Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahat ei kohta riitä laskuihin

Vierailija
16.07.2020 |

ihan oikeasti, alkaa jo masentaa. Olen laskenut tosi tarkkaan rahani ja pidän mm. excelissä kirjaa kaikista ostoksista. Tulot vaan on niin pienet ettei rahat meinaa riittää, eikä nykyisellä koulutuksella pääse rahakkaampiin hommiin, ja ammattikorkeaan olen hakenut neljästi mutta en vaan pääse.

Autoon uppoaa ihan hirveästi, mutta ilman sitä ei vaan pärjää kun on työt ja lapset (olen yh). Minun on pitänyt jo pari vuotta käydä optikolla ja hankkia uudet lasit, ei vaan ole varaa. Hammaslääkäärille olisi tarve, mutta ei ole varaa käydä yksityisellä, nippanappa saan maksettua kunnallisen maksut, ja kun sinne ei vaan pääse kun jonot on niin pitkät ja tarve ei ole vielä niin akuutti. Minulla on niin huono sänky että herään joka aamu kipujen kanssa, ei vaan ole ollut rahaa ostaa uutta, koska kaikki mitä olen sitä varten saanut säästettyä on lopulta mennyt autoon tai johonkin muuhun akuuttiin. Visaakin joudun välillä näihin vinguttamaan, joten sitäkään pelivaraa ei oikein ole. Lapsista toinen ei harrasta mitään, toisella on melko halpa harrastus, mutta sekin vie n. 100e/kausi. Nyt juuri tuli ekaluokkalaisen kesäkerhosta 200 euron lasku (oli pakko laittaa kerhoon, kun ei pärjää yksin kotona, ja koronan takia meistä vanhemmista kumpikaan ei saanut lomaa kesäkuulle päivääkään).

Toimeentulotukea en saa, koska tulot on nippanappa niiden rajojen yli. Ja kaikki säästökeinot on kyllä jo käytössä, kirpparit sun muut. Muita?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako ex-puoliso elatusmaksuja? Onko asunto liian kallis? Voisivatko omat vanhempasi auttaa vaikka esim uuden sängyn tai hammaslääkärin maksamisella?

Vierailija
2/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole riittäneet enää pitkiin aikoihin. Mulla velkasaldo varmaan jotain 80000e. Tähän päälle on asuntolainaa jotain 100000e. Nukun yöni ihan hyvin enkä jaksa murehtia näitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex maksaa elareita 200e, siihen on laskettu luonapitovähennykset. Eli en saa edes niitä "kelan minimeitä". Käytännössä ex ei kyllä aina edes pidä lapsia sitä mitä sopparissa lukee, esim. nyt kesällä minun ruokakauppalaskut on valtavat. Ja vastaan kaikista lasten hankinnoista, ex joskus osallistuu esim. harrastuskuluihin jos pyydän. 

Asunto ei ole mitenkään erityisen kallis, ellen sitten seuraavaksi muuta yksiöön. Vanhemmilta en kehtaa pyytää rahaa. 

Vierailija
4/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutat sellaiseen asuntoon että voit laittaa auton pois

Vierailija
5/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa tekstissä yh ja molemmat vanhemmat... Eli elareita tulee ainakin tai aloitus on täysi provo. Yh saa kyllä korotetun lapsilisän ja elarit siihen päälle, kyllä niillä lapset elätää. Jää sitten palkka asumiseen ja bensoihin.

Vierailija
6/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat isälle että maksaa harrastuksen ja lisäksi vaadit elarien nostoa

Vierailija
7/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin tuon yh:na kituuttamisen. Rahaa oli vähän ja lapset kasvoi ja kulutus samoin. Nyt jälkeen päin olen ylpeä itsestäni: vaikeuksista selvittiin, lapset on hyvissä ammateissa ja elävät hyvää elämää.

Vierailija
8/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samassa tekstissä yh ja molemmat vanhemmat... Eli elareita tulee ainakin tai aloitus on täysi provo. Yh saa kyllä korotetun lapsilisän ja elarit siihen päälle, kyllä niillä lapset elätää. Jää sitten palkka asumiseen ja bensoihin.

Niin, 500e tulee noista. Kyllä ne menee jo ihan siihen lasten osuuteen vuokrasta, vedestä, sähköstä, vakuutuksista. Sitten vielä päälle ruuat, lääkkeet, vitamiinit, vaatteet, kengät, harrastukset (+ esim. kesäkerhot), hiustenleikkuut (olen kyllä leikannut itse rahanpuutteen vuoksi ja sen huomaa), kohtuulliset leluhankinnat esim. merkkipäivinä jne. 

Kyllä minulla riittää rahat vuokraan ja bensoihin. Mutta siitä autosta on aika paljon muitakin kuluja kuin bensat. 

Vierailija
9/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin rahasi menee? Kyllähän yhden palkalla pitäisi kolme ihmistä elättää, kun tulee lapsilisä ja elatusapu. Paljonko menee asumiseen rahaa ja paljonko autoon?

Eihän sinun töissä edes kannattaisi käydä, jos yhtä tiukilla olet kuin toimeentuloasiakas.

Vierailija
10/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saisi harkinnanvaraista tukea soststosta? Tuntuu pahalta, että sinulla ei jää rahaa hammaslääkäriin, laseihin tai kunnon sänkyyn.

Vierailija
11/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdat asunnon halvempaan ja auto pois. Panko luopua

Vierailija
12/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vähän sama tilanne. Tosin autoa ei ole. Siitä vaan haaveilen. En ole totaaliyh. ja ei niitä elaireita mitenkään hulluna tipu. yht. 150€ kuussa. Työtä on heikonlaisesti. Nyt osa-aikatyötä niin, ettei toimeentulotuella tarvitse elää, mutta älytöntä että saman summan saisi olemalla kotona. Toki yleensä työllistymisen kannalta parempi olla töissä. Itekin teen budjettia ja yritän karsia kaikesta mistä voin. Lapset nyt ei harrasta mitään maksullista.

Vierailija
13/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin rahasi menee? Kyllähän yhden palkalla pitäisi kolme ihmistä elättää, kun tulee lapsilisä ja elatusapu. Paljonko menee asumiseen rahaa ja paljonko autoon?

Eihän sinun töissä edes kannattaisi käydä, jos yhtä tiukilla olet kuin toimeentuloasiakas.

Joo "elättää", kyllä minä ne ihan pakolliset menot saan maksettua ja ruuan saan pöytään. Mutta juuri kaikki tuo muu päälle tuleva tuottaa oikeasti isoja vaikeuksia. 

Ei varmaan kannattaisikaan, mutta kyllä minä haluan käydä töissä koska on kiva työ ja tekee hyvää mielenterveydelle ja ylipäätään iso osa omaa elämää. 

Vierailija
14/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet laiska ja tyhmä

Ja sinä olet umpi-idiootti. 

Vierailija
15/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saatko kahdesta lapsesta elareita yhteensä 200e? Vai 200e/lapsi?

Jos vahvistettu elatusapu on pienempi kuin kelan minimi, niin kela maksaa erotuksen.

Laita heti hakemus sinne!

Vierailija
16/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä maksaa harrastuksia, kun pyydät? Eikö häntä kiinnosta ihan oma-aloitteisesti maksaa lapsensa harrastuksista?

Vierailija
17/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet laiska ja tyhmä

Olet ällöttävä:(

Vierailija
18/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita kilpailuttamalla. Olin vastaavassa tilanteessa ja näkemällä vaivaa, kulunu putosivat huomattavasti. Aloita vakuutuksista. Auton liikennevakuutuksen erot ovat jäätävät. Mikäli omistat Volvon, bemarien tms vakuutusmaksut ovat huomattavasti isompia kun muilla merkeillä. Kannattaa sitäkin miettiä. Kaverini Volvossa liikennevakuutus on 800€ luokkaa vuodessa kun mun Toyotassa 160€/v. Kaikista käy vertaamassa, mitä maksaisi toisella yhtiöllä, itse säästin yhtiön vaihdolla 250€/v ja samat vakuutukset, samoilla ehdoilla. Sitten liittymät, kiinteät voivat tulla edullisemmaksi kun kulutuksen mukaan laskutettavat. Kampanjoista saa todella halvalla. Maksulliset TV paketit (netflixit yms) laita syyniin jos useampi, vuorottele enemmin kun pidät montaa kerralla. Ota rohkeasti yhteys diakoniaan, Hope Ry:hyn, pelastus armeijaan tai muuhun yhdistykseen, mikä paikkakunnallasi toimii ja pyydä avustusta lapsen harrastukseen. Diakonia ainakin rahoittaa vähävaraisille. Olen hakenut itsekkin, vaikka en saa toimeentulotukea. Tuloni ylittyvät hieman, joinain kuukausina voisin saada jos on yhtaikaa vakuutukset, sähköt, lääkärilaskut ja lääkkeiden haku, mutta yritän pärjätä ilman. Jos olet Facebookissa, liity oman paikkakuntasi toskalavaryhmään. Sieltä saa todella huonoa mutta välillä myös todella hyviä tavaroita. Uudempi, parempi sänky voi löytyä sieltä kuten muitakin huonekaluja, vaatteita ja kodintarvikkeita. Aloita suursiivous. Laatikko viereen ja mieti mitä et tarvitse, ota kirppispöytä. Nyt on hyvä aika myydä, vein lasten leluja, elokuvia ja turhaa tavaraa pienelle, ei niin suositulle kirppikselle edullisen pöytävuokran takia ja pidin tavarat siellä 2 viikkoa. Tienasin 200€ käteen pöytävuokrien jälkeen. Syksymmällä taas uudestaan, kun voi talvivarusteita viedä. Fb kirppiksetkin voivat tuoda tulosta, mutta kehnosti ja itse en jaksa kytätä tuleeko vai ei, kuvata ylhäältä, alhaalta, päältä ja sisältä saati alkaa tinkijöille esittämään vastatarjouksia. Iso työ ja tienaa satunnaisen vitosen, vie kirpparille. Asutko vuokralla? Onko asunnon hinta kohdallaan? Olethan hakenut asumistukea, sitä saa vaikka töissä kävisi? (Kokemuksesta sanon, että enemmän kun työttömänä tulovähennysten takia) Pystytkö ottamaan vastaan lisätöitä? Kerran viikossa pieni keikka jonnekkin tai kotona tehtävä työ, josta saisi pari sataa kuukaudessa lisää elämiseen. Siivouksiin etsitään ja työ ei ole niin kauheaa kun ihmiset antaa ymmärtää, voi olla jopa mukavaa. Mikäli tupakoit, valmis tupakoita ja lopettaminen ei ole vaihtoehto, siirry sätkiin. Virossa ZigZag paperit maksaa n. 13€/100 pakettia ja itselläni ainakin tupakointi kulut laskivat puolella (n. Satasella kuussa). Sanomattakin selvää, että kapakka reissut kannattaa jättää väliin tai opetella nauttimaan yhdestä ja hyvästä seurasta, myös kotona illanistujaiset ja pullo viiniä voi olla nautinnollisempaa, kun baarissa huutaminen. Ruokakuluissa säästää suunnittelemalla viikon listan etukäteen aamu/välipaloineen ja ostaa vain ja ainoastaan ne, mitä tarvitsee. Lasken jopa montako banaania tai omenaa tarvitaan jne. Limut, karkit, sipsit jne pois ja kerran viikossa voi jotain pientä ostaa (mikäli niitä tulee useammin ostettua). Toivottavasti näistä joistain jotain hyötyä on :)

Vierailija
19/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis saatko kahdesta lapsesta elareita yhteensä 200e? Vai 200e/lapsi?

Jos vahvistettu elatusapu on pienempi kuin kelan minimi, niin kela maksaa erotuksen.

Laita heti hakemus sinne!

Ei välttämättä maksa. Lastenvalvojan laskelmista tulee ilmi voiko hakea kelan elatustukea lisäksi. Jos lähivanhemmalla on isommat tulot kuin etällä niin voi olla tilanne, jolloin elatusapu on pienempi kuin kelan minimielatustuki.

Vierailija
20/71 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma ettet saa toimeentulotukea? Kahden lapsen yksinhuoltajaperheen minimiraja on noin 2000€ netto (riippuen vuokran suuruudesta, terveydenhoiyomenoista ym), jos tulot, tuet ja lapsilisät yhteenlaskettuna jää tämän alle niin erotuksen saa toimeentulotukena. Laske vaika itse toimeentulotuen laskurilla. Kyllähän tuolla pitäisi aikuinen ja kaksi lasta pärjätä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi