Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espoon päiväkodeissa synttäritarjoilut kielletty liian kilpavarustelun vuoksi?

Vierailija
01.06.2013 |

Kotona leivottu ei enää kelpaa päiväkotiin

Kotimaa | Turun Sanomat 08:01

Tarjottavien vieminen päiväkotiin lapsen syntymäpäivänä mutkistuu. Pääkaupunkiseudun päiväkodeissa ei enää saa tarjota lainkaan kotona tehtyjä leivonnaisia.

Myös kermakakut ja jäätelö kuuluvat kiellettyihin tarjottaviin.

Rajoituksia perustellaan paitsi yleistyneillä allergioilla, myös hygieniasyillä.

–  Kaiken tarjottavan täytyy olla avaamattomassa pakkauksessa, jossa on tuoteselosteen lisäksi myös päiväys. Näin pystymme varmistamaan, että tuote on moitteeton, toteaa Vantaan varhaiskasvatusjohtaja Sole Askola-Vehviläinen.

Turussa koko päivähoidon kattavia määräyksiä tarjottavista ei ole annettu, vaan kukin päiväkoti tekee asiassa omat ratkaisunsa.

Espoossa syntymäpäivien juhlintaan ei kuulu minkäänlainen tarjoilu. Allergia- ja hygieniasyiden lisäksi tähän johti kotien kilpavarustelu asiassa: äärimmillään koko lapsiryhmä saatettiin viedä hampurilaisbaariin herkuttelemaan.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Tampereellakaan vuosiin saanut viedä mitään itsetehtyä vaan pitää olla avaamattomassa paketissa jotain kaupasta ostettua.

Hygienia ja allergiasyistä näin. Mun päiväkoti-ikäisen ryhmässä on 3 allergikkoa. Helpompihan se on paketista katsoa onko niissä kekseissä esim gluteiinia.

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 14:25"]Kotona leivottu ei enää kelpaa päiväkotiin Kotimaa | Turun Sanomat 08:01 

Tarjottavien vieminen päiväkotiin lapsen syntymäpäivänä mutkistuu. Pääkaupunkiseudun päiväkodeissa ei enää saa tarjota lainkaan kotona tehtyjä leivonnaisia.

Myös kermakakut ja jäätelö kuuluvat kiellettyihin tarjottaviin.

Rajoituksia perustellaan paitsi yleistyneillä allergioilla, myös hygieniasyillä.

–  Kaiken tarjottavan täytyy olla avaamattomassa pakkauksessa, jossa on tuoteselosteen lisäksi myös päiväys. Näin pystymme varmistamaan, että tuote on moitteeton, toteaa Vantaan varhaiskasvatusjohtaja Sole Askola-Vehviläinen.

Turussa koko päivähoidon kattavia määräyksiä tarjottavista ei ole annettu, vaan kukin päiväkoti tekee asiassa omat ratkaisunsa.

Espoossa syntymäpäivien juhlintaan ei kuulu minkäänlainen tarjoilu. Allergia- ja hygieniasyiden lisäksi tähän johti kotien kilpavarustelu asiassa: äärimmillään koko lapsiryhmä saatettiin viedä hampurilaisbaariin herkuttelemaan.

[/quote]

Vierailija
22/33 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toisaalta voisi terveyssyihin vedoten lopettaakin koko touhun mutta kyllähän tuo varmaan lapsia ilahduttaa. Mitä lapseni, joka on Helsinkiläisessä päiväkodissa on kertonut niin olen ymmärtänyt, että synttäritarjottavina ovat joskus saaneet jonkun namun tai keksin ei mitään mahdotonta. Lapsella itsellään pian synttärit ja keksejä halusi viedä. Ei mitään hirveätä kilpavarustelua mielestäni mutta emme asu kyllä millään ökyalueella. Itse ymmärrän hyvin, että kotona leivottavia ei saa viedä vaikka tuskin hygieniariski kovin iso oikasti olisikaan. Itsestä tuntuu ihan ok:lta ettei omatekoista. Varsinaisiin juhliin leivon itse niin ei tarvi vielä päiväkotiinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna minä ainakin haluan ennemmin lapseni syövän kaupan keksejä tai karkkia kuin Leevin äidin tekemää kakkua, jonka kylmäketju ei ehkä olekaan pitänyt siihen asti kun lapseni sitä saa maistaa. Synttäreillä Leevin luona käydessähän kakku säilytetään jääkaapissa, mutta varsinkin näin kesällä se kakku pitäisi olla kylmässä myös päiväkotimatkan ajan ja päiväkodissa. Ei niitä herkkuja syödä välttämättä heti aamupalan jälkeen. Mun pojan päiväkodissa synttärit juhlitaan vasta päiväunien jälkeen. Siellä päiväkodin jääkaapissa ei välttämättä ole tilaa synttärikakulle, joten voipi joutua kakku odottelemaan huoneenlämmössä syöjiään.

Lisäksi aika monelle näyttäisi vieläkin olevan mahdottomuus tehdä kermakakkuja vähälaktoosiseen tai laktoosittomaan kermaan! Tai sitten on epäselvää missä kaikkialla sitä laktoosia on. Kerma on laktoositonta, mutta suklaa tai kakkuun lisätty voi ei olekaan. Lapseni vatsa kiittää sitten illalla.

Lisäänpä vielä että me syödään kotona pääosin luomua.

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 14:25"]K–  Kaiken tarjottavan täytyy olla avaamattomassa pakkauksessa, jossa on tuoteselosteen lisäksi myös päiväys. Näin pystymme varmistamaan, että tuote on moitteeton, toteaa Vantaan varhaiskasvatusjohtaja Sole Askola-Vehviläinen.[/quote]

Ja tässä taas paistaa se yleinen käsitys, että kaupan teollisuusmössö olisi jotenkin äärimmäisen puhdasta ja lähes leikkaussalisteriiliä, kun taasen kotiruoka on tehty miten sattuu täynnä vaarallisia epäpuhtauksia ja lähes myrkkyä. Tämä johtaja varmaan kieltäisi ruoan valmistamisen kotona, jos se olisi mahdollista. Kuitenkin asia on täysin päinvastoin; kotiruokaan voidaan käyttää läheltä tulevia aineksia ja tiedetään varmasti, mistä se on peräisin, toisin kuten teollisuusmoskasta.

Ymmärrän allergiat ja tämän takia minusta vanhemmat voisivat halutessaan kieltää lapsille omatekoisen tarjottavan tarjoamisen, mutta en ymmärrä, miksi se pitää kieltää koko ryhmältä lähes teoreettisen riskin takia? Ollessani itse varusmiespalveluksessa, söin maastossa ruokaa asiasta, joka oli saatettu putsata esim. männyn tai kuusen havuilla, jota oli pidetty auton moottorin päällä jne. Kuitenkaan KUKAAN ei sairastanut tästä ruoasta, vaikka nykyhygieniakäsityksen mukaan meistä varmaan kaikkien varusmisten pitäisi olla kuolleita ruokamyrkytykseen.

Ei se kotiruoka mitään myrkkyä ole, vaan voisi ehkä jopa vähentää näitä allergioita, jos söisimme sitä enemmän teollisuusmössön sijaan.

[/quote]

Vierailija
24/33 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolellisella hygienialla paljon lisää lisäaineita ja muuta mössöä lasten suuhun niin hyvä tulee

Vierailija
25/33 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vain mieleen että uskaltaako juhlissa vieraille tai esim töissä tarjota näitä itseleipomia kakkuja (esim juusto/kerma), vai onko sekin hygieniariski?

Vierailija
26/33 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 16:51"]

Minä ihmeen järki on edes viedä porukkaa hampurilaiselle, kun yksi karkkikin riittäisi? Onko vanhemmilla liikaa rahaa joka polttelee taskuissa vai mikä saa (järkevät?) ihmiset lähtemään tällaiseen kilpavarusteluun? Vai onko kenties ollut yritys ulkoistaa synttärikemut päiväkodille. 

[/quote]

Ostetaan lapselle kavereita?

Vierailija
27/33 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina syon kaiken mika eteen tuodaan. Syon myos vanhentuneen ja yon yli poydalla seisseen kermavaahdon. En oikeasti huomaa enaa mitaan eroa. Ennen olin tarkka, mutta hyvalla kasvatuksella niuhottaja minusta katosi.

Vierailija
28/33 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa ei saa tarjota epäterveellisiä herkkuja!! Esim. viinirypäleitä saa. Ne kelpaa lapsille hyvin. Lapset saavat nykyään niin paljon herkkuja muutenkin.

Vierailija
29/33 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ihan koko sika on saastainen eläin, ei pelkästään liha, ja useimmat muslimit kieltäytyvät syömästä mitään, missä on sikaperäistä liivatetta. Tiedoksi sille yhdelle, joka hollaa sianlihasta ja muslimeista...

Vierailija
30/33 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 17:11"]

Tuli vain mieleen että uskaltaako juhlissa vieraille tai esim töissä tarjota näitä itseleipomia kakkuja (esim juusto/kerma), vai onko sekin hygieniariski?

[/quote]

Mielestäni voit tarjota, koska aikuiset ihmiset osaavat itse päättää, mitä syövät ja mitä eivät. Lapselta ei voi vaatia arvioimaan sellaista, haluaako maistaa itse tehtyä kakkua vaiko ei. Ja varsinkaan sellaista ei voi tehdä päiväkotiympyröissä, jossa lapsia on niin monesta eri perheestä ja eri perheillä on niin monenlaisia käsityksiä asiasta. Toki työtovereillesi tai kotona juhlissakin kohteliasta on, jos kerrot vieraillesi mitä tarjoamuksesi sisältää, jotta he voivat jättää ottamatta jos vaikka ovat allergisia jollekin sen ainesosalle.

Esimerkki vaikkapa itse leivotusta leivonnaisesta. Toki ihmiset osaavat kirjata ylös, mitä ainesosia ovat sen valmistamiseen käyttäneet, mutta monesti ns. piiloainesosat jäävät heiltä huomioimatta. Kotileipuri voi vaikkapa sanoa, että leivonnainen sisältää maitoa, mutta ei muista oliko se laktoositonta vaiko vähälaktoosista. Yllättävän moni ihminen, jolla ei itsellä maidon suhteen mitään ongelmia ole, ei ole edes tietoinen, että vähälaktoosinen on eri asia kuin laktoositon.

Kotileipuri saattaa sanoa, että leivonnainen käy maitoallergisillekin, vaikka on siihen käyttänyt jotain laktoositonta maitovalmistetta. Moni kun ei tiedä sitäkään, että maitoallerginen ei voi käyttää edes täysin laktoosittomia maitotuotteita. Maitoallerginen on yleensä allerginen maitoproteiinille, ei maitosokerille.

Kotileipuri saattaa myös sanoa, ettei leivonnainen sisällä pähkinää, koska ei itse ole siihen pähkinää laittanut. Mutta sitä hän ei olekaan hoksannut tarkistaa, sisältääkö mahdollisesti jokin hänen käyttämistään komponenteista edes hitusia pähkinää.

Kukaan näistä kotileipureista ei tarkoita pahaa eikä kukaan ole tahallisen huolimaton. Mutta koska päiväkodin henkilöstö ei voi olla perillä siitä, miten paljon kukakin tällaisista asioista tietää, on selvintä se, että leivonnaiset ostetaan kaupasta, koska niissä ainakin on jo lain velvoitaman hyvin seikkaperäiset ainesosaluettelot ja maininta siitäkin, jos tuote edes saattaa sisältää vaikka vain jäänteitä pähkinästä.

Työympyröissä asia on eri, sillä jokainen tekee omasta puolestaan päätöksen siitä, mitä suuhunsa pistää. Päiväkodissa henkilöstön on tehtävä se lasten puolesta.

Vierailija
31/33 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä uutiset tuntuvat saavan välillä ihmiset turhankin tasajaloilleen.

Päiväkodin näkökulmasta tämä helpottaa arkea monessakin suhteessa. Ja monessa paikassa tämä on ollut käytäntö jo vuosia. Ensinnäkin kilpavarustelu ON arkea, jos sitä ei rajata. Toiseksi kaikilla ei oikeasti ole varaa tai halua tuoda edes sitä keksipakettia, joten synttärisankarina oleva lapsi saattaa kokea olevansa eriarvoisessa asemassa (lapsella suru asiasta tai toisten lasten huomauttelut, joihin toki heti puututaan, jos sellaista huomataan, mutta vahinko on jo tapahtunut). Kolmanneksi päiväkodissa on noudatettava hygieniasäännöksiä, eli ei saada tarjota mitään kotoa tuotuja jääkaappi/pakastetarjottavia, eikä mitään, mikä ei ole suljetussa pakkauksessa. Neljänneksi, eivätköhän lapset saa sitä herkkua jo ihan tarpeeksi kotona, se ei liene päivähoidon tarkoitus ja monessa perheessä on nykyään jo toiveena, ettei mitään herkkuja anneta. Parhaimmillaan, kun synttäreitä saattaa olla monet perätysten. Viidenneksi, allergioita on nykyään pilvin pimein. Onko toisaalta päivähoidon tehtävä varautua allergisten lasten synttäritarjottaviin, kun kaikki vanhemmat eivät allergioita edes ota huomioon, eikä henkilökunta siihen heitä voi pakottaakaan. Päivähoidolla ei tällaisiin asioihin rahaa enää ole. Kuudenneksi, eikö se ole vanhempien tehtävä järjestää lapsilleen synttärijuhlat näin halutessaan? 

Meidän ryhmässä muistetaan ja huomioidaan jokaista synttärisankaria itse tehdyllä kortilla, laululla ja toivelaululeikillä. Isommat juhlat jokainen järjestää halutessaan kotonaan. Tämä järjestely takaa jokaiselle lapselle tasa-arvoisen kohtelun, eikä se ole aiheuttanut lapsissa, eikä aikuisissa pahaa mieltä, kun se on vanhempainillassa kerrottu ja perusteltu. 

Vierailija
32/33 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän tän säännön kans hyvin, koska olen tavannut livenä niitä laktoosittomia, jotka eivät itse tiedä vähälaktoosisen ja laktoosittoman eroa ja varmasti löytyy leipureita joka sorttia.

Mutta kuten joku sanoi, elämä on mennyt liian tarkaksi ja se varmaan osaltaan lisää allergioita. Hyviä esimerkkejä juuri nämä, joille on paniikki, jos samana päivänä syötävässä tuotteessa on tullut minuutin katkos kylmäketjuun. Koko sana kylmäketju sekä lisäksi ajatus HUOLELLISESTA hygieniasta on hirmuisen pelottava.

Mitähän nämä samat ihmiset sanoisivat siitä, että meidän kuopus maistelee pihassa kiviä ja laittaa hiekkalaatikolla hiekkaa suuhunsa. Onkohan siinä hygieniaketju kohdillaan? Vai tuleeko vain vastustuskykyä? Se jää nähtäväksi.

Vierailija
33/33 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 on vähän 24 linjoilla. Meilläkin syödään pääosin luomua ja leivon myös pitkälti luomuraaka-aineesta. Täysin luomua ei kuitenkaan syödä ja keksit esim. ostelen ihan tavallisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi