Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköautojen osuus rekisteröinneistä 2024 vain 29%, suosio laskusuunnassa osuuden ollen 33% vielä 2023

Vierailija
14.02.2025 |

Eli uusien henkilöautojen rekisteröinneissä vain 29% sähköautoja, muissa polttomoottori päävoimanlähteenä. Esim plugari jolla sähköllä pääsee 30km ja polttiksella 800km, on polttisauto.

Lisäksi sähköautojen suosio laski Suomessa vuonna 2024, vuonna 2023 sähköautojen osuus oli 33% mutta nyt siis 2024 vain 29%.

https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kaytt…

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tämä sähkötrendi menossa ohi?

Vierailija
2/14 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa toisten ostella ja testailla nämä ensimmäisen ja toisen sukupolven sähköautot. Sitten kun teknologia on todella hyvin hallussa ja hinnat pudonneet mielekkäiksi, sellaisen voisi hankkiakin. Nykyisessä kilpailutilanteessa polttomoottori on yhä ylivoimainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkölelut 3% koko autokannasta vaikka 10 vuotta on työnnetty kaikki avut lajiin...

Eiköhän hakata päätä puuhun jospa nousis 4%.

Vierailija
4/14 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää tuotetta ei tarvitse tyrkyttää eikä avustuksia jaella.

Vierailija
5/14 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää tuotetta ei tarvitse tyrkyttää eikä avustuksia jaella.

Kertoohan se jotain että vaikka sähköautoilla lukuisia verohelpotuksia, silti ylsivät hädin tuskin kolmannekseen myynneistä ja nyt suosio laskussa.

Vierailija
6/14 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvassa ovat nykyään sellaiset plugarit, joilla pääsee vain 30 km yhdellä latauksella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä! Eikö Musk-fanit osta Tesloja?!

Vierailija
8/14 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvassa ovat nykyään sellaiset plugarit, joilla pääsee vain 30 km yhdellä latauksella. 

Aloituksessa varmaan puhutaan käytännön tilanteesta eikä labraolosuhteista missä mainoslukemat mitataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Globaalisti sähköautot jyrää kyllä kovaa. Aasiassa ja Australiassa myydään koko ajan enemmän ja enemmän sähköautoja. Euroopassa on ehkä ollut vähäisempää.

Globaalissa myynnissä yritykset jotka ovat keskittyneet sähköautoihinn ovat menestyneet parhaiten. Kiinassa aika yleinen on. myös sarjahybridi joka on  voimalinjaltaan täysin sähköauto. Siinä polttomoottori tarvittaessa toimii vain generaattorina tuottaen lisää virtaa akustoon. Euroopassa nämä harvinaisempia. 

Vierailija
10/14 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Globaalisti sähköautot jyrää kyllä kovaa. Aasiassa ja Australiassa myydään koko ajan enemmän ja enemmän sähköautoja. Euroopassa on ehkä ollut vähäisempää.

Globaalissa myynnissä yritykset jotka ovat keskittyneet sähköautoihinn ovat menestyneet parhaiten. Kiinassa aika yleinen on. myös sarjahybridi joka on  voimalinjaltaan täysin sähköauto. Siinä polttomoottori tarvittaessa toimii vain generaattorina tuottaen lisää virtaa akustoon. Euroopassa nämä harvinaisempia. 

Sehän johtuu vain Kiinasta missä lykkäävät markkinoille valtavan määrän halpissähköautoja jotka Temu-laatua. Esim se "nelivetoinen" BYD joka testeissä oli vain takavetoinen. Mutta kiinassa ostetaan kun halpaa ja maalla paljon akkumineraaleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Globaalisti sähköautot jyrää kyllä kovaa. Aasiassa ja Australiassa myydään koko ajan enemmän ja enemmän sähköautoja. Euroopassa on ehkä ollut vähäisempää.

Globaalissa myynnissä yritykset jotka ovat keskittyneet sähköautoihinn ovat menestyneet parhaiten. Kiinassa aika yleinen on. myös sarjahybridi joka on  voimalinjaltaan täysin sähköauto. Siinä polttomoottori tarvittaessa toimii vain generaattorina tuottaen lisää virtaa akustoon. Euroopassa nämä harvinaisempia. 

Sehän johtuu vain Kiinasta missä lykkäävät markkinoille valtavan määrän halpissähköautoja jotka Temu-laatua. Esim se "nelivetoinen" BYD joka testeissä oli vain takavetoinen. Mutta kiinassa ostetaan kun halpaa ja maalla paljon akkumineraaleja.

Höpö höpö. Byd Seal on laatuauto ja se oli nelivetoinen. Softa version päivityksellä hoitui. Autossa oli kyllä moottorit molemmissa päissä tietysti. Byd:llä on erikseen sitten todelliset premium-autot, Denzat ja ultra luksusautot Yangwangit.

Denza maksaa Kiinassa n. 60000 USD eli on varsin kallis auto siellä ja Yangwang n. 150000 USD eli aivan sikakallus auto siellä. Mutta Yangwang on sitten myös teknologisesti aivan mielettömän edistyksellinen merkki. Ei oikein löydy lännestä edes vertailukohtaa tuolle. 

Mutta esim. Denza Z9:ssä on jo vaikka mitä ominaisuuksia kyllä.. 

Vierailija
12/14 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinan automarkkinat kertovat mihin suuntaan ollaan menossa. Siell. Xpeng jyrää tosi kovaa sähköautoillaan ja esim. Xpeng G9 on jo suorastaan luksusauto. Xpengiltä tulee koko ajan uusia malleja myyntiin. Tänä vuonna julkaisevat monta uutta mallia.

Myös Zeekr tulee jyräämään kovaa. Zeekr on samassa konsernissa Volvon ja Polestarin kanssa mutta minun mielestäni menee noista jo ohi ominaisuuksissa. Riippuen vähän mallista toki. Ruotsissa näitä on jo liikenteessä. Zeekrin golden brick LFP-akusto on yksi hienoimpia akustoja mitä tällä hetkellä on käytössä. Se on myös erittäin turvallinen.

Zeekr Mix on yksi hienoimpia autoja koskaan!

Huawei Aito M9 on myös ihan mieletön. Tästä en kyllä tiedä onko tulossa Eurooppaan. Tämä ei kyllä varmasti olisi kuitenkaan halpa jos tulisi. Saksassa on Huawei Aito M9 ollut testeissä ja sai korkeammat pisteet älykkäistä ajo-ominaisuuksista kuin yksikään toinen auto saksalaisen konsulttifirman vertailussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Globaalisti sähköautot jyrää kyllä kovaa. Aasiassa ja Australiassa myydään koko ajan enemmän ja enemmän sähköautoja. Euroopassa on ehkä ollut vähäisempää.

Globaalissa myynnissä yritykset jotka ovat keskittyneet sähköautoihinn ovat menestyneet parhaiten. Kiinassa aika yleinen on. myös sarjahybridi joka on  voimalinjaltaan täysin sähköauto. Siinä polttomoottori tarvittaessa toimii vain generaattorina tuottaen lisää virtaa akustoon. Euroopassa nämä harvinaisempia. 

Sehän johtuu vain Kiinasta missä lykkäävät markkinoille valtavan määrän halpissähköautoja jotka Temu-laatua. Esim se "nelivetoinen" BYD joka testeissä oli vain takavetoinen. Mutta kiinassa ostetaan kun halpaa ja maalla paljon akkumineraaleja.

Höpö höpö. Byd Seal on laatuauto ja se oli nelivetoinen. Softa version

Laatuauto :D

Ruotsalaisten testissä BYD 2wd veti vain takapyörillä, tuohan on Temu-laatua parhaimmillaan.

Vierailija
14/14 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet asuu kerrostaloissa tai rivareissa joihin harvemmin saa voimavirtapistoketta mikä olisi käytännössä välttämätön jotta jotenkin järkevässä ajassa saa ladattua kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme