Rehellisesti, mitä ajattelet kun näet ylipainoisen juoksulenkillä?
Mulla on kamala kriisi. Olen aloittanut juoksun ja pystyn jo juoksemaan puoli tuntia tauotta, eli lenkillä lämmittelen 15 min kävelen reippaasti, 30 min juoksua ja 15 min kävelyä. Mun mitat on 165cm ja painan 73 kg ja tuossa 73 kilossa ei ole grammaakaan lihasta eli olen aika lihapulla.
Eilen esim. lenkillä tuli joku tosi hoikka ja pitkä nainen vastaan juosten ja näin kun hän katsoi mahamakkaraani ja paksuja jalkojani jotka hölskyy juostessa. Varmaan mietti miten toi punkero voi juosta? :D
Mies sanoi että sillä ei ole mitään väliä miltä näyttää ja niin edelleen mutta haluaisin kuulla jonkun ulkopuolisen mielipiteen? Jos ITSE näen minun kokoiseni tai minua isomman juoksemassa niin ONHAN se nyt vähän hassun näköistä?
Kommentit (49)
Riippuu ihan siitä että millaiset vaatteet sulla on päällä?
Onko kesän uusin muoti/juomapullovyö ja kännykkätelinettä?
vai viimevuoden toppahaalarit?
Tämä kertoo PALJON..
vastaa plz ap
Lähinnä mietin, että kuinka polvet ja lonkka kestävät eli kipeytyvätkö juoksusta; ihan oman ammattini takia. saatan katsoa myös juoksutekniikkaa, koska valmennan juoksijoita.
Mitäköhän tuo 24 höpisee? Lihaskin painaa. Jos katsotaan painoa numerona eikä tiedetä onko se lihasta vai plösöä niin miten sä voit ihan ammattisikin puolesta noin kirjoittaa? Ja ihan juoksijoitakin valmennat.. Pliis.
Itse painan alle 70 kiloa ja olen jo ihan ok näköinen. Ap.lla voi olla heikko itsetunto, hänhän on jo laihtunut 30 kiloa niin tulos voisikin yllättää myös tuon ketjun valmentajan. Luulisi sinun tietävän.. ;)
Juoksuharrastuksen aloittaminen on muotia- kaiken ikäisillä ja kokoisilla. Joten kaiken ikäisiä ja kokoisia näkee päivittäin hölkkäämässä. Minusta se on vain positiivinen asia. Hyvä juttu.
Jos on painoa 73 kg ja jos kyseessä lihaksikas on ympärysmitat aivan eri luokkaa kuin jos ei ole lihasta. Ap sanoi, että ei ole lihasta ja on lihapulla. Lihaksikas ei näytä ulkoisesti lihapullalta eli jos pelkän ulkomuodon perusteella arvioidaan painoa, voidaan saada aivan eri arviot; lihapullan vyötärönympärys voi olla helposti yli 90 cm ja lihaksikkaan alle 80 cm. Jos ymmärrät, mitä tarkoitan...
24
Se ei todellakaan ole lainkaan hassun näköistä. Mä ihailen vilpittömästi ylipainoisia, jotka ovat jaksaneet aloittaa juoksemisen. Juokseminen ei ole mitään lastenleikkiä, vaan tosi rankkaa ja rankempaa juuri ylipainoisille. Juuri näin eilen nuoren aika paljonkin ylipainoisen nuoren pojan hölkkäämässä (siis paljon ap:tä ylipainoisempi). Teki mieli mennä halaamaan! :)
Ap kysyi, mitä ajattelen, kun NÄEN ylipainoisen lenkillä eli tässä aloituksessa se ulkomuot oli se ratkaiseva asia.
Mutta sinällään sillä ei ole kovinkaan suurta eroa nivelten kannalta, koostuuko paino lihaksista vai läskistä; tosin lihakset tukevat nivelten toimintaa eli lihasten harjoittaminen on vahvistanut myös niveliä eli etua lihaksitsosta on myös juoksussa polvia ja lonkkaa ajatellen.
24
Mutta siis se vastaus ap.lle. Itse juoksen, olen sillä kiinteytynyt itse niin sanon että anna mennä! Juokse, tsekkaa vaikka youtubesta opetusvideoita ja viilaa välillä omaa tekniikkaa. On olemassa erilaisia puulaakeja joissa voi aikuinenkin opetella juoksemaan.
Ei hoikkakaan ole automaattisesti hyvää seurattavaa jos se tekniikka näyttää oudolta, Tosin paljon juokseville voi alkaa tulla ihan omaakin tekniikkaa joka on ihan löydetty siis kropasta mutta aloittelijana kannattaa olla tarkka miten juoksee.
On vaan mentävä lenkille ja nautittava lenkistä. Ei se minua ainakaan kiinnosta mitä ihmiset minusta ajattelee lenkillä enkä katsele muitakaan. Toisaalta siis TODELLA kärsivää tekisi mieli tsempata ja toivon että tulee uudestaankin lenkille.
Älä tee liikaa! Itseään voi haastaa mutta kannattaa sitä kroppaakin kuunnella eikä ainakaan ihan aina mentävä rääkillä eteenpäin. Itse kun nauttii lenkkeilystä niin on se sitten hoikka huonokuntoinen tai pullea joka tulee vastaan on aina samalla lenkillä minusta. Itseään vastaan lenkkeilen ja itseni kanssa. Pidä huoli itsestäsi äläkä anna muiden jarruttaa itseäsi.
Olen itse löytänyt juoksun aikuisena ja teinistä saakka hävennyt suuria rintojani ja ajatellut että "mitäköhän muut ajattelee" no mä senon tän: sä voit juosta ja hoikistua, näyttää niille katselijoille mielessäsi miltä näytät ensi kesänä tai sä voit luovuttaa.
Minäkin häpesin ja voitin itseni. Enkä usko että nytkin kun näytän paremmalta kukaan noista perään vislaajista muistaa minua enää kun menee kotiinsa. Sama se oli kun oli pullea ja kävi ekoilla lenkeillä.
25
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 10:02"]
Jos on painoa 73 kg ja jos kyseessä lihaksikas on ympärysmitat aivan eri luokkaa kuin jos ei ole lihasta. Ap sanoi, että ei ole lihasta ja on lihapulla. Lihaksikas ei näytä ulkoisesti lihapullalta eli jos pelkän ulkomuodon perusteella arvioidaan painoa, voidaan saada aivan eri arviot; lihapullan vyötärönympärys voi olla helposti yli 90 cm ja lihaksikkaan alle 80 cm. Jos ymmärrät, mitä tarkoitan...
24
[/quote]
Viitsinkö toistaa itseäni? Ap on myös laihtunut ja hänellä on yhä huono itsetunto. Hän voi pitää itseään läskinä vaikka olisi enää vain hiukan ylipainoinen. Se on kaikana HOIKASTA. Vai pitäisikö puhua normaalivartaloisesta? :)
Olen painanut tänä vuonna niin että painoindeksilaskuri tituleerasi tilannetta jo hälyyttäväksi. Minulla oli 30 kiloa raskaudesta jääneitä kiloja.
Ne taas tuli kun sain lapsen ja jatkoin syömistä vanhaan urheilumaiseen tapaani ja lopetin liikkumiseni plussaan ja herkuttelin kaiken himoni.
Nyt olen ihan justiin normaalikokoinen.
Uskallan veikata että vaikka olin pullea niin tekniikkani oli hyvä kun se oli päänsisälle jo saatu pitkän harjoittelun jälkeen. Nilkat ja nivelet jaksoi kantaa isommankin painoni, ap ei edes paina 70 kiloisena paljoa. Vai puuttuuko siitä ykkönen edestä? :)
25
Tunnen potkunyrkkeilijöitä jotka kisaa sarjassa 55-65 kiloa, ei se ole heidänkään normaalipaino. Siihen pudotetaan ennen kisaa.
Täyttä lihasta kroppa vaikka painoa 70 kiloa. ;) Voi heidän nilkkojaan!
25
Minusta et todellakaan ole niin painava, että jotenkin kiinnittäisit huomiota lenkillä. Itse olen 168/73 eli vain vähän hoikempi, käyn kyllä juoksemassa (no hölkkäämässä) eikä ole tullut mieleenkään että olisin jotenkin niin pullero että ihmiset katsoisivat pahasti. Ihan normikokoisena pidän itseäni siinä mielessä, siis toki ylipainoa on mutta ei niin paljon että kokisin itseni "läskiksi". Liekö ruuminkuvani vääristynyt sitten.
Anyway ap:sta en siis ajattelisi yhtään mitään mutta jos näkisin todella painavan siis 100kg+ ihmisten lenkillä niin ehkä ihmettelisin hieman miten nivelet kestävät ja miettisin, olisiko joku toinen laji kuitenkin sopivampi. Näin varsinkin jos ihminen vaikuttaa kokemattomalta juoksijalta, ts. huonokuntoiselta ja/tai tekniikka hakusessa. Mutta en todellakaan ylenkatso ketään, kaikki liikunta on aina hyväksi.
No varmaan ekana vertaan itseeni, että oonkohan paljon lihavampi, kuin tuo (sua lihavampi olen) Ja sitten miettisin, että onkohan juossut kauan.
Itse kyllä vedän huoletta nykyään lenkkini, mutta aluksi häpesin ja sitä mukaan, kun kunto ja tekniikka kasvoi aloin entistä vähemmän miettiä mitä muut ajattelee, koska juoksen itselleni.
Nyt on 10 kg virallista ylipainoa aiemmin 14, eli reilussa vuodessa vain 4kg tippunut, mutta juoksusta olen oppinut tykkäämään, en juokse pelkästään laihtuakseni, vaan myös piristykseksi ja siksi, että, kun tiedän jaksavani juosta 10 km se tuntuu niin makeelta, että tuo ylipainokaan ei haittaa niin paljoa. Kunnon kengät ja aluksi varovasti niin paikat kestää.
Ihmettelen, miksi joku reilusti ylipainoinen rasittaa niveliään juoksemalla, kun muitakin erinomaisia liikuntamuotoja on, esim. soutaminen.
Hyvää vain ajattelen. Positiivistahan se aina on jos ihminen haluaa päästä ylipainstaan/kohentaa kuntoaan/aloittaa tervemmät elintavat.
Ajattelen että waude ja ajattelen että voikun itsekin jaksaisin, itse olen 170 cm ja 55 kiloa ja en jaksa juosta vaikka muuta harrastankin..
Ajattelen että toivottavasti on hyvät liivit tai vaihtoehtoisesti jos näen että ei ole, niin ajattelen että ai saakeli että tekee pahaa nähdä se hyllyminen niin että melkein omaan tissiin sattuu.
Kateellisena huokaan ja aattelen että pitäis ottaa itteesä niskasta kiinni ja lähteä lenkille myös.
35:lle: ei ap ole mitenkään reilusti ylipainoinen jos BMI:tä katsoo. Kyllä ne nivelet tuon painon kantaa jos ei ole valmiiksi jotain tuki- ja liikuntaelinsairauksia.
Yrittää parantaa kuntoa jaihdutta, hyvä.
Mä en ajattele yhtikäs mitään. Mitä helvettiä se mulle kuuluu kuka tuolla juoksee, on omakin elämä.