Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ihminen olla syntyessään jo mielisairas, vai sairastuuko siihen pikkuhiljaa?

Vierailija
16.07.2020 |

Mitä elämässä tapahtuu, että alkaa se järjen valo hiipumaan? Työssäni tapaan aika ajoin niin nuoria, kuin vanhojakin mt-potilaita jotka aika pihalla, mutta pystyy jotenkuten toiminaan. Onko tällainen ihminen ollut syntymästä asti samanlainen vai tarviiko se jonkun konkreettisen tapahtuman? Mitä siellä aivoissa tapahtuu sellaista, että se saa ihmisen käyttäytymään normaalista poikkeavasti?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi keskustellaan narsisteista ja psykopaateista?

Vierailija
42/58 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geneettinen taipumus on monella jo syntyessä.

Jokin " valuvika " on joillakin mikä tullut/ tulee vääjäämättä mieleen katsoessa Friin dokumentteja,vaikkapa murhaaja perheessä tms.

Varsin moni läheinen esim äiti tai sisarus kertoneet, kuinka lapsi oli " paha ja ilkeä eläinten kiduttaja" heti muutaman vuoden ikäisenä ja kiusasi sisaruksia ja kaikkia. Normaalissa rakastavassa perheessä syntynyt ja kasvanut lapsi. Yhteistä, miltei kaikissa tapauksissa mitä olen nähnyt oli se, että mitkään kasvatuskeinot terapiat tms eivät tuoneet toivottua tulosta ja lapsesta kehittyi murhaaja/ tappaja ajan kanssa. Oikea pahuuden ja julmuuden esikuva.

Paitsi että ”Normaalissa rakastavassa perheessä syntynyt ja kasvanut” voi oikeasti olla kasvanut täysin häiriintyneen vanhemman/muun sukulaisen lähellä... Kukapa sairas vanhempi myöntäisi ongelmiaan, yleensä vaan kertovat olevansa hyviä vanhempia, vaikka totuus olisi toinen. Joku eläimiä rääkkävä lapsi voi olla vaikka seksuaalisesti hyväksikäytetty tai muuten vakavasti pahoinpidelty, ja se ahdistus purkautuu erilaisena ongelmakäytöksenä tai sitten syrjäänvetäytyvyytenä, riippuen temperamentista. Ei noista ikinä tiedä, mutta voi olla myös, että mitä paremmat kulissit, sitä sairaampi meno.

Normaaliin empatiaan kykenevä lapsi ei rääkkää eläimiä, vaikka olisi millainen traumatausta. Sillä ihminen ei kykene tiettyihin pahoihin tekoihin olematta tunnekylmä. Normaali lapsi ehkä ahdistuu ja masentuu sellaisesta, mutta ei tee pahaa eläville olennoille.

Olet väärässä.

Ei ole.  Kun kartoitetaan mahdollista lapsuusiän psykopatiaa, niin testeissä kartoitetaan tätä onko harjoittanut sadismia eläimiä kohtaan alle 15 vuotiaana. Se, että psykopaatti pitää sadismia, ihmisten kiusaamista tai eläinten kiduttamista oikeana, kertoo vain henkilön mielenvikaisuudesta. Normaalin emotionaalisen kehityksen omaava ihminen ahdistuu kaikkina aikoina. Psykopaatti ei ahdistu, koska ei pysty aivojen rakenteen vuoksi. Minua on esimerkiksi kiusattu  ja pahoinpidelty lapsena. En ikinä voisi tehdä kenellekään pahaa, se ei ole minussa. Ei ole sellaista tekosyytä tässä maailmassa joka saisi minut aiheuttamaan tahallista tuskaa toiselle ihmiselle. Minä tiedän miltä se tuntuu, ei kenenkään pidä tuntea niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokin " valuvika " on joillakin mikä tullut/ tulee vääjäämättä mieleen katsoessa Friin dokumentteja,vaikkapa murhaaja perheessä tms.

Varsin moni läheinen esim äiti tai sisarus kertoneet, kuinka lapsi oli " paha ja ilkeä eläinten kiduttaja" heti muutaman vuoden ikäisenä ja kiusasi sisaruksia ja kaikkia. Normaalissa rakastavassa perheessä syntynyt ja kasvanut lapsi. Yhteistä, miltei kaikissa tapauksissa mitä olen nähnyt oli se, että mitkään kasvatuskeinot terapiat tms eivät tuoneet toivottua tulosta ja lapsesta kehittyi murhaaja/ tappaja ajan kanssa. Oikea pahuuden ja julmuuden esikuva.

Paitsi että ”Normaalissa rakastavassa perheessä syntynyt ja kasvanut” voi oikeasti olla kasvanut täysin häiriintyneen vanhemman/muun sukulaisen lähellä... Kukapa sairas vanhempi myöntäisi ongelmiaan, yleensä vaan kertovat olevansa hyviä vanhempia, vaikka totuus olisi toinen. Joku eläimiä rääkkävä lapsi voi olla vaikka seksuaalisesti hyväksikäytetty tai muuten vakavasti pahoinpidelty, ja se ahdistus purkautuu erilaisena ongelmakäytöksenä tai sitten syrjäänvetäytyvyytenä, riippuen temperamentista. Ei noista ikinä tiedä, mutta voi olla myös, että mitä paremmat kulissit, sitä sairaampi meno.

Normaaliin empatiaan kykenevä lapsi ei rääkkää eläimiä, vaikka olisi millainen traumatausta. Sillä ihminen ei kykene tiettyihin pahoihin tekoihin olematta tunnekylmä. Normaali lapsi ehkä ahdistuu ja masentuu sellaisesta, mutta ei tee pahaa eläville olennoille.

Olet väärässä.

Ei ole.  Kun kartoitetaan mahdollista lapsuusiän psykopatiaa, niin testeissä kartoitetaan tätä onko harjoittanut sadismia eläimiä kohtaan alle 15 vuotiaana. Se, että psykopaatti pitää sadismia, ihmisten kiusaamista tai eläinten kiduttamista oikeana, kertoo vain henkilön mielenvikaisuudesta. Normaalin emotionaalisen kehityksen omaava ihminen ahdistuu kaikkina aikoina. Psykopaatti ei ahdistu, koska ei pysty aivojen rakenteen vuoksi. Minua on esimerkiksi kiusattu  ja pahoinpidelty lapsena. En ikinä voisi tehdä kenellekään pahaa, se ei ole minussa. Ei ole sellaista tekosyytä tässä maailmassa joka saisi minut aiheuttamaan tahallista tuskaa toiselle ihmiselle. Minä tiedän miltä se tuntuu, ei kenenkään pidä tuntea niin.

Vierailija
44/58 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa kuulla koko ikänsä olevansa hullu, niin omaksuu hullun identiteetin.

Vierailija
45/58 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
46/58 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni on se, että ne omasta mielestään psyykeltään umpiterveet ovat oikeasti niitä, joille terapia tekisi hyvää. Nimittäin yleensä ainoastaan täysin tunnekylmät, impulsiiviset ja ilkeät ihmiset ovat kykenemättöniä kyseenalaistamaan itseään ja ovat omasta mielestään kaikesta oikeassa ja ovat sitten tietenkin umpiterveitä ja syyttävät ja leimaavat niitä muita ihmisiä kaikessa.

Olen niin samaa mieltä. Omassa lähipiirissä vahvimpia ja "selväjärkisimpiä" ovat ne (itseni mukaan lukien), jotka ovat käyneet läpi mielenterveyshuolia tavalla tai toisella. Maailmassa ei ole asiaa, joka ei välillä vioittuisi, ja se on ihan okei. 

Vierailija
47/58 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielisairaudet ovat aivojen sairauksia. Aivot ovat elin siinä missä sydän tai keuhkot. Ne voivat eri syistä alkaa toimia väärin. Niitä ei kannata mystifioida sen enempää kuin reumaa tai MS-tautiakaan.

Tämä. Muuttuisikohan ihmisten suhtautuminen, jos mielenterveyttä alettaisiin hoitaa fyysisenä elinsairautena enemmän kuin henkisenä? Miksi on hyväksyttävää sairastua fyysisesti mutta ei henkisesti, vaikka nämä ovat saman kokonaisuuden kaksi puolta?

Vierailija
48/58 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä.

Pitää varmaan pääasiassa paikkansa kohdallisi, ja älä lue eteenpäin jos sinulla on triggeröitymistä. Mutta uskon kyllä, että jokaisessa ihmisessä on kyky tehdä pahaa toiselle. Historiassa on useita esimerkkejä siitä, kuinka sekä ihmismassoja tai yksittäisiä ihmisiä on manipuloitu vahingoittamaan toisia ja uskomaan teot oikeiksi. Lisäksi jokaisessa ihmisessä on luontaisena myös kostonhimo, eli jos sinua tahallisesti satutetaan ja kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, on todennäköistä, että tunnet tarvetta tuoda oikeutta ja antaa takaisin. Jopa jotkut - älykkäimmät - eläimet harrastavat kostoa. Nämä asiat liittyvät ihan selviytymisviettiit ja esiintyvät niilläkin, joilla empatiakykyä on.

Vierailija
49/58 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit, liika stressi, vähäinen lepo ja uni, loppuun palaminen, ympäristö, vähä ravinteinen ruokavalio, liikunnan välttely, jopa fyysiset sairaudet voivat olla osatekijänä.

Monien asioiden yhteis summa.

Vierailija
50/58 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diagnosoi mut. 

Mä tykkään työntää ihmisiä junan alle. Eläimistä mä pidän paljon. Mikä minä olen?

Vierailija
51/58 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja olen tasapainoisempi kuin moni muu. Varsinkin tällä palstalla.

Minusta muiden arvostelu viittaa siihen että kuvittelee ihmisten olevan joko normaaleja ja täydellisiä, tai epätäydellisiä. Eikä sellaista ole olemassakaan.

Mustavalkoinen ajattelu ei ole terve merkki.

Vierailija
52/58 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutat mun tuttavaa, joka stigmatisoi kaikkia. Ei taida sunkaan ruuvit olla kovin kireällä.

Vierailija
53/58 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuruushullut on pahimpia.

Vierailija
54/58 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
55/58 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman offari, mutta mä olen pohtinut vähän samanlaista dilemmaa. Mistä sukupuolitaudit saavat alkunsa, kun kaikki ovat syntyessään neitsyitä.

Mielenterveysongelmat voivat olla periytyviä, jolloin jotkut henkilöt ovat alttiimpia sairastumaan kuin toiset, jos ympäristössä on laukaiseva tekijä. Traumatisoivat tekijätkin voivat aiheuttaa mieleen järkkymisen. Sanotaan, että ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus. Ihmisen psyykkistä toimintaa siis ohjaa oma mieli, sosiaalinen ympäristö ja fyysinen minä. Toimintamme on siis monien sisä- ja ulkopuolisten tekijöiden summa.

Vierailija
56/58 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu millaista mielisairautta tarkoitat. Psykopaatti on psykopaatti jo syntyessään koska kyseessä on parantumaton luonnehäiriö joka johtuu aivojen poikkeamasta. Esimerkiksi skitaofreniikollakin on perimässä riski sairastua mutta yleensä vasta jotkut traumaattiset kokemukset laukaisevat skitsofrenian

Psykopaatti ei välttämättä ole psykopaatti jo syntyessään. Ja kaikki skitsofreenikot eivät tarvitse traumaattista tapahtumaa, jotta skitsofrenia puhkeaa. Eikö ole ikävää, kun ihmisiä ei voi vain tunkea lokeroihin ja tuntea siitä tyydytystä?

Kyllä psykopaatti on sellainen jo syntyessään.

Psykopatian näkee aivorakenteesta.

Vierailija
57/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
58/58 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

nancy spungen ,google.

ei nyt iha vastaus kysymykseen,mutta aikalailla syntymästä asti huonot kortit.