Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Törkein tai ärsyttävin tapa miten teiltä on udeltu lisääntymisestä?

Vierailija
16.07.2020 |

Aloitan: Viimeksi lääkärissä käydessä lääkäri keksi hienon small talk -aiheen ja päätti ruveta kyselemään "milloinkas aiotte perheenlisäystä hankkia?". Ymmärtäisin jos kysymys liittyisi jotenkin lääkärikäynnin syyhyn, mutta kun ei. 30 v mittarissa ja kolmatta vuotta naimisissa, alkaa pikkuhiljaa tympäistä nämä utelijat. Vertaistukea?

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaaja aloitti just tuollaisen "no koskas teille" "mikähän siinä on, kun nykyisin ihmiset lykkää niin kauan" utelun kesken tukan värjäyksen. Kampaamossa oli sillä hetkellä aika paljon ihmisiä paikalla. Ensin vastasin jotain ympäripyöreää, mutta kun inttäminen jatkoi, itkua pidätellen sopersin että jos puhuttaisiin jostain muusta. Olin just saanut kolmannen keskenmenon.

Vierailija
2/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yleislääkärillä pitkittyneen flunssan vuoksi 31-vuotiaana. Alkoi kyselemään onko vauvakuume jo. Sanoin ettei ole, niin lääkäripä sanoi voivansa kirjoittaa lähetteen sterilisaatioon.

Mitä aktuualista vittua oikeasti?! :((((

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolituttu ihminen rupesi lässyttämään siitä, miten hyvä äiti minä olisin. Mistä se sen voi tietää, kun ei edes tunne minua. Oikeasti minulla on pitkään jatkunut mielenterveysongelma ja olen täysin uupunut suurimman osan ajasta, hyvä kun jaksan huolehtia itsestäni.

Vierailija
4/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No, koskas "Jari" laittaa pullan uuniin?" Tuota, mitä jos kyselisit mieluummin vaikka tuon ylioppilaan tulevista opinnoista.

Vierailija
5/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä pitäisi olla yleinen käytäntö, että viimeistään kun nainen täyttää 30 ei häneltä saa enää kysyä mitään lapsiin liittyvää.

Vierailija
6/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtenä pääsiäisenä miehen isovanhempien luona, paikalla oli varmaan 20 ihmistä. Miehen täti päätti siinä isoon ääneen alkaa meiltä kysellä, että no jokos on vauvakuumetta ja olisko jo iloisia uutisia meilläkin kerrottavana. Oltiin siinä vaiheessa yritetty saada lasta jo lähes kaksi vuotta ja oltiin lapsettomuushoidoissa. Poistuin paikalta ja täti jäi ihmettelemään, että onkos jotain salaisuuksia kerrottavana kun ei voi sanoa mitään.

Juu, ei kuulu koko suvulle meidän tilanne.

Vierailija
7/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummun syntymäpäivillä lähisuvun kesken. Keski-ikäinen sukulaisnainen töksäyttää kahvipöydässä kaikkien kuullen minulle ja miehelleni että "nyt kun on nuo Jenna ja Minna (siskojani) jo perustaneet perheet, niin nyt olisi sitten teidän vuoro." Jäätävä hiljaisuus. En osannut lopulta tehdä muuta kuin nousta ylös ja kysyä kovaan ääneen, ottaako joku lisää kahvia.

Vierailija
8/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaimellisesti yksikään ihminen ei ole ikinä kysynyt lisääntymisestäni eikä toivonut sitä. Ainoa kerta kun asia on tullut edes jollain tapaa puheeksi oli silloisen anopin kommentti. Älkää hankkiko enempää.

Vierailija
9/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikös sinunkin kannattaisi nyt vain ottaa joku kiva mies ja ruveta perhettä perustamaan, alkaa olla kiire jo!"

"Oletkos sinä juuri niitä naisia, joista lehdissä kirjoitellaan, joita kiinnostaa äitiyden sijaan vain matkustella?"

"Kyllä se on nykyisin niin helppoa kun nainen voi vapaasti valita elää ihan itsenäisesti, ei tarvitse tehdä lapsiakaan muiden mieliksi."

"Nyt nuorena on varmasti mukavaa olla vapaa, mutta oletko ajatellut että sitten kun olet vanha niin kukaan ei käykään sinua katsomassa?"

Sun muita olettamuksia siitä, että olen kolmekymppinen lapseton sinkku ihan omasta halustani ja että tilanne muuttuisi sormia napsauttamalla jos vain päättäisin niin.

Vierailija
10/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tee nyt sitten edes yksin vauva jos kukaan mies ei huoli."

Vierailija
11/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen naisen kanssa naimisissa oleva nainen ja vaimoni odottaa esikoistamme. Useampi ihminen on kysynyt kuka lapsen isä on. :) :) :)

Ihan normaali kysymys, kyllähän sillä lapsella joku isä täytyy olla, et se sinä ainakaan voi olla.

Lapsellamme ei ole isää vaan kaksi (tulevaa) äitiä. Sukusolujen lahjoittaja ei ole sama asia, emmekä me tiedä hänen henkilöllisyyttään, eikä se lisäksi kenellekään kuulu. Jotain tahdikkuutta odottaisin jopa heteroilta.

Eikös myös pysty toisen naisen selkäytimen nesteestä tehä kans ns siitiön tapaista, mutta silloin lapsi olisi väkisin naispuolinen. Luin joskus asiasta, mutta en enään linkkiä löytänyt tähän. Kokeilut olivat ulkomailla vielä kehitysvaiheessa.

Vierailija
12/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oliko lapsi vahinko?"

- saattoipa ollakin, mutta ei kuulu sinulle.

Vierailija
13/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa vertaistukea. Lääkärin työhön kuuluu muistuttaa, että naisilla hedelmällisyys alenee dramaattisesti yleensä  35 v nurkilla, joillakin aikaisemmin ja joillakin myöhemmin. Myös riski sikiön kehityspoikkeamille kasvaa dramaattisesti äidin iän myötä.  Itse päätät tahdotko lapsia. Kun olet 27-28 v on hyvä kertoa tästä!

Mielestäni myös miehille olisi aiheellista keroa, että nuoremmat miehet siittävät keskimäärin terveempiä lapsia ja varmemmin.

Kokemukseni:

- Gynekologi kysyi, että tiedänkö, miten naisen hedelmällisyys muuttuu. Olin tuolloin 27 v, ovulaatio tutkimuksen aikaan menossa, josta minulle mainitsi "hyvä hetki yrittää lasta..." ja olin lapseton.

- Äitini kysyi, että "Tiedäthän...?" jo silloin, kun olin 23 v. Sanoin, että tiedän ja olen ajatellut, että kun olen 25v  on miehenikin tehtävä päätöksiä, jos tahtoo suurella todennäköisyydellä lapsen tai lapsia, sillä minä kyllä tahdon.

En loukkaantunut vaan kiitin.

Vierailija
14/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, tätä ketjua olen odottanut!

Okei, aloitetaan itselle lievimmästä:

Gynekologilla olin kierukkaa vaihdattamassa, kun tämä kysyi "missäs lapset viipyy?". Ok, mikäs siinä, ei paha ollenkaan.

Mutta mieheni isä... Miehelläni (33v) on isosisko, ikää about 40, ja tällä kaksi lasta. Appeni oli juuri jutellut näiden lasten kanssa kuvapuhelua. Puhelun loputtua kääntyi katsomaan minua, ja totesi "olisi se kyllä ihana saada lapsenlapsia". Siis mitvit? Just puhuit kahden sellaisen kanssa puhelimessa!

Toinen case: istutaan heillä ruokapöydässä, ja ihan tyhjästä appi katsoo minua ja haaveillen toteaa "ai kun olisi pienten jalkojen tepsutusta...".

Kolmas: jouduin pesemään ison, kankaisen laukkuni heillä. Tiesin, että miehen siskon lasten takia ovat aikanaan hankkineet vannan, siis sellainen iso vati missä vauvoja kylvetetään. Hain sen laukkuni pesemistä varten. Kun olin viemässä sitä takaisin säilöön, appi kysyy (tällä kertaa onneksi mieheltäni!) "Onko tämä lapsenpesusoikon käyttäminen enne! 😍".

Ja viimeisin. Appi alkoi jutella siitä, kuinka mieheni sisko oli onnekas, kun vielä niin vanhana (about 38) sai tehtyä toisen lapsen. Kun kaikki naiset eivät siihen kykene. Ja samalla tuijottaa minua.

Anteeksi, armas appeni, mutta tiedätkö, että en minä tyhjästä sikiä. Että entä jos puhuisit näitä ihan omalle pojallesi...

Arvatkaa vaan, kuinka paljon inspaa mennä käymään heillä kylässä?

T. Nainen 29v.

Vierailija
15/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apelle lapsenlapsia kirjoitti:

Ah, tätä ketjua olen odottanut!

Okei, aloitetaan itselle lievimmästä:

Gynekologilla olin kierukkaa vaihdattamassa, kun tämä kysyi "missäs lapset viipyy?". Ok, mikäs siinä, ei paha ollenkaan.

Mutta mieheni isä... Miehelläni (33v) on isosisko, ikää about 40, ja tällä kaksi lasta. Appeni oli juuri jutellut näiden lasten kanssa kuvapuhelua. Puhelun loputtua kääntyi katsomaan minua, ja totesi "olisi se kyllä ihana saada lapsenlapsia". Siis mitvit? Just puhuit kahden sellaisen kanssa puhelimessa!

Toinen case: istutaan heillä ruokapöydässä, ja ihan tyhjästä appi katsoo minua ja haaveillen toteaa "ai kun olisi pienten jalkojen tepsutusta...".

Kolmas: jouduin pesemään ison, kankaisen laukkuni heillä. Tiesin, että miehen siskon lasten takia ovat aikanaan hankkineet vannan, siis sellainen iso vati missä vauvoja kylvetetään. Hain sen laukkuni pesemistä varten. Kun olin viemässä sitä takaisin säilöön, appi kysyy (tällä kertaa onneksi mieheltäni!) "Onko tämä lapsenpesusoikon käyttäminen enne! 😍".

Ja viimeisin. Appi alkoi jutella siitä, kuinka mieheni sisko oli onnekas, kun vielä niin vanhana (about 38) sai tehtyä toisen lapsen. Kun kaikki naiset eivät siihen kykene. Ja samalla tuijottaa minua.

Anteeksi, armas appeni, mutta tiedätkö, että en minä tyhjästä sikiä. Että entä jos puhuisit näitä ihan omalle pojallesi...

Arvatkaa vaan, kuinka paljon inspaa mennä käymään heillä kylässä?

T. Nainen 29v.

Et sitten ole sanonut apellesi noin? Miksi et? Loppuis tyhmät utelut.

Multa on kyllä kyselty joskus, mutta ei mitenkään törkeästi. Yksi jopa jälkeenpäin pyysi anteeksi, kun ei tiennyt, vaikka meillä olisi ollut tahatonta lapsettomuutta. 

Vierailija
16/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa vertaistukea. Lääkärin työhön kuuluu muistuttaa, että naisilla hedelmällisyys alenee dramaattisesti yleensä  35 v nurkilla, joillakin aikaisemmin ja joillakin myöhemmin. Myös riski sikiön kehityspoikkeamille kasvaa dramaattisesti äidin iän myötä.  Itse päätät tahdotko lapsia. Kun olet 27-28 v on hyvä kertoa tästä!

Mielestäni myös miehille olisi aiheellista keroa, että nuoremmat miehet siittävät keskimäärin terveempiä lapsia ja varmemmin.

Kokemukseni:

- Gynekologi kysyi, että tiedänkö, miten naisen hedelmällisyys muuttuu. Olin tuolloin 27 v, ovulaatio tutkimuksen aikaan menossa, josta minulle mainitsi "hyvä hetki yrittää lasta..." ja olin lapseton.

- Äitini kysyi, että "Tiedäthän...?" jo silloin, kun olin 23 v. Sanoin, että tiedän ja olen ajatellut, että kun olen 25v  on miehenikin tehtävä päätöksiä, jos tahtoo suurella todennäköisyydellä lapsen tai lapsia, sillä minä kyllä tahdon.

En loukkaantunut vaan kiitin.

Niin, ymmärrän kyllä, jos gynekologi asiallisesti ottaa tämän puheeksi (ja on ottanutkin, mutta ei onneksi töksäytellyt mitään mautonta). Mutta tämä mun käynti liittyi tapaturmaan, jossa olin ollut. Lääkäri jutusteli kaikkea muutakin, kyseli kesäsuunnitelmistani ja opintojeni edistymisestä ja tulevista urahaaveista, ja sitten tuli tämä kysymys perheen perustamisesta. Huoh. Ap

Vierailija
17/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerroimme raskausuutisia, yksi sukulainen rupesi lasketun ajan perusteella laskemaan ääneen, milloin lapsi on saanut alkunsa. En nyt tiedä, oliko se törkeää, mutta jotenkin huvittavaa ja vähän kiusallistakin. No kyllähän kaikki tietävät, että lapsia saadaan seksiä harrastamalla, mutta en välttämättä silti olisi halunnut siinä kahvipöydässä kiinnittää sukulaisten huomiota siihen, minä nimenomaisena hetkenä viime vuoden marraskuussa mieheni on siittänyt munasoluni. :)

Vierailija
18/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummun syntymäpäivillä lähisuvun kesken. Keski-ikäinen sukulaisnainen töksäyttää kahvipöydässä kaikkien kuullen minulle ja miehelleni että "nyt kun on nuo Jenna ja Minna (siskojani) jo perustaneet perheet, niin nyt olisi sitten teidän vuoro." Jäätävä hiljaisuus. En osannut lopulta tehdä muuta kuin nousta ylös ja kysyä kovaan ääneen, ottaako joku lisää kahvia.

En oikeasti ymmärrä tätä "HEH HEH NYT ON SITTEN TEIDÄN VUORO" heittelyä, varsinkin ristiäisissä tätä tapahtuu. Sitten katsotaan syyttävästi että mikä on kun ei ole maha pystyssä. Meidän lisääntymisasiat ei todellakaan kuulu yhtään kenellekään. En halua kertoa jokaiselle sukulaistädille että minulla on sairaus jonka vuoksi lapsen saaminen on erittäin vaikeaa, haluatko tietää asiasta lisää?

Vierailija
19/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen naisen kanssa naimisissa oleva nainen ja vaimoni odottaa esikoistamme. Useampi ihminen on kysynyt kuka lapsen isä on. :) :) :)

No kyllä sillä lapsella ihan biologinen isäkin on. :) :) :).

Niin kuin sanoin jo poistetussa kommentissani.

Vierailija
20/116 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävimmät kyselyt tulee siinä vaiheessa, kun lapsia on 1. Kun "kyllähän teidän pitää Jani-Petterille kaveri tehdä"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän