Kysy vapaaehtoisesti lapsettomalta mieheltä
Olen mies, joka ei halua lapsia. Siis arvatenkin jonkinlainen kummallisuus. Tässä ketjussa voi esittää (toivottavasti asiallisia) kysymyksiä vapaaehtoisesta lapsettomuudesta. Postasin tämän aloituksen jo Kaksplussaan, mutta olen kipeänä kotona ja tämä on hyödyllisintä, mihin nyt kykenen. :)
Perustietoja: olen 32-vuotias, naimisissa, omistusasunnossa, työskentelen koulutuksen parissa ja minulla on oma toiminimi. Olen lapseton, koska en ole tunne kutsumusta vanhemmaksi. Kun aikanaan onnistuin vapautumaan ajattelusta, että lapsia pitää tai kuuluu tehdä, huomasin, ettei koko touhu oikeastaan kiinnosta yhtään. Mitään sen syvällisempää syytä ei ole.
Kommentit (74)
Lähinnä tarkoitin siis sitä jos vaimosi muuttaa mielipidettään ja alkaakin haluta lasta/lapsia. Miten toimisi silloin? T. 12
Täytyy sanoa, etten ole koskaan miettinyt asiaa. Se tuntuu yhtä todennäköiseltä kuin että hän haluaisi yhtäkkiä meidän ryhtyvän skientologeiksi. Lienee aika yhdentekevää spekuloida asialla etukäteen, kun omia reaktioitaan ei voi kuitenkaan ennustaa: kenties raivostuisin, kenties masentuisin. Itsestäni tiedän, että minun pitäisi muuttua melkeinpä toiseksi ihmisiksi, ennen kuin itse hankkisin lapsia. Olemme myös puhuneet, että kävisin laittamassa putket solmuun vaikka sitten synttärilahjaksi vaimolleni. -ap
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 11:43"]
Pidätkö / siedätkö lapsia yleensä? Sukulaisten, ravintolan naapuripöydän, naapurien jne... Ovatko lapset ärsyttäviä / rasittavia?
[/quote]
Äänekkäät lapsilaumat voivat aiheuttaa pahaa oloa, mutta muuten en pidä lapsia erityisen ärsyttävinä. Alle kouluikäisten kanssa en pääse hirveästi tekemisiin, ja kavereidenkin lapset tuntuvat käyttäytyvän vieraassa seurassa ihan hyvin. Junassa tai lentokoneessa kannan itse vastuun omasta rauhastani ja tuon korvatulpat itkun tai humalaisten mekastuksen varalta. Ravintolassa itkevä lapsi latistaa toki fiilistä, mutta sitä sattuu aika harvoin ja yleensä vanhemmat reagoivat asianmukaisesti. Mutta en ole muutenkaan sellainen tyyppi, joka etsii aktiivisesti närkästyksen aiheita. -ap
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää millaisia "ongelmia" lapsettomien kanssa on? Ja onko niihin ongelmahenkilöihin sitten pakko pitää yhteyttä ja kutsua jopa kotiinsa tuottamaan ongelmia? Kommunikaatio voisi myös auttaa.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 23:24"]
Miten vältät sortumasta lemmikkieläinten pitoon lasten saamisen sijaan?
- Meillä on ongelmia lapsettomien kanssa, joille eläimet ovat yhtä tärkeitä, ellei jopa tärkeämpiä kuin ihmiset.
Miten kehityt epämukavuusalueellasi? Miten opit nauttimaan laadukkaammasta arjesta kotona? (ei vain matkoilla ja ei vain Stockkan herkun ja palkatun siivojan avulla)
- Meillä on ongelmia lapsettomien kanssa, joilta puuttuu arjen rutiinit ja jotka kuvittelevat, että me perheellisinä kätevästi huolehdimme heidänkin perustarpeistaan.Tuppautuvat valmiille "nauttimaan perhearjesta" ja lopun aikaa syövät ravintoloissa, hankkivat kotiorjia tai matkustavat halvoissa maissa. He eivät siis sisäistä työn märää, jonka teemme esim syödäksemme muutakin kuin kaupan valmismoskaa. Heiltä puuttuu taitoa tehdä osansa yhteisen hyvän eteen.
Ketkä pyörittävät Suomea, kun sinä olet eläkkeellä, avuntarpeessa tai kuollut?
Ps. Synnytykseen saa kipulääkettä. Imetyksessä rinnat täyttävät merkityksellisintä ja primitiivisintä rooliaan. Seksi on parempaa raskauksien jälkeen, koska keho on herkistynyt. Vaikka lasteni imetyksestä on vuosia, niin vieläkin rintani reagoivat esim vieraan vauvan itkuun. Naisena on mukavampaa olla lapsia saanut. Miehen tehtävä on saada nainen kukoistamaan. Jos olisin abortoinut olisin menettänyt kaiken. Lapsi olisi menettänyt elämänsä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 21:34"]
Oletko pinnallinen? Ovatko materiaaliset asiat (raha, asunto, autot, matkat, ulkonäkö) sinulle tärkeitä?
