Köyhiksi uhriutuvat keskituloiset
Kolmenkympin rajapyykin jälkeen on tuttavista ja kavereista alkanut putkahdella näitä, joilla on taloudelliset puitteet aivan mallillaan, mutta silti vingutaan rahan vähyydestä koko ajan. Pahimmat tapaukset vertailevat itseään joihinkin satoja tuhansia vuodessa tienaaviin ja ruikuttavat omaa "köyhyyttään".
Keskituloinen perhe, jossa on työssäkäyvät terveet vanhemmat, ei ole köyhä. Jos on otettu liikaa lainaa taloon ja muiden ulkoisten puitteiden kohentamiseen, se on aivan oma vika. Jos ei ole varaa päivittää autoa, se ei ole köyhyyttä. Jos ei ole varaa käydä jatkuvasti hemmottelureissuilla, sekään ei ole köyhyyttä. Jos ei ole varaa remontoida hieman trendeistä jälkeen jäänyttä keittiötä uutuudenkiiltäväksi, se ei myöskään ole köyhyyttä.
Yksi rasittavimmista ihmistyypeistä. Miten jotkut tulevat noin sokeaksi omalle tilanteelleen ja ympäröivälle maailmalle?
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, voi olla etteivät kaverisi ole saaneet mitään perintöä ja se asuntolaina on otettu sitä varten, jotta lapset saavat oman huoneen. Veroprosentti voi olla suurempi kuin sinulla, ja käteen jää saman paljon kuin sinulla. Tätä voi olla joidenkin vapaaehtoisesti köyhien vaikea ymmärtää.
En ole ap mutta kuinka monella keskitululoisella netto on 1500e?
Nettopalkkani on noin 1600 euroa kuukaudessa. Kuulunko keskituloisiin vai alhaisempiin olentoihin?
Köyhyysrajat perhekoon mukaan vuosi- ja kuukausirajat tuloissa
1 aikuinen v/14 750€ kk/1 229€
1 aikuinen ja 2 lasta alle 14 v.23 600€ kk/1 967€
1 aikuinen ja 3 lasta alle 14 v.28 030€ kk/2 336€
1 aikuinen, 1 lapsi alle 14 v. ja 1 lapsi 14−17 v.26 550 kk/2 213€
2 aikuista22 130€ kk/1 844€
2 aikuista (vanhemmat) ja 1 lapsi alle 14 v.26 550€ kk/2 213€
2 aikuista (vanhemmat) ja 2 lasta alle 14 v.30 980€ kk/2 582€
2 aikuista (vanhemmat) ja 2 lasta 14−17 v.36 880€ kk/3 073€
Mä olen siis teinin yh äitinä 2500 euron nettopalkallani piirun verran köyhyysrajan yli? Ei ihme ettei meinaa aina rahat riittää. Kuvittelin tekeväni jotain väärin.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja sain opehuoneessa kaikki narisijat hiljaisiksi kertomalla, että sillä palkallani elätän mieheni ja lapsemme sekä tuntemattoman perheen lähiöstä. Puoliso oli työtön ja veroja liksasta meni yli 30 %. Poika sai pitää harrastuksensa, mutta itse tingin menoistani. En ole katkera, mutta totean vain, että se sinänsä hyvältä kuulostava kk-palkka voi olla jotain, mitä ansaitsisi vähemmälläkin työnteolla. Pääsisi kotiinkin ihmisten aikaan eikä tarvitsisi palata iltatunteja pitämään.
ok.ja myös sinun ja heidän palkka,joka ei ole pieni, maksetaan verovaroista kuten yhä useamman työssäkäyvän tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän opehuone on noita täynnä, "ei näillä palkoilla".
Koko ajan vingutaan olemattomasta palkasta, vaikka parkkipaikalla on uusi/uudehko auto ja just ollaan palattu ulkomaanlomalta. Kaikissa muissa hommissa kuulema tienaa enemmän - ja nuo siis keskimäärin jotain 4000€/kk ansaitevia yläkoulun opettajia.
Raskasta.
Et taida olla opettaja ollenkaan kun kuvittelet että palkka on noin iso. Aineenopettajan aloituspaikka 2800e/kk. Eli käteen jää alle 2000. Vai eikö ehkä teillä ole kuin yli 20 vuotta opetustyötä tehneitä joilla jo kaikki ikälisät.
Onhan tuo hyvä aloituspalkka. Suurin osa urasta ei olla aloituspalkalla ja monet tienaavat vielä mukavat lisät päälle esim. kerhoja vetämällä. Itse olen insinööri, 25 v oman alani töissa ja vasta nyt saan bruttona 2800 e/kk. Silti olen pärjännyt palkallani ihan hyvin pääkaupunkiseudulla ja aina on maksettu itse kaikki kalleimman mukaan, mm. päivähoitomaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja sain opehuoneessa kaikki narisijat hiljaisiksi kertomalla, että sillä palkallani elätän mieheni ja lapsemme sekä tuntemattoman perheen lähiöstä. Puoliso oli työtön ja veroja liksasta meni yli 30 %. Poika sai pitää harrastuksensa, mutta itse tingin menoistani. En ole katkera, mutta totean vain, että se sinänsä hyvältä kuulostava kk-palkka voi olla jotain, mitä ansaitsisi vähemmälläkin työnteolla. Pääsisi kotiinkin ihmisten aikaan eikä tarvitsisi palata iltatunteja pitämään.
Mistä luulet että puolisosi työttömyyskorvaus maksettiin? Ei kai vain juuri niistä veroista joita arvostelet.
Olisithan voinut irtisanoa itsesi ja kokeilla, paraneeko rahatilanne kahden työttömän taloudessa.
Eipä saanut mies pennin latia, koska siihen aikaan puolison tulot vaikuttivat. Ei kuulunut liittoon.
Ei peruspäivärahaan vaikuttanut ennenkään puolison tulot ja sitä sai yhtä pitkään kuin ansiosidonnaista. Jos vaadittava työssäoloehto ei täyttynyt, joutui työmarkkinatuelle peruspäivärahan sijaan mutta silloin ei kyllä ollut mainittavaa työhistoriaakaan.
135 vielä jatkaa, tuli nimittäin vielä mieleen toisaalta myös joidenkin työssäkäyvien ihmisten kateellisuus ja katkeruus tukia nostaviin työttömiin/sairaseläkeläisiin. Se vasta on mielenkiintoista. Ollessani sairaslomalla eräs työssäkäyvä kaveri marmatti katkerana sitä, miten minulla on niin helppoa kun saan tukea x verran eikä tarvitse herätä aikaisin töihin. En jaksanut edes aloittaa syystä miksi olin sairaslomalle päässyt (kyseinen kaveri ei ole koskaan samasta sairaudesta samassa mittakaavassa kärsinyt), vaan kysyin kaveriltani että miksi et sitten itsekin jää työttömäksi tai hae sairaslomaa jos tämä kerran on niin helppoa ja kadehdittavaa. Kaveri meni hiljaiseksi ja mutisi siitä, että kyllä hän muuten voisikin mutta ei halua luopua tietystä elintasosta... Eli siis, olet työttömälle kateellinen mutta et kuitenkaan haluaisi vaihtaa hänen kanssaan paikkoja, lopettaa työpaikassasi jota vihaat tai ylipäätään luopua toisenlaisten hyvien puolien vuoksi yhtään mistään? :D
Olen jäänyt miettimään noita kommentteja ja tullut siihen lopputulokseen, että oikeasti noissa tilanteissa kateus kohdistuu sitä kiitollisuuden taitoa kohtaan. Minulle ollaan katkeria siitä, että osaan tyytyä vähempään tai "kehtaan" nauttia elämästä vaikka en ole hyväpalkkaisessa työssä. Se on ainut järkevä selitys mitä keksin, sillä nekin materialistisuuden pauloissa pahiten olevat ihmiset tuntuvat kuitenkin alitajuisesti tunnistavan aidon onnellisuuden ihmisistä. Se onnellisuus ja kiitollisuus kun ei tule pelkästä pankkitilistä. Tuo sama ilmiö tuntuu muuten välillä näkyvän myös tässä body positive -ilmiössä. Itsevarmoille ylipainoisille naisille ei olla kateellisia varsinaisesti siitä ylipainosta, mutta siitä itsevarmuudesta kyllä. Miksi tuo saa olla noin sinut itsensä kanssa vaikka on 15kg ylipainoinen, kun itse kituutan salaatilla ja pidän itsestäni näin hyvää huolta enkä silti ole tyytyväinen. Miksi tuo on silti noin iloinen ja terveen oloinen vaikka elää tuilla ja hänen elämänsä pitäisi olla täyttä kärsimystä, kun itse raadan niska limassa väärällä alalla, en ikinä ole tyytyväinen mihinkään ja vihaan jokaista päivää jne... Kiitollisuuden harjoittamisen taito tuntuu tietyllä tapaa olevan tässä ajassa se kaikista fiksuin taito. Sen perässä täällä kannattaisi juosta ennemmin, kuin statuksen ja brändien. Siinä voi parantua kuka tahansa ilman että kukaan kärsii, eikä maksa kuin vaivaa ja aikaa. Mutta toisaalta eihän sellaiseen humpuukiin ole aikaa keskiluokkaisella perheen äidillä tai isällä, jonka kaikki vapaa-aika menee veneen tai auton tai shoppailun merkeissä. Ihan hippien huuhaata, tietysti.
Aineenopettajien keskipalkka eli mediaanipalkka on lähes 4000 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaapista löytyy Hilfigeriä, Gugguuta ja Reimaa yms merkkiä lapsilla kun saa ihan helposti -50% Ei edes yritetä esittää mitään, minusta nämä ei ole muuta kuin perusvaatetta. Eräs mamma piti Hilfigeriä ökynä, ja se huvitti kun ostaa omalleen miikkareita uutena. Ihan saman verran maksaa Hilfinger alennuksessa.
Joo mutta kun sä keskituloisena 3000e/kk tienaavana lähdet ostamaan t-paitoja Hillfiger á 60€/kpl, niin huomaat aika nopeasti, että ei noita kannata yöpaituleiksi ostella. Mutta niitä voi ostaa sillä ajatuksella, että ostan ja pistän päälle kun näen sen ja sen kaverin. Voi vähän esittää. Eri asia toki on, jos sitten oikeasti tienaa 15 000€/kk, niin valtavien verojenkin jälkeen jää ylimääräistä, että voi ostaa yöpaituliksi vaikka Dolce&Gabbanan.
Hilfingerin t-paidan saa 20-30e. Hupparinkin 40e. Kaikki tietää tämän, joten nauran jos joku näillä ”merkkivaatteilla” henkeleitä paukuttelee. Kallein oli neule 35e lapselle. Norm. hinta taisi olla 70e - en kyllä olisi maksanut. Reiman 170e haalarin ostin puoleen hintaan, taisi olla kallein vaate ikinä. Kavatin kengät 40e. Gugguut puoleen hintaan. Autosta ja asunnosta sen yleensä näkee ”onko oikeasti rahaa”
No ei näe autosta ja asunnosta varallisuutta, näitä kun voi moni lainallakin ostaa. Velkahan ei ole varallisuutta.
Ainakin itse olen havainnoinut, että auton suhteen on "normi-ihmisillä" (pl. oikeasti rikkaat jotka eivät joudu tekemään mitään kompromisseja) jopa käänteinen efekti kun tietää ihmisten palkat ja varallisuudet.
Velkaa et kuitenkaan saa ilman maksukykyä. En nyt jaksa yhtä lausetta syvä-analysoida. MUTTA. Useimmilla on mahdollisuus Hillfigerin rätteihin, mutta useimmilla ei ole 50t audia ja 500t kivitaloa. Jotta voi olla enemmän velkaa on oltava myös maksukykyä.
Toki jos on maksanut rintamamiestalossa lainan on enemmän varallisuutta kuin juuri lainan ottaneilla kivilinnakkeen omistajilla.
Mutta noin niinkuin keskiverrosti sen todellisen varallisuuden voi vaatteita paremmin päätellä siitä mihin autoon se hillfiger setä/täti nousee Prisman parkkiksella ja millaiseen pytinkii pirssin kaahaa. (Ei tartte saivarrella kakkosautoista yms)
Ei meillä ole sitä kivitaloa kun pankki antaa lainaa vaan 1/3 hinnasta. Joten minulle kivitalo kertoo että rahaa on pitänyt löytyä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan vingutaan olemattomasta palkasta, vaikka parkkipaikalla on uusi/uudehko auto ja just ollaan palattu ulkomaanlomalta. Kaikissa muissa hommissa kuulema tienaa enemmän - ja nuo siis keskimäärin jotain 4000€/kk ansaitevia yläkoulun opettajia.
Raskasta.
Et taida olla opettaja ollenkaan kun kuvittelet että palkka on noin iso. Aineenopettajan aloituspaikka 2800e/kk. Eli käteen jää alle 2000. Vai eikö ehkä teillä ole kuin yli 20 vuotta opetustyötä tehneitä joilla jo kaikki ikälisät.
Onhan tuo hyvä aloituspalkka. Suurin osa urasta ei olla aloituspalkalla ja monet tienaavat vielä mukavat lisät päälle esim. kerhoja vetämällä. Itse olen insinööri, 25 v oman alani töissa ja vasta nyt saan bruttona 2800 e/kk. Silti olen pärjännyt palkallani ihan hyvin pääkaupunkiseudulla ja aina on maksettu itse kaikki kalleimman mukaan, mm. päivähoitomaksut.
Heh, vai mukavat lisät päälle opettajalla kerhoja vetämällä. Jos vetää viikottain vaikka 45 minuuttia kestävää kerhoa (sen enempää ei varmaan millään koululla ole rahaa maksaa yksittäiselle opettajalle) siihen joutuu tekemään melkoisen suunnittelutyön, että kerho olisi sellainen, missä oppilaat jaksavat käydä. Tästä suunnittelusta ei makseta mitään, ja 45 viikottaisesta kerhosta saat bruttona kuukaudessa noin 60 euroa. SIitä verot pois, niin mitä jää, 35 euroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini valitti vihaisena, että he tienaavat miehensä kanssa hieman yli toimeentulotuen tulorajan, eivätkä voi siis saada toimeentulotukea. Pysäytti tämä ajatus. Mihin he tarvitsevat toimeentulotukea, jos he tienaavat määrättyä rajaa enemmän? Olin itse tuolloin työttömänä, ja suorastaan ketutti työpaikan omaavien ruikutus. Onneksi sain itsekin myöhemmin töitä ja pääsin omille tuloille (sekin oli vain pätkä, jota seurasi toinen ja kolmas jne. mutta se on jo toinen tarina).
Voisiko valitus johtua siitä, että toimeentulotukiasiakkaille kuuluu monia etuja? Esim. uudet silmälasit maksetaan kahden vuoden välein.
Lisäksi ainakin täällä päin kaikki tt-tukea saavat lapsiperheet saa yhdeltä avustusjärjestöltä säännöllisesti maksusitoumuksia ruokakauppoihin, ilmaisia vaatteita ja leluja lapsille, leffalippuja yms. jos vaan kehtaa pyytää.
Tämä on mielestäni väärin. Suomessa on tuloloukku juuri pienipalkkaisille kokopäivätyön tekijöille, joiden elintaso ei ole juuri parempi kuin täydet tt-tuet saavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, voi olla etteivät kaverisi ole saaneet mitään perintöä ja se asuntolaina on otettu sitä varten, jotta lapset saavat oman huoneen. Veroprosentti voi olla suurempi kuin sinulla, ja käteen jää saman paljon kuin sinulla. Tätä voi olla joidenkin vapaaehtoisesti köyhien vaikea ymmärtää.
En ole ap mutta kuinka monella keskitululoisella netto on 1500e?
Nettopalkkani on noin 1600 euroa kuukaudessa. Kuulunko keskituloisiin vai alhaisempiin olentoihin?
Köyhyysrajat perhekoon mukaan vuosi- ja kuukausirajat tuloissa
1 aikuinen v/14 750€ kk/1 229€
1 aikuinen ja 2 lasta alle 14 v.23 600€ kk/1 967€
1 aikuinen ja 3 lasta alle 14 v.28 030€ kk/2 336€
1 aikuinen, 1 lapsi alle 14 v. ja 1 lapsi 14−17 v.26 550 kk/2 213€
2 aikuista22 130€ kk/1 844€
2 aikuista (vanhemmat) ja 1 lapsi alle 14 v.26 550€ kk/2 213€
2 aikuista (vanhemmat) ja 2 lasta alle 14 v.30 980€ kk/2 582€
2 aikuista (vanhemmat) ja 2 lasta 14−17 v.36 880€ kk/3 073€
Mä olen siis teinin yh äitinä 2500 euron nettopalkallani piirun verran köyhyysrajan yli? Ei ihme ettei meinaa aina rahat riittää. Kuvittelin tekeväni jotain väärin.
Nuo olivat bruttopalkkoja. Oma nettoni on reilusti alle 2000 e/kk ja totaaliyksinhuoltajana elätän kahta esiteiniä. Ihan hyvää elämää eletään. Kaikilla on mieleisiä harrastuksia ja asutaan omakotitalossa. Laina+lyhennykset ovat huomattavasti edullisemmat kuin pienemmän kerrostaloasunnon vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskasta.
Heh, vai mukavat lisät päälle opettajalla kerhoja vetämällä. Jos vetää viikottain vaikka 45 minuuttia kestävää kerhoa (sen enempää ei varmaan millään koululla ole rahaa maksaa yksittäiselle opettajalle) siihen joutuu tekemään melkoisen suunnittelutyön, että kerho olisi sellainen, missä oppilaat jaksavat käydä. Tästä suunnittelusta ei makseta mitään, ja 45 viikottaisesta kerhosta saat bruttona kuukaudessa noin 60 euroa. SIitä verot pois, niin mitä jää, 35 euroa?
tarkoitin siis 45 minuuttia kestävästä kerhosta, en 45 eri kerhoa
Mä saan palkkaa 3600 mikä on vähän tienaavan kaverini mielestä ihan mieletön summa. Sitä hän ei tosin ymmärrä, että käteen en saa 3600 euroa vaan verot nappasee pois reilut 1100 euroa. Lisäksi minä olen sinkku ja maksan vuokran 950 euroa (yksiö Helsingissä lähellä työpaikkaa, sellaisella sijainnilla etten tarvitse autoa) ihan yksin kun heillä taas on pariskunnalle kaupungin vuokrakolmio edullisemmalla kuin minun yksiöni! Lisäksi he saavat asumistukea vuokraan. Heillä on myös auto, koska "se on kätevä" vaikka metroasema on parin sadan metrin päässä. Autokin pitää olla tiettyä saksalaista merkkiä.
Kaveri monesti valittaa, kun hänellä ei pienituloisena ole varaa siihen tai tuohon, mutta ei ymmärrä että oikeasti heidän taloudessaan (kaveri+mies) on oikeasti enemmän nettotuloja per pää käytettävissä asuinkustannusten ja tulonsiirtojen jälkeen kuin minulla.
Ja sanottakoon, etten pidä itseäni köyhänä. Olen keskituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskasta.
Aineenopettaja tienaa oikeasti lähes 4000 euroa kuussa. Mistä tuon 2800 olet keksinyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ok.ja myös sinun ja heidän palkka,joka ei ole pieni, maksetaan verovaroista kuten yhä useamman työssäkäyvän tässä maassa.
No onhan se tosiaan kiva, että omasta palkasta menevät maksut ikäänkuin tulevat takaisin vaikkakin ehkä viiveellä. Edelleen olen silti sitä mieltä, että meitä keskituloisia rokotetaan liikaa. Joku ehdotti irtisanoutumista ja työttömäksi ryhtymistä. Ansiosidonnaisesta saattaisi jäädä joksikin aikaa ihan siedettävä summa, mutta kun siitä työstään voi myös olla ihan oikeasti innostunut. Olen amk-opettaja ja pidän työstäni. Mutta ei kannata olla kade liksasta. Kyllä se lanataan keskivertoansioon Verokarhun toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskasta.
Aineenopettaja tienaa oikeasti lähes 4000 euroa kuussa. Mistä tuon 2800 olet keksinyt?
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta aineenopettajan aloituspalkka on noin 2800 euroa. Sen voit itse tarkistaa palkkataulukoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se tosiaan kiva, että omasta palkasta menevät maksut ikäänkuin tulevat takaisin vaikkakin ehkä viiveellä. Edelleen olen silti sitä mieltä, että meitä keskituloisia rokotetaan liikaa. Joku ehdotti irtisanoutumista ja työttömäksi ryhtymistä. Ansiosidonnaisesta saattaisi jäädä joksikin aikaa ihan siedettävä summa, mutta kun siitä työstään voi myös olla ihan oikeasti innostunut. Olen amk-opettaja ja pidän työstäni. Mutta ei kannata olla kade liksasta. Kyllä se lanataan keskivertoansioon Verokarhun toimesta.
Sun palkka maksetaan verovaroista.
Sun tulotaso on myös todella paljon parempi kuin köyhän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja veroista valittajat voisi joskus pitää turpansa kiinni. Suomen kaltaista hyvinvointivaltiota on rahoitettava jotenkin, ja sen sijaan että ostat merkkilaukun vuodessa niin osallistut näihin talkoisiin. Veroista valittajat eivät taida muistaa olleensa täysin saamapuolella noin 20 ensimmäistä vuotta elämästään.
Itse maksan iloisena 1750 euron palkastani verot. Paljolla en siis pysty osallistumaan, reilu satanen kuussa. Se ei silti ole paljoa pois, ja vastineeksi sillä saa paljon. Myös hyvä- ja keskituloiset saavat vastineeksi vaikka ja mitä vaikka toisin väittävät: ilmaisen korkeakoulutuksen, halvan päivähoidon, ilmaisen terveydenhoidon lapsilleen ja huippuluokan sairaanhoitoa todella halvalla.
Helppo sanoa että maksat mielelläsi, kun maksat satasen. Naurettavaa. Maksapa 1000-2000e kuussa, niinkuin keskituloiset, ja mieti vieläkö olisi yhtä kivaa?
Minä maksan noin 1000e ja mielelläni maksankin. Kolme vuotta ehdin olla työttömänä ja työmarkkinatukikin tuli tutuksi.
Ja itse olen ollut töissä 20-vuotiaasta saakka, viimeiset 20 vuotta. Saan käydä yksityislääkärissä kun tkhon ei pääse, sama hammaslääkärillä. Ei ole lapsia joten ei kannata vedota niiden palveluihin. Yksinkertaisesti en nähnyt saavani 20t vuodessa maksamilleni veroille vastinetta, joten pari vuotta sitten poistuin muualle töihin. Lienee aika huono maalle, jos ne parhaat veronmaksajat (=helpoimmin, ja hyville palkoille työllistyvät) lähtevät maasta kun verotaakka kasvaa liian suureksi.
Ps. Palkka (netto) tuplaantui ja yhteiskunnan palvelut parani muuton jälkeen. Väite siitä että verojen on pakko olla noin kovat kuin suomessa, jos haluaa palveluja, on ihan peepuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskasta.
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta aineenopettajan aloituspalkka on noin 2800 euroa. Sen voit itse tarkistaa palkkataulukoista.
Tämä on vähän samanlainen totuus kuin joku laittoi, että terveyskeskuslääkärin peruspalkka oli alle 3000 euroa. Ihan sama mitä siellä taulukossa lukee kun se tilinauhassa oleva summa kertoo sen kokonaispalkan. Aineenopettajilla säännöllisen työajan mediaaniansio on se lähes 4000 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun palkka maksetaan verovaroista.
Sun tulotaso on myös todella paljon parempi kuin köyhän.
On sellainen käytäntö meillä päin, että koulutuksia myydään. Yritykset maksavat siitä, että käyn kertomassa sitä sun tätä ja neuvon sitten vielä jälkeenkin päin.
Tulotaso voi olla mitä tahansa, mutta silti nettona voisi saada saman vähemmälläkin vaivalla ja maksamatta siitä, että voi käydä duunissa.
Eipä saanut mies pennin latia, koska siihen aikaan puolison tulot vaikuttivat. Ei kuulunut liittoon.