Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahat ei kohta riitä laskuihin

Vierailija
16.07.2020 |

ihan oikeasti, alkaa jo masentaa. Olen laskenut tosi tarkkaan rahani ja pidän mm. excelissä kirjaa kaikista ostoksista. Tulot vaan on niin pienet ettei rahat meinaa riittää, eikä nykyisellä koulutuksella pääse rahakkaampiin hommiin, ja ammattikorkeaan olen hakenut neljästi mutta en vaan pääse.

Autoon uppoaa ihan hirveästi, mutta ilman sitä ei vaan pärjää kun on työt ja lapset (olen yh). Minun on pitänyt jo pari vuotta käydä optikolla ja hankkia uudet lasit, ei vaan ole varaa. Hammaslääkäärille olisi tarve, mutta ei ole varaa käydä yksityisellä, nippanappa saan maksettua kunnallisen maksut, ja kun sinne ei vaan pääse kun jonot on niin pitkät ja tarve ei ole vielä niin akuutti. Minulla on niin huono sänky että herään joka aamu kipujen kanssa, ei vaan ole ollut rahaa ostaa uutta, koska kaikki mitä olen sitä varten saanut säästettyä on lopulta mennyt autoon tai johonkin muuhun akuuttiin. Visaakin joudun välillä näihin vinguttamaan, joten sitäkään pelivaraa ei oikein ole. Lapsista toinen ei harrasta mitään, toisella on melko halpa harrastus, mutta sekin vie n. 100e/kausi. Nyt juuri tuli ekaluokkalaisen kesäkerhosta 200 euron lasku (oli pakko laittaa kerhoon, kun ei pärjää yksin kotona, ja koronan takia meistä vanhemmista kumpikaan ei saanut lomaa kesäkuulle päivääkään).

Toimeentulotukea en saa, koska tulot on nippanappa niiden rajojen yli. Ja kaikki säästökeinot on kyllä jo käytössä, kirpparit sun muut. Muita?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis saatko kahdesta lapsesta elareita yhteensä 200e? Vai 200e/lapsi?

Jos vahvistettu elatusapu on pienempi kuin kelan minimi, niin kela maksaa erotuksen.

Laita heti hakemus sinne!

Ei välttämättä maksa. Lastenvalvojan laskelmista tulee ilmi voiko hakea kelan elatustukea lisäksi. Jos lähivanhemmalla on isommat tulot kuin etällä niin voi olla tilanne, jolloin elatusapu on pienempi kuin kelan minimielatustuki.

Ap:lla on sen verran pienet tulot, joten tuollaista tilannetta tuskin on.

Vierailija
22/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita kilpailuttamalla. Olin vastaavassa tilanteessa ja näkemällä vaivaa, kulunu putosivat huomattavasti. Aloita vakuutuksista. Auton liikennevakuutuksen erot ovat jäätävät. Mikäli omistat Volvon, bemarien tms vakuutusmaksut ovat huomattavasti isompia kun muilla merkeillä. Kannattaa sitäkin miettiä. Kaverini Volvossa liikennevakuutus on 800€ luokkaa vuodessa kun mun Toyotassa 160€/v. Kaikista käy vertaamassa, mitä maksaisi toisella yhtiöllä, itse säästin yhtiön vaihdolla 250€/v ja samat vakuutukset, samoilla ehdoilla. Sitten liittymät, kiinteät voivat tulla edullisemmaksi kun kulutuksen mukaan laskutettavat. Kampanjoista saa todella halvalla. Maksulliset TV paketit (netflixit yms) laita syyniin jos useampi, vuorottele enemmin kun pidät montaa kerralla. Ota rohkeasti yhteys diakoniaan, Hope Ry:hyn, pelastus armeijaan tai muuhun yhdistykseen, mikä paikkakunnallasi toimii ja pyydä avustusta lapsen harrastukseen. Diakonia ainakin rahoittaa vähävaraisille. Olen hakenut itsekkin, vaikka en saa toimeentulotukea. Tuloni ylittyvät hieman, joinain kuukausina voisin saada jos on yhtaikaa vakuutukset, sähköt, lääkärilaskut ja lääkkeiden haku, mutta yritän pärjätä ilman. Jos olet Facebookissa, liity oman paikkakuntasi toskalavaryhmään. Sieltä saa todella huonoa mutta välillä myös todella hyviä tavaroita. Uudempi, parempi sänky voi löytyä sieltä kuten muitakin huonekaluja, vaatteita ja kodintarvikkeita. Aloita suursiivous. Laatikko viereen ja mieti mitä et tarvitse, ota kirppispöytä. Nyt on hyvä aika myydä, vein lasten leluja, elokuvia ja turhaa tavaraa pienelle, ei niin suositulle kirppikselle edullisen pöytävuokran takia ja pidin tavarat siellä 2 viikkoa. Tienasin 200€ käteen pöytävuokrien jälkeen. Syksymmällä taas uudestaan, kun voi talvivarusteita viedä. Fb kirppiksetkin voivat tuoda tulosta, mutta kehnosti ja itse en jaksa kytätä tuleeko vai ei, kuvata ylhäältä, alhaalta, päältä ja sisältä saati alkaa tinkijöille esittämään vastatarjouksia. Iso työ ja tienaa satunnaisen vitosen, vie kirpparille. Asutko vuokralla? Onko asunnon hinta kohdallaan? Olethan hakenut asumistukea, sitä saa vaikka töissä kävisi? (Kokemuksesta sanon, että enemmän kun työttömänä tulovähennysten takia) Pystytkö ottamaan vastaan lisätöitä? Kerran viikossa pieni keikka jonnekkin tai kotona tehtävä työ, josta saisi pari sataa kuukaudessa lisää elämiseen. Siivouksiin etsitään ja työ ei ole niin kauheaa kun ihmiset antaa ymmärtää, voi olla jopa mukavaa. Mikäli tupakoit, valmis tupakoita ja lopettaminen ei ole vaihtoehto, siirry sätkiin. Virossa ZigZag paperit maksaa n. 13€/100 pakettia ja itselläni ainakin tupakointi kulut laskivat puolella (n. Satasella kuussa). Sanomattakin selvää, että kapakka reissut kannattaa jättää väliin tai opetella nauttimaan yhdestä ja hyvästä seurasta, myös kotona illanistujaiset ja pullo viiniä voi olla nautinnollisempaa, kun baarissa huutaminen. Ruokakuluissa säästää suunnittelemalla viikon listan etukäteen aamu/välipaloineen ja ostaa vain ja ainoastaan ne, mitä tarvitsee. Lasken jopa montako banaania tai omenaa tarvitaan jne. Limut, karkit, sipsit jne pois ja kerran viikossa voi jotain pientä ostaa (mikäli niitä tulee useammin ostettua). Toivottavasti näistä joistain jotain hyötyä on :)

Lisään vielä, specksaverissä perus mitään sanomattoman lasit ja näön tarkastus maksaa 19€. Ja säästöä huomaamattomasti saat, kun alat toiselle tilille pyörittämään tiliäsi. Jos tilillä on vaikka 132,70€, siirrät 2,70€ toiselle tilille. Tili pyöristettynä aina vitosiin ja kymppeihin ja tasaus joka ilta. Kaupassa käynti helpottuu, koska saldon muistaa paremmin (130€ muistaa paremmin kun 132,70€), rahan säästöä ei huomaa ja yllättävän nopeasti on tilillä kymmeniä euroja jemmassa. Meillä tulee näin 35-70€/kk säästöön enkä ole edes huomannut sitä arjessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis saatko kahdesta lapsesta elareita yhteensä 200e? Vai 200e/lapsi?

Jos vahvistettu elatusapu on pienempi kuin kelan minimi, niin kela maksaa erotuksen.

Laita heti hakemus sinne!

Yhteensä 200e. Ja ei kela maksa yhtään mitään, koska saan tuon koska isälle on laskettu luonapitovähennyksiä jonka takia summa jää pieneksi. 

Vierailija
24/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita kilpailuttamalla. Olin vastaavassa tilanteessa ja näkemällä vaivaa, kulunu putosivat huomattavasti. Aloita vakuutuksista. Auton liikennevakuutuksen erot ovat jäätävät. Mikäli omistat Volvon, bemarien tms vakuutusmaksut ovat huomattavasti isompia kun muilla merkeillä. Kannattaa sitäkin miettiä. Kaverini Volvossa liikennevakuutus on 800€ luokkaa vuodessa kun mun Toyotassa 160€/v. Kaikista käy vertaamassa, mitä maksaisi toisella yhtiöllä, itse säästin yhtiön vaihdolla 250€/v ja samat vakuutukset, samoilla ehdoilla. Sitten liittymät, kiinteät voivat tulla edullisemmaksi kun kulutuksen mukaan laskutettavat. Kampanjoista saa todella halvalla. Maksulliset TV paketit (netflixit yms) laita syyniin jos useampi, vuorottele enemmin kun pidät montaa kerralla. Ota rohkeasti yhteys diakoniaan, Hope Ry:hyn, pelastus armeijaan tai muuhun yhdistykseen, mikä paikkakunnallasi toimii ja pyydä avustusta lapsen harrastukseen. Diakonia ainakin rahoittaa vähävaraisille. Olen hakenut itsekkin, vaikka en saa toimeentulotukea. Tuloni ylittyvät hieman, joinain kuukausina voisin saada jos on yhtaikaa vakuutukset, sähköt, lääkärilaskut ja lääkkeiden haku, mutta yritän pärjätä ilman. Jos olet Facebookissa, liity oman paikkakuntasi toskalavaryhmään. Sieltä saa todella huonoa mutta välillä myös todella hyviä tavaroita. Uudempi, parempi sänky voi löytyä sieltä kuten muitakin huonekaluja, vaatteita ja kodintarvikkeita. Aloita suursiivous. Laatikko viereen ja mieti mitä et tarvitse, ota kirppispöytä. Nyt on hyvä aika myydä, vein lasten leluja, elokuvia ja turhaa tavaraa pienelle, ei niin suositulle kirppikselle edullisen pöytävuokran takia ja pidin tavarat siellä 2 viikkoa. Tienasin 200€ käteen pöytävuokrien jälkeen. Syksymmällä taas uudestaan, kun voi talvivarusteita viedä. Fb kirppiksetkin voivat tuoda tulosta, mutta kehnosti ja itse en jaksa kytätä tuleeko vai ei, kuvata ylhäältä, alhaalta, päältä ja sisältä saati alkaa tinkijöille esittämään vastatarjouksia. Iso työ ja tienaa satunnaisen vitosen, vie kirpparille. Asutko vuokralla? Onko asunnon hinta kohdallaan? Olethan hakenut asumistukea, sitä saa vaikka töissä kävisi? (Kokemuksesta sanon, että enemmän kun työttömänä tulovähennysten takia) Pystytkö ottamaan vastaan lisätöitä? Kerran viikossa pieni keikka jonnekkin tai kotona tehtävä työ, josta saisi pari sataa kuukaudessa lisää elämiseen. Siivouksiin etsitään ja työ ei ole niin kauheaa kun ihmiset antaa ymmärtää, voi olla jopa mukavaa. Mikäli tupakoit, valmis tupakoita ja lopettaminen ei ole vaihtoehto, siirry sätkiin. Virossa ZigZag paperit maksaa n. 13€/100 pakettia ja itselläni ainakin tupakointi kulut laskivat puolella (n. Satasella kuussa). Sanomattakin selvää, että kapakka reissut kannattaa jättää väliin tai opetella nauttimaan yhdestä ja hyvästä seurasta, myös kotona illanistujaiset ja pullo viiniä voi olla nautinnollisempaa, kun baarissa huutaminen. Ruokakuluissa säästää suunnittelemalla viikon listan etukäteen aamu/välipaloineen ja ostaa vain ja ainoastaan ne, mitä tarvitsee. Lasken jopa montako banaania tai omenaa tarvitaan jne. Limut, karkit, sipsit jne pois ja kerran viikossa voi jotain pientä ostaa (mikäli niitä tulee useammin ostettua). Toivottavasti näistä joistain jotain hyötyä on :)

Ihan tuttua kaikki tämä... ei mitään uutta auringon alla. Enkä todellakaan polta tupakkaa tai käytä alkoholia. 

Vierailija
25/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma ettet saa toimeentulotukea? Kahden lapsen yksinhuoltajaperheen minimiraja on noin 2000€ netto (riippuen vuokran suuruudesta, terveydenhoiyomenoista ym), jos tulot, tuet ja lapsilisät yhteenlaskettuna jää tämän alle niin erotuksen saa toimeentulotukena. Laske vaika itse toimeentulotuen laskurilla. Kyllähän tuolla pitäisi aikuinen ja kaksi lasta pärjätä?

Olen. Saan juuri joku 100e sen rajan yli. Alleviivaan nyt vielä että kyllä me PÄRJÄÄMME, niin että emme nälkään kuole. Mutta esim. ne terveydenhoitokulut joudun maksamaan itse, ja silmälasit. Toimeentuloasiakas saisi nämä maksusitoumuksella. Tai kun pyykkikone hajosi, jouduin maksamaan sen itse. 

Ja kun siitä autosta hajoaa joku, menot lasketaan lähes aina satasissa, ei kympeissä. Juuri nyt on 700 euron remontit siihen taas odottamassa. Eikä se kaupunkiin muutto hirveästi ratkaise asiaa, kun vuokrat on siellä niin kalliita. 

Vierailija
26/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt kuulosta uskottavalta. Ilmeisesti olet sokea auton kuluille, se lienee tuossa se iso rahareikä. Muuta paikkaan jossa autoa ei tarvitse. Jos vuokra kasvaa, myös asumistuki kasvaa. Ei kannata niin sitkeästi pitää kiinni auton pakollisuudesta, jos se ajaa vain konkurssiin.

Vierailija
27/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin autoa tarvitaan työssä? Mihin lapset tarvitsee autoa. Jos lapsilla on harrastus mihin pitää viedä autolla niin ne ei harrasta. Muutat asumaan työpaikkaa lähemmäs. Kaikki tilaukset ym lopetetaan. Ei makseta muuta kuin vuokra, kotivakuutus, sähkö, vesi ja puhelimet.  Mitään muita laskuja ei tule. Jos matka on alle 5km, kävele.

Vierailija
28/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuinka paljon ja mitä laskuja teillä oikein on kun kaikki tuntuvat niistä aina valittavan? Mulla tulee kuukaudessa yksi lasku jossa kännykkä+nettilasku n. 30 e. Kaksi kertaa vuodessa vakuutusmaksu 90 e/kerta ja neljä kertaa vuodessa sähkölasku 50 e/kerta. Kuukausipalkkani on 1700 e/kk ja säästöönkin jää joka kuukausi 500 euroa.

Vierailija
29/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat isälle että maksaa harrastuksen ja lisäksi vaadit elarien nostoa

XD et sinä voi vain pistää kersaa johonkin rahankeruulajiin, niinkuin jääkiekko, ja käskeä exää maksamaan sitä...

Vierailija
30/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma ettet saa toimeentulotukea? Kahden lapsen yksinhuoltajaperheen minimiraja on noin 2000€ netto (riippuen vuokran suuruudesta, terveydenhoiyomenoista ym), jos tulot, tuet ja lapsilisät yhteenlaskettuna jää tämän alle niin erotuksen saa toimeentulotukena. Laske vaika itse toimeentulotuen laskurilla. Kyllähän tuolla pitäisi aikuinen ja kaksi lasta pärjätä?

Olen. Saan juuri joku 100e sen rajan yli. Alleviivaan nyt vielä että kyllä me PÄRJÄÄMME, niin että emme nälkään kuole. Mutta esim. ne terveydenhoitokulut joudun maksamaan itse, ja silmälasit. Toimeentuloasiakas saisi nämä maksusitoumuksella. Tai kun pyykkikone hajosi, jouduin maksamaan sen itse. 

Ja kun siitä autosta hajoaa joku, menot lasketaan lähes aina satasissa, ei kympeissä. Juuri nyt on 700 euron remontit siihen taas odottamassa. Eikä se kaupunkiin muutto hirveästi ratkaise asiaa, kun vuokrat on siellä niin kalliita. 

Laske nykyinen vuokra, auton vakuutukset ja verot, korjauskustannukset vuositasolla sekä bensat mitkä kuluu ja keskiarvo kuukaudelle. Vertaa sitä työpaikan lähistöllä olevan vuokra-asunnon vuokraan, tulisiko se sitten kuitenkin edullisemmaksi jos autoa et tarvitse.

Vierailija
31/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin autoa tarvitaan työssä? Mihin lapset tarvitsee autoa. Jos lapsilla on harrastus mihin pitää viedä autolla niin ne ei harrasta. Muutat asumaan työpaikkaa lähemmäs. Kaikki tilaukset ym lopetetaan. Ei makseta muuta kuin vuokra, kotivakuutus, sähkö, vesi ja puhelimet.  Mitään muita laskuja ei tule. Jos matka on alle 5km, kävele.

T: Autoton Hesa-sinkkukinkku?

Vierailija
32/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samassa tekstissä yh ja molemmat vanhemmat... Eli elareita tulee ainakin tai aloitus on täysi provo. Yh saa kyllä korotetun lapsilisän ja elarit siihen päälle, kyllä niillä lapset elätää. Jää sitten palkka asumiseen ja bensoihin.

Voi taivas kuinka tuota samaa saa kuulla tietämättömiltä! Ihan kuin ne yh-korotukset ja elarit olisi jotain suuriakin rahoja! Ymmärrän aloitustekstin kirjoittajaa täysin. Itsellänikin ihan sama meininki ja autoa tarvitsee kun on töissä kuljettava. Eikä sitä niin vaan muutetakaan lähelle työpaikkaa joka on keskellä ei mitään! Siellä jos asuisi tarvitsisi kuitenkin autoa vähintään kaupassa käyntiin. Niin raskaita tuollaiset tyypit jotka vähättelee ja viisastelee kun tilanne on oikeasti monella just niin kuin alottajalla. Ei vaan palkka riitä. Eläminen on nykyään tuhottoman kallista vaikka mitä euroshopperia ja kirpputoria käyttäisi!

Vierailija
33/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kuinka paljon ja mitä laskuja teillä oikein on kun kaikki tuntuvat niistä aina valittavan? Mulla tulee kuukaudessa yksi lasku jossa kännykkä+nettilasku n. 30 e. Kaksi kertaa vuodessa vakuutusmaksu 90 e/kerta ja neljä kertaa vuodessa sähkölasku 50 e/kerta. Kuukausipalkkani on 1700 e/kk ja säästöönkin jää joka kuukausi 500 euroa.

Meille taitaa tulla vakuutuksia pari kertaa vuodessa melkein 400€, vesilasku 100€/kk sähkö 100-500€/kk riippuu keleistä, 2xpuhelin 32€/kk kiinteistövero 2x350€ lainanlyhennys 800€/kk nyt pitäisi vaihtaa vessanpönttö, akan auto vuotaa bensaa, pojalle pitäisi ostaa pyörä ym. Ym. Ym.

Vierailija
34/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen minimi elämiseen jäävä raha pakollisten kulujen jälkeen on kahden lapsen yhlle noin 1100-1300e, riippuen lasten iästä. Ap sanoi että heillä jää satanen tuon päälle rahaa, eli VÄHINTÄÄN 1200e. Tämä siis sen jälkeen kun vuokra, sähköt, vedet, ja hoitomaksut on maksettu. Mihin tuo yli tonni menee, jos koko ajan on niin tiukkaa? Ruokaan max 500, puhelin ja netti max 100e, vaatteet, hygienia max 100e. Vielä on ainakin 500e jäljellä - meneekö se kaikki autoon?!

Vierailija
35/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille taitaa tulla vakuutuksia pari kertaa vuodessa melkein 400€, vesilasku 100€/kk sähkö 100-500€/kk riippuu keleistä, 2xpuhelin 32€/kk kiinteistövero 2x350€ lainanlyhennys 800€/kk nyt pitäisi vaihtaa vessanpönttö, akan auto vuotaa bensaa, pojalle pitäisi ostaa pyörä ym. Ym. Ym.

Pidätkö siis itseäsi köyhänä, kun lukujen perusteella asutte isossa, vähintään noin 300 tuhatta (verosta arvioitu) maksavassa omakotitalossa? Vaikea pitää noita laskuja ja summia pakollisina, tai pienituloisen normaaleina laskuina...

