Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos miehen äiti on kotona ollut ns. uhrautuva piika niin luuleko tällainen mies että kaikki naiset on?

Vierailija
17.06.2025 |

Vai mistä ne miehet tulee jotka ei parisuhteessa halua tehdä kotitöitä? 

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin incellit näin kuvittelevat.

Vierailija
2/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä se juuri tulee. Kotoa opittu malli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entiset mallit mitkä on tullu nimenomaa kotoa. Eli mies istuu kaukosäädin mahan päällä TVn ääressä kunnes vaimo huutaa että ruoka valmis. Se ei oo enää tätä päivää ollenkaan. Miehen on hyvä olla mies ja naisen nainen, mutta ne asiat ei määrity sillä kuka tekee esim ruoan tai siivoaa vaan ihan muuten, mitä hyvin mondn on vaikea ymmärtää. Työskennelkää yhdessä.

Vierailija
4/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ottaa mallin isältään, eli huono mies on oppinut, että perheen isä on laiska loisija. Ei ne edes huomanneet, mitä äiti teki, ellei palvelussa ollut puutteita.

Vierailija
5/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on, kun anoppi kuvitteli, että jatkan samaa. Juuei, meillä ei kukaan elä täysihoidossa.

Vierailija
6/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on, kun anoppi kuvitteli, että jatkan samaa. Juuei, meillä ei kukaan elä täysihoidossa.

Meilläkin. Anoppi toi mulle jotain pesuaineita ym. ja ojensin ne hänen nähden miehelleni sanoen "äitisi toi sulle siivousvälineitä" 😅

Vierailija
7/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. Oma äitini oli alistettu reppana ja veli hirviöisän lellikki, mutta veljestäni tuli paras kuviteltavissa oleva isä, joka kantaa vastuunsa niin kodista kuin lapsista. En tiedä, onko aviomiehenä kaikin puolin samanlainen ihannemies, mutta tekee vaikka täytekakun juhliin, jos näin on sovittu ja hoitaa myös ne perinteiset miesten työt touhuten jotain kaiken aikaa.

Vierailija
8/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs pystyy muuttamaan käytöstään. 

Vierailija
9/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lienee tuollaista että perheen äiti on ollut uhrautuva piika? Meillä siivosi isä (synt. 1926) ja laittoi ruokaa. Myös äiti tietenkin ja me lapset mukana. Tulos on, että veljeni ja minä olemme aivan erinomaisia kotikokkeja, osataan vaikka mitä ja tehdään. Isä opetti meille lapsille myös puutöitä, maalausta ja maanviljelystä ja puutarhanhoitoa. Äiti oli kokki ammatiltaan ja olimme sellainen puuhaperhe. Paljon ollut iloa ja apua elämässä tuosta lapsuudesta. Mieheni oli myös hyvä käsistään, miestä peukalo keskellä kämmentä en olisi ikinä edes huolinut. 

Vierailija
10/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs pystyy muuttamaan käytöstään. 

Moniko mies on älykäs?

Vierailija
11/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä lienee tuollaista että perheen äiti on ollut uhrautuva piika? Meillä siivosi isä (synt. 1926) ja laittoi ruokaa. Myös äiti tietenkin ja me lapset mukana. Tulos on, että veljeni ja minä olemme aivan erinomaisia kotikokkeja, osataan vaikka mitä ja tehdään. Isä opetti meille lapsille myös puutöitä, maalausta ja maanviljelystä ja puutarhanhoitoa. Äiti oli kokki ammatiltaan ja olimme sellainen puuhaperhe. Paljon ollut iloa ja apua elämässä tuosta lapsuudesta. Mieheni oli myös hyvä käsistään, miestä peukalo keskellä kämmentä en olisi ikinä edes huolinut. 

Esim. meillä lapsena. Vanhemmat akateemisia 1940-luvulla syntyneitä. Ex-mieheni yritti myös minua siihen rooliin lasten synnyttyä laittaa, mutta siitä seurasi ero sitten.

Vierailija
12/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä lienee tuollaista että perheen äiti on ollut uhrautuva piika? Meillä siivosi isä (synt. 1926) ja laittoi ruokaa. Myös äiti tietenkin ja me lapset mukana. 

Ei varmasti ole ollut mitenkään tavallista tuon ikäpolven miehillä ruuanlaitto ja siivoaminen. Kumpikaan omista isoisistäni ei osallistunut noihin puuhiin,ei myöskään isosedät, -enot jne. 

Vierailija
13/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään yleistäisi. Monta sellaista vanhempaa rouvaa tunnen, jotka ovat olleet ja ovat edelleen mikäli vielä elävät, melko passaavaa sorttia. Poijistaan on silti tullut ihan osallistuvia perheellisiä. Osasta jopa niitä enemmän vaimoa palvelevia versioita. Kai se on monen tekijän summa.

Vierailija
14/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ja miehen malli näillä naisia arvostamaton tv ääressä istuja. Eivät osaa tehdä mitään ilman erillistä pyyntöä ja osottavat naisen hoitavan kaiken.

Vierailija
15/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luulen, että kotoa opitaan. minun eksäni halusi minun toimivan juuri kuin äitinsä. Olimme toistemme eka kunnon parisuhde.

Vanhemmalla miehellä, joka on jo elänyt yksin, tilanne on eri.

Vierailija
16/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exän kotona kuultua:

Anoppi minulle : " Hae sinä tuolle sukat, kun on paljain jaloin ja täällä on aika kylmä." Minä: "Jos tuon ikäinen mies ei osaa hakea itse sukkia silloin kun tarvitsee, joutaakin paleltua."

Anopin tytär: "Jo on aikoihin eletty, kun mies siivoaa." Hän siis siivosi lapsuudenkodissaan sitä huonetta, jossa silloin asui. Hänen siskonsa oli samanikäinen kuin minä, eli vuosikymmeniä sitten parikymppinen.

Myöhemmin ex saattoi leipoa itse, kun teki mieli pullaa, mutta siivoamisesta mieluummin  maksoi minulle ennen kuin siivosi itse.

Vierailija
17/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mallia tulee tietysti kotoa mutta varmasti oslle myös halusta saada jotain sellaista, jota oma koti ei koskaan tarjonnut tai mahdollstanut. Moni asia siis periytyy mutta esimerkiksi Suomessa on aika harvassa ne miehet, joiden äiti olisi ollut "vain" uhriutuva kotipiika, joten on vähän yksinkertaistavaa väittää, että vain he, joilla sellainen on ollut äitinä haluaisivat kumppanikseen samanlaisen, koska heistä itsestään ei ole myöskään mieheksi, joka kykenisi edes aluksi luomaan mielikuvan siitä, että naisen kannattaisi asettua parisuhteeseen heidän kanssa kun he miehenä tosivat leivään pöytään, - En uskom että moni "uhriutunut kotipiika" tietosiesti ryhtyi tällaiseen rooliin, vaan se oli kohtalo, johon päädyttiin kun mies ei ollutkaan se, mitä piti.    

Vierailija
18/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miehet mieluusti toistaa nimenomaan äitinsä antamaa mallia. Minun mieheni on ollut avulias äidilleen ja siten on myös avulias minulle. Kuitenkin suhteen alkupuolella ihmetteli sitä, kun en ole koko ajan järjestelemässä asioita (miehen äiti ei istu hetkeäkään paikalleen). Kuulemma piti minua vähän epäsiistinä naiseksi, vaikka olen siis meistä kahdesta nimenomaan se siistimpi osapuoli. 

Myös muut kulttuurierot ovat aiheuttaneet ihmetystä. Mieheni on valitellut sitä kun äitinsä on niin kontrolloiva. Sitten kuitenkin tullut pari pientä kriisiä siitä, kun meidän perheessä asioita ei olekaan pakko tehdä just silloin kun toinen haluaa, sillä tavalla kuin toinen haluaa. Jotenkin mies syvemmällä tasolla yhdistää sen sisäisen kontrollin perhe-arvoihin ja on sitten ottanut itse nokkiinsa jos en ole täysin varoittamatta ollut valmis johonkin hänen projektiinsa joka vaatii välintöntä toimimista.  

Vierailija
19/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elämässä ei ole muunlaisia naisia ollut niin varmaan

Vierailija
20/49 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos se anoppi nautti kokkaamisesta ja leipomisesta ja verhojen vaihtelusta vuodenajan mukaan? Ei se minusta ollut uhrautuva. Kaikki ei vaan nauti samoista asioista, ja se on miehen vaikea ymmärtää.