[/quote]
Kysymyksesi sisältää sen oletuksen, että vapaaehtoisesti lapsettomat arvostaisivat erityisesti noita mainitsemiasi asioita. En tiedä, mistä tämä mielikuva on peräisin. Vapaaehtoisesti lapsettomilla työssäkäyvillä pariskunnilla menee toki tilastojen mukaan taloudellisesti paremmin kuin lapsiperheillä, mutta ei se vielä arvoista mitään kerro. Eikä sisustamisesta tai matkailusta kiinnostuminen mielestäni tee ihmisestä pinnallista.
Usein sanotaan, että nykyihmiset ovat liian materialistisia eli me arvostamme liikaa tavaraa. Minun mielestäni ihmiset eivät ole tarpeeksi materialistisia. Sen sijaan että ihmisellä olisi yksi todella hyvä kokkiveitsi, laatikoissa pyörii kymmenen tosi tylsää ja huonosti teränsä pitävää halpispuukkoa, ja sitten kun niihin tuskastuu, ostetaan uusi. Jos ihmiset todella arvostaisivat tavaraa ja pitäisivät siitä huolta, meillä ei olisi tarvetta nykyisen kaltaiselle kulutuskulttuurille. -ap
[/quote]
eli taidat olla, vastauksesta päätellen. ohis
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 21:34"]
Oletko pinnallinen? Ovatko materiaaliset asiat (raha, asunto, autot, matkat, ulkonäkö) sinulle tärkeitä?
[/quote]
Kysymyksesi sisältää sen oletuksen, että vapaaehtoisesti lapsettomat arvostaisivat erityisesti noita mainitsemiasi asioita. En tiedä, mistä tämä mielikuva on peräisin. Vapaaehtoisesti lapsettomilla työssäkäyvillä pariskunnilla menee toki tilastojen mukaan taloudellisesti paremmin kuin lapsiperheillä, mutta ei se vielä arvoista mitään kerro. Eikä sisustamisesta tai matkailusta kiinnostuminen mielestäni tee ihmisestä pinnallista.
Usein sanotaan, että nykyihmiset ovat liian materialistisia eli me arvostamme liikaa tavaraa. Minun mielestäni ihmiset eivät ole tarpeeksi materialistisia. Sen sijaan että ihmisellä olisi yksi todella hyvä kokkiveitsi, laatikoissa pyörii kymmenen tosi tylsää ja huonosti teränsä pitävää halpispuukkoa, ja sitten kun niihin tuskastuu, ostetaan uusi. Jos ihmiset todella arvostaisivat tavaraa ja pitäisivät siitä huolta, meillä ei olisi tarvetta nykyisen kaltaiselle kulutuskulttuurille. -ap
[/quote]
eli taidat olla, vastauksesta päätellen. ohis
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 00:32"]
Jätit vastaamatta 55:lle. Miksi?
[/quote]
En ole ap, olen 40 v vela nainen. 55:n kysymykset olivat minusta älyttömiä. Miksi pitäisi välttää lemmikkieläimien pitämistä lapsettomana? Miksi lemmikkien omistaminen olisi jotenkin "sortumista" jos on lapseton? Mistä kumpuaa käsitys siitä, että lapsettomat vain matkustelisivat, ostelisivat ruokia Stockan Herkusta ja siivouttaisivat kotinsa ulkopuolisilla? Miksi edes vastata kysymyksiin, jotka ovat noin täyteen ladatut negatiivisia stereotypioita lapsettomista?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 23:26"]
Mita ajattelet vanhenemisesta? Useimmilla muilla on vanhuuden paivina (toivottavasti) lapset ja lapsenlapset pitamassa tarvittaessa huolta (tavalla tai toisella). Pelkaatko tulevaisuutta talta kannalta?
[/quote]
Mummonmökit, vanhainkodit ja vuodeosastot ovat täynnä vanhuksia, joita käydään katsomassa pari kertaa vuodessa tai ei ollenkaan. Lapset eivät nykyisin ole sellainen vanhuudenturva kuin vielä joitakin vuosikymmeniä sitten. Kun en pärjää enää omillani, minusta pitävät toivon mukaan huolta hoiva-alan ammattilaiset. Olen varautunut kustantamaan itse itselleni mahdollisimman arvokkaat viimeiset vuodet sillä omaisuudella, jonka lapsia hankkinut jättäisi perinnöksi. Lasten hankkiminen yksin jäämisen pelon takia olisi minusta paitsi moraalisesti väärin myös hyvin epävarma sijoitus. -ap
[/quote]
Oman lapsen eliminoiminen ei olis kuitenkaan moraalisesti väärin. Joo-o. Kuulostat hiukan kyyniseltä, uskotko ehdottomaan rakkauteen ollenkaan?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 14:17"]
Oman lapsen eliminoiminen ei olis kuitenkaan moraalisesti väärin. Joo-o. Kuulostat hiukan kyyniseltä, uskotko ehdottomaan rakkauteen ollenkaan?
[/quote]
Nyt en kyllä ymmärtänyt kysymystä ollenkaan. -ap
Mitä jos lapsi sais alkunsa ehkäisystä huolimatta?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:26"]
Etkö pelkää että jäät paitsi?
[/quote]
Kun yksi ovi avautuu, toinen sulkeutuu. On selvää, että lapsettomana jään paitsi monista vanhemmuuteen liittyvistä kokemuksista. Tämä ei haittaa minua lainkaan. Lyhyt ja rajallinen ihmiselämä ei anna mahdollisuutta kokea edes kaikkea sellaista, mistä olen oikeasti kiinnostunut, joten ihan mielelläni jätän mielelläni kokematta sellaiset asiat, joista en välitä ja jotka eivät vie minua siihen suuntaan, johon haluan kulkea. -ap
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 23:33"]
[/quote]
Mitä ei-toivotuille raskauksille nyt on tapana tehdä. -ap
Mä haluan miehen joka ajattelee noin kuin ap
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 00:32"]
Mä haluan miehen joka ajattelee noin kuin ap
[/quote]
Ei kannata. Meillä on kuulemma pieni penis. -ap
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 00:15"]
[/quote]
[/quote]
Joko antaa lapsi adoptoitavaksi tai tappaa se ennen syntymää.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 00:15"]
[/quote]
[/quote]
Joko antaa lapsi adoptoitavaksi tai tappaa se ennen syntymää.
[/quote]
Mieluumin abortoida. Liian suuri vaiva ja pitkä aika odottaa ja synnyttää ja antaa pois. Kaikkia vaivoja siihen vielä päälle ja kivulias synnytys. Abortti on sitä varten jos ehkäisy pettää. Laillinen raskaudenkeskeytys.
Hitto, kuinka fiksu ja älykäs sekä huumorintajuinen.. ;) mies linjoilla.
Kaikkea hyvää sinulle!
T. Tahtomattaan lapseton N47
Oliko sekä vaimosi että sinun vapaaehtoinen lapsettomuus tiedossa jo seurustelun alkaessa? Missä treffailun tai seurustelun vaiheessa mielestäsi asia pitäisi ottaa esiin vai pitäisikö ollenkaan? Onko aiempi suhteesi päättynyt vakaumuksesi takia?
Itseäni ei siis häiritse kenenkään vapaaehtoinen lapsettomuus. En ole vielä kertaakaan tavannut sellaista vapaaehtoisesta lapsetonta, josta olisin ajatellut, että harmi kun tuolla ei ole lapsia. Mielestäni on hyvä, että nykyaikana kenenkään ei ole välttämätöntä perustaa perhettä, jos ei se sovi elämäntyyliin.
Suurin osa ihmisistä kuitenkin edelleen haluaa lapsia ja sen takia tuollainen vakaumus on poikkeus. Itse siis toivoisin, että treffailukumppani kertoisi vakaumuksestaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Meillä kolmikymppisillä naisilla, jotka perheen haluamme, ei nimittäin ole aikaa tuhlattavaksi :)
Vaimoni ei myöskään halua lapsia. Emme tietenkään olisi naimisissa, jos ajattelisimme lasten hankkimisesta eri tavalla.
Tuosta artikkelista ei aivan käy ilmi, onko kirjoittaja todella vapaaehtoisesti lapseton (childless by choice) vaan lapseton olosuhteiden vuoksi (childless by circumstance). Tämä jälkimmäinen on ymmärtääkseni paljon yleisempää kuin vapaaehtoinen lapsettomuus: kumppania ei välttämättä löydy, elämäntilanne ei järjesty lapselle otolliseksi, voi olla sairauksia tai köyhyyttä, asia vain jää, kenties rohkeutta puuttuu... Kaikenlaiset seikat voivat vaikuttaa siihen, ettei saakaan lapsia vaikka niitä kuitenkin haluaisi. Minusta kirjoittaja on turhan ankara itselleen.
Varmasti jotkut vapaaehtoisesti lapsettomat katuvat päätöstään kuten katuu osa vanhemmistakin. Nähdäkseni jokaiselle lapselle on kuitenkin parempi syntyä toivottuna ja odotettuna eikä minään vakuutuksena mahdollista myöhempää katkeruutta vastaan. Tulevaisuudesta ei kukaan tiedä, vaan meidän täytyy aina tehdä elämäämme koskevat päätökset sillä tiedolla ja ymmärryksellä joka meillä kulloinkin on. Jos on tässä tekee parhaansa, en näe kyllä mitään syytä katua myöhemmin. Miten muutenkaan olisimme voineet toimia? -ap