Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhiksi uhriutuvat keskituloiset

Vierailija
12.07.2020 |

Kolmenkympin rajapyykin jälkeen on tuttavista ja kavereista alkanut putkahdella näitä, joilla on taloudelliset puitteet aivan mallillaan, mutta silti vingutaan rahan vähyydestä koko ajan. Pahimmat tapaukset vertailevat itseään joihinkin satoja tuhansia vuodessa tienaaviin ja ruikuttavat omaa "köyhyyttään".

Keskituloinen perhe, jossa on työssäkäyvät terveet vanhemmat, ei ole köyhä. Jos on otettu liikaa lainaa taloon ja muiden ulkoisten puitteiden kohentamiseen, se on aivan oma vika. Jos ei ole varaa päivittää autoa, se ei ole köyhyyttä. Jos ei ole varaa käydä jatkuvasti hemmottelureissuilla, sekään ei ole köyhyyttä. Jos ei ole varaa remontoida hieman trendeistä jälkeen jäänyttä keittiötä uutuudenkiiltäväksi, se ei myöskään ole köyhyyttä.

Yksi rasittavimmista ihmistyypeistä. Miten jotkut tulevat noin sokeaksi omalle tilanteelleen ja ympäröivälle maailmalle?

Kommentit (388)

Vierailija
61/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei keskituloiset nyt köyhiä varmastikaan ole, mutta on sekin totuus että he maksavat kaikesta täyden hinnan. Lasten päivähoitomaksuihin voi mennä melkein toisen vanhemman koko palkka. Tätä eivät esim ne tajua, joiden lapset ovat päiväkodissa ilmaiseksi.

Minun lapsuudenperheessäni valitettiin juuri tuota. Että laatenhoitomaksuihin meni toisen koko palkka.

Minä taasen olen pienituloinen johtuen rajoitruneesta työkyvystä. Olen oikeasti pienituloinen. Tämä on paljon ikävämpää. Valinnan mahdollisuuksia ei ole. (mieheni tekee pätkätöitä tutkijana ja on projektien välissä välillä työtön aika pitkäänkin. Eikä tutkijan palkka ole iso ja ikää on liikaa muihin huippupikkoihin)

Vierailija
62/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin tuntuu että palkka surkean pieni kun kaikki menee mitä tulee. Mutta meillä oli oma valinta ostaa mökki ja sinne saa laittaa rahaa niin paljon kuin jaksaa vain rempata.

Valintoja valintoja

Vihoviimeinen lause toi "kun kaikki menee mitä tulee".

Ajattele nyt hiukan eteenpäin asiaa: on eri asia, paljonko pystyy laittamaan "menemään" vuokran, sähkölaskujen yms., lääkkeiden, ruuan ja kännykkälaskun jälkeen. Mulla ei senttiäkään. Tai no, ehkä muutama eurokin. Työkyvyttömyyseläkkeellä nuorena sairastumisen jälkeen ja kuukausitulot 800 € ja risat plus pieni asumistuki. 

Jos olisin ammatissa (jälkeen yliopistotutkinnon, joka jäi piirun verran vaille valmiiksi ennen terveyden menettämistä), jossa olisin voinut työskennellä, käteen jäisi kuussa n. 4000€. Ja onnistuisi ehkä minullakin monena kuukautena elää niin, että kaikki menee, mikä tulee.

Olisi elämä erilaista. Nyt voin vain haaveilla -paitsi nyt korona-aikana- matkustelusta.  1990-luvulta lähtien, omilleni muuttamisen jälkeen,  olen päässyt reissuun 2 kertaa 1990-luvulla, 0 kertaa 2000-luvulla ja 2010-luvulla neljä kertaa.  Yhteensä n. 20 yötä ulkomailla eli lyhyitä reissuja nuokin. Monet muut "köyhät" käyvät vuodessa useammin kuin minä kolmessa vuosikymmenessä. Ja valittavat minua enemmän.

Mikäs tutkinto sulla oli tulossa, kun nettopalkka varmasti 4 tonnia?

Lääketieteen opintoja ja filosofian maisteri (biotieteet).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei keskituloiset nyt köyhiä varmastikaan ole, mutta on sekin totuus että he maksavat kaikesta täyden hinnan. Lasten päivähoitomaksuihin voi mennä melkein toisen vanhemman koko palkka. Tätä eivät esim ne tajua, joiden lapset ovat päiväkodissa ilmaiseksi.

KESKITULOINEN tienaa kuussa nettona vähintään noin 2000 euroa.

Yhden lapsen maksimi päivähoitomaksu on noin 250e. Seuraavista saa sisaralennuksen. Kuinka monta lasta pitää olla, että se koko 2000e kuluu?! Vinkki: niin monta ettei onnistu edes lestoilta.

Päivähoitomaksuissa oliis kyllä korotusvaraa.

Vierailija
64/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitomaksuista valittaminen on yksinkertaisesti typerää eikä ne tee kenestäkään keskituloisesta pienituloiseen verrattavaa.

Vierailija
65/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Keskiluokka on kadottanut kokonaan suhteellisuudentajunsa, millaista elämää he haluaisivat elää. Kilpailevat keskenään kuka saa eniten kerättyä rasteja keskiluokkabingossa. Omakotitalo/rivitalo suurilla neliöillä ja live laugh love tauluilla, vene, kesämökki (huvila, ei 60-luvun lautamökkiä), kaksi lasta sievillä merkkivaatteilla puettuina, kaksi tuoretta autoa, kuuluisa kultainen noutaja tms. sosiaalisesti hyväksytty seurakoira, 2-4 ulkomaanmatkaa vuosittain, Harrastuksina lapsilla jääkiekko, ratsastus (mieluusti oma tai vuokrahevonen), muodostelmaluistelu tms. tavoitteellinen ja he**etin kallis harrastus.”

Näin on! 🤣

Marimekkoa, hyvä kello ja kallis laukku...

Timmi kroppa, juoksuharrastus, laatu viinit...

Taidetta, pihakalusteet, uusi retkeilyharrastus...

Huh, mikä stressi! On sitten syksyssä opettajainhuoneessa elvisteltävää. ”Kun oli nyt tää koronakesä ja...”

Vierailija
66/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja veroista valittajat voisi joskus pitää turpansa kiinni. Suomen kaltaista hyvinvointivaltiota on rahoitettava jotenkin, ja sen sijaan että ostat merkkilaukun vuodessa niin osallistut näihin talkoisiin. Veroista valittajat eivät taida muistaa olleensa täysin saamapuolella noin 20 ensimmäistä vuotta elämästään.

Itse maksan iloisena 1750 euron palkastani verot. Paljolla en siis pysty osallistumaan, reilu satanen kuussa. Se ei silti ole paljoa pois, ja vastineeksi sillä saa paljon. Myös hyvä- ja keskituloiset saavat vastineeksi vaikka ja mitä vaikka toisin väittävät: ilmaisen korkeakoulutuksen, halvan päivähoidon, ilmaisen terveydenhoidon lapsilleen ja huippuluokan sairaanhoitoa todella halvalla.

Niin, eihän sinulla mitään valittamista veroista tietysti olekaan, kun et niitä juurikaan maksa. Yli 40 menevä veroprosentti palkkatuloista on täysin kohtuutonta, ja ymmärrän erittäin hyvin ihmisiä jotka siitä valittavat.

Vierailija
67/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää miten stressaavaa elämää täytellä tätä bingokupunkia ja viettää ”täydellistä” kesälomaa.

Ja kaikki tämä kusetus instaan.

Keskiluokkabingo käydään instassa ja facessa! Kuponkia täytetään uusilla täydellisillä (tai täydellisen epätäydellisillä) lomskuvilla.

Vierailija
68/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja veroista valittajat voisi joskus pitää turpansa kiinni. Suomen kaltaista hyvinvointivaltiota on rahoitettava jotenkin, ja sen sijaan että ostat merkkilaukun vuodessa niin osallistut näihin talkoisiin. Veroista valittajat eivät taida muistaa olleensa täysin saamapuolella noin 20 ensimmäistä vuotta elämästään.

Itse maksan iloisena 1750 euron palkastani verot. Paljolla en siis pysty osallistumaan, reilu satanen kuussa. Se ei silti ole paljoa pois, ja vastineeksi sillä saa paljon. Myös hyvä- ja keskituloiset saavat vastineeksi vaikka ja mitä vaikka toisin väittävät: ilmaisen korkeakoulutuksen, halvan päivähoidon, ilmaisen terveydenhoidon lapsilleen ja huippuluokan sairaanhoitoa todella halvalla.

Helppo sanoa että maksat mielelläsi, kun maksat satasen. Naurettavaa. Maksapa 1000-2000e kuussa, niinkuin keskituloiset, ja mieti vieläkö olisi yhtä kivaa?

Vierailija
69/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne 500e hoitomaksut tuntuu. Kiinteät kulut on jo heti 1500e. (Hoitomaksut, lämmitys, laina, jäte&vesi) Päälle ruoka, auto, vakuutukset, lemmikit, vaatteet.

Suurin luksus on söpöt kengät lapsella ja itse käyttää 6.v vanhaa takkia. Elän omassa talossa, se on toki upgrade vuokralähiöön verrattuna - mutta ei pääse silti rikkaaksi itseään tuntemaan, ei todellakaan.

Vierailija
70/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikää miten stressaavaa elämää täytellä tätä bingokupunkia ja viettää ”täydellistä” kesälomaa.

Ja kaikki tämä kusetus instaan.

Keskiluokkabingo käydään instassa ja facessa! Kuponkia täytetään uusilla täydellisillä (tai täydellisen epätäydellisillä) lomskuvilla.

Mitä tässä keskiluokkabingossa voittaa?

Vierailija
71/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varma 4000€ nettona?

Höhö. Olen päivätyötä tekevä erikoislääkäri, 20-v. työelämässä ja netto on reilusti alle neljä tonnia.

Vierailija
72/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KESKITULOINEN tienaa kuussa nettona vähintään noin 2000 euroa.

Yhden lapsen maksimi päivähoitomaksu on noin 250e. Seuraavista saa sisaralennuksen. Kuinka monta lasta pitää olla, että se koko 2000e kuluu?! Vinkki: niin monta ettei onnistu edes lestoilta.

Keskituloinen tienaa 1500-1800e. Siitä kahden ja kolmen lapsen päivähoitomaksut hotkaisevat leijonanosan, bensa ja lounaseväät päälle. Niin käteen jää alle tonni, sen minkä saa kotonakin ollessa.

1500e nettopalkka on pienituloinen, ja 1800e:kin on vielä alle mediaanitulon. Vasta siinä 2000+ alkaa olla keskituloinen, eli bruttona reilu 3000e tienaava. Keskimääräinen palkka kun on noin 3600e kuussa, eli keskituloisia ovat noin 3000-5000e kuussa tienaavat (raja yläpäässä vähän korkeammalla progressiivisen verotuksen vuoksi). Eli nettona 2000-3000e tienaavat.

Vierailija
73/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varma 4000€ nettona?

Höhö. Olen päivätyötä tekevä erikoislääkäri, 20-v. työelämässä ja netto on reilusti alle neljä tonnia.

Olisi kannattanut kuule tehdä vähän parempia valintoja elämässäsi! Itseäsi saat syyttää.

Vierailija
74/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne 500e hoitomaksut tuntuu. Kiinteät kulut on jo heti 1500e. (Hoitomaksut, lämmitys, laina, jäte&vesi) Päälle ruoka, auto, vakuutukset, lemmikit, vaatteet.

Suurin luksus on söpöt kengät lapsella ja itse käyttää 6.v vanhaa takkia. Elän omassa talossa, se on toki upgrade vuokralähiöön verrattuna - mutta ei pääse silti rikkaaksi itseään tuntemaan, ei todellakaan.

Kuinka monta lasta sulla on kun edes 2 lapsen täydet hoitomaksut ei ole 500 euroa kuussa?

Vierailija
75/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo sanoa että maksat mielelläsi, kun maksat satasen. Naurettavaa. Maksapa 1000-2000e kuussa, niinkuin keskituloiset, ja mieti vieläkö olisi yhtä kivaa?

Minä maksaisin mieluusti! Koska silloin tuloni olisivat sitä luokkaa, että moni asia mahdollistuisi, jota nyt en voi tehdä alle parin tonnin bruttotuloillani.

Vierailija
76/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka keskiluokkainen edes haluaa tehdä lapsia?

Kyllä omat Parikat on parhaat Parikat!

Vierailija
77/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkohan ap:n kuvailema ihminen... Minulla on vakavasti sairastunut perheenjäsen, ja kaikki ylimääräiset tuloni menevät hänen hoitoihinsa ja asuntolainan lyhentämiseen. Kyllä sitä välillä toivoisi, että verojen jälkeen jäisi enemmän käteen, jotta voisi tehdä ulkomaanmatkoja. Nyt siihen ei ole varaa.

On jokaisen arvovalinta, haluaako asua omakotitalosssa vai käyttää tolkuttomasti rahaa vapaa-ajan kuluttamiseen, kuten ulko- ja kotimaan matkoihin, hienoihin autoihin ja merkkivaatteisiin. Itse asun omakotitalossa, mutta siihen se jää.

Olet. Väittäisin, että jos muuttaisit kolmioon vuokralle jäisi sinulle käteen ulkomaanmatkaan tarvittavat rahat.

Vierailija
78/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta asiat ovat hyvin kun on töitä ja on terve.

Vierailija
79/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Maksimi päivähoitomaksu on 289 euroa kuukaudessa. Jos sinulla on esim kolme lasta, et kyllä maksa heistä täyttä hoitomaksua alle 1000 euron tuloilla. Tietysti jos lapsia on enemmän tai toisen palkka on se alle tonni ja toinen tienaa sitten 5000, silloinhan voi olla tilanne, että koko palkka menee hoitomaksuihin. 

Vierailija
80/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 7 vuotta vanha talvitakki. Canada Goose. Sillä ei oikein voi uhriutua, vaikka nettotulot ovat alle puolitoista tonnia.