Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espoon päiväkodeissa synttäritarjoilut kielletty liian kilpavarustelun vuoksi?

Vierailija
01.06.2013 |

Kotona leivottu ei enää kelpaa päiväkotiin

Kotimaa | Turun Sanomat 08:01

Tarjottavien vieminen päiväkotiin lapsen syntymäpäivänä mutkistuu. Pääkaupunkiseudun päiväkodeissa ei enää saa tarjota lainkaan kotona tehtyjä leivonnaisia.

Myös kermakakut ja jäätelö kuuluvat kiellettyihin tarjottaviin.

Rajoituksia perustellaan paitsi yleistyneillä allergioilla, myös hygieniasyillä.

–  Kaiken tarjottavan täytyy olla avaamattomassa pakkauksessa, jossa on tuoteselosteen lisäksi myös päiväys. Näin pystymme varmistamaan, että tuote on moitteeton, toteaa Vantaan varhaiskasvatusjohtaja Sole Askola-Vehviläinen.

Turussa koko päivähoidon kattavia määräyksiä tarjottavista ei ole annettu, vaan kukin päiväkoti tekee asiassa omat ratkaisunsa.

Espoossa syntymäpäivien juhlintaan ei kuulu minkäänlainen tarjoilu. Allergia- ja hygieniasyiden lisäksi tähän johti kotien kilpavarustelu asiassa: äärimmillään koko lapsiryhmä saatettiin viedä hampurilaisbaariin herkuttelemaan.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tätä kieltoa henkilökunta perusteli vanhemmille jo viisi vuotta sitten sillä, että on niin monia ruokarajotteita, ei siis pelkästään allergiarajotteita.

Vierailija
2/33 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun lasten päiväkodissa Espoossa saa viedä synttäritarjoiluja, kaupassa ostettuja. Yleensä vanhemmat vie keksipaketin tai jotain muuta pientä. Minkäänlaista kilpavarustelua en tässä asiassa ole huomannut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun lasten päiväkodissa Espoossa saa viedä synttäritarjoiluja, kaupassa ostettuja. Yleensä vanhemmat vie keksipaketin tai jotain muuta pientä. Minkäänlaista kilpavarustelua en tässä asiassa ole huomannut. 

Vierailija
4/33 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen päiväkodissa on ohjeistus että yksi karkki tai yksi keksi per hlö riittää. Ei tule kilpailua.

Isojen ryhmässä ei juuri edes ole ollut ruokarajoitteita, yhdellä laktoositon mutta esim. karkeissa ei nyt yleensä laktoosia olekaan ja yhtenä vuonna oli muslimilapsi, jolle ei saanut antaa liivatetta (suurin osa muslimeista hyväksyy sen, sehän ei ole lihaperäistä). Henkilökunnalla on aina silloin jotain varalla jos on rajoitteita.

Vierailija
5/33 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän tuollainen hamurilaisravintolaretki on toteutettu? Vaikea kuvitella että on totta, tuskin päiväkodista viedään jonkun vanhemman toivomuksesta lapsia hampparille. Eiköhän tässä ennemmin ole mennyt puheet sekaisin ja joku on kutsunut koko ryhmän vapaa-ajalla synttäreille mäkkäriin. 

Vierailija
6/33 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodilta on puoli kilometria hampurilaisravintolaan että kaipa se onnistuisi.

Vierailija
7/33 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla tarjoilut lopetettiin terveyssyihin vedoten. Ei ole terveellistä, että vähän väliä on tarjolla karkkia tms.

Vierailija
8/33 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis totta kai logistisesti retki onnistuu. Sen sijaan epäilen että moni päiväkoti ei pidä hyvänä ideana, että vanhemmat järkkäisivät itse keksimiään retkiä kesken päivän jonkun lapsen syntyäreiden kunniaksi. 

Vierailija
9/33 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 15:02"]

...yhtenä vuonna oli muslimilapsi, jolle ei saanut antaa liivatetta (suurin osa muslimeista hyväksyy sen, sehän ei ole lihaperäistä). Henkilökunnalla on aina silloin jotain varalla jos on rajoitteita.

[/quote]

OT, mutta muslimit eivät syö sikaa ja karkeissa käytettävä liivate on usein sikapohjaista, joten aika loogista olla syömättä liivatetta, jos ei halua syödä sikaa.

Vierailija
10/33 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, Koraani kieltää sianLIHAn käytön, siksi suuri osa muslimeista sallii liivatteen, joka EI OLE lihaa.

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 15:02"]

...yhtenä vuonna oli muslimilapsi, jolle ei saanut antaa liivatetta (suurin osa muslimeista hyväksyy sen, sehän ei ole lihaperäistä). Henkilökunnalla on aina silloin jotain varalla jos on rajoitteita.

[/quote]

OT, mutta muslimit eivät syö sikaa ja karkeissa käytettävä liivate on usein sikapohjaista, joten aika loogista olla syömättä liivatetta, jos ei halua syödä sikaa.

[/quote]

Vierailija
11/33 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no meillä ollut omatekemä kielto jo monta vuotta (7?)

Vierailija
12/33 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen suuresti, kun tuodaan tarjoamisia ryhmälle, ei huomioida erityisruokavaliolla olevia. Se olisi vähintäänkin hyväntavan mukaista. tämän olen huomannut heittäessäni keikka päiväkodeissa.

Vierailija
13/33 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 16:27"]

Ihmettelen suuresti, kun tuodaan tarjoamisia ryhmälle, ei huomioida erityisruokavaliolla olevia. Se olisi vähintäänkin hyväntavan mukaista. tämän olen huomannut heittäessäni keikka päiväkodeissa.

[/quote]

Mun lapsen ryhmässä on vaan yksi moniallerginen lapsi, jonka vanhemmat ovat jo varautuneet ja tuoneet jotain hänelle sopivaa herkkua päiväkotiin tällaisia tilanteita varten. Muuten vien itse sellaista, joka sopii muille. Muilla lapsilla ei ole laktoosi-intoleranssia ja sianlihan välttämistä kummoisempia ruokavalioita ja aika harvassa keksissä on sikaa ja laktoosittomiakin löytyy. 

Vierailija
14/33 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 16:34"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 16:27"]

[/quote]Niinpä, sehän on pakko tehdä koska , yleensä häntä ei varmaan huomioida. Mitäs tykkäisit, jos saisit aina eritarjottavaa kuin muut? Varsinkin herkkuja. 

Mun lapsen ryhmässä on vaan yksi moniallerginen lapsi, jonka vanhemmat ovat jo varautuneet ja tuoneet jotain hänelle sopivaa herkkua päiväkotiin tällaisia tilanteita varten. Muuten vien itse sellaista, joka sopii muille. Muilla lapsilla ei ole laktoosi-intoleranssia ja sianlihan välttämistä kummoisempia ruokavalioita ja aika harvassa keksissä on sikaa ja laktoosittomiakin löytyy. 

[/quote]

Vierailija
15/33 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmeen järki on edes viedä porukkaa hampurilaiselle, kun yksi karkkikin riittäisi? Onko vanhemmilla liikaa rahaa joka polttelee taskuissa vai mikä saa (järkevät?) ihmiset lähtemään tällaiseen kilpavarusteluun? Vai onko kenties ollut yritys ulkoistaa synttärikemut päiväkodille. 

Vierailija
16/33 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan loistava juttu, että tarjoiluja ei viedä. Synttärit ehtii sitten juhlia kotonakin! Päiväkodissa niitä juhlitaan muilla keinoilla - sankari saa tehdä haluamiaan juttuja ja esim istua erityisellä tuolilla. Meidän molemmille lapsille tämä on riittänyt vallan mainiosti. Ja olemme kokeneet Espoossa molemmat tavat (sekä tarjoilut että ilman tarjoiluja) ja nykyinen on kyllä minusta paras!

Vierailija
17/33 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 14:25"]K–  Kaiken tarjottavan täytyy olla avaamattomassa pakkauksessa, jossa on tuoteselosteen lisäksi myös päiväys. Näin pystymme varmistamaan, että tuote on moitteeton, toteaa Vantaan varhaiskasvatusjohtaja Sole Askola-Vehviläinen.[/quote]

Ja tässä taas paistaa se yleinen käsitys, että kaupan teollisuusmössö olisi jotenkin äärimmäisen puhdasta ja lähes leikkaussalisteriiliä, kun taasen kotiruoka on tehty miten sattuu täynnä vaarallisia epäpuhtauksia ja lähes myrkkyä. Tämä johtaja varmaan kieltäisi ruoan valmistamisen kotona, jos se olisi mahdollista. Kuitenkin asia on täysin päinvastoin; kotiruokaan voidaan käyttää läheltä tulevia aineksia ja tiedetään varmasti, mistä se on peräisin, toisin kuten teollisuusmoskasta.

Ymmärrän allergiat ja tämän takia minusta vanhemmat voisivat halutessaan kieltää lapsille omatekoisen tarjottavan tarjoamisen, mutta en ymmärrä, miksi se pitää kieltää koko ryhmältä lähes teoreettisen riskin takia? Ollessani itse varusmiespalveluksessa, söin maastossa ruokaa asiasta, joka oli saatettu putsata esim. männyn tai kuusen havuilla, jota oli pidetty auton moottorin päällä jne. Kuitenkaan KUKAAN ei sairastanut tästä ruoasta, vaikka nykyhygieniakäsityksen mukaan meistä varmaan kaikkien varusmisten pitäisi olla kuolleita ruokamyrkytykseen.

Ei se kotiruoka mitään myrkkyä ole, vaan voisi ehkä jopa vähentää näitä allergioita, jos söisimme sitä enemmän teollisuusmössön sijaan.

Vierailija
18/33 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Hgissäkään saa tarjota päiväkodeissa omia tekeleitä vaan avaamattomat pakkaukset kaupan hyllyltä. Ihan hyvä.

Vierailija
19/33 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoon mammat ei varmaan jouda itse näpräämään kakkuja sun muita . Hygieniasyistä ei kotitekoista tarjottavaa. Mikä on ihan hyvä.

Vierailija
20/33 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 14:25"]K–  Kaiken tarjottavan täytyy olla avaamattomassa pakkauksessa, jossa on tuoteselosteen lisäksi myös päiväys. Näin pystymme varmistamaan, että tuote on moitteeton, toteaa Vantaan varhaiskasvatusjohtaja Sole Askola-Vehviläinen.[/quote]

Ja tässä taas paistaa se yleinen käsitys, että kaupan teollisuusmössö olisi jotenkin äärimmäisen puhdasta ja lähes leikkaussalisteriiliä, kun taasen kotiruoka on tehty miten sattuu täynnä vaarallisia epäpuhtauksia ja lähes myrkkyä. Tämä johtaja varmaan kieltäisi ruoan valmistamisen kotona, jos se olisi mahdollista. Kuitenkin asia on täysin päinvastoin; kotiruokaan voidaan käyttää läheltä tulevia aineksia ja tiedetään varmasti, mistä se on peräisin, toisin kuten teollisuusmoskasta.

Ymmärrän allergiat ja tämän takia minusta vanhemmat voisivat halutessaan kieltää lapsille omatekoisen tarjottavan tarjoamisen, mutta en ymmärrä, miksi se pitää kieltää koko ryhmältä lähes teoreettisen riskin takia? Ollessani itse varusmiespalveluksessa, söin maastossa ruokaa asiasta, joka oli saatettu putsata esim. männyn tai kuusen havuilla, jota oli pidetty auton moottorin päällä jne. Kuitenkaan KUKAAN ei sairastanut tästä ruoasta, vaikka nykyhygieniakäsityksen mukaan meistä varmaan kaikkien varusmisten pitäisi olla kuolleita ruokamyrkytykseen.

Ei se kotiruoka mitään myrkkyä ole, vaan voisi ehkä jopa vähentää näitä allergioita, jos söisimme sitä enemmän teollisuusmössön sijaan.

[/quote]

Tietysti kotiruoka yleensä on terveellisempää kuin teollinen mössö, mutta kotikokkeja on kovin erilaisia. Hygieniataso voi olla puutteellinen (esim. leipuri maistelee taikinaa suoraan sekoituslusikalla), tai kylmäketju katketa useammankin kerran. Itseäni harmittaa kyseinen kielto, sillä olen innokas ja huolellinen leipoja, mutta ymmärrän miksi kielto on asetettu ja sen mukaan toimitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme