisämpi on maatilamajoitus, kuin joku Scandic-hotelli. Ja miten se 2 e.n jäätelö voi kaataa koko budjeton, kun todennäköisesti sillä joku ostaa kaljaa tai muuta päihdettä, säästäkää rahat niistä jäätelöön tai omista meikeistä, niin eiköhän riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NIinhän se jakaakin, mutta ei automaattisesti eikä kaikille. Googlaa tuetut lomat.
Tuetut lomat ovat sellaisia, että niihin pitää olla myös jonkin verran omia säästöjä (mm. matkat kotoa sinne lomakohteeseen ja takaisin). Eli kaikkein köyhimmille nekään eivät ole mahdollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio jakaa rahaa köyhille läpi vuoden. Siitä sopii säästää ihan haluamaansa lomaan tai juhlaan. Toivotko tosiaan sellaista holhousta, että rahat maksetaan suurempina erinä tiettyyn tarkoitukseen sen sijaan että aikuinen ihminen itse ennakoisi tulevia suurempia kustannuksia?
Se että siitä tukirahasta pystyy vielä säästämään kertoo vain siitä että köyhille jaetaan liikaa yhteiskunnan verorahaa kun on näinkin paljon löysää. Lisäksi se raha pitäis olla korvamerkitty niin ei menis kaikkeen turhaan ja tarpeettomaan kuten just näihin huvituksiin. Kyllä ne lapset pärjää ja kasvaa ilman huvipuistoja ja jäätelöitäkin mutta ilman ruokaa ei.
Onko ap nyt ihan varma siitä, että huvipuistot on nostaneet hintojaan? Tarkkaan en muista edellisvuosien hintoja, kun en esim. Lintsillä oo vuosiin käynyt, mutta tässä suosituimpien huvipuistojen tämän kesän hinnat:
https://www.linnanmaki.fi/fi/rannekkeet-ja-liput/
https://www.tykkimaki.fi/info/hinnasto-2020/
https://sarkanniemi.fi/muut/hinnasto/
https://www.powerpark.fi/info/hinnasto
Kallein oli Särkänniemi, 45 euroa yli 120-senttisen ranneke, jolla pääsee ihan kaikkeen. Edullisin taas Tykkimäki (29 euroa nettikioskista), erityisesti iltaranneke, joka irtoaa 18 eurolla ja sillä saa huvitella klo 16-19. Luonnollisesti liput ostetaan ennakkoon, ja esim. Lintsillä saa 3 euron alennuksen S-etukortilla.
Jos nelisenkymppiä per huvittelija on mahdoton hinta, niin siihen verrattuna 18 euroa voi olla ihan mahdollinen.
Tietty jos huvipuisto on poissuljettu, niin muitakin huvituksia on olemassa. Tuossa moni jo ilmaisi tietoisesti säästäneensä, niin oli mahdollista viedä lapset huvipuistoon kerran kesässä.
Naapurin rouva aikoinaan valitteli kuinka kallista on Muumimaassa ja Särkänniemessä. Pitihän sinne toki päästä kun perheen 2 vuotias niin tahtoi.
Etelänmatkoillakin kaikki oli niin kallista ja vaikeaa lapsiperheen olla.
Työssäkäyviä olivat molemmat vanhemmat.
Kyllä mulle on ihan helppoa lahjoittaa hyväkuntoiset, tarpeettomat tavarat tutuille tai tuntemattomille. Facebookissa on kaikenlaisia paikallis-&kirppisryhmiä, sinne vain Ilmo niin kohta joku tulee hakemaan. Vaatteiden ja tavaroiden keräyspisteitä on täällä pääkaupunkiseudulla yllin kyllin. Niitä sopii sitten köyhien ostella murto-osalla uuden hinnasta. Miksi alkaisin maksamaan lisää köyhille/veroja, että voisivat sitten ostaa uutta täyteen hintaan? Sehän olisi ympäristön näkökulmastakin ihan järjetöntä. Ostan itsellenikin vaatteita nettikirpiksiltä, koska on älytöntä hankkia uutta, kun on helposti tarjolla todella hyväkuntoista käytettyä vaatetta. Ei tule juurikaan hutiostoksia, kun pysyy tutuissa merkeissä, joiden koko ja laatu on tiedossa ja hyväksi havaittu.