Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joitakin ihmisiä kiusataan monessa eri paikassa? Onko tietyt ihmiset alttiimpia sille?

Vierailija
12.07.2020 |

Itse en tunne ketään tarpeeksi hyvin jota olisi kiusattu monessa eri paikassa, mutta joskus tarinoita kuulee. Mistä ihmeestä se johtuu että jos sinua on kiusattu vaikka jossain työpaikassa ja menet uuteen työpaikkaan, jossa sinua ei tunneta, niin taas joku täysin vieras ihminen alkaa sinua kiusata? Onko se kiusaamisen "syy" aina sama? Ärsyttääkö kiusaajia aina joissain ihmisissä joku tietty asia? Voisiko joku kiusaaja vastata, että onko ihmisessä jota on kiusattu ennenkin, joku tietty juttu mistä näkee että tuo on kiusattu, kiusataampa sitten lisää?

Kommentit (462)

Vierailija
61/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein se jokapaikassa kiusatuksi joutuva on kokenut sitä jo hyvin nuoresta lähtien, jopa varhaislapsuudesta oman vanhemman/vanhempien taholta. Jollain tavalla nämä kiusaajat aistivat sen kuinka helppo uhri siinä on ja käyvät kimppuun. Kokemuksesta puhun.

Voisiko kiusattuja auttaa jollain terapialla niin että eivät seuraavassa työpaikassa enää olisi niin selkeitä kiusaamiskohteita? Ettei se olisi niin helposti aistittavissa?

Ei toki niin kuin tuossa edelle joku sanoi että heitellään tuoleja jne. se ei ole mitenkään normaalia käytöstä vaan sellaiset laitetaan työpaikalta ulos aika nopeasti.

Mutta jos olisi jotain muita hienovaraisempia asioita joita voisi harjoitella vaikka käytöksen suhteen, kuten tehdään muutenkin vaikka parisuhteessa, opetellaan riitelemään oikein että ei sanota että aina sinä sitä ja tätä, vaan että minusta tuntuu...

ap

Hah, arvasin, että ap on kiusaajien puolella. Miksi niitä kiusaajia ei terapoitaisi mieluummin?

Kuvittele tilannetta, että tyttäresi on kolmannessa väkivaltaisessa parisuhteessa. Tyydytkö toivomaan että väkivalta loppuu siihen että tyttäresi puoliso tarttuu tarjoamaasi ehdotukseen terapiasta, vai toivotko että tyttäresi saisi tukea lähteä suhteesta ja päätyä jatkossa turvallisempiin? Yksikään väkivallanteoista, ei yksi ainoa, ole tyttäresi syy. Olisiko hänen hommansa vain odotella ja toivoa josko toinen hakeutuu terapiaan ja lopettaa, vai saako tehdä itse jotain?

Vierailija
62/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisteilla on aivan uskomattoman tarkka tutka, jolla he nappaavat uhrinsa. Kuudes aisti jota ei persoonaltaan kypsillä ole.

Itse olen joutunut kiusatuksi joka ikisessä yhteisössä ja tunnen myös useita muita, jotka kokevat aina saman p**kan uudelleen. Syytä en tiedä, ainoa mitä epäilen on se että narsisti tuntee uhrinsa sisimmän paremmin kuin uhri itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ehkä ihan kuulu aiheeseen, mutta olen ammatissa, jossa ollaan koko ajan ihmisten kanssa tekemisissä. Osa ihmisistä kokee joka paikassa saavansa huonoa kohtelua tai jopa, että heitä kiusataan. Kuitenkin syynä  tähän on heidän oma käytöksensä. Heti jos ei kaikki mene heidän oman pillinsä mukaan, alkaa todella huono käytös ja voi olla, että siihen vastataankin samalla mitalla taksisin.

Olenkin ajatellut, että ihminen, joka kokee joka paikassa (lääkärissä/vastaanotossa, virastoissa, ihan joka paikassa) saavansa huonoa kohtelua, voisi vähän miettiä, mistä tämä jatkuva huono kohtelu saattaa johtua. Syyllinen saattaa löytyä peiliin katsomalla.

Vierailija
64/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä voidaan kiusata niin lukemattomista eri syistä että otsikon kysymys on aika turha. Rakentavampaa olisi kysyä, miksi jotkut kiusaavat aina jotain ihmistä, olivatpa sitten koulussa, työelämässä tai vapaalla.

Ei se ole turha kysymys. Ihan alkuun sanon kuitenkin tämän: kiusatuksi joutuminen ei ole koskaan kiusatun syy! Siitä huolimatta omia lapsiani kasvattaessa yritän varustaa heidät sellaisilla taidoilla että 1) eivät kiusaa muita ja 2) kiusaamisen kohteeksi joutuminen olisi vähemmän todennäköistä. Ne taidot on mm. sosiaalisia taitoja ja tunnetaitoja sekä tervettä itsevarmuutta.

Ihan samalla tavalla kuin ryöstön tai raiskauksen kohteeksi joutuminen ei ole koskaan uhrin syy, ja silti aion (sen lisäksi että kasvatan heidät niin etteivät ryöstä tai raiskaa) kertoa lapsilleni että setelitukkuja ei löyhytellä pankkiautomaatilla näyttävästi ja vierauden epäilyttävien ihmisten kotiin ei lähdetä yksin kännissä.

Huonot sosiaaliset taidot on niillä, jotka eivät käyttäydy hyvin tai rakentavasti eli kiusaaajat.

Vierailija
65/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinais-Suomi. Sen v-mäisempää ei olekaan! Koulussa kiusattiin, koska olin hyvä oppilas ja kaiken lisäksi vielä vähintään nätti, ellen kaunis.

Pääsin opiskelemaan erilaiseen ympäristöön, ja se oli elämäni hauskinta ja onnellisinta aikaa, ei kiusattu.. Opiskelukuvioissa tapasin tulevan mieheni, jolla oli vahvat taustat opetusalalle. Sai vakuutettua minutkin valitsemaan opetuspuolen, vaikka koulutustaustani olisi sopinut muuallekin.

Ja turkulaiseen opinahjoon päädyin. Taas alkoi kiusaaminen. Pahin kiusaaja oli oma esimies. Mistään työsuojeluasiamiehestä ei ollut mitään apua, saman puolueen edustaja, ja täysin esimiehen puolella.

Nyt avioeron ja työpaikan vaihdon jälkeen asun aivan muussa suunnassa Suomea, ja työpaikallani ei esiinny kiusaamista, on kannustavat esimiehet. Aivan liian pitkään sinnittelin...

Vierailija
66/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin painoni ja herkkyyteni takia todella paljon koulussa, ja myöhemmin nuorena sekä aikuisena ihan varmaan luonteeni vuoksi. Olen nöyrä, kiltti ja vähän sellainen kynnysmatto. Ärsytän monia ihan vaan olemalla olemassa, etenkin ns. rempseitä, vanhempia naisia. Hymyni on herkässä, en kiroile tai huokaile työpaikalla vaan pyrin käyttäytymään kauniisti kaikkia kohtaan. Silti tuntuu että muut katsovat kieroon, on minulle päin naamaakin naureskeltu jos olen innostunut tekemään vaikkapa jotain, mikä "ei kuulu" työtehtäviini. 

Vierailija
67/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä voidaan kiusata niin lukemattomista eri syistä että otsikon kysymys on aika turha. Rakentavampaa olisi kysyä, miksi jotkut kiusaavat aina jotain ihmistä, olivatpa sitten koulussa, työelämässä tai vapaalla.

Ei se ole turha kysymys. Ihan alkuun sanon kuitenