Nyt kun omat vanhemmat vanhenee, tajuan että todellakin onneksi on omia lapsia!
Ja siis omien vanhempieni onneksi heillä on lapset, jotka heistä huolehtivat. On vaikea uskoa miten hankalaksi elämä menee ikäihmisellä, jos kukaan ei ole auttamassa. Ihan uuden tekniikan käyttö, lääkärissä käynnit jne.
Olisi kamala ajatus, jos itselläkään ei olisi ketään kelle soittaa, kun tulee ongelmia.
Monet elää harhassa, että eivät koskaan vanhene, tai sitten nappaavat jonkun pillerin kun elämä ei enää huvita. Ei se niin mene, yllättäen voi tulla sairauksia jo ihan nuorena 60-v eläkeläisenä. Tietysti on myös 100 muuta syytä, miksi olen halunnut perheen, mutta nyt myös tämä asia kirkastui nyt todenteolla.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne lapset välttämättä ole aina auttamassa.
Totta, mutta jos ei ole lapsia niin satavarmasti ei ole kukaan auttamassa. Ei kukaan tuttavan poika tai työkaveri varmasti ole siinä rinnalla kun olet vanha. Eikä siis tarvitse edes olla yli 80-v, vaan jo 60 vuotiaalla voi tulla leikkauksia tai muuta odottamatonta, jolloin olisi hyvä jos joku välittäisi ja vähän huolehtisi.
Hyvät ystävät ainakin on :)
Paitsi jo kuolevat ennemmin :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ovat hyväkuntoisia seitsemänkymppisiä, mutta kun he joskus vanhenevat ja kunto heikkenee, toivoisin, että he muuttaisivat mahdollisimman hyvään hoitokotiin. Ei minulla ole kiireisen työni ja muun elämän ohella aikaa ravata heitä katsomassa jatkuvasti. Haluaisin voida luottaa siihen, että hyvin palkatut alan ammattilaiset huolehtivat heistä kunnolla.
Onko jollakulla käsitystä siitä, paljonko kodinomainen, pieni, yksityinen vanhainkoti maksaa vuodessa? Itse en ole ottanut selvää, mutta veikkaan, että paljon. Varmasti ainakin perinnön voin unohtaa, jos vanhempani tuollaiseen yksityiseen hoivakotiin muuttavat - eivätköhän kaikki heidän säästönsä ja asunnon myynnistä saatavat tulot siihen mene. Riittääköhän sekään? Mutta en minä perintöä odotakaan, vaan säästän ja sijoitan itse itselleni.
Alkaen 3000-5000e kuussa, ja sillä ei todellakaan vielä saa kuin ihan minimin. Eli paremmat paikat ovat todennäköisesti sen 100 tonnia vuodessa, per henkilö. Eipä taida talon myyntirahat riittää kuin vuodeksi tai pariksi kahdelle vanhukselle.
Maksu riippuu autettavuudesta. Kun sukulaiseni muutti tällaiseen "eliitin" hoivakotiin oli maksu aluksi vain päälle 2000 € mutta elämän loppupuolella (täysin autettava) reilusti yli 4000 €. Vanhuksen omat rahat kului loppun, lapset maksoivat viimeiset pari vuotta sen mihin vanhuksen oma eläke ei riittänyt.
Kun toivoin lapsia, ei tämä seikka tullut mieleenikään. Mutta totta, että eihän tuokaan huono pointti ole, nyt tajuaa kun ikää on tullut lisää.
Just vähän aikaa sitten yhden ystäväni isä oli hoivakodissa. Siellä sattui ja tapahtui kaikenlaista tahatonta hoitovirhettä, ja kolme tytärtä joutuivat vuorotellen olemaan tarkkoina, että asiat menisi paremmin. Jos näitä aktiivisia lapsia ei olisi ollut, heidän isänsä loppuelämä olisi ollut paljon ikävämpi, sen enempää sattumuksia avaamatta.
Eihän lapset tietty aina asu lähellä, mutta itse ainakin priorisoin niin, että kun omat vanhempani ihan just ovat hoivakoti-iässä, niin haluan olla heidän viimeisinä vuosina lähellä. Se on minun ihana ja omavalintainen velvollisuuteni rakkaita vanhempiani kohtaan <3
Vielä en mieti paljoa omia vanhuusaikoja, mutta ollaan läheisiä ja rakkaita omien lasten kanssa, ja luultavasti hekään eivät jätä meitä virumaan yksiksemme sairaaloihin. Onneksi heitä on kolme, niin voivat vuorotella, jottemme tulisi liian isoksi taakaksi. Voihan se olla että mennään saappaat jalassa, se on mitä itse toivoisi, mutta tietää ei voi!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa äänestää puoluetta, joka laittaa vanhustenhoidon kuntoon, terveyspalvelut ja jotka eivät lakkauta matalankynnyksen palveluja. Ja jotka myös huolehtivat siitä , että koulutettua henkilökuntaa on tarpeeksi.
Kannattaako? Ei ainakaan jää itselle mitään vanhuuden varalle kun palkkatulot menee nykyisen suuren vanhusväestön hoitoon.
Kun toivoin lapsia, ei tämä seikka tullut mieleenikään. Mutta totta, että eihän tuokaan huono pointti ole, nyt tajuaa kun ikää on tullut lisää.
Just vähän aikaa sitten yhden ystäväni isä oli hoivakodissa. Siellä sattui ja tapahtui kaikenlaista tahatonta hoitovirhettä, ja kolme tytärtä joutuivat vuorotellen olemaan tarkkoina, että asiat menisi paremmin. Jos näitä aktiivisia lapsia ei olisi ollut, heidän isänsä loppuelämä olisi ollut paljon ikävämpi, sen enempää sattumuksia avaamatta.
Eihän lapset tietty aina asu lähellä, mutta itse ainakin priorisoin niin, että kun omat vanhempani ihan just ovat hoivakoti-iässä, niin haluan olla heidän viimeisinä vuosina lähellä. Se on minun ihana ja omavalintainen velvollisuuteni rakkaita vanhempiani kohtaan <3
Vielä en mieti paljoa omia vanhuusaikoja, mutta ollaan läheisiä ja rakkaita omien lasten kanssa, ja luultavasti hekään eivät jätä meitä virumaan yksiksemme sairaaloihin. Onneksi heitä on kolme, niin voivat vuorotella, jottemme tulisi liian isoksi taakaksi. Voihan se olla että mennään saappaat jalassa, se on mitä itse toivoisi, mutta tietää ei voi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta jos ei ole lapsia niin satavarmasti ei ole kukaan auttamassa.
Tässä tilanteessa sitä on nimenomaan ehkä varautunut siihen vanhuuteen. Esim kerännyt varallisuutta jotta voi ostaa palveluja ja hankkiutua hyvään hoitokotiin.
Toisin kuin jos tekee lapsia sillä ajatuksella että nyt on sekin sitten hoidettu, ei tarvitse säästää rahaa tms. Sitten hups kakarat onkin ulkomailla tai omassa perheessä kiinni tai alkoholisteja tai vässyköitä. Veikkasit väärää hevosta.Ikävä todellisuus kuitenkin on se, että kun et voi itse enää päättää omista asioistasi ja rahoistasi niin joudut siihen kunnalliseen hoivakotiin. Sinua pidetään hengissä niin pitkään kun tilillä riittää rahaa. Hoitopäivä maksaa 200-300€ ja sen takia nämä yksityiset lääkärifirmat ovat perustaneet hoivakoteja kun se on sellainen kultakaivos. Kupataan ihmisen koko elämän aikana tienattu omaisuus omiin taskuihin. Itse makaat muistisairaana lääketokkurassa omissa paskavaipoissasi siellä päivät pitkät jopa vuosikymmenien ajan. Kannattaa ne tienestit tuhlata hyvissä ajoin kun vielä pystyy nauttimeen siitä mitä sillä saa. Edellä kuvaamani skenaario ei oikein ole sitä nautintoa.
Näin se on mennyt jo kauan. Mut ne rahatkin menee ulkomaille:-(
Monta tonnia kk menee rahaa hoitokodissa eikä se tarkoita sitä ettetkö joutuisi makaamaan täydessä vaipassa aliravittuna ilman virikkeitä! Karu totuus nähty eri paikkakunnilla. Rahaa ne kyllä ottaa mutta hoidontaso on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta jos ei ole lapsia niin satavarmasti ei ole kukaan auttamassa. Ei kukaan tuttavan poika tai työkaveri varmasti ole siinä rinnalla kun olet vanha. Eikä siis tarvitse edes olla yli 80-v, vaan jo 60 vuotiaalla voi tulla leikkauksia tai muuta odottamatonta, jolloin olisi hyvä jos joku välittäisi ja vähän huolehtisi.
Olen ollut kymmeniä vuosia vanhustyössä ja nähnyt että lapsettomalla vanhuksella usein serkut tai jopa naapurit käyvät aivan loppuun asti vanhusta katsomassa ja huolehtivat kaikesta. Toimivat jopa edunvalvojina.
Taas monella, lapsia omaavalla vanhuksella kukaan ei käy. Omat lapset asuvat kaukana, ovat sairastuneet tai kuolleet, tai välit omiin vanhempiin ovat katkenneet kokonaan. Tai yksinkertaisesti ei vaan välitetä enää kun vanhus on sairas eikä hänestä enää ole hyötyä!
en mä ainakaan aio vanhempiani auttaa jos/kun joskus apua tarvivat. evvk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homma menee parissa vuosikymmenessä samaan kuin kehitysmaissa, eli perhe hoitaa sairaan ja vanhenevan asiat. Aika turvatonta on viimeiset vuosikymmenet niille, joilla perhettä ei ole.
Tämä tulee yllätyksenä nykyajan individualisteille, kun ollaan uskoteltu että voidaan elää vain itselle, eikä tarvita läheisiä mihinkään.
Miksi se menisi niinpäin kun enemmistö ihmisistä on nykyään lapsettomia? Ja vapaaehtoinen lapsettomuus sen kun jatkaa yleistymistään... Tulevaisuudessa nimenomaan on paljon yksityisiä korkealaatuisia hoitokoteja joihin pääsee rahalla. Tottakai tässä huomataan markkinarako ja tarjotaan palveluja.
Enemmistö lapsettomia? Jo on harhaluulot 😂
Suomessa asuvista ja kotimaisia kieliä äidinkielenään puhuvista 45–49-vuotiaista naisista 18,8 prosenttia oli lapsettomia.
Kotimaisia kieliä puhuvista 45-49-vuotiaista miehistä oli vuoden 2018 lopussa lapsettomia 26,7 prosenttia.
108 jatkaa. Vaippaan joudut tarpeet tekemään koska sua ei auteta esim.sängystä ylös taikka siel vessassa jos vaikka huimaa tms. Väittävät että on kiire...tiedä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Monta tonnia kk menee rahaa hoitokodissa eikä se tarkoita sitä ettetkö joutuisi makaamaan täydessä vaipassa aliravittuna ilman virikkeitä! Karu totuus nähty eri paikkakunnilla. Rahaa ne kyllä ottaa mutta hoidontaso on mitä on.
Sillä rahalla jo palkkaisi henkilökohtaisen hoitajan ja voisi maksaa sille huomattavasti kovempaa palkkaa kuin mitä se hoivakodissa saisi. Päivällä 8-16 tekisi ruokaa, siivoaisi ja katsoisi vähän perään. Virallisen työajan jälkeen voisi olla siviilissä varallaolossa, josta saisi 30% palkkaa ja jos tulee häly niin sitten kävisi katsomassa. Palkka 4500€ /kk. Ketä kiinnostaisi? Voisi tehdä vaikka vuoroviikoin jonkun toisen kanssa, mutta sitten saisi vain puolet palkasta, eli 2250€ /kk ja joka toinen viikko vapaa.
Tunnetteko oikeasti paljonkin tapauksia, joissa lapset ei ole lainkaan tekemisissä vanhempiensa kanssa? Välit kokonaan poikki?
Itse en tiedä suvusta tai kaveripiiristä tuollaisia ollenkaan. Vaikea kuvitella että tuo olisi jotenkin yleistä. Ehkä muutamia prosentteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta jos ei ole lapsia niin satavarmasti ei ole kukaan auttamassa.
Tässä tilanteessa sitä on nimenomaan ehkä varautunut siihen vanhuuteen. Esim kerännyt varallisuutta jotta voi ostaa palveluja ja hankkiutua hyvään hoitokotiin.
Toisin kuin jos tekee lapsia sillä ajatuksella että nyt on sekin sitten hoidettu, ei tarvitse säästää rahaa tms. Sitten hups kakarat onkin ulkomailla tai omassa perheessä kiinni tai alkoholisteja tai vässyköitä. Veikkasit väärää hevosta.
Ja nämähän on tietysti toisensa poissulkevat asiat? Ei voi säästää jos on lapsia, eiks niin?
Siinä kohtaa kun ihminen alkaa olemaan siinä kunnossa, että hoitokoti on ajankohtainen, ei silloin enää kovin hyvissä voimissa ole. Ja sille, tuleeko siellä hoitokodissa hyvin ja asiallisesti hoidetuksi, ei ole yhtäkään sellaista todistajaa, jota ihan oikeasti kiinnostaisi hyvinvointisi.
Usein muutenkin nämä keskustelut on kamalan yksisilmäisiä. Ikään kuin lapsia tehtäisiin suunnilleen vastentahtoisesti vain sitä varten, että joskus 50-70 vuotta myöhemmin joku olisi pitelemässä kädestä kuolinvuoteella. Eihän se nyt niin ole.
Kyllä lasten kanssa ( jos ne tolkullisesti kasvattaa, eikä usko tätä nykypäivän loputtoman uhrautumisen mantraa) on kiva elää. Kuten kenen tahansa muiden kivojen ihmisten, tosin tässä tapauksessa tietysti suhde on vielä keskivertoa merkittävästi syvempi. On ihanaa nähdä omien lasten kasvavan, aikuistuvan, ja lähtevän omilleen. Eikä se fyysinen etäisyys ole mikään ongelma, vaan henkinen. Oma lapsi voi asua vaikka naapurissa, mutta jos suhde ei ole kunnossa, ei siinä ole mitään läheisyyttä. Toisaalta taas lapsi voi asua vaikka maailman toisella puolella, ja yhteydessä olla päivittäin.
Jos nämä suhteet on kunnossa, silloin lapset yleensä haluavat vanhemmillensa hyvät olot siinä kohtaa, kun elämä alkaa olla ehtoopuolella. Ja se on sellainen asia, mitä ei voi korvata kukaan muu.
Joku tuolla aiemmin sanoi, että heillä ei ole luonteessa vanhempien auttaminen. Kyllä se enemmän kuulostaa vain huonoilta eteenpäin laitetuilta tavoilta. Jos ei itse pidä omista vanhemmistaan huolta, kyllä ne lapset siitä mallin katsovat. Siksi meillä on suvussa hyvin voimakas auttamisen periaate. Jokaista autetaan ja jokainen auttaa vuorollaan, omien kykyjensä ja tarpeidensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä rahalla jo palkkaisi henkilökohtaisen hoitajan ja voisi maksaa sille huomattavasti kovempaa palkkaa kuin mitä se hoivakodissa saisi. Päivällä 8-16 tekisi ruokaa, siivoaisi ja katsoisi vähän perään. Virallisen työajan jälkeen voisi olla siviilissä varallaolossa, josta saisi 30% palkkaa ja jos tulee häly niin sitten kävisi katsomassa. Palkka 4500€ /kk. Ketä kiinnostaisi? Voisi tehdä vaikka vuoroviikoin jonkun toisen kanssa, mutta sitten saisi vain puolet palkasta, eli 2250€ /kk ja joka toinen viikko vapaa.
Kuulostaisi tosi hyvältä. Tosin sun pitää muistaa, että tuohon tulee sitten päälle ne työnantajakulut, ja entäs jos sun työntekijäsi jäisi pitkälle sairaslomalle?
Lisäksi näissä koko ajan kuuluu läpi se kuvitelma, että siinä kohtaa kun itse tarvitsisi ympärivuorokauden hoitoa, sitä olisi jotenkin tolkuissaan hoitamaan tällaisia työntekijän palkkauksia yms. Kun pointti on se, että ei sitä ole. Sitä on huonossa kunnossa, kenties muistisairas.
Siksi tällaiset asiat yleensä hoitaa joku muu - pääsääntöisesti ne omat lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon että tuon palkan lisäksi pitää sitten edelleen maksaa vanhuksen asuminen, lääkkeet, ruoka ym.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 45 v lapseton, ja vanhenevat vanhemmat, ja olen edelleen tyytyväinen ettei minulla ole lapsia.
Ei lapset ole mikään vanhojen ihmisten vanhuudenapu tänä päivänä, kun työt vie usein kauas toisille paikkakunnille tai jopa maihin. Onneksi yhteiskunnan puolesta on järjestetty vanhuksille tukipalveluita, niin ettei ole sen armoilla onko omia lapsia jotka pystyy auttamaan.
Olen samanikäinen ja minulla on lapsia. Fakta on se, että kun me olemme vanhoja kestävyysvaje on lakkauttanut suuren osan yhteiskunnan kustantamista palveluista. Työssäkäyviä ei silloin vain tule olemaan tarpeeksi, jotta nykyiset vahuspalvelut voitaisiin kustantaa. Suosittelen säästämistä, että voit sitten niitä palveluja ostaa omalla rahalla. Tai ehkä minun lapseni innovoivat hoitorobotteja, jotka sinua sitten hoitavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kymmeniä vuosia vanhustyössä ja nähnyt että lapsettomalla vanhuksella usein serkut tai jopa naapurit käyvät aivan loppuun asti vanhusta katsomassa ja huolehtivat kaikesta. Toimivat jopa edunvalvojina.
Taas monella, lapsia omaavalla vanhuksella kukaan ei käy. Omat lapset asuvat kaukana, ovat sairastuneet tai kuolleet, tai välit omiin vanhempiin ovat katkenneet kokonaan. Tai yksinkertaisesti ei vaan välitetä enää kun vanhus on sairas eikä hänestä enää ole hyötyä!
Väitätkö tosiaan, että lapsettomilla vanhuksilla olisi enemmän hoivaajia kuin lapsellisilla? Tämä nyt on taas niin palstahöpöhöpöä kuin olla ja voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhustyössä näkeekin enemmän niitä joilla ei ole auttajia.
Ei mun lähisuvun vanhukset ole vanhustyön palvelujen parissa, kun on lapset ja lapsenlapset auttamassa.
Ikävä todellisuus kuitenkin on se, että kun et voi itse enää päättää omista asioistasi ja rahoistasi niin joudut siihen kunnalliseen hoivakotiin. Sinua pidetään hengissä niin pitkään kun tilillä riittää rahaa. Hoitopäivä maksaa 200-300€ ja sen takia nämä yksityiset lääkärifirmat ovat perustaneet hoivakoteja kun se on sellainen kultakaivos. Kupataan ihmisen koko elämän aikana tienattu omaisuus omiin taskuihin. Itse makaat muistisairaana lääketokkurassa omissa paskavaipoissasi siellä päivät pitkät jopa vuosikymmenien ajan. Kannattaa ne tienestit tuhlata hyvissä ajoin kun vielä pystyy nauttimeen siitä mitä sillä saa. Edellä kuvaamani skenaario ei oikein ole sitä nautintoa.