Törkein tai ärsyttävin tapa miten teiltä on udeltu lisääntymisestä?
Aloitan: Viimeksi lääkärissä käydessä lääkäri keksi hienon small talk -aiheen ja päätti ruveta kyselemään "milloinkas aiotte perheenlisäystä hankkia?". Ymmärtäisin jos kysymys liittyisi jotenkin lääkärikäynnin syyhyn, mutta kun ei. 30 v mittarissa ja kolmatta vuotta naimisissa, alkaa pikkuhiljaa tympäistä nämä utelijat. Vertaistukea?
Kommentit (116)
Itseltäni ei olla onneksi koskaan kyselty, toisaalta olen kyllä vielä melko nuori että voi olla että se alkaa sitten kolmekymppisenä. Töistä muistan kyllä sellaisen tilanteen kun vanhempi työkaveri katsoi yhteistä työkaveriamme kovin tietäväisten näköisenä ja sanoi ”kyllä se alkaa Pirjollakin kohta biologinen kello tikittää”. Tunnelma oli vaivautunut ja tuntui pahalta tuon työkaverin puolesta:/
Itse olen siis sinkku, (vihaan tuota sanaa) ja ihan vapaaehtoisesti. En usko että tulen ikinä haluamaan lapsia. En jaksa ihastella sukulaisten/työkavereiden/kenen tahansa lapsia kun eivät ne minussa herätä tunteita suuntaan eikä toiseen. Varmaan auttanut siinä etten saa lapsikyselyitä. Jotakin vallankäyttöä se on että naisilta kysellään lapsista ja tuputetaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Itseltäni ei olla onneksi koskaan kyselty, toisaalta olen kyllä vielä melko nuori että voi olla että se alkaa sitten kolmekymppisenä. Töistä muistan kyllä sellaisen tilanteen kun vanhempi työkaveri katsoi yhteistä työkaveriamme kovin tietäväisten näköisenä ja sanoi ”kyllä se alkaa Pirjollakin kohta biologinen kello tikittää”. Tunnelma oli vaivautunut ja tuntui pahalta tuon työkaverin puolesta:/
Itse olen siis sinkku, (vihaan tuota sanaa) ja ihan vapaaehtoisesti. En usko että tulen ikinä haluamaan lapsia. En jaksa ihastella sukulaisten/työkavereiden/kenen tahansa lapsia kun eivät ne minussa herätä tunteita suuntaan eikä toiseen. Varmaan auttanut siinä etten saa lapsikyselyitä. Jotakin vallankäyttöä se on että naisilta kysellään lapsista ja tuputetaan niitä.
Täällä neljääkymppiä lähestyvä kohtalotoveri. Valitettavasti joudun kertomaan, että meno pahenee iän myötä. Noin kolmekymppisenä ne kyselyt väistämättä alkavat. Sinkkuna pääsee tosin tavallaan helpommalla, tulee enemmän niitä "koskas hankit puolison" -kyselyitä, eli olet enemmänkin vastuussa yhteiskunnalle siitä, ettet ole edes onnistunut pariutumaan, kuin siitä, ettet pullauttele itsestäsi lapsia ulos. Tavallaan sinkkua pidetään onneksi niin epäonnistuneena, ettei ihan kaikille edes tule mieleen, että hänestä olisi lisääntymään.
Harvalle myöskään tulee mieleen, että sinkkukin voi olla tahattomasti lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Tämmösen keskustelun mm. oon joskus tahattomasti lapsettomana joutunut käymään ennalta tuntemattoman viisikymppisen miehen kanssa:
- Susta näkee, että ois kauhee vauvakuume, sanoo mies.
- Jaha
- Taitaa tulla ikä kohta vastaan, nyt vaan hommiin!
- No se ei kuule ihan kaikilta onnistu noin vaan, vaikka kuinka haluaisi.
- Kyllä se kuule oikeella asenteella onnistuu!
- Sanotko nyt ihan tosissaan, että jokainen voi saada lapsia, jos asenne on oikea?
- Tottakai, mullakin on kolme, tulivat tuosta vaan!
- Oletko kuullut, että joka viidettä ihmistä koskettaa sellainen asia, kuin tahaton lapsettomuus? Ihmisillä voi olla esimerkiksi kaikenlaisia sairauksia, joiden vuoksi lasta ei voi saada.
- Joo, mutta sitten vaan lääkäriin, kyllä se kato siellä hoituu!
- Eli jos naiselta on vaikka poistettu syövän vuoksi kohtu, hän voi edelleen tulla raskaaksi, jos oikein kovasti haluaa?
- No kyllä se näin on! Ei se lapsenteko vaikeeta ole!
olisit vastanut siihen kun mies sanoi Kyllä se kuule oikeella asenteella onnistuu!, niinhän se postimieskin sanoin kun kävi teillä
En ymmärrä miksi ihmiset utelevat että harrastatteko seksiä ilman ehkäisyä :o ?
Saatko miehesi laukeamaan ?
Harrastatteko "normaalia" yhdyntää vai oraalia ja anaalia?
Sitähän tuo utelu loppupelissä on
Kerron aina että seksielämä on vilkasta ja naiminen nautinnollista mutta osaan käyttää ehkäisyä
MInulta kysyi mummo aikanaan koska lapsia ,niin minä esitin vastakysymyksen että koskas"raili" ajatteli kuolla,joko on hautajaiset suunniteltu.
Sitä saa mitä tilaa
Vierailija kirjoitti:
Kun kerroimme raskausuutisia, yksi sukulainen rupesi lasketun ajan perusteella laskemaan ääneen, milloin lapsi on saanut alkunsa. En nyt tiedä, oliko se törkeää, mutta jotenkin huvittavaa ja vähän kiusallistakin. No kyllähän kaikki tietävät, että lapsia saadaan seksiä harrastamalla, mutta en välttämättä silti olisi halunnut siinä kahvipöydässä kiinnittää sukulaisten huomiota siihen, minä nimenomaisena hetkenä viime vuoden marraskuussa mieheni on siittänyt munasoluni. :)
Mieheni täti on kätilö ja kun tapasin hänet ensimmäisen kerran olin jo tukevasti raskaana. Halusi ehdottomasti tietää lasketun ajan, laski jonkin aikaa ja kysyi sitten, että niin, koskas te aloittekaan seurustella. Lapsi sai kyllä alkunsa hyvin pian ja kuka tahansa sen olisi voinut päätellä (varmaan päättelikin), mutta ei nyt ihan asiallista ottaa ison sukulaisporukan keskellä puheeksi. Hän on kuulemma muutenkin muka ammattinsa perusteella kysellyt tosi intiimejä kysymyksiä monenkin sukulaisnaisen raskauksista.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä pitäisi olla yleinen käytäntö, että viimeistään kun nainen täyttää 30 ei häneltä saa enää kysyä mitään lapsiin liittyvää.
Minun mielestäni pitäisi taas olla yleinen käytäntö, että keneltäkään ei kysellä lasten tekoon liittyviä kysymyksiä. Jos joku haluaa kertoa lasten teostaan, ottaa hän sen itse puheeksi. Ei kuulu kenenllekkään pätkän vertaa...
Lääkärit erikseen, niiden kun kuuluu kertoa laskevasta hedelmällisyydestä jne.
Illallispöydässä: "OLETKO RASKAANA?"
En muuten ollut ja tuli muuten hiljaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä pitäisi olla yleinen käytäntö, että viimeistään kun nainen täyttää 30 ei häneltä saa enää kysyä mitään lapsiin liittyvää.
Minun mielestäni pitäisi taas olla yleinen käytäntö, että keneltäkään ei kysellä lasten tekoon liittyviä kysymyksiä. Jos joku haluaa kertoa lasten teostaan, ottaa hän sen itse puheeksi. Ei kuulu kenenllekkään pätkän vertaa...
Lääkärit erikseen, niiden kun kuuluu kertoa laskevasta hedelmällisyydestä jne.
No todellakin pitäisi, ja on ihan käsittämätöntä, ettei olekin. Miten voi olla mahdollista, että vissiin suurin osa porukasta on sitä mieltä, että tällaisia asioita sopii kysellä ja kommentoida?
Ideoita, miten ihmiset tajuaisivat, että kysely on väärin? Pitäiskö mediaan vaan saada tunkemalla tungettua tarinoita siitä, miltä se kysely tuntuu?
Pari, jotka ovat jääneet ikävästi mieleen.
Ensimmäinen oli eräs puolituttu ( jonka lapsi ollut äidilläni hoidossa); Tavattiin ohimennen kaupassa ( monen vuoden jälkeen), sanoi kuin ohimennen siinä kuulumisia vaihtaessa että
"Kyllä jo PITÄISI naimisissa olla / lapsiakin..."
Näin siis tokaisi, kun selvisi että en ole naimisissa eikä ole lapsiakaan...
Toinen ; Kaupan kassajonossa, nainen joka ensin kysyi että olinkos hänen tyttärensä kanssa samalla luokalla lukiossa ( kertoi tyttären nimen, samalla luokalla oltiin oltu.
Enkä siis edes ollut tyttären ystäviä/ kavereita,
joten hieman ihmettelin tätä siksikin).
Nainen alkoi "selostamaan" tyttärensä
elämää minulle / missä asuu, on lapsia yms.
Sitten hän kyseli minulta, että missä asun jne.(ei siinä sinänsä mitään).
Ja tulihan se perhe utelukin sieltä.
Kun vastasin, että ei ole perhettä niin tämä minulle oikeasti aivan vieras ihminen
lausahti "klassisen" "Vielä ehtii"- töksäyksen.
Yksi kokemus on myös entisestä työkaverista,
kun tuli puheeksi nämä utelut.
Kun kerroin mielipiteeni ko. uteluista ja miltä ne tuntuvat, niin hän oli sitä mieltä että ne ovat ihan "normaaleja" ja että olenko ( minä siis !) ajatellut että voin loukata sitä kysyjää,
jos en vastaa.
Niinpä niin...
Olin töissä kuntosalilla vastaanotossa, henkilökuntaa oli tuolloin ehkä 7, jotka kaikki naisia.
Vuoden sisällä jäi äitiyslomalle/tuli raskaaksi 5. Aspassa työskennellessä moni asiakas luuli olevansa hauska kun kyseli että no sinähän oletkin varmaan seuraava?
Olin 22v ja juuri eronnut neljän vuoden suhteesta, ja tulevaisuus muutenkin ahdisti.
Vierailija kirjoitti:
Itse en voi saada lisää lapsia, vaikka miten haluaisin. Olen aina haaveillut monesta lapsesta mutta terveyteni tuli tielle, ja minulta on jouduttu poistamaan kohtu.
Onneksi minulla on yksi, ihana ja fiksu, suloinen lapsi.
Silti toisen, ja kolmannenkin lapsen kaipuu on hyvin kipeä asia.Arvatkaa miten satutti, kun sanottiin "etkai sinä pussin suuta yhden takia aukaissut, menee pussikin turhaan pilalle"
Silloin en säästellyt vaan töksäytin suoraan että en voi saada enempää lapsia, kun tyyppi rupesi sopertamaan anteeksipyyntöä niin käskin poistua asunnostani ja sanoin ettei saa anteeksi. Tätini siis tämä töksäyttäjä.
Tämä oli päivän hirvein, otan osaa!
"... Menee pussikin turhaan pilalle" - siis wtf?! Puhuuko hän vaginasta?! Ööööhh, onko hänellä itsellään edes lapsia?!
Eihän se synnytyksistä todellakaan pilalle mene :D vaginahan on kuin kuminauha, kykenee venymään ihme mittoihin mutta palautuu kyllä (varsinkin jos nainen treenaa lantionpohjanöihaksiaan).
Aika monesta useankin lapsen synnyttäneestä naisesta kokemusta, eikä kenenkään "pussi" ole ollut pilalla..
Kaikkee törkyä sitä joutuu naiset kuunteleen - muiden naisten suusta vielä?!?!
Miehenä minulta ei koskaan, ikinä, ole udeltu lisääntymisaikeista!
M35
No just joo. Eli saa kysyä ihan mitä törkeyksiä tahansa ja aina pitäis vastata hymyssä suin? Ei pidä paikkaansa. On aivan oikein sanoa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en voi saada lisää lapsia, vaikka miten haluaisin. Olen aina haaveillut monesta lapsesta mutta terveyteni tuli tielle, ja minulta on jouduttu poistamaan kohtu.
Onneksi minulla on yksi, ihana ja fiksu, suloinen lapsi.
Silti toisen, ja kolmannenkin lapsen kaipuu on hyvin kipeä asia.Arvatkaa miten satutti, kun sanottiin "etkai sinä pussin suuta yhden takia aukaissut, menee pussikin turhaan pilalle"
Silloin en säästellyt vaan töksäytin suoraan että en voi saada enempää lapsia, kun tyyppi rupesi sopertamaan anteeksipyyntöä niin käskin poistua asunnostani ja sanoin ettei saa anteeksi. Tätini siis tämä töksäyttäjä.
Tämä oli päivän hirvein, otan osaa!
"... Menee pussikin turhaan pilalle" - siis wtf?! Puhuuko hän vaginasta?! Ööööhh, onko hänellä itsellään edes lapsia?!
Eihän se synnytyksistä todellakaan pilalle mene :D vaginahan on kuin kuminauha, kykenee venymään ihme mittoihin mutta palautuu kyllä (varsinkin jos nainen treenaa lantionpohjanöihaksiaan).
Aika monesta useankin lapsen synnyttäneestä naisesta kokemusta, eikä kenenkään "pussi" ole ollut pilalla..Kaikkee törkyä sitä joutuu naiset kuunteleen - muiden naisten suusta vielä?!?!
Miehenä minulta ei koskaan, ikinä, ole udeltu lisääntymisaikeista!
M35
Mielenkiintoista! Arvelinkin, että ehkä miehiltä ei niin paljoa kysellä. Muutaman kerran on itse naisena ketuttanut, kun useampi suhde on päättynyt siihen, että mies ei halunnutkaan lapsia, ja silti se on jotenkin aina vaan mun vika, ettei niitä ole. Kysytäänköhän niiltä mun exiltä koskaan, että missäs heidän lapset on?
Kerrottuani erosta mieheni kanssa äitini lähetti samana päivänä viestin, jossa suositteli minun tekevän yksin lapsen hedelmöitysklinikalla, vaikka en halunnut. Hän olisi maksanut. Hän olisi siis käytännössä halunnut ostaa minulta lapsenlapsen. :’D
Vierailija kirjoitti:
Kerrottuani erosta mieheni kanssa äitini lähetti samana päivänä viestin, jossa suositteli minun tekevän yksin lapsen hedelmöitysklinikalla, vaikka en halunnut. Hän olisi maksanut. Hän olisi siis käytännössä halunnut ostaa minulta lapsenlapsen. :’D
Wou... voisko se maksaa mulle :D? Mä tekisin.
Ei vaan, oikeesti aika kauhee kommentti.
Sukulaismies uteli kahvipöydässä moneen kertaan, että milloinkas teille tulee ja sanokaa nyt, jos on jotain ongelmia. Töissä miespuolinen työkaveri sanoi työsuhteen alussa, että älä nyt heti hankkiudu raskaaksi, vaan vasta parin vuoden päästä yms. Kiva kuunnella näitä, kun jäimme tahattomasti lapsettomiksi.
Tosi vaikea kyllä ymmärtää, miksi lapsiasiat ovat niin monella työpaikalla niin normaali puheenaihe. Mullekin on heitetty, kun oli aika monta työkaveria yhtä aikaa raskaana, että " se onkin sun vuoro sitten seuraavaksi!" Joo. No ei ole, kun en voi lapsia saada, ja mieskin oli muutenkin just lähtenyt käveleen. Minkä ihmeen takia tommosista asioista on muka ok puhua jossain kahvihuoneessa? Eihän siellä puhuta suolentoiminnasta tai jostain yleisistä gynekologisista tai urologisista asioistakaan. Kyselläänköhän miehiltä muuten yhtä paljon?