Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhiksi uhriutuvat keskituloiset

Vierailija
12.07.2020 |

Kolmenkympin rajapyykin jälkeen on tuttavista ja kavereista alkanut putkahdella näitä, joilla on taloudelliset puitteet aivan mallillaan, mutta silti vingutaan rahan vähyydestä koko ajan. Pahimmat tapaukset vertailevat itseään joihinkin satoja tuhansia vuodessa tienaaviin ja ruikuttavat omaa "köyhyyttään".

Keskituloinen perhe, jossa on työssäkäyvät terveet vanhemmat, ei ole köyhä. Jos on otettu liikaa lainaa taloon ja muiden ulkoisten puitteiden kohentamiseen, se on aivan oma vika. Jos ei ole varaa päivittää autoa, se ei ole köyhyyttä. Jos ei ole varaa käydä jatkuvasti hemmottelureissuilla, sekään ei ole köyhyyttä. Jos ei ole varaa remontoida hieman trendeistä jälkeen jäänyttä keittiötä uutuudenkiiltäväksi, se ei myöskään ole köyhyyttä.

Yksi rasittavimmista ihmistyypeistä. Miten jotkut tulevat noin sokeaksi omalle tilanteelleen ja ympäröivälle maailmalle?

Kommentit (388)

Vierailija
41/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostiko koulunkäynnin ohjaajakin pikkuisen katkeralta siitä, että hänen palkkansa on vain 1500? Että paremmilla palkoilla olevat eivät saa valittaa keskenään?

Minusta ongelma on nykyään tämä: Pienituloiset saavat nykyään niin hyvät avustukset, että pystyvät elämään ihmisen moista elämää. Monet jopa matkustelevat ulkomaille mikä ennen oli vain keski- ja ylemmän luokan hupia. Tästä tietysti seuraa, että vähän paremmin tienaavat ajattelevat, että heidän elintasonsa pitäisi olla korkeampi kuin naapurin työttömillä.

Vierailija
42/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän opehuone on noita täynnä, "ei näillä palkoilla".

Koko ajan vingutaan olemattomasta palkasta, vaikka parkkipaikalla on uusi/uudehko auto ja just ollaan palattu ulkomaanlomalta. Kaikissa muissa hommissa kuulema tienaa enemmän - ja nuo siis keskimäärin jotain 4000€/kk ansaitevia yläkoulun opettajia.

Raskasta.

Tää on ihan totta. Olen itse opettaja. Itsekin olen monta vuotta tienannut 3500-4000 € bruttona. Tästä jää käteen 2200-2400 €. Puolisoni on tienannut muista töistä suunnilleen saman verran. Päivähoitomaksua maksoimme kahdesta lapsesta yli 500 € muutamia vuosia sitten kunnallisessa päivähoidossa. Olen ihan tyytyväinen palkkaani, enkä nyt valita siitä. Halusin vaan tuoda esille, että Suomessa tuloeroja tasataan aika paljon verotuksella ja tulosidonnaisilla maksuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla opettaja ollenkaan kun kuvittelet että palkka on noin iso. Aineenopettajan aloituspaikka 2800e/kk. Eli käteen jää alle 2000. Vai eikö ehkä teillä ole kuin yli 20 vuotta opetustyötä tehneitä joilla jo kaikki ikälisät.

Olen yläkoulun/lukion ope ja palkkani on yli 5000€/kk. 

Meillä on liki kaikilla aika paljon ylitunteja, eikä joukossa ole vastavalmistuneita. Ihan avoimesti ollaan palkoista puhuttu.

Vierailija
44/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostiko koulunkäynnin lohjaajakin pikkuisen katkeralta siitä, että hänen palkkansa on vain 1500? Että paremmilla palkoilla olevat eivät saa valittaa keskenään?

Minusta ongelma on nykyään tämä: Pienituloiset saavat nykyään niin hyvät avustukset, että pystyvät elämään ihmisen moista elämää. Monet jopa matkustelevat ulkomaille mikä ennen oli vain keski- ja ylemmän luokan hupia. Tästä tietysti seuraa, että vähän paremmin tienaavat ajattelevat, että heidän elintasonsa pitäisi olla korkeampi kuin naapurin työttömillä.

Mä en saa tukia enkä matkusta. Ei ole autoa. 1500e maksan vuokran ja muut pakolliset menot.

Kun netto oli 1020e niin sain 81e tukea.

Vierailija
45/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostiko koulunkäynnin ohjaajakin pikkuisen katkeralta siitä, että hänen palkkansa on vain 1500? Että paremmilla palkoilla olevat eivät saa valittaa keskenään?

Ei koulunkäynninohjaaja ole yhtään katkera palkastaan.  Minulla on vuodessa vapaata melkein 14 viikkoa, se kompensoi kivasti pientä palkkaa. Kuten opettajillakin on runsaasti vapaata.

Turhasta valittaminen vain on ärsyttävää. Jos ei ole työehtoihinsa tyytyväinen, olisi pitänyt opiskella toinen ammatti. Opettajan palkalla ei nyt vain pysty elämään ylemmän keskiluokan elämää ilman hammastenkiristystä. Pitäisi ymmärtää omat rahkeensa, eikä omin pikku kätösin pujottaa hirttosilmukkaa kaulaansa taloudellisilla valinnoillaan. Ovat kuitenkin sentään 5-6 vuotta opiskelleet yliopistossa, niin pitäisi olla jonkinmoinen tajunnantaso syy-seuraus-suhteista.

Ennen pikkukylissä oli pappi, lääkäri, apteekkari ja opettaja ne sosiaalisen kukkulan kuninkaat. He eivät ymmärrä, että enää ei koko kyl niiaa ja pokkaa, eikä voi odottaa ruustinnan kohtelua ja elintasoa pappiskartanossa.

Kun puolet kansasta alkaa olla korkeakoulutettuja,  ei sillä maisterinpaperilla voi odottaa erityiskohtelua. Taloudellisestikaan. Sillä on harmaata massaa ja sen mukainen elämä odotettavissa.

Vierailija
46/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla opettaja ollenkaan kun kuvittelet että palkka on noin iso. Aineenopettajan aloituspaikka 2800e/kk. Eli käteen jää alle 2000. Vai eikö ehkä teillä ole kuin yli 20 vuotta opetustyötä tehneitä joilla jo kaikki ikälisät.

Olen yläkoulun/lukion ope ja palkkani on yli 5000€/kk. 

Meillä on liki kaikilla aika paljon ylitunteja, eikä joukossa ole vastavalmistuneita. Ihan avoimesti ollaan palkoista puhuttu.

Kuulostaa merkilliseltä. Tosin vaikuttaako lukio sitten noin paljon, itsellä ei siitä kokemusta. Mutta kolmosella alkaa oma bruttopalkka, vaikka ikälisiä on ja ylituntejakin, vaikken edes haluaisi niitä koska työ on niin raskasta.

Vierailija
47/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten jotkut tulevat noin sokeaksi omalle tilanteelleen ja ympäröivälle maailmalle?"

Sitä voisi kysyä myös Suomen "köyhiltä", jotka valittaa kurjuuttaan ja tukien pienuutta, vaikka heillä on maailman köyhien silmissä asiat oikein hyvin. Mikseivät Suomen köyhän vertaa itseään niihin, joiden on pakko tehdä joka ikinen päivä töitä epäinhimillisissä oloissa kellon ympäri ja ylikin eikä palkka silti riitä muuhun kuin ruokaan, vaatteisiin ja lattiamajoitukseen ties millaisen porukan joukossa?

Vierailija
48/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.

Itse olen tahtomattani "sossupummi", mutta tästä on tarkoitus hiljalleen nousta.

Mieheni on matalapalkka alalla. Rahaa jää käteen yhteensä kuukaudessa noin 1700e, siis molempien tulot yhteen laskettuna.

Asumme ihan ok hyvällä kerrostaloalueella vuokralla, meillä 8 vuotta vanha auto mutta ollaan pidetty sitä hyvin. Pelittää oikein hyvin. Välimatkaa ihmisten ilmoille alle kaksi kilometriä.

Vuokra on hieman kallis, mutta asunto on kuitenkin muutama vuosi sitten remontoitu.

Ei ole valittamista. En ole koskaan käynyt ulkomailla (ei mieskään) tai ostanut merkkivaatteita, en edes silloin kuin olin töissä ja tienasin ihan ok hyvin.

Töissä ollessani huomasin miten ahneeksi lopulta kävin.

Tiesin, että on niitä päiviä kun rahaa kertyy lisien muodossa useampi satanen. Niin. Sitten olinkin töissä koko ajan. Sosiaalinen elämä kuihtui. En tiedä mihin kulutin kaiken sen rahan. Nykyisillä tuloillani elän paremmin kuin palkkatuloilla. Pystyn jopa vähän laittamaan sukan varteen.

Kaveripiirissäni on näitä pariskuntia, jotka tienaavat yhdessä älyttömiä summia. Ja aina on rahat loppu. Heillä ei siis ole lapsia, asuntokin velaton.

Olen yhteiskunnan silmissä varaton, mutta en kyllä koe itse niin.

Vierailija
49/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kuvailemat ihmiset ovat vain päässeet siihen ikään ja asemaan, että heille on valjennut kuinka vähän sillä ”keskituloisuudella” tässä maassa saa.

Vierailija
50/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja veroista valittajat voisi joskus pitää turpansa kiinni. Suomen kaltaista hyvinvointivaltiota on rahoitettava jotenkin, ja sen sijaan että ostat merkkilaukun vuodessa niin osallistut näihin talkoisiin. Veroista valittajat eivät taida muistaa olleensa täysin saamapuolella noin 20 ensimmäistä vuotta elämästään.

Itse maksan iloisena 1750 euron palkastani verot. Paljolla en siis pysty osallistumaan, reilu satanen kuussa. Se ei silti ole paljoa pois, ja vastineeksi sillä saa paljon. Myös hyvä- ja keskituloiset saavat vastineeksi vaikka ja mitä vaikka toisin väittävät: ilmaisen korkeakoulutuksen, halvan päivähoidon, ilmaisen terveydenhoidon lapsilleen ja huippuluokan sairaanhoitoa todella halvalla.

Vierailija
51/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa merkilliseltä. Tosin vaikuttaako lukio sitten noin paljon, itsellä ei siitä kokemusta. Mutta kolmosella alkaa oma bruttopalkka, vaikka ikälisiä on ja ylituntejakin, vaikken edes haluaisi niitä koska työ on niin raskasta.

Minulla on ylitunteja vuodesta riippuen 7-10 ja kaikki määrävuosikorotukset. Lukion tuntikerroin on 1.1.

Mutta se nyt ei ollut tämän ketjun aihe. 

Väsyttää vaan ainainen kitinä.

Vierailija
52/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheita valittajia tää ketju täynnä. On ihan oma valinta, lähteekö hankkimaan itselleen kamalasti velkaa kalliilla autoilla, asuntolainoilla jne. Matkustaminen ja uusien tavaroiden hankinta muuhun kuin aitoon tarpeeseen pitäisi olla elämässä kivaa ekstraa eikä mikään mittari sille, onko rahaa tarpeeksi. Kyseinen mittari ei nimittäin tule ikinä olemaan täynnä.

Vierailija
53/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloinem maksaa kaikesta täyden hinnan. Ei saa tukia mihinkään ei valtiolta ei yksityiseltä taholta. Sinnitellään työssä joka vie mehut totaalisesti ja se hyöty työttömään verrattuna jää olemattomaksi. Joku moraali silti pitää vielä kiinni työelämässä ettei nyt toisten elätiksi ryhdytä. Työttömyys ei ole valinta aina tiedetään mutta ihan silloin tällöin mietin itse että onko mun järkeä pitää kiinni tästä oravapyörästä vai heittäytyä ajelehtimaan edes hetkeksi. Ja meitä on monta samoissa mietteissä. Outoa että köyhien/työttömien mielestä heille kuuluu sama elintaso kun keskituloselle tekemättä mitään sen eteen

Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että köyhien mielestä heille kuuluu sama elintaso kuin keskituloiselle?! Sun kuvitelmat eivät ole faktaa, kaukana siitä. Et siis viitsisi lietsoa vihaa ja vastakkainasettelua valheillasi.

Vierailija
54/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei keskituloiset nyt köyhiä varmastikaan ole, mutta on sekin totuus että he maksavat kaikesta täyden hinnan. Lasten päivähoitomaksuihin voi mennä melkein toisen vanhemman koko palkka. Tätä eivät esim ne tajua, joiden lapset ovat päiväkodissa ilmaiseksi.

KESKITULOINEN tienaa kuussa nettona vähintään noin 2000 euroa.

Yhden lapsen maksimi päivähoitomaksu on noin 250e. Seuraavista saa sisaralennuksen. Kuinka monta lasta pitää olla, että se koko 2000e kuluu?! Vinkki: niin monta ettei onnistu edes lestoilta.

Keskituloinen tienaa 1500-1800e. Siitä kahden ja kolmen lapsen päivähoitomaksut hotkaisevat leijonanosan, bensa ja lounaseväät päälle. Niin käteen jää alle tonni, sen minkä saa kotonakin ollessa.

Vierailija
55/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini valitti vihaisena, että he tienaavat miehensä kanssa hieman yli toimeentulotuen tulorajan, eivätkä voi siis saada toimeentulotukea. Pysäytti tämä ajatus. Mihin he tarvitsevat toimeentulotukea, jos he tienaavat määrättyä rajaa enemmän? Olin itse tuolloin työttömänä, ja suorastaan ketutti työpaikan omaavien ruikutus. Onneksi sain itsekin myöhemmin töitä ja pääsin omille tuloille (sekin oli vain pätkä, jota seurasi toinen ja kolmas jne. mutta se on jo toinen tarina).

Voisiko valitus johtua siitä, että toimeentulotukiasiakkaille kuuluu monia etuja? Esim. uudet silmälasit maksetaan kahden vuoden välein.

Lisäksi ainakin täällä päin kaikki tt-tukea saavat lapsiperheet saa yhdeltä avustusjärjestöltä säännöllisesti maksusitoumuksia ruokakauppoihin, ilmaisia vaatteita ja leluja lapsille, leffalippuja yms. jos vaan kehtaa pyytää.

Vierailija
56/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei keskituloiset nyt köyhiä varmastikaan ole, mutta on sekin totuus että he maksavat kaikesta täyden hinnan. Lasten päivähoitomaksuihin voi mennä melkein toisen vanhemman koko palkka. Tätä eivät esim ne tajua, joiden lapset ovat päiväkodissa ilmaiseksi.

KESKITULOINEN tienaa kuussa nettona vähintään noin 2000 euroa.

Yhden lapsen maksimi päivähoitomaksu on noin 250e. Seuraavista saa sisaralennuksen. Kuinka monta lasta pitää olla, että se koko 2000e kuluu?! Vinkki: niin monta ettei onnistu edes lestoilta.

Keskituloinen tienaa 1500-1800e. Siitä kahden ja kolmen lapsen päivähoitomaksut hotkaisevat leijonanosan, bensa ja lounaseväät päälle. Niin käteen jää alle tonni, sen minkä saa kotonakin ollessa.

Keskituloinen tienaa vähintään 2000 euroa ja perhekoon kasvaessa päivähoitomaksun tulorajat nousee. Jos molemmat vanhemmat tienaa 1500-1800, ei päivähoitomaksut ole kummoisia eikä vanhemmat edes ole keskituloisia.

Vierailija
57/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ärsyttää; että jos tilillä on 0€ niin silloin on tili tyhjä ja rahaa ei ole eikä varaa mihinkään.

Lähipiirissä ihmisiä jotka valittavat ettei ole rahaa eikä varaa jos tilillä on 1000€.

Minulla on aina käyttötilillä tonni. Ihan jo sen takia, että jos jostain syystä käy niin (joskus on käynytkin), pankin tai työnantajan toiminnan takkuilun vuoksi, että palkka ei tulekaan tilille tilipäivänä. Sinä päivänä kuitenkin lähtee tililtä asuntolaina ja yhtiövastike, enkä itse välttämättä edes muista mikä päivä on tilipäivä, niin että muistaisin tarkistaa onko palkka tullut. Ja vaikka muistaisinkin, niin miksi turhaan kerätä itselleen stressiä siitä saldosta ja sitten jos palkka ei tulekaan, ruveta siirtelemään rahaa toiselta tililtä noihin pakollisiin.

Tai jos tapahtuu jotain äkkinäistä, niin kuin viime kesänä kun olin lähdössä Ruotsista takaisin Suomeen, ja auto kieltäytyi yhtäkkiä käynnistymästä. On yksi huoli vähemmän, kun tietää tilillä olevan rahaa ja luottokorttien saldot nollilla, kun äkkiseltään pitää ryhtyä vieraassa maassa huolehtimaan auton hinausta, sopivaa korjaamoa, hankkia junalippuja, että pääsee Tukholmaan ja laivaan ja lisäksi kotimaan junalippuja ja taksimatkoja että pääsee kotiin. Ja muutaman päivän päästä sama systeemi toiseen suuntaan, että pääsee hakemaan sen autonkin korjaamolta kotiin 😀

Tosin, en kyllä koskaan päästä käyttötiliä ennen tilipäivää myöskään nollille, kyllä siellä pari sataa sen tonnin lisäksi aina ennen palkanmaksua on. Siirrän ne edellisestä palkasta ylijääneet sitten muistaessani sieltä säästötilille. Niin, ja ihan keskituloinen yh olen.

Vierailija
58/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän opehuone on noita täynnä, "ei näillä palkoilla".

Koko ajan vingutaan olemattomasta palkasta, vaikka parkkipaikalla on uusi/uudehko auto ja just ollaan palattu ulkomaanlomalta. Kaikissa muissa hommissa kuulema tienaa enemmän - ja nuo siis keskimäärin jotain 4000€/kk ansaitevia yläkoulun opettajia.

Raskasta.

Sama juttu meidän opehuoneessa. Valitusta riittää. Itse koulunkäynninohjaajana kuuntelen lähes päivittäin, kuinka rahat ei opettajilla riitä mihinkään, itse saan käteen alle 1500 euroa kuukaudessa.

Kuitenkin kaikki lomat opettajat viettävät ties missä. Lapissa hiihtelemässä. Roomassa pikku kaupunkiloma syyslomalla ym. ym.

Kotona se standardi insinöörismies, joka tienaa vielä pikkusievää opettajapuolisoaankin enemmän, mutta kun ei rahat tunnu riittävän 1900-luvun alun kartanonrouvan elämäntyyliin hevostalleineen ja palvelijoineen, niin vaikealta ja kuormittavaltahan se kansankynttilöiden köyhyys kuulostaa.

Keskiluokka on kadottanut kokonaan suhteellisuudentajunsa, millaista elämää he haluaisivat elää. Kilpailevat keskenään kuka saa eniten kerättyä rasteja keskiluokkabingossa. Omakotitalo/rivitalo suurilla neliöillä ja live laugh love tauluilla, vene, kesämökki (huvila, ei 60-luvun lautamökkiä), kaksi lasta sievillä merkkivaatteilla puettuina, kaksi tuoretta autoa, kuuluisa kultainen noutaja tms. sosiaalisesti hyväksytty seurakoira, 2-4 ulkomaanmatkaa vuosittain, Harrastuksina lapsilla jääkiekko, ratsastus (mieluusti oma tai vuokrahevonen), muodostelmaluistelu tms. tavoitteellinen ja he**etin kallis harrastus.

Täydellistä 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 Tää on niin totta! Hienosti kirjoitettu.

Vierailija
59/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Keskiluokka on kadottanut kokonaan suhteellisuudentajunsa, millaista elämää he haluaisivat elää. Kilpailevat keskenään kuka saa eniten kerättyä rasteja keskiluokkabingossa. Omakotitalo/rivitalo suurilla neliöillä ja live laugh love tauluilla, vene, kesämökki (huvila, ei 60-luvun lautamökkiä), kaksi lasta sievillä merkkivaatteilla puettuina, kaksi tuoretta autoa, kuuluisa kultainen noutaja tms. sosiaalisesti hyväksytty seurakoira, 2-4 ulkomaanmatkaa vuosittain, Harrastuksina lapsilla jääkiekko, ratsastus (mieluusti oma tai vuokrahevonen), muodostelmaluistelu tms. tavoitteellinen ja he**etin kallis harrastus.”

Näin on! 🤣

Vierailija
60/388 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää miten stressaavaa elämää täytellä tätä bingokupunkia ja viettää ”täydellistä” kesälomaa.

Ja kaikki tämä kusetus instaan.