”Huonompituloiset naiset haluavat yhteistilin...”
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006571926.html
Ei mikään ihme...Minun mielestäni pitää olla aika paha gold digger, jos haluaa yhteistilin. Itselle ei tulisi mieleenkään pyytää yhteistiliä, vaikka tienaan miestäni vähemmän.
Kommentit (305)
Meillä on yhteistili ja tienaan miestäni enemmän. Apua! En ole aiemmin tajunnut tätä - mieheni on gold digger!
En suostuisi yhteistiliin, koska omat rahat on minulle ehdottoman tärkeä arvo. En halua ikinä joutua siihen tilanteeseen, että joutuisin kysymään mieheltäni, saanko ostaa jotakin tai lähteä reissuun tms.
Maksamme yhteiset kulut (asuminen, yhteisen auton kulut, ruoka) puoliksi niin, että molemmat laittavat saman summan taloustilille, josta ne maksetaan. Kaikki muu on omaa rahaa. En tiedä mieheni kuukausittaisia tuloja eikä hän kysele minun. Mainitsin kyllä, että tässä kuussa on normaalia pienempi palkka, kun otin kaksi viikkoa palkatonta lomaa vuosiloman päälle.
No onpas kyllä laiskan toimittajan työtä! Siis koko juttu - siis otsikkoa myöten - on pelkkiä lainauksia keskustelupalstojen kommenteista....
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi yhteistiliin, koska omat rahat on minulle ehdottoman tärkeä arvo. En halua ikinä joutua siihen tilanteeseen, että joutuisin kysymään mieheltäni, saanko ostaa jotakin tai lähteä reissuun tms.
Maksamme yhteiset kulut (asuminen, yhteisen auton kulut, ruoka) puoliksi niin, että molemmat laittavat saman summan taloustilille, josta ne maksetaan. Kaikki muu on omaa rahaa. En tiedä mieheni kuukausittaisia tuloja eikä hän kysele minun. Mainitsin kyllä, että tässä kuussa on normaalia pienempi palkka, kun otin kaksi viikkoa palkatonta lomaa vuosiloman päälle.
50-50 yhteisten kulujen jako on epäreilu ,mikäli tuloissa on eroa. Miksi ksi parempituloinen elätyttää itsensä pienituloisen kustannuksella. Maksuosuus tulee tietysti suhteuttaa osuuteen yhteenkasketuista tulousta.
Yhteistilistä ei ole kokemusta, mutta nuoruudessani onnistuin tapailemaan kahtakin miestä jotka oli sitä mieltä että minä voin maksaa heidänkin menojaan, koska kävin töissä..
Minä tienaan tuplat mitä puolisoni.
Yhdessä maksamme kiinteät kulut suhteutettuna tuloihin. Eli euromääräisesti minä maksan enemmän, koska tienaan enemmän. Käytössä siis yhteinen taloustili.
Omasta Palkastaan Ylijäävällä rahalla saa kumpikin tehdä mitä haluaa.
Minä en maksa puolison kampaamoreissuja enkä spa käyntejä, puoliso ei maksa minun punttisalia tai prätkäkuluja.
Kimpassa kohta 20v ja lapsia useampi, hyvin toimii.
Vain todellinen pösilö suostuu pienempituloisen ehdottamaan yhteistiliin. Yhtä typerä teko kuin jättää avioehto tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-50 yhteisten kulujen jako on epäreilu ,mikäli tuloissa on eroa. Miksi ksi parempituloinen elätyttää itsensä pienituloisen kustannuksella. Maksuosuus tulee tietysti suhteuttaa osuuteen yhteenkasketuista tulousta.
Elätyttää? Millä ihmeen logiikalla? Ensinnäkään parisuhteessa ei ole pakko edes asua yhdessä. Toiseksi, yhteenmuutto pienentää molempien asumiskuluja. Omat asumiskuluni olivat yksin asuessani reilut 800 e/kk. Puolisollani suunnilleen saman verran. Yhdessä asuessa kulut ovat alle 1000 e/kk eli alle 500 e/hlö. Molemmat voittavat, vaikka se ei yhteenmuuttamisen syy ollutkaan.
Haluan rikkaan naisen kuka voi elättää minua että minä voin olla kotona.
T:modernimies
Vierailija kirjoitti:
Vain todellinen pösilö suostuu pienempituloisen ehdottamaan yhteistiliin. Yhtä typerä teko kuin jättää avioehto tekemättä.
Samaa mietin. Ja jos suostuu, niin turha katkeroitua ja valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Eihän parempituloinen mitään "elätytä itseään" tilanteessa, jossa molemmat maksavat oman osuutensa....
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin ennemminkin, että vain todellinen pösilö on sellaisessa parisuhteessa, jossa ei toiseen voi luottaa tuon vertaa.
Avioehto on eri asia, koska sillä varaudutaan tulevaisuuden riskeihin, vertaisin sitä ennemminkin palovakuutukseen tms.
Kyllä ne miehetkin osaavat lokkeilla. Jopa silloin kun tienaavat enemmän kuin puoliso.
Jaa.
Meillä on ollut yhteinen käyttötili ihan alusta asti, eli noin 30 vuotta. Hyvin on toiminut.
Jos on pieniä lapsia (0-3v), miehen kuuluu maksaa suunnilleen 100% kuluista. Muutoinhan kotihoidon tuki olisi suurempi/ 9kk:n ikäisille olisi enemmän hoitopaikkoja tarjolla (esim. Pääkaupunkiseutu).
Ja ”minä ainakin säästin 10 vuotta ennen lapsen hankintaa”-ihmiselle tiedoksi: ei ole reilua eikä tasa-arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä epäreilua siinä on?
Entä jos mies tienaa vähemmän? Pitääkö hänen myös syödä vähemmän?
Kuinka kompensoidaan se, että naisella on enemmän krääsää asunnossa? Hävittäisin sohvatyynyt välittömästi jos se olisi minusta kiinni. Vastaavasti suihkutilan peilikaappiin ei mahdu parranajovehkeet kun se on täynnä purnukoita jotka on muuten ostettu tavallisten kauppareissujen yhteydessä, yhteisillä rahoilla! W T F
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko avata tätä hieman? Jos parempituloinen maksaa oman osansa kuluista, millä järjellä hän hyötyisi yhtään enempää toisesta kuin pienempituloinen?
Jos maksuosuus lasketaan yhteenlasketuista tuloista, on selvää, että pienituloinen siinä elätyttää itseään.
Tosiaan, laiskan toimittajan juttu.
Ja osa noistakin muka jutussa olleista kertomuksista oli toimittajien itse keksimiä.
Sen sijaan kommentit ovat aitoja.
Tapoja noissa raha-asioissa on varmasti yhtä monta, kuin avio/avoliittojakin.
Perheet toimivat niinkuin heistä parhaalta tuntuu.
Sinänsä en ihmettele tuon yhteistilin vaatimusta matala-palkkaissa työssä olevilta naisilta.
Naiset yleensä ostavat ruuan ja käyvät kaupassa ja samalla ostavat kaikki kodin tarvikkeet, talouspapereista pesuainesiin yms. Pian siinä palkka hurahtaa 4-henkisessä perheessä, tuon kotitalouden hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pieniä lapsia (0-3v), miehen kuuluu maksaa suunnilleen 100% kuluista. Muutoinhan kotihoidon tuki olisi suurempi/ 9kk:n ikäisille olisi enemmän hoitopaikkoja tarjolla (esim. Pääkaupunkiseutu).
Ja ”minä ainakin säästin 10 vuotta ennen lapsen hankintaa”-ihmiselle tiedoksi: ei ole reilua eikä tasa-arvoa.
Millä logiikalla? Eikö oikeudenmukaisempaa olisi, että mies pitää puolet hoitovapaista? Miksi vain äidin uran ja eläkekertymän pitäisi kärsiä?
Jessus, miten vanhanaikaisia näkemyksiä tällä palstalla on!
Ei ollu mikään yllätys...