En saanut valmistujaisia koska olin amis!
Minulle ei järjestetty valmistujaisia. Toisin kuin ylioppilas- isosiskolleni. Oli suuret juhlat ja niin edelleen.
Varta vasten pyysin äidiltäni, että edes pienet olisi kivat. Vastaukseksi sain, että mitä sellaisia juhlimaan, kun et ole edes lukiota käynyt. Ja eikä kukaan kuitenkaan tulisi, kun lakkiaiset ovat aina ihmisillä etusijalla. (?!)
Itse hieman loukkaannuin näistä hänen kommenteistaan. Kyllähän tässä tuntee itsensä hieman arvottomaksi, kun oma äiti sanoo noin. Olen kuitenkin tehnyt töitä tämän eteen. Tälle alalle ei ollut edes helppo päästä opiskelemaan. Keskiarvossakaan ei ole mitään hävettävää.
Mitä mieltä olette, onko reilua?
Kommentit (28)
Aika outoa. Itse ainakin pidin juhlat. Tottakai äiti auttoi mutta olisin ilman apuakin ne järjestänyt. Valmistuin leipuri-kondiittoriksi joten kaikki herkutkin tuli leivottua itse :) Totta hitossa sitä pitää juhlia jos saa itselleen ammatin!
3 jatkaa...
Mä juhlin paljon pienempiäkin asioita, miksi en siis valmistujaisia! Paljon isompi juhla kuin esim. rippijuhla. Ripille pääsee jos omaa kirjoittaa oman nimensä ja lausua Isä meidän-rukouksen.
Kyllä minä olisin äidilleni loukkaantunut verisesti loppuiäksi tuollaisesta sanomisesta, kuitenkin tietää että töitä on tehty ja hyviä numeroita todistuksessa, eli juhlat ansaittu!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 14:07"]
Kyllä minä olisin äidilleni loukkaantunut verisesti loppuiäksi tuollaisesta sanomisesta, kuitenkin tietää että töitä on tehty ja hyviä numeroita todistuksessa, eli juhlat ansaittu!
[/quote]
Taitaa monen vanhemmat olla vielä sitä ikäluokkaa, jolle yo-lakin saaminen on iso saavutus, ehkä jopa elämän isoin. Kun vanhemmat kävi koulua, amikseen meni tyhmät joiden keskiarvo oli luokkaa 4 tai 5, hyvät ja fiksut oppilaat + rikkaiden kakarat menivät lukioon ja noiden kahden ryhmän väliin jäävät meni kopikseen eli kauppaoppilaitokseen, joka koostui kauppaopistosta ja -koulusta. Ei siihen aikaan amiksessa edes ollut noin monipuolista opintolinjojen valikoimaa kuin nyt on, oli levyseppähitsaajat ja raksalinjat pojille ja kampaaja- ja kokkilinjat tytöille, tämä siis karkea yleistys mut suurinpiirtein noin se meni. Tämän vaiheen eläneille ihmisille ylioppilaslakki on kaikki kaikessa, melkein verrattavissa yliopiston käymiseen.
Jokainen amislainen on juhlansa ansainnut, ihan siinä missä lukiolaisetkin. Älä usko muuta, vaikka täällä foorumilla onkin lukemattomia taulapäitä, jotka hakevat kicksinsä toisten mollaamisesta.
Tässä maassa on muutenkin ihan liian vähän iloisia yhteisiä juhlia.
t. DI
No ei voi vanhemmat jotka ovat vuosia seuranneet lapsensa opiskelua amiksessa olla noin tyhmiä kuin 6 kertoo! Äiti on vain ilkeä ikävä ihminen, jonka kanssa ei kannattaisi enää koskaan olla missään tekemisissä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 14:16"]
No ei voi vanhemmat jotka ovat vuosia seuranneet lapsensa opiskelua amiksessa olla noin tyhmiä kuin 6 kertoo! Äiti on vain ilkeä ikävä ihminen, jonka kanssa ei kannattaisi enää koskaan olla missään tekemisissä.
[/quote]
VUOSIA amiksessa??? Eikös siellä olla maksimissaan KOLME vuotta eikä se nyt ole juuri mitään eikä etenkään "vuosia". Jos amiksessa saa kulumaan vuosia, on kyllä todella oikea taulapää.
Suomessa on kaikilla samat taloudelliset mahikset opiskella lukiossa tai amiksessa, joten väite että rikkaiden kakarat menevät lukioon, ei pidä paikkaansa. Mutta onneksi olkoon ap! Voit olla ylpeä itsestäsi ja saavutuksestasi! Äitisi suhtautuminen on tylsä, mutta yritä päästä senkin yli. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 14:19"]
Suomessa on kaikilla samat taloudelliset mahikset opiskella lukiossa tai amiksessa, joten väite että rikkaiden kakarat menevät lukioon, ei pidä paikkaansa. Mutta onneksi olkoon ap! Voit olla ylpeä itsestäsi ja saavutuksestasi! Äitisi suhtautuminen on tylsä, mutta yritä päästä senkin yli. Tsemppiä!
[/quote]
Eihän siellä sanottukaan että se pitää nyt paikkansa vaan puhuttiin nimenomaan tilanteesta vuosikymmeniä sitten.
[/quote]
VUOSIA amiksessa??? Eikös siellä olla maksimissaan KOLME vuotta eikä se nyt ole juuri mitään eikä etenkään "vuosia". Jos amiksessa saa kulumaan vuosia, on kyllä todella oikea taulapää.
[/quote]
Kyllä, amiksessa ollaan kolme vuotta, eli on vuosia, ei yksi vuosi, onkos teikäläinen aikamoinen taulapää kun ei tiedä onko kolme enemmän kuin yksi? Ja tietääkseni lukiossa ollaan myös se kolme tai nykyään jopa neljä vuotta. Minkälainen taulapää saa lukioon menemään vuosia?
Ihan tottako äitisi vastasi sinulle noin vai väritätkö hieman? No, joka tapauksessa tilanne ei ole reilu, eli sinäkin olisit ansainnut omat juhlasi.
Totta on tuon aiemman vastaajan kommentti, että ennen vanhaan (vanhempiesi ja minun nuoruudessani) oli tapana järjestää vain ylioppilasjuhlia. Valmistumista ammattikoulusta tai muusta oppilaitoksesta ei jnoteerattu; ainakaan itse en muista sukulais-, ystävä- ja tuttavapiiristä yksiäkään tuollaisia juhlia.
Mutta nykyäänhän tilanne on toinen, ja myös amislaisia juhlitaan. Äitisi ei ole seurannut aikaansa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 14:41"]
[/quote]
Eihän siellä sanottukaan että se pitää nyt paikkansa vaan puhuttiin nimenomaan tilanteesta vuosikymmeniä sitten.
[/quote]
Mutta tilanne on ollut tämä jo kymmeniä vuosia, ei se ole mikään tekosyy, jos isovanhempien aikaan vaan rikkaat menivät lukioon. Minun äitini aikoinaan meni amikseen kun ei ollut varaa muuhun, vaikka päätä olisi ollut, mutta kyllä minä olisin voinut mennä lukioon jos olisin halunnut.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 14:48"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä, amiksessa ollaan kolme vuotta, eli on vuosia, ei yksi vuosi, onkos teikäläinen aikamoinen taulapää kun ei tiedä onko kolme enemmän kuin yksi? Ja tietääkseni lukiossa ollaan myös se kolme tai nykyään jopa neljä vuotta. Minkälainen taulapää saa lukioon menemään vuosia?
[/quote]
Taulapää pitää oikeasti ollakin ellei saa lukiota tai amista suoritettua määräajassa.
Fakta on, että amikseen pääsevät kaikki, ja tutkinnon saavat suoritettua kaikki.
Lukioon eivät pääse kaikki, yo-lakkia ei saa noin vaan, vaan on valtakunnalliset kokeet. Siihen pitää panostaa ihan eri tavalla kuin amikseen.
Miten amislaiselta sujuu vieraat kielet, matemaattiset aineet ja reaalit? Ei ole mitään päättökoetta edes.
Fakta on, että amikseen pääsevät kaikki, ja tutkinnon saavat suoritettua kaikki.
Lukioon eivät pääse kaikki, yo-lakkia ei saa noin vaan, vaan on valtakunnalliset kokeet. Siihen pitää panostaa ihan eri tavalla kuin amikseen.
Miten amislaiselta sujuu vieraat kielet, matemaattiset aineet ja reaalit? Ei ole mitään päättökoetta edes.
ei kaikilta amiksen päättäneiltä sujukaan kielet, matematiikka jne, mutta miksi heitä ei saisi juhlia? ponnistus on voinut olla kovempi kuin hyvän lukupään omaavalle ylioppilaalle. jokainen etenee kykyjensä mukaan, eikä kaikki jaksa suorittaa amistakaan. ammattiin valmistuminen on todellakin juhlan arvoinen, ja suuri asia nuorelle!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 15:10"]
[/quote]
Tähän. Amis on tuhat kertaa helpompi kuin lukio. Amiksen käymisellä ei todellakaan kannata päteä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 20:02"]
ei kaikilta amiksen päättäneiltä sujukaan kielet, matematiikka jne, mutta miksi heitä ei saisi juhlia? ponnistus on voinut olla kovempi kuin hyvän lukupään omaavalle ylioppilaalle. jokainen etenee kykyjensä mukaan, eikä kaikki jaksa suorittaa amistakaan. ammattiin valmistuminen on todellakin juhlan arvoinen, ja suuri asia nuorelle!
[/quote]
No ei ne suju kaikilta lukiolaisiltaan, vai miten muuten selitätte kaikki kirjoituksissa reputtaneet ja kutosen keskiarvon ylioppilaat....
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 13:59"]
Minulle ei järjestetty valmistujaisia. Toisin kuin ylioppilas- isosiskolleni. Oli suuret juhlat ja niin edelleen.
Varta vasten pyysin äidiltäni, että edes pienet olisi kivat. Vastaukseksi sain, että mitä sellaisia juhlimaan, kun et ole edes lukiota käynyt. Ja eikä kukaan kuitenkaan tulisi, kun lakkiaiset ovat aina ihmisillä etusijalla. (?!)
Itse hieman loukkaannuin näistä hänen kommenteistaan. Kyllähän tässä tuntee itsensä hieman arvottomaksi, kun oma äiti sanoo noin. Olen kuitenkin tehnyt töitä tämän eteen. Tälle alalle ei ollut edes helppo päästä opiskelemaan. Keskiarvossakaan ei ole mitään hävettävää.
Mitä mieltä olette, onko reilua?
[/quote]
Amislaisten juhliminen nyt ei vaan kuulu suomalaiseen juhlaperinteeseen. Yleistyy siis kyllä, mutta ei ole vakiintunut käytäntö. Ja suoraan sanottuna onhan yo-tutkinto ihan eri juttu, siinä vaaditaan hyvään todistukseen oikeasti järkeä ja ahkeruutta. Amiksesta selviää ulos jos osaa kirjoittaa oman nimensä oikein eikä ole liikaa pois.