Kysy vapaaehtoisesti lapsettomalta mieheltä
Olen mies, joka ei halua lapsia. Siis arvatenkin jonkinlainen kummallisuus. Tässä ketjussa voi esittää (toivottavasti asiallisia) kysymyksiä vapaaehtoisesta lapsettomuudesta. Postasin tämän aloituksen jo Kaksplussaan, mutta olen kipeänä kotona ja tämä on hyödyllisintä, mihin nyt kykenen. :)
Perustietoja: olen 32-vuotias, naimisissa, omistusasunnossa, työskentelen koulutuksen parissa ja minulla on oma toiminimi. Olen lapseton, koska en ole tunne kutsumusta vanhemmaksi. Kun aikanaan onnistuin vapautumaan ajattelusta, että lapsia pitää tai kuuluu tehdä, huomasin, ettei koko touhu oikeastaan kiinnosta yhtään. Mitään sen syvällisempää syytä ei ole.
Kommentit (74)
Ei kysyttävää. Kommentoitavaa kyllä:
ihailen ihmisiä, jotka valitsevat tuon tien. Ystäväpiirissäni on aika monta vapaaehtoisesti lapsetonta paria ja jokunen sinkkukin.
Pidän aika kauheana sitä, että lapsia hankitaan vain koska "kuuluu asiaan" tai "koska ympäristön paine" tai "koska ehkä myöhemmin kaduttaa jos ei".
Vastuulliselta ja fiksulta kuulostat.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 00:57"]
Oliko sekä vaimosi että sinun vapaaehtoinen lapsettomuus tiedossa jo seurustelun alkaessa? Missä treffailun tai seurustelun vaiheessa mielestäsi asia pitäisi ottaa esiin vai pitäisikö ollenkaan?
[/quote]
Me olemme olleet yksissä noin kahdeksan vuotta. Seurustelun alkuvaiheessa lapset eivät olleet ajankohtainen juttu kummallekaan, eikä minulla ollut asiaan muuta kantaa kuin se vakio "ei nyt vielä ainakaan". Päädyimme kai lapsettomuuteen samalla tavalla kuin monet muut ikäisemme ptkään seurustelleet parit päätyvät lasten hankintaan. Pohdimme, millaista elämää haluamme tulevaisuudessa viettää, mikä on meille tärkeää, ja olemmeko menossa samaan suuntaan. Näkemyksemme osuivat hyvin yksiin. Joko minulla kävi huikea tuuri tai sitten olin intuitiivisesti valinnut kumppanin, joka arvosti myöhemminkin samoja asioita kuin minä.
Ymmärrän, että kolmekymppisenä treffailu on vähän toista. Sitä tietää paremmin, mitä haluaa, ja tavoittelee haluamaansa määrätietoisemmin. En silti ajattele, ettävapaarhtoisesti lapsettomalla olisi velvollisuus varoittaa treffikumppaneita etukäteen ennen ensimmäisiä treffejä. Ei tämä mikään sukupuolitauti kuitenkaan ole. Sitten kun lapsiasiat tulevat luontevasti puheeksi, täytyy tietenkin olla rehellinen. Ja jos haluaa tietää, miten toinen suhtautuu lasten hankintaan, kannattaa ilman muuta kysyä. Ennen yhteistä asuntolainaa nyt viimeistään... -ap
Mikä on elämän tarkoitus? Jos ei kerran ole lapsia.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 01:53"]
Ymmärrän, että kolmekymppisenä treffailu on vähän toista. Sitä tietää paremmin, mitä haluaa, ja tavoittelee haluamaansa määrätietoisemmin. En silti ajattele, ettävapaarhtoisesti lapsettomalla olisi velvollisuus varoittaa treffikumppaneita etukäteen ennen ensimmäisiä treffejä. Ei tämä mikään sukupuolitauti kuitenkaan ole. Sitten kun lapsiasiat tulevat luontevasti puheeksi, täytyy tietenkin olla rehellinen. Ja jos haluaa tietää, miten toinen suhtautuu lasten hankintaan, kannattaa ilman muuta kysyä. Ennen yhteistä asuntolainaa nyt viimeistään... -ap
[/quote]
Tässä on tosiaan toinen puoli se, että moni ex-vapaaehtoisesti lapseton murtuu siinä vaiheessa, kun kokee tuhlanneensa liikaa kumppanin elämää, jos asiassa on epäselvyyttä tai mielen muuttumista odotellaan liikaa.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 15:34"]
[/quote]
Ei elämällä ole tavallaan tarkoitusta, edes lapsien kanssa. En koe, että elämälläni täytyisi olla päämäärä. Haluan tehdä asioita joista pidän ja nautin.
Myöskin vapaaehtoisesti lapseton mies.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 18:00"]
[/quote]
Ei elämällä ole tavallaan tarkoitusta, edes lapsien kanssa. En koe, että elämälläni täytyisi olla päämäärä. Haluan tehdä asioita joista pidän ja nautin.
[/quote]
Oletkohan vapaa? :) Ihana elämänasenne sulla! Kaikkea hyvää t. Vapaaehtoisesti lapseton nainen
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 18:11"]
[/quote]
[/quote]
Oletkohan vapaa? :) Ihana elämänasenne sulla! Kaikkea hyvää t. Vapaaehtoisesti lapseton nainen
[/quote]
Kaikkea hyvää myös sinulle ja olen vapaa ;)
[/quote]
Elämällä ei ole ulkoapäin annettua tarkoitusta, mutta sillä voi olla sisäisesti annettu merkitys. Kai meistä jokainen haluaa välttyä kärsimykseltä ja elää mahdollisimman onnellisesti, kukin tavallaan. -ap
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 18:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kaikkea hyvää myös sinulle ja olen vapaa ;)
[/quote]
No mutta!:) Minkä ikäinen olet? Ja missä asut?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 16:04"]
Olen mies, joka ei halua lapsia. Siis arvatenkin jonkinlainen kummallisuus.
[/quote]
Ihan tavallinen mies olet. Harva niitä oikeasti haluaa. En halunnut minäkään, mutta kun pimpsaa annettiin hyvin säästeliäästi huvitarkoituksiin, tuli heikolla hetkellä tehtyä typeryyksiä.
Onneksi kaikki alkaa olla jo takanapäin, vaikkakin nämä aikuisiän kynnyksellä olevat lapset ovat kaikkein kalleimpia "ylläpidettäviä"
Olette tehneet harkitun päätöksen. Haittaako/häiritseekö teitä se että sosiaalinen paine lasten hankkimiseen on niin suuri? Joudutteko puolustelemaan valintaanne? Udellaanko teiltä milloin aiotte hankkia lapsia? Miten suhtaudutte uteluihin? Käykö koskaan mielessä entä jos sittenkin..? Onko tuttavapiirissänne paljon lapsiperheitä?
Onko sinulle tehty vasektomia ja vaimolle sterilisaatio?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 18:16"]
[/quote]
Elämällä ei ole ulkoapäin annettua tarkoitusta, mutta sillä voi olla sisäisesti annettu merkitys. Kai meistä jokainen haluaa välttyä kärsimykseltä ja elää mahdollisimman onnellisesti, kukin tavallaan. -ap
[/quote]
Toki. Jokainen voi sen määränpäänsä ja tarkoituksensa keksiä ja toteuttaa itse. Pakkoa ei ole. Hyvä esimerkki on, kun joku kysyy minulta "missä näet itsesi 10 vuoden kuluttua?", en osaa vastata kysymykseen. Elämä koostuu arvaamattomista tapahtumaketjuista, eikä koskaan voi tietää varmaksi minne elämä sinut heittää. En kuitenkaan väheksy tai tuomitse kenekään elämäntarkoitusta, sillä kuka minä muka olen tuomitsemaan yhtään ketään. Valitsin itse tämän "tarkoituksettoman" elämän, sillä en pidä siitä, että olisin rajoittunut johonkin yhteen muottiin.
Se toinen vapaaehtoisesti lapseton mies
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 18:24"]
Toki. Jokainen voi sen määränpäänsä ja tarkoituksensa keksiä ja toteuttaa itse. Pakkoa ei ole. Hyvä esimerkki on, kun joku kysyy minulta "missä näet itsesi 10 vuoden kuluttua?", en osaa vastata kysymykseen. Elämä koostuu arvaamattomista tapahtumaketjuista, eikä koskaan voi tietää varmaksi minne elämä sinut heittää. En kuitenkaan väheksy tai tuomitse kenekään elämäntarkoitusta, sillä kuka minä muka olen tuomitsemaan yhtään ketään. Valitsin itse tämän "tarkoituksettoman" elämän, sillä en pidä siitä, että olisin rajoittunut johonkin yhteen muottiin.
[/quote]
Onko sinulle tehty vasektomia?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 18:24"]
[/quote]
Onko sinulle tehty vasektomia?
[/quote]
Ei ole tehty. Tuskin on tarvettakaan. En ole oikein niitä parisuhdeihmisiä:)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:33"]
Mitä jos lapsi sais alkunsa ehkäisystä huolimatta?
[/quote]
Mitä ei-toivotuille raskauksille nyt on tapana tehdä. -ap
[/quote]
No mitä? Mun vastaus on että jokaista elämää on kunnioitettava. Toivottavasti tarkoitat itsekin sitä samaa
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 18:54"]
Ei ole tehty. Tuskin on tarvettakaan. En ole oikein niitä parisuhdeihmisiä:)
[/quote]
Etkö siis harrasta seksiä ollenkaan?
Todella kiva kulla myös miesten näkökulmia vapaaehtoiseen lapsettomuuteen! Lisää näitä :) t. Vela-nainen
Minä olen sitten varmaan stereotypia vela. Vihaan lapsia, en siedä niitä ollenkaan. En voi ymmärtää miten joku voi haluta sellaisia. Eläimistä välitän todella paljon, ja esim. oma kissani on minulle äärettömän paljon arvokkaampi kuin joku vieras lapsi. En epäröisi esim. hetkeäkään kumman pelastaisin palavasta talosta. Kissan, ja jos lapsi olisi talossa yksin niin en lähtisi pelastamaan. Lapsilla ei ole minulle juuri mitään arvoa, ne ovat vain ärsyttäviä häiriötekijöitä joita vältän parhaani mukaan. Jos joku tuttava saa lapsen en enää pidä hänen yhteyttä vaan olen todella pettynyt siitä että hänkin osoittautui yhdeksi "niistä".
Olen ihan hyväpalkkaisessa työssä, en pidä yhtään mistään kotitöistä ja esim. todella harvoin laitan ruokaa. Syön lähinnä ulkona tai sitten jotain todella helppoa kuten salaattia. Minusta ruoan laitto ei vain ole sen vaivan arvoista. Siivoojan ottaisin jos luottaisin siihen ettei hän päästä kissaa karkuun tai tongi tavaroitani. En luota, joten siivoan itse.
Materialisti taasen.. mitä silläkin tarkoittaa? Lapsiperheen tavaramäärä ja jätteen tuottaminen on ihan eri kertaluokkaa kuin lapsettoman. Minä ostan yhden hyvän laukun, lapsiperhe ostaa samalla rahalla neljät haalarit ja viidet kurahousut. Kumpi olikaan luonnolle kuormittavampaa? En näe mitään pahaa siinä jos panostan omia rahojani laatuun krääsän sijaan. En tykkää shoppailusta, joten yritän minimoida sen määrän ostamalla kerralla hyvää.
Lapsivihaani en tietenkään tuo vieraille ilmi, ja siitä tietää vain hyvin pieni lähipiiri. Yritän välttää lasten seuraa, mutta silloin kun niihin törmään olen todella stressaantunut ja päässäni pyörii vain ajatus "kuole paska kuole". Näistä mielipiteistäni minut yleensä leimataan keskustelupalstoilla provoksi... Koska ilmeisesti ihmisille on liian kauheaa ajatella että tämän laisia ihmisiä on olemassa. Seuraavan kerran kun joku katsoo kaupassa huutavaa lastasi ilmeettömänä, se saatan olla minä joka toivon että pentusi tukehtuisi kuoliaaksi huutoonsa.
Jep, sairaaksi varmaan minut leimaatte. Ja niin varmaan tavallaan olenkin, sellaisten vanhempien kasvattama jotka eivät olisi lasta halunneet eivätkä minua ole ikinä rakastaneet. Siksi varmaan en itsekään näe lapsilla mitään arvoa, koska minua ei ole ikinä arvostettu. Terapiassa olen käynyt, mutta ei se muuta jotain mikä on minuun koko lapsuuteni ohjelmoitu - lapset ovat vain ja ainoastaan pahuutta, jotain minkä eliminoisin maan päältä jos pystyisin. Tulen aina iloiseksi kun luen esim. uutisia lasten kuolemista...
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 00:55"]
Kaikkea hyvää sinulle!
[/quote]
Kaikkea hyvää myös sinulle! -ap