En saanut valmistujaisia koska olin amis!
Minulle ei järjestetty valmistujaisia. Toisin kuin ylioppilas- isosiskolleni. Oli suuret juhlat ja niin edelleen.
Varta vasten pyysin äidiltäni, että edes pienet olisi kivat. Vastaukseksi sain, että mitä sellaisia juhlimaan, kun et ole edes lukiota käynyt. Ja eikä kukaan kuitenkaan tulisi, kun lakkiaiset ovat aina ihmisillä etusijalla. (?!)
Itse hieman loukkaannuin näistä hänen kommenteistaan. Kyllähän tässä tuntee itsensä hieman arvottomaksi, kun oma äiti sanoo noin. Olen kuitenkin tehnyt töitä tämän eteen. Tälle alalle ei ollut edes helppo päästä opiskelemaan. Keskiarvossakaan ei ole mitään hävettävää.
Mitä mieltä olette, onko reilua?
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 20:02"]
ei kaikilta amiksen päättäneiltä sujukaan kielet, matematiikka jne, mutta miksi heitä ei saisi juhlia? ponnistus on voinut olla kovempi kuin hyvän lukupään omaavalle ylioppilaalle. jokainen etenee kykyjensä mukaan, eikä kaikki jaksa suorittaa amistakaan. ammattiin valmistuminen on todellakin juhlan arvoinen, ja suuri asia nuorelle!
[/quote]
No ei ne suju kaikilta lukiolaisiltaan, vai miten muuten selitätte kaikki kirjoituksissa reputtaneet ja kutosen keskiarvon ylioppilaat....
[/quote]
EI KANNATA VÄLITTÄÄ NÄISTÄ KATKERISTA JA KATEELLISISTA AMISLAISTEN MAMMOISTA!
Trollihan tämä on. Mutta vastaan silti. Itse järjestän lapselleni valmistujaisjuhlat. Sinne tulee voileipäkakkua, pikkuleipiä ja mansikkakakku jne. Tosin kutsun vain ihan lähisuvun. Kun toinen lapseni aikanaan pääsee ylioppilaaksi ( ei epäilystäkään...), järjestän hänelle lakkiaiset. Trolliksi sinut paljasti se, että amikset valmistuvat pvää aikaisemmin kuin yot7
Jaa-a. Emmää nyt tiiä. Tuolla meidän pojalla on ällää ja ämmää eikä tuo mitenkään kauheasti ole aikaa lukemiseen viitsinyt uhrata. Todistuksen keskiarvo tasan 9. Vaikea uskoa, että se lakin saaminen olisi kovin iso saavutus, kun sen saa huonommillakin arvosanoilla. Toki toisilla on oppimisvaikeuksia ja joutuvat tekemään enemmän töitä ja jotkut joutuvat tuohon tekemään enemmän töitä, mutta tuollaine perustallaaja saa ihan kohtuullisen todistuksen näköjään sillä, että käy koulussa, kuuntelee ja tekee annetut tehtävät; mutta ei noihin tehtäviin paljon aikaa mennyt. Luulen, että osa nuorista liioittelee lukion vaikeutta välttyäkseen kotitöiltä, kuten veljeni, jolla oli ennen sarjakuvalehti kirjan välissä ja ihan hyvin hänkin kirjoitti. Itse kirjoitin mitään tekemättäv (=laiskuus periytynyt nuoreen, mutta oppmiskyky nuorella parempi) kehnonkon todistuksen, mutta lakin sain silti ja keskiarvo aika tasan luokan keskiarvo.
[/quote]
Amislaisten juhliminen nyt ei vaan kuulu suomalaiseen juhlaperinteeseen. Yleistyy siis kyllä, mutta ei ole vakiintunut käytäntö. Ja suoraan sanottuna onhan yo-tutkinto ihan eri juttu, siinä vaaditaan hyvään todistukseen oikeasti järkeä ja ahkeruutta. Amiksesta selviää ulos jos osaa kirjoittaa oman nimensä oikein eikä ole liikaa pois.
[/quote]
Ei lukio mitään ihmeellistä vaadi, jonkin verran kärsivällisyyttä ehkä ja joidenkin pitää vaivautua tekemään läksyjä. Mutta lukion käyminen lyhyillä matemaattis-luonnontieteellisten aineiden kursseilla vaatii äö:n joka on 80 ylöspäin (eli ei tarvii olla edes keskivertoälykäs) ja lukemisella ennen ylppäreitä tulee todennäköisesti saamaan ainakin keskitason paperit. Amiksessa ehkä samat speksit mutta useilla linjoilla pitää olla käsistään näppärä, teknisesti orientoitunut tai taiteellinen.
Amislaisia pitää juhlia ihan kuin ylioppilaitakin.
Amislaisella on sentään ammatti, jota ylioppilaalla ei vielä ole.
Mun ammattiin valmistumista on juhlittu ja musta se on itsestäänselvyys. En ole amis enkä ole käynyt lukiota..
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 13:59"]
Minulle ei järjestetty valmistujaisia. Toisin kuin ylioppilas- isosiskolleni. Oli suuret juhlat ja niin edelleen.
Varta vasten pyysin äidiltäni, että edes pienet olisi kivat. Vastaukseksi sain, että mitä sellaisia juhlimaan, kun et ole edes lukiota käynyt. Ja eikä kukaan kuitenkaan tulisi, kun lakkiaiset ovat aina ihmisillä etusijalla. (?!)
Itse hieman loukkaannuin näistä hänen kommenteistaan. Kyllähän tässä tuntee itsensä hieman arvottomaksi, kun oma äiti sanoo noin. Olen kuitenkin tehnyt töitä tämän eteen. Tälle alalle ei ollut edes helppo päästä opiskelemaan. Keskiarvossakaan ei ole mitään hävettävää.
Mitä mieltä olette, onko reilua?
[/quote]
Amislaisten juhliminen nyt ei vaan kuulu suomalaiseen juhlaperinteeseen. Yleistyy siis kyllä, mutta ei ole vakiintunut käytäntö. Ja suoraan sanottuna onhan yo-tutkinto ihan eri juttu, siinä vaaditaan hyvään todistukseen oikeasti järkeä ja ahkeruutta. Amiksesta selviää ulos jos osaa kirjoittaa oman nimensä oikein eikä ole liikaa pois.
[/quote]
No eikä selviä. yhtä lailla siellä pitää istua paikalla ja opiskella. Jos olisi noin kuten väitit, olisin saanut tutkinnon...no en saanut koska kokeista vedin todella huonoja numeroita jne.
Miksi tässä asiassa pitää AINA verrata lukiota ja ammattikoulua? Aivan eri koulut eri tarpeisiin. Jotkut haluavat ammatin, jotkut lisää yleissivistystä. Kyllä molemmista valmistuneille pitää juhlat järjestää. Ovat he sen ansainneet.
Mitä järkeä on juhlia synttäreitä? Ei se syntyminen ole vaikeaa ollut sille syntyvälle!
Mun mielestä toi oli väärin. Mutta toisaalta on totta että suurin osa ihmisistä olis mennyt lakkiaisiin jos sellaisiin olisi kutsuttu. Joskus aikanaan entisen poikaystävän äiti sanoi mulle "Eiks oo kiva et pääsit opiskelemaan vaikka se ei ookaan mikään kunnon koulu" kun menin lukion jälkeen ammattikouluun (en kyllä ollut edes hakenut yliopistoon). Harmitti.