Mies jätti minut, kun hänelle selvisi uo-velkani - Miksi ihmiset ovat näin pinnallisia?
Kuuden vuoden suhde takana ja nyt se on ohi. Miehelle siis selvisi uo-velkani, joka on suurudeltan muutama sata tuhatta. Miehen mielestä minun velkojeni vuoksi emme voi hankkia lapsia ja elää sellaista elämää, mitä haluaisimme, jonka vuoksi hän nyt erosi minusta.
Ärsyttää suunnattomasti tämä nykyajan pinnallisuus. Minun mielestäni olisimme ihan hyvin voineet hankkia lapsen ja perustaa perheen, vaikka minulla jonkin verran sitä velkaa nyt onkin. Onko toivotonta löytää mies, jota ei haittaisi perustaa perhettä uo-velasta huolimatta? Vai onko nykyaika oikeasti ihan sanonko mistä... Vertaistukea keltään? Pohdintoja?
Kommentit (122)
Ai ”miehellä ei ollut oikeutta jättää sinua”. Nyt herätys: parisuhteessa on aina oikeus lähteä, oli sitten kyseessä viime viikon tuttavuus tai 30 vuoden avioliitto. Toista ihmistä ei omista.
Noin ison ulosottovelat vähättely, itsekkäät lapsentekovaatimukset ja miehen pakottamisen parisuhteeseen antavat sinusta todella negatiivisen kuvan.
Aloittajan vastaukset vain vahvistavat sen, että mitään ei ole opittu menneistä virheistä. Ihan oikein teki mies.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut naisen kanssa 4v yhdessä ja hän teki suhteemme aikana itselle velkaa ja salasi sen minulta. Kun siinä sitten aloin puhumaan jos ostettais yhteinen asunto jne, niin alko selvii asioita. Toisella ei ole luottotietoja ja tekemänsä velat on ulosotossa ja se summa ei ihan pieni ollut. En minä nähnyt mitään tulevaisuutta hänen kanssaan. Ollaan erottu noin 10v sitten ja edelleen makselee niitä eikä loppua ihan heti näy. Nyt minulla talo ja perhe. Tota halusin ja sain. Ajattelin silloin paljon asioita ja tulin siihen tulokseen, että exän kanssa ei pääse mihinkään ikinä. Hän ei saa edes puhliittymää omiin nimiin. Enkä minä rupea rahottamaan ja ottamaan omiin nimiin valmiiksi velkaisen ihmisen juttuja, koska minun nimeä ei pilaa kukaan muu kuin minä jos pilaa.
Sama juttu paitsi oma ex nainen joka oli vielä työtön haaveili omakotitalosta. Petoksia ja kelaa huijaamalla oli ulosottonsa hankkinu eikä mikään pikkusumma.
Toivon että niistäki pikkurikoksista joutuu vielä jonaki päivänä istumaan.
Kaikki myös piti salassa vaikka niitä tehtaili jatkuvasti ja laskut heitti roskiin vaikka kelalta niihin rahat sai.
Siihen ku vielä lapsen tekee niin mies joutuu elättää lapsen lisäks yhen aikuisen lapsen. Eron sattuessa joutuu maksaa hirveät elarit varmaan käräjäkulujen kera kun nainen tuntuu olevan aikalailla rahan perään.
Mies teki oikein kun lähti.
Vierailija kirjoitti:
Olipa provo tai ei, niin samaa tapahtuu oikeassakin elämässä. Juristien yksi varma tulonlähde ovat velkaantuneet, jotka istuvat käräjillä selvittämässä pikavippejään. En tiedä oppiiko kukaan virheistään? Ja sellaisia on nykyään paljon. Liian paljon.
Ap:n tapauksessa asiat on varmasti jo puitu ja velkajärjestelyt sovittu. Jos tilanne on hänellä hallinnassa pitäisi ainakin antaa mahdollisuus selittää asia kuin myös miettiä, miten yhteinen talous sovitaan. Luottamus voi uutisen kuullessa vähän horjua, mutta ihmistä pitäisi arvioida kokonaisuutena.
En pidä miestä pinnallisena, vaan varovaisena. Koronan aikaan on annettu paljon huonoja ennusteita talouselämälle, niin jo pelkästään se saa kenet tahansa huolestumaan omasta tilanteestaan. Jos siinä kuormitetaan tunteita vielä toisen uo:lla on helpointa lähteä pois. Se taas on aivan normaalia, että toinen jätetään pienemmänkin syyn vuoksi.Elämän pitää olla helppoa.
Onhan tuollaisia tilanteita toki. Mutta noin isot velat ovat jo harvinaisia, elleivät ole tulleet yrityksen konkurssista. Eikä ole uskottavaa, että kukaan noin kevyesti sellaisiin suhtautuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velat ovat henkilökohtaisia.
Ovat juu, mutta mieti, jos tarina on totta. Siinä ei millään normaalilla tulotasolla kannata haaveilla mistään asuntolainojen maksamisista yhdessä kun toisella menee luultavasti loppuelämä velkojen maksuun.
Rajoittaa aika paljon normaaleja parisuhdemeininkejä
Miten tuo tarina voisi olla totta? Noin isoja lainoja ei yksittäinen tavallinen ihminen saa pelkistä luottokorteista ja kulutusluotoista. Ja oikeudenkäyntikorvauksetkin ja rikoskorvaukset (vai miksi niitä kutsutaan) ovat kymppitonneja, uutisten perusteella. Jos nyt ei ole jotain tehdashallia polttanut tms. Jolloin se ongelma on vähän muutakin kuin rahat.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko nämä haukkujat todella olevansa parempia ihmisiä.
Toivottavasti joudutte esim joskus ulkomailla ryöstetyksi ja tarvitse apua. Tai sairastutte ja elämäntilanne muuttuu.
Eikä kukaan teitä auta. Ilkkuvat vaan että oma vika!!
Näitä tapahtuu vuosittain tuhansille ihmisille, eivätkä he silti kerrytä satojen tuhansien velkoja. Miten selität tämän? Ehkä matkavakuutus? Ehkä puskurisäästöjä? Ehkä sopeutumista uuteen elämäntilanteeseen?
6v yhessä ja et ole kertonu tollasta "pikkujuttua" :D
Apua, luulin että oma uo-velkasummani oli iso (noin 20 000e), joka kertyi nuoruuden elämänhallintaongelmista, jotka sittemmin selätin ja aloin maksella velkoja. Vielä niitä on jäljellä.
Kyllä mä silti oon miehen löytänyt ja saanut lapsen hänen kanssaan :D
Velka on minun, minä sitä makselen. Palkasta menee joo 1/3 osa ulosottoon, sekä kaikki veronpalautukset, mutta säästäväisesti kun elää, ihan hyvää elämää tässä voi viettää. Ei miehen kanssa kumpikaan olla järin suurituloisia, mies tienaa nettona noin 2700e/kk ja minä vähän vähemmän, ulosoton jälkeen käteen jää noin 1100e/kk.
Uskon, että miehellä on ollut joku muukin syy jättää sinut. Vai oliko mies huomattavasti suurituloisempi kuin sinä, ja pelkäsi joutuvansa maksumieheksi, tuollaisia usean sadantuhannen euron velkoja kun et ap yksin saa maksettua elinikäsi aikana, ellei tapahdu joku ihme... Iso perintö tms. Normipalkalla voi olla aika vaikeaa.
Tsemppiä kuiteskin!!!
N32
Vierailija kirjoitti:
Ulosottovelallinen on hyvin usein myös elämänhallintaongelmainen. Jos ihminen ei osaa hoitaa raha-asioitaan, niin hänellä on paljon ongelmia myös muilla elämänalueilla. Ulosottovelkojen mukana menee perhe, parisuhde, ihmissuhteet, koti ja työpaikka.
Ratkaisevinta on juuri se, oppiiko uo-velallinen virheistään, ottaako hän elämänhallintansa haltuun, menee töihin ja alkaa maksella velkojaan.
Mokailut rahan kanssa voin antaa anteeksi, mutta sitä ettei pidä tuota satojentuhansien velkaa minään, kertoo kyllä ettei mitään oo opittu.... Ap, miehesi tuskin jätti sinut pelkän velan takia. Onhan noissa ulosoton viemisissä suojaosuus, mitä palkasta viedään. Eli kyllä aapeelle silti omaa rahaa elämiseen jää, jos käy töissä. Ei tietty mitään ylimääräistä, ja jos olisivat vaikka talon halunneet ostaa alkamalla säästää, olisi mies ne säästöt joutunut tekemään...
Mitä muita luurankoja voikaan paljastua, jos ei tuollaistakaan "pikku juttua" tullut mieleen kertoa aiemmin?
Aiemmin mies olisi vielä sentään voinut punnita asiaa voiko elää sen kanssa (toki haastavaa silloinkin), mutta nyt vuosien jälkeen tuo oli vain pimitystä ja totaalinen luottamuksen pettäminen.
En minä ainakaan pystyisi seurustelemaan naisen kanssa kenellä on rahaongelmia tai jos nainen on köyhä.
M29
Aloituksen on pakko olla provo. En usko kertomusta hetkeäkään. Miten jaksatte pyöriä tällaisessa saastassa ja näin ankeissa fantasioissa, ihmiset? Eikö elämässä muka ole mitään mielekkäämpää?
Aikamoinen juttu pitää salassa. Muutama tonni, vaikkapa opintolainat, olisi ok mutta muutama sata tuhatta. Ihan järkyttävää.
Jos vaikkapa haluaa ostaa asunnon niin eihän siihen saa lainaa. Tai mihinkään muuhunkaan. Ymmärrän tosi hyvin että mies jätti, koska hänenhän pitäisi muuten yksin ottaa kaikki lainat ja huolehtia sinusta ja mahdollisesta tulevasti lapsestakin.
Piankos tuollaisen pikku summan haarakonttorista kuittaa.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen juttu pitää salassa. Muutama tonni, vaikkapa opintolainat, olisi ok mutta muutama sata tuhatta. Ihan järkyttävää.
Jos vaikkapa haluaa ostaa asunnon niin eihän siihen saa lainaa. Tai mihinkään muuhunkaan. Ymmärrän tosi hyvin että mies jätti, koska hänenhän pitäisi muuten yksin ottaa kaikki lainat ja huolehtia sinusta ja mahdollisesta tulevasti lapsestakin.
Nimenomaan tää, että toi on ihan tähtitieteellinen summa velkaa!
Joku alle 40 000 e velkaa ulosotossa olis vielä summa, josta velallinen itse selviäisi, jos työpaikka löytyy ja ihan ookoo palkka. Sellaiset velat ei haittaisi mua, jos nainen muuten ihana.
Mutta satojatuhansia!? Maksaako sitä edes elinaikanaan pois!?
Pointti oli, että veloista kertomatta jättäminen on ookoo niin kayan, kun summa on sellainen että toinen pystyy hoitaa ne velkansa itse. Noin isia kuin aplla on, ei pysty.
M31
Kuule ap, miten noin nuoreksi ihmiseksi olet pystynyt hankkimaan itsellesi satojentuhansien eurojen velat?
Noilla veloilla kuka tahansa yksityinen ihminen olisi päässyt velkajärjestelyyn, se on aivan varma.
Ja kuka kumma on sinulle antamut lainaa aina vain lisää ja lisää ja lisää? Mikä pankki, kerro.
Ja vaikka korkotaso onkin alhainen, satojentuhansien eurojen velkojen korotkin ovat jo aikamoinen menoerä. Noita velkoja et maksa koskaan, et pysty maksamaan, koska niitä ei olemassakaan.
Ettäpä melkoisia satuja sepittelet ja naureskelet siellä paskaisesti, että kun ihmiset uskovat kaiken mitä palstalle kirjoitetaan ja neuvovat ja kommentoivat provoasi.
Niinkuin uskovatkin, mutta eivät sentäs läheskään kaikki.
Oletko hullu vaiko vain vasta varttia vaille hullu?
Tekosyyhän tuo on. Ei kukaan lopeta suhdetta tuollaisesta syystä. On rankkaa olla erossa rakastamastaan ihmisestä, ei siinä lohduta se että ei ole velkoja. Varsinkaan, kun velat eivät edes ole miehen vaan sinun.
Ulosottovelallinen on hyvin usein myös elämänhallintaongelmainen. Jos ihminen ei osaa hoitaa raha-asioitaan, niin hänellä on paljon ongelmia myös muilla elämänalueilla. Ulosottovelkojen mukana menee perhe, parisuhde, ihmissuhteet, koti ja työpaikka.