nelihenkisen köyhän perheen ruokamenot
Eli miten pieneksi ruokalasku on mahdollista saada neljälle hengelle kotihoidontuen ajaksi? Vinkkejä kiitos!
Kommentit (30)
Täytyy kuitenkin huomoida, että ne kaksi pientä muksua juovat ja kuluttavat melkoisen määrän maitoa viikossa. Meillä kolminkertaistui maidon kulutus toisen muksun myötä. Maito ei tänä päivänä ole mitenkään halpaa, jos kulutus on 10 litraa viikossa.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 23:52"]
Täytyy kuitenkin huomoida, että ne kaksi pientä muksua juovat ja kuluttavat melkoisen määrän maitoa viikossa. Meillä kolminkertaistui maidon kulutus toisen muksun myötä. Maito ei tänä päivänä ole mitenkään halpaa, jos kulutus on 10 litraa viikossa.
[/quote]
Lapsetkin voi juoda osalla aterioita vettä. Ei maitoa tarvitse päivässä litraa juoda.
Itse hyödynnän tarjoukset.Kuivamuonia jemmailen kaappeihin vuodentarpeet(jauhot,herneet,pavut,murukahvit)Lihat ostan pakasteeseen.kun euron/rasia.Syksyllä ryöppään juurekset pakasteeseen ja marjat pakastan myös.
Leivon vaalean leivän tai peltipitsat(sipuli,ananas,muutama kinkkusuikale ja juusto) suurissa määrissä n.litran taikina.
Aamupaloina,kanamunakokkeli,kaurapuuro marjakiisselillä ja raejuustolla tai pelkkä leipä/pitsapala teen tai kahvin kera.
Päiväruoka usein edellisen päivän.
Illallinen ma keitto(kasvissose,liha,kana,kalakeitto)
ti chili con carne ja riisit
ke kala,perunat ja raaste(porkkana tai punajuuri omenalla ja raejuustolla)
to hernekeitto ja pannari tai letut veteen
pe Perunat ja silli tai kanamunakastike ja raaste tai puuro
la kaalilaatikko
su perunamuusi ja jauhelihakastike sekä salaatti
Iltapalana usein leipä tai pitsapala ,marjapuuro
Päivällä kahvi aikaan marjasmothie ja kourallinen pähkinöitä.
Ruokajuomana usein vesi,juustoja syömme maidon sijaan ja sämpylöiden päällä sesamsiemeniä usein.
Usein minulla käytössä kahden viikon ruokalista,jonka mukaan sitten teen hankintoja kaupoista.Tuohon viikkolistaan voi lisätä seuraavalle viikolle esim. tomaattikeiton,makaronilaatikon, jansonin kiusauksen ja karjalanpaistin juureksilla.
Tällaisella ruokalistalla pääsee helposti pariin sataan euroon/kk kahdenhengen taloudessa ja mielsestäni aika monipuolista
Näillä
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 15:06"]
Täällä palstalla tähän asiaan näyttää oikeastaan olevan se kanta, että jos ei ole varaa ostaa kuin makaronia (ei siis luomulihaa jota ilman lapset kasvavat vinoon), niin sitten tie käy hirvimetsälle.
Näin juuri. Lisäksi palstan mukaan nelihenkinen perhe voi tehdä hyvää, terveellistä ja monipuolista ruokaa 300€/kk. Tämä sisältää kalaa kaksi kertaa viikossa ja kaikki siivous-, hygienia- ja paperituotteet.
Joo, tämä jaksaa naurattaa tällaista keskituloista jolla on 20€/pvä ruokabudjetti - ei vaan ole varaa ostaa kalaa 38€/kilo (siika, hinta 23.3) tai 25€ (norjan lohi 23.3, vakuumikirjolohi 15€/kilo) kovin usein. Kalaa kun menee enemmän kuin lihaa annoksessa ja muutakin pitäisi pöytään saada kuin se kalanpala....
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 15:06"]
Täällä palstalla tähän asiaan näyttää oikeastaan olevan se kanta, että jos ei ole varaa ostaa kuin makaronia (ei siis luomulihaa jota ilman lapset kasvavat vinoon), niin sitten tie käy hirvimetsälle.
Näin juuri. Lisäksi palstan mukaan nelihenkinen perhe voi tehdä hyvää, terveellistä ja monipuolista ruokaa 300€/kk. Tämä sisältää kalaa kaksi kertaa viikossa ja kaikki siivous-, hygienia- ja paperituotteet.
Käytän siivoukseen etikkaa, ruokasoodaa ja käsitiskiainetta. Pyykinpesuaine on s-ryhmän halvinta omaa merkkiä, huuhteluaineena etikka. Wc-paperin ostan aina tarjouksesta, talouspaperia emme käytä vaan pestäviä pyyhkeitä jotka on leikattu vanhasta froteepyyhkeestä. Shampoo on erittäin hieno suomalainen shampoo, hoitoainetta emme käytä. Suihkusaippua edullista markettitavaraa.
Teen ruokaa aina itse, leivon leipää. Emme osta mehuja, sipsejä, kääretorttuja, yms. Popkorni on ainut ostettu herkku ja se ei paljoa maksa. Hyödynnän tarjoukset ja alelaputetut tuotteet. Olen oppinut mikä tuote on edullisin Lidlissä, mikä Prismassa ja mikä Cittarissa.
t. nelihenkinen perhe, kulut 400e kuukaudessa sisältäen siivous-, hygienia- ja paperituotteet.
Lasten ei kannata antaa juoda maitoa litratolkulla. Suositus on max 4 dl vrk. Suuri maidonkulutus lisää riskiä sairastua diabetekseen. Joka viidennellä lapsella on geeniperimä, jolla tuo sairastumisriski aktuaalistuu. Tiedätkö onko lapsellasi tuo riski, vai onko hän siitä vapaa? Jos et tiedä, älä juota maitoa hänelle suositusta enemmän.
236€ jää mulla kuukaudessa ruokaan, vaatteisiin ja hygieniatuotteisiin. Meitä minä ja kaksi teiniä. Pakko myöntää että välillä on nälkä ja on ihan hirveää jos tulee vieraita tai lapset haluavat vaikka leipoa( aina on joku perusaine lopussa).
Lihatuotteita ei tule käytettyä ja itse väännän ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Lasten ei kannata antaa juoda maitoa litratolkulla. Suositus on max 4 dl vrk. Suuri maidonkulutus lisää riskiä sairastua diabetekseen. Joka viidennellä lapsella on geeniperimä, jolla tuo sairastumisriski aktuaalistuu. Tiedätkö onko lapsellasi tuo riski, vai onko hän siitä vapaa? Jos et tiedä, älä juota maitoa hänelle suositusta enemmän.
Milloin suositus on muuttunut? Vielä muutama vuosi sitten se oli lapsille MIN. 6 dl/vrk.
Helposti saa pihistettyä 400 e/kk ja 300 e/kk vaatii jo viitseliäisyyttä. Edullista ruokaa saa ensisijaisesti itse tekemäällä ja käyttämällä edullisia raaka-aineita sekä syömällä vähän eli normaalisti. Tässä muutama vinkki:
- Juurekset ja kauden hedelmät ja kasvikset (myös pakasteet ovat yllättävän edullisia ja ei tule hävikkiä niin helposti)
- Tarjous lihaa ja kanaa, jonka valmistat samana päivänä
- Halvinta kalaa pari kertaa viikko
- Teet itse kastikkeet ja leivät
- Tee laatikko- ja keittoruokia
- Korvaa lihaa soijarouheella
- Puuro ja itse kerätyt marjat, margariini
- Jogurtit litran purkeissa
- Tiivistemehu tai ei mehuja ollenkaan
- Juustot halvinta ja isona palana (esim. oltermanni, edam)
- Ei leikkeleitä
- Herkkupäivä kerran viikossa (ei ne sun vanhemmat hampaita tai painonhallintaa ajatellut vaan lompakkoa kieltäessä herkkujen ostamisen)
Kotihoidontuella olevan äidin lapset tuskin on teini-ikäisiä eli jos perheessä on kaksi aikuista ja kaksi pientä lasta on ruasta säästäminen todella helppoa.
Aikuiset voi käyttää itsekuria ja syödä vähemmän, olla ilman välipaloja, kahvia, maitoa, herkkuja yms. ja rahat voi käyttää tavalliseen kotiruokaan.
Ei voi mennä yli 400€ kuussa.