Miksi systemaattisesti lähes kaikki lukiolaiset tulevat hyväosaisista perheistä?
En ole koskaan kuullut enkä nähnyt että joku lukiolainen olisi tullut köyhistä oloista. Vähäosaisten puuttumisen Suomen lukioista ihmetyttää. Sen sijaan on paljon niitä nuoria joile vanhemmat ostaa asunnot, autot ja ajokortin heti kun täyttävät 18 (se "pappa betalar" jolle kaikki nauraa). Sitten on jalkapallo tai jääkiekko harrastusta, ratsastusta, taitoluistelua, voimistelu tai sitten sitten harrastetaan musiikkia erittäin isolla volyymillä mikä nekin vie sikana rahaa. Käydään usein ulkomailla kerrotaan miten oltion vähintään kolmesti vuodessa (hiihtoloma, kesäloma viikko ja syysloma) jossain Rodoksella. Eikö vähäosaisilla ole siis mitään mahdollisuutta päästä enää lukioon?
Kommentit (22)
Täällä yx, jonka vanhan kansan äiti pakotti lukioon, kun piti saada lyyra rintapieleen! Mutt taisin jättää sen ostamatta, kun en tuolloin tapaa hoksannut! Siinähän tuli sitten lukio käytyä, mutt yliopistoon en lähtenyt (silloin). Isä oli jo kuollut, joten tulot oli vaatimattomat. Sossuun päin ei niinä aikoina vilkaistukaan.
Sittemmin lapseni kävivät lukion ja maisterikin perheestä löytyy. Mulla ei ollut kalliita harrastuksia, lapsillani oli. Lukio oli maalaislukio, jossa kuitenkin on hyviä tuloksia vertailuissa.
Ehkä näissä on alueellisia ja ajallisiakin eroja. Ainakin täällä maalla vuonna -99 kirjoittaneena muistan, että suurin osa lukiokavereista oli kyllä ihan duunariperheistä. Oli siellä pari opettajan tytärtä ja taisi olla lääkärin ja pankinjohtajan pojat, mutta suurin osa vanhemmista olivat maanviljelijöitä, huoltomiehiä, rekkakuskeja ja sairaanhoitajia tms. Ei se silloin minusta ollut mitenkään iso juttu, että vanhemmat eivät ollleet ylioppilaita tai korkeakoulutettuja. Itse muistan ajatelleeni, että silloin kun omat vanhempani ovat olleet lukioiässä, ei vain ollut lukioita joka pitäjässä ja koulujärjestelmä oli muutenkin erilainen, kun oli kansakoulut ja miten ne nyt menivätkään. En tiedä, päteekö tämä samaa muihinkin sukupolveni lukiolaisiin, mutta näin sen aina itse ajattelin ja luulin, että se oli siihen aikaan ihan normaali, että meidän sukupolvemme pääsääntöisesti kouluttautui vanhempiaan pidemmälle.