Köyhiksi uhriutuvat keskituloiset
Kolmenkympin rajapyykin jälkeen on tuttavista ja kavereista alkanut putkahdella näitä, joilla on taloudelliset puitteet aivan mallillaan, mutta silti vingutaan rahan vähyydestä koko ajan. Pahimmat tapaukset vertailevat itseään joihinkin satoja tuhansia vuodessa tienaaviin ja ruikuttavat omaa "köyhyyttään".
Keskituloinen perhe, jossa on työssäkäyvät terveet vanhemmat, ei ole köyhä. Jos on otettu liikaa lainaa taloon ja muiden ulkoisten puitteiden kohentamiseen, se on aivan oma vika. Jos ei ole varaa päivittää autoa, se ei ole köyhyyttä. Jos ei ole varaa käydä jatkuvasti hemmottelureissuilla, sekään ei ole köyhyyttä. Jos ei ole varaa remontoida hieman trendeistä jälkeen jäänyttä keittiötä uutuudenkiiltäväksi, se ei myöskään ole köyhyyttä.
Yksi rasittavimmista ihmistyypeistä. Miten jotkut tulevat noin sokeaksi omalle tilanteelleen ja ympäröivälle maailmalle?
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Olenko keskituloinen, kun nettopalkkani on n.2750 e/kk? Kaikki lähestulkoon menee kuin tuleekin. On asuntolainaa kerrostalokämpästä, vanha auto, vakuutuksia jne. Kodinkoneen hajotessa voi ostaa halvimmasta päästä uuden ilman korttilainaa, kun olen säästänyt hieman.
Me olemme kolmihenkisen perheen pariskunta. Nettotulomme on yhteensä saman verran. Asumme omakotitalossa ja talven aikana piti säästää kaukomatkaan, joka peruutui koronan vuoksi, mutta saimme kasaan tarvittavat 8 tuhatta euroa vajaan vuoden aikana.
Kaksi yli kymmenvuotiasta autoa löytyy.
Mihin kummaan te hassaatte rahojanne? Syöttekö paljon ulkona? Käytte leffoissa tms?
Kuluista se on kiinni.
Joutunut viime viikkoina lainaamaan kavereilta rahaa, vaikka saan itse verojen jälkeen 3100 lounasedun kanssa ja kämppä kantakaupungissa on suvun eli tällä hetkellä ilmainen. Heidän kauttaan myös auto.
Olen viime kuukausina käyttänyt päälle 3K joka kuukausi eli noin satasen päivässä. On mennyt esimerkiksi hierontaan, lääkärikuluihin, vaatteisiin, takseihin, bensaan, kaikki ateriat tietty ulkona jne.
On vaan niin rankka kuumotustäytteinen elämänvaihe, että näin se aika menee. Jos hankkisin naisen elätettäväkseni, menisi vähemmän, koska sitten syötäisiin kotiruokaa, tulis ajeltua huvikseen kaupungilla vähemmän autoa ja taksia, vaatteita ei tarviis ostaa niin paljon ja hieronnassakin tulis varmaan käytyä vähemmän. Kaikki alkoholinkäyttö myös jäisi, vaikka sitä ei paljon (onneksi) olekaan.
Mo' money mo' problems
Some-maailma on pahin - sulkekaa se ja iloitkaa tavallisista ja arkisista jutuista!
Tunsin lapseni kautta erittäin varakkaan perheen, jonka äiti valitti, kuinka heillä ei ole kesämökkiä. Sain tuolloin itse toimeentulotukea ja asuttiin perheen kanssa pienessä vuokra-yksiössä hyvin huonolla alueella. He asuivat kaupungin kalleimmassa paikassa, valtavassa omakotitalossa merenrannalla ja heillä oli hienot autot, veneet ja kotiapulainen.
Perheen upea design-koti tuntui muuten kovin kylmältä ja kolkolta paikalta verrattuna omaan värikkääseen , halvasti, mutta rakkaudella ja kirppislöydöillä sisustettuun kotimme.
He olivat onneksi meille ystävällisiä, vaikka olimme kuin toiselta planeetalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei keskituloiset nyt köyhiä varmastikaan ole, mutta on sekin totuus että he maksavat kaikesta täyden hinnan. Lasten päivähoitomaksuihin voi mennä melkein toisen vanhemman koko palkka. Tätä eivät esim ne tajua, joiden lapset ovat päiväkodissa ilmaiseksi.
Ai päiväkoti maksaa jotain 1500-2000 e/kk?
T. Lapseton
Yksityinen päiväkoti maksaa! Rikkaat eivät KOSKAAN laita lapsiaan kunnalliseen päivähoitoon. Eivät koskaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei keskituloiset nyt köyhiä varmastikaan ole, mutta on sekin totuus että he maksavat kaikesta täyden hinnan. Lasten päivähoitomaksuihin voi mennä melkein toisen vanhemman koko palkka. Tätä eivät esim ne tajua, joiden lapset ovat päiväkodissa ilmaiseksi.
KESKITULOINEN tienaa kuussa nettona vähintään noin 2000 euroa.
Yhden lapsen maksimi päivähoitomaksu on noin 250e. Seuraavista saa sisaralennuksen. Kuinka monta lasta pitää olla, että se koko 2000e kuluu?! Vinkki: niin monta ettei onnistu edes lestoilta.
Meillä maksoi kahden lapsen päiväkotihoito vähän yli 600€. Se oli iso summa ja oli kyllä eroa kun esikoinen aloitti eskarin ja nyt kun ovat koulussa molemmat. Ip hoitokin maksaa, mutta huom. vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, voi olla etteivät kaverisi ole saaneet mitään perintöä ja se asuntolaina on otettu sitä varten, jotta lapset saavat oman huoneen. Veroprosentti voi olla suurempi kuin sinulla, ja käteen jää saman paljon kuin sinulla. Tätä voi olla joidenkin vapaaehtoisesti köyhien vaikea ymmärtää.
En ole ap mutta kuinka monella keskitululoisella netto on 1500e?
Nettopalkkani on noin 1600 euroa kuukaudessa. Kuulunko keskituloisiin vai alhaisempiin olentoihin?
No, onko suomalaisten keskimääräinen palkkatulo nettona 1600€? Siitä keskimäärästä voit päätellä oletko alapuolella vai yläpuolella vai millä puolella.
Instakilpailustakin tämä kaikki hulluus johtuu. Mikä on siinä palkintona? Seuraajien ja tuttujen kateellisuus. Sitäkö tällä kulutushulluudella haetaan?
Olen opettaja ja sain opehuoneessa kaikki narisijat hiljaisiksi kertomalla, että sillä palkallani elätän mieheni ja lapsemme sekä tuntemattoman perheen lähiöstä. Puoliso oli työtön ja veroja liksasta meni yli 30 %. Poika sai pitää harrastuksensa, mutta itse tingin menoistani. En ole katkera, mutta totean vain, että se sinänsä hyvältä kuulostava kk-palkka voi olla jotain, mitä ansaitsisi vähemmälläkin työnteolla. Pääsisi kotiinkin ihmisten aikaan eikä tarvitsisi palata iltatunteja pitämään.
Minä olen keskituloinen, ja olen kyllä sitä mieltä, että olen aika köyhä. Mies on parantumattomasti sairas, ja joutui jäämään jo ajat sitten pois töistä, ja meillä on monta lasta. Ei se, että minulla on ihan hyvä palkka, tee minusta keskituloista elintasoltani, jos maksan melkein kaiken, mieheni saa pientä eläkettä. Kaikilla laskureilla kun laskee perhekoon ja tulot, niin köyhyysryhmään kuulutaan.
Se on kyllä mannaa, kun tietää muiden olevan kateellisia jostain kalliista, jonka itse omistaa. Harvojen nautintoaine!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja veroista valittajat voisi joskus pitää turpansa kiinni. Suomen kaltaista hyvinvointivaltiota on rahoitettava jotenkin, ja sen sijaan että ostat merkkilaukun vuodessa niin osallistut näihin talkoisiin. Veroista valittajat eivät taida muistaa olleensa täysin saamapuolella noin 20 ensimmäistä vuotta elämästään.
Itse maksan iloisena 1750 euron palkastani verot. Paljolla en siis pysty osallistumaan, reilu satanen kuussa. Se ei silti ole paljoa pois, ja vastineeksi sillä saa paljon. Myös hyvä- ja keskituloiset saavat vastineeksi vaikka ja mitä vaikka toisin väittävät: ilmaisen korkeakoulutuksen, halvan päivähoidon, ilmaisen terveydenhoidon lapsilleen ja huippuluokan sairaanhoitoa todella halvalla.
Helppo sanoa että maksat mielelläsi, kun maksat satasen. Naurettavaa. Maksapa 1000-2000e kuussa, niinkuin keskituloiset, ja mieti vieläkö olisi yhtä kivaa?
Kyllä minä ainakin maksaisin mielelläni 2000 euroa kuussa, jos se tarkoittaisi sitä, että nykyinen 1200 euron nettopalkka kasvaisi yli 2000 euroon. Eihän sitä kivaa lasketa verojen määrällä, vaan nettotulohan sen määrittelee.
No sitten ei muuta kuin opiskelemaan sopiva tutkinto ja määrätietoisesti tavoittelemaan parempaa palkkaa työpaikkoja vaihtamalla ja osaamista kartuttamalla, niin voit päästä maksamaan jopa puolet veroa palkkatuloistasi. Katsotaan sen jälkeen maksuhalukkuutesi uudelleen kun huomaat, että naapurin vetelehtijällä on käytännössä sama elintaso.
Älä jaksa. Olen tässä nyt viikonlopun aikana osallistunut useampaankin keskusteluun, joissa pitää vääntää ihmisille rautalangasta, että "määrätietoinen tavoittelu" ei kovin nopeasti tai takuuvarmasti nosta tulotasoa. (Nimimerkillä gradua vailla maisteri, joka on tehnyt töitä opiskelun ohella osa-aikaisesti ja menetti työpaikkansa, ja perusti oman yrityksen.)
Ja mihin nuo vetelehtijät taas liittyvät. Miten vaikeaa se nyt on ymmärtää, että työssäkäyvälläkin voi olla pienet tulot?
Ei mitään nopeaa tietä hyville ansioille tietenkään ole, työtä, aikaa ja vaivaahan se vaatii. Kai olet itse valinnut maisteriopintosi siten, että ansiotaso ja työllisyysnäkymät ovat mahdollisimman hyvät? Pidän hieman kyseenalaisena näkemyksiä, joiden mukaan ”ne muut hyvätuloiset” aina joutavat kyllä maksaa korkeita veroja ja niiden pitäisi vielä olla hiljaa ja kiitollisia siitä.
Niin, aikaa ja vaivaa vaatii. Se ei mitenkään poista sitä faktaa, että sen ajan moni minun kaltaiseni on pienituloinen ja siihen ei auta viisastelut, että mikset kouluttaudu ja mikset mene töihin. Ja työllisyysnäkymistä kenenkään ei pitäisi tällaisen kevään jälkeen tulla nillittämään yhtään mitään.
Enkä nyt ihan ymmärä tuota viimeistä virkettäsi. Miten niin "ne muut hyvätuloiset"? Miksi kuvittelet, että minä olisin nyt hyvätuloinen ja vaadin vain muita maksamaan? Ja miksi kuvittelet, että minä en sitten isompituloisena olisi valmis maksamaan?
Puolusta niitä yli 40 prosentin tuloveroja mielummin vasta sitten, kun joudut itsekin niitä maksamaan. Jotkut maksavat jopa enemmänkin, ja onhan se nyt ihan puhdasta ryöstöä. Itselläni on ihan ”normaali” veroprosentti, mutta en siitä huolimatta ole koskaan ymmärtänyt miksi itseäni paremmin asiansa hoitaneita pitäisi riistoverottaa.
Ai et ymmärrä? Ihan oikeasti sinulle on epäselvää, mihin niitä verotuloja käytetään? Vai etkö ymmärrä, miksi hyvätuloiselta verotetaan enemmän kuin pienituloiselta? Vai onko sinulla joku taikaseinä, josta tulisi rahaa ilman verotuloja? Vai leikkaisitko koulutuksesta, terveydenhuollosta vai mistä?
Vierailija kirjoitti:
Some-maailma on pahin - sulkekaa se ja iloitkaa tavallisista ja arkisista jutuista!
Tunsin lapseni kautta erittäin varakkaan perheen, jonka äiti valitti, kuinka heillä ei ole kesämökkiä. Sain tuolloin itse toimeentulotukea ja asuttiin perheen kanssa pienessä vuokra-yksiössä hyvin huonolla alueella. He asuivat kaupungin kalleimmassa paikassa, valtavassa omakotitalossa merenrannalla ja heillä oli hienot autot, veneet ja kotiapulainen.
Perheen upea design-koti tuntui muuten kovin kylmältä ja kolkolta paikalta verrattuna omaan värikkääseen , halvasti, mutta rakkaudella ja kirppislöydöillä sisustettuun kotimme.
Ehkä näitä valituksia ei pidä ottaa ihan niin sanatarkkaan. Monelle ihmiselle te olette varakkaita, koska teillä on varaa käydä kirppiksellä.
Suomessakin valitetaan kuumuutta ja tuskaisuutta, kun mittari näyttää 26 astetta, mitä jonkun intialaisen, joka elää jossain 46 asteessa pitäisi siihen sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja sain opehuoneessa kaikki narisijat hiljaisiksi kertomalla, että sillä palkallani elätän mieheni ja lapsemme sekä tuntemattoman perheen lähiöstä. Puoliso oli työtön ja veroja liksasta meni yli 30 %. Poika sai pitää harrastuksensa, mutta itse tingin menoistani. En ole katkera, mutta totean vain, että se sinänsä hyvältä kuulostava kk-palkka voi olla jotain, mitä ansaitsisi vähemmälläkin työnteolla. Pääsisi kotiinkin ihmisten aikaan eikä tarvitsisi palata iltatunteja pitämään.
Mistä luulet että puolisosi työttömyyskorvaus maksettiin? Ei kai vain juuri niistä veroista joita arvostelet.
Olisithan voinut irtisanoa itsesi ja kokeilla, paraneeko rahatilanne kahden työttömän taloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näitä valituksia ei pidä ottaa ihan niin sanatarkkaan. Monelle ihmiselle te olette varakkaita, koska teillä on varaa käydä kirppiksellä.
Suomessakin valitetaan kuumuutta ja tuskaisuutta, kun mittari näyttää 26 astetta, mitä jonkun intialaisen, joka elää jossain 46 asteessa pitäisi siihen sanoa?
Joo, anteeksi että avasin suuni. Köyhän, siis sinun mielestäsi rikkaan, pitäisi olla vaan hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja veroista valittajat voisi joskus pitää turpansa kiinni. Suomen kaltaista hyvinvointivaltiota on rahoitettava jotenkin, ja sen sijaan että ostat merkkilaukun vuodessa niin osallistut näihin talkoisiin. Veroista valittajat eivät taida muistaa olleensa täysin saamapuolella noin 20 ensimmäistä vuotta elämästään.
Itse maksan iloisena 1750 euron palkastani verot. Paljolla en siis pysty osallistumaan, reilu satanen kuussa. Se ei silti ole paljoa pois, ja vastineeksi sillä saa paljon. Myös hyvä- ja keskituloiset saavat vastineeksi vaikka ja mitä vaikka toisin väittävät: ilmaisen korkeakoulutuksen, halvan päivähoidon, ilmaisen terveydenhoidon lapsilleen ja huippuluokan sairaanhoitoa todella halvalla.
Helppo sanoa että maksat mielelläsi, kun maksat satasen. Naurettavaa. Maksapa 1000-2000e kuussa, niinkuin keskituloiset, ja mieti vieläkö olisi yhtä kivaa?
Minä maksan noin 1000e ja mielelläni maksankin. Kolme vuotta ehdin olla työttömänä ja työmarkkinatukikin tuli tutuksi.
Kyllähän se harmittaa kun sohvallamakaajilla on kuitenkin 90% keskituloisen elintasosta. Kaikkia tukia pitäisi laskea runsaasti ja asumistukea ei tulisi maksaa lainkaan kaupungeissa. Sitten olisi helpompi arvostaa oman työn hedelmiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaapista löytyy Hilfigeriä, Gugguuta ja Reimaa yms merkkiä lapsilla kun saa ihan helposti -50% Ei edes yritetä esittää mitään, minusta nämä ei ole muuta kuin perusvaatetta. Eräs mamma piti Hilfigeriä ökynä, ja se huvitti kun ostaa omalleen miikkareita uutena. Ihan saman verran maksaa Hilfinger alennuksessa.
Joo mutta kun sä keskituloisena 3000e/kk tienaavana lähdet ostamaan t-paitoja Hillfiger á 60€/kpl, niin huomaat aika nopeasti, että ei noita kannata yöpaituleiksi ostella. Mutta niitä voi ostaa sillä ajatuksella, että ostan ja pistän päälle kun näen sen ja sen kaverin. Voi vähän esittää. Eri asia toki on, jos sitten oikeasti tienaa 15 000€/kk, niin valtavien verojenkin jälkeen jää ylimääräistä, että voi ostaa yöpaituliksi vaikka Dolce&Gabbanan.
Hilfingerin t-paidan saa 20-30e. Hupparinkin 40e. Kaikki tietää tämän, joten nauran jos joku näillä ”merkkivaatteilla” henkeleitä paukuttelee. Kallein oli neule 35e lapselle. Norm. hinta taisi olla 70e - en kyllä olisi maksanut. Reiman 170e haalarin ostin puoleen hintaan, taisi olla kallein vaate ikinä. Kavatin kengät 40e. Gugguut puoleen hintaan. Autosta ja asunnosta sen yleensä näkee ”onko oikeasti rahaa”
No ei näe autosta ja asunnosta varallisuutta, näitä kun voi moni lainallakin ostaa. Velkahan ei ole varallisuutta.
Ainakin itse olen havainnoinut, että auton suhteen on "normi-ihmisillä" (pl. oikeasti rikkaat jotka eivät joudu tekemään mitään kompromisseja) jopa käänteinen efekti kun tietää ihmisten palkat ja varallisuudet.
Suomi on mun mielestä ihan oikeudenmukainen maa. Mua sais verottaa enemmänkin. Vihaan tätä elämäntyyliä, mutta ei oo just nyt voimia elää säästäväisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaapista löytyy Hilfigeriä, Gugguuta ja Reimaa yms merkkiä lapsilla kun saa ihan helposti -50% Ei edes yritetä esittää mitään, minusta nämä ei ole muuta kuin perusvaatetta. Eräs mamma piti Hilfigeriä ökynä, ja se huvitti kun ostaa omalleen miikkareita uutena. Ihan saman verran maksaa Hilfinger alennuksessa.
Joo mutta kun sä keskituloisena 3000e/kk tienaavana lähdet ostamaan t-paitoja Hillfiger á 60€/kpl, niin huomaat aika nopeasti, että ei noita kannata yöpaituleiksi ostella. Mutta niitä voi ostaa sillä ajatuksella, että ostan ja pistän päälle kun näen sen ja sen kaverin. Voi vähän esittää. Eri asia toki on, jos sitten oikeasti tienaa 15 000€/kk, niin valtavien verojenkin jälkeen jää ylimääräistä, että voi ostaa yöpaituliksi vaikka Dolce&Gabbanan.
Hilfingerin t-paidan saa 20-30e. Hupparinkin 40e. Kaikki tietää tämän, joten nauran jos joku näillä ”merkkivaatteilla” henkeleitä paukuttelee. Kallein oli neule 35e lapselle. Norm. hinta taisi olla 70e - en kyllä olisi maksanut. Reiman 170e haalarin ostin puoleen hintaan, taisi olla kallein vaate ikinä. Kavatin kengät 40e. Gugguut puoleen hintaan. Autosta ja asunnosta sen yleensä näkee ”onko oikeasti rahaa”
Hih, meillä on vaatimaton asunto ja auto mutta sijoituksissa yli puoli milliä plus muut säästötilien varat :D. No, eipä sitä kukaan tiedä, kaikki ajattelevat ulkoisten puitteiden vuoksi että olemme melko köyhiä eikä se haittaa yhtään.
Tuolla nettopalkalla pidän itseäni ihan hyvin toimeentulevana.