Vierailija
36/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko aloittaja kertoa tulot ja menot?

Vierailija
37/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutko yksin? En ole AP, mutta tässä nyt esimerkki meidän perheen kuluista:

Vuokra asumistuen jälkeen 600€/kk (Kaupungin edullisin kolmio neljälle)

Lapsien tapaturmavakuutus, autovakuutus sekä kotivakuutus yhteensä n. 55€ joka toinen kuukausi

Sähkön käyttömaksu n. 55€ joka toinen kuukausi, sähkönsiirtomaksu n. 110€ joka toinen kuukausi

Puhelimet n. 70€/kk (sisältää kahden puhelimen osamaksut, edullisimmat älypuhelimet)

Netti 20€/kk

Lasten kirjakerhot n. 45€ 2kk välein

Ruokakustannukset 600-700€/kk (toisinaan enemmän, kuten nyt kun koulussa ei ole ruokailua, sisältää myös hygienia yms kulut)

Perheen ainoa tietokone 50€/kk (osa-maksu)

Lääkekustannukset n. 20€/kk (resepti lääkkeet)

Lääkärikustannukset n. 42€/kk, meistä kolme käy säännöllisesti kontrolleissa joten lähes kuukausittain jollekkin tulee poliklinikkamaksu

Bensakulut 20-50€/kk (nyt ei bensaa juuri kulu, syksyllä alkaa taas kulumaan. Auto pakollinen lapsien terapioiden takia ja tämä on laskettu, että tulee edullisemmaksi kun bussikortit jokaiselle n. 200€/kk)

Ajoneuvo vero n. 57€ 4*/v

Lasten harrastukset n. 35€/kk

Meillä on raha-asiat ihan hyvällä mallilla, mutta siis näitä kustannuksia kyllä tulee perheellisillä. Isoja säästöjä ei synny eikä isoja hankintoja välttämättä voida tehdä suunnittelematta vaan osa-maksulla tai pitkäaikaisella säästämisellä. On naurettavaa ottaa 80€ puhelin osamaksulla, mutta loppu hinta on operaattorilta sama kun kertamaksulla.

Vierailija
38/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T: Autoton Hesa-sinkkukinkku?

Autoton ja pyörätön, yksinhuoltaja, Lande 

Vierailija
39/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellä olevasta kuluerittelystä tulee mieleen se, että noista pätkällä ostetuista tavaroista tulee taloudelle aika iso rasite joka kuukausi (etenkin, jos osamaksuja on useita päällekkäin). Ehkä olisi parempi säästää raha hiljalleen tilille ja sitten vasta ostaa?

Lisäksi luopuisin kirjakerhosta. Kirjastosta saa ilmaista luettavaa.

Vierailija
40/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellä olevasta kuluerittelystä tulee mieleen se, että noista pätkällä ostetuista tavaroista tulee taloudelle aika iso rasite joka kuukausi (etenkin, jos osamaksuja on useita päällekkäin). Ehkä olisi parempi säästää raha hiljalleen tilille ja sitten vasta ostaa?

Lisäksi luopuisin kirjakerhosta. Kirjastosta saa ilmaista luettavaa.

Siksi maksankin isompaa erämaksua, että se loppuu nopeasti. Pyrin enintään 6 erään, toisinaan on pakko laittaa useampi ettei kuormita taloutta liikaa. Meillä rakastetaan kirjoja. Kirjastoissa on niitä paljon, mutta haluan omaksi. Meillä siis pienemmälle tulee sarjaa jossa opetellaan lukemaan, mukana on aina joku satukirjakin ja toiselle nuorten kirjoja, siirtyvät siitä pienemmän käyttöön kun oppii hyvin lukemaan :) Omat kirjani käyn ensin lainaamassa kirjastosta ja mikäli se on sellainen, että haluan sen ehdottomasti lukea uudelleen, ostan. Ja peruutan toki paketit, mikäli sisältää sellaiset mitä en halua ja pidän taukoja jos rahatilanne sitä vaatii. Nyt Koronan aikaan olen aktivoinut taas tilaukset ja kesän ajan saakin tulla. Syksyllä katsotaan uudelleen maailman tilannetta sekä lompakkoa 😄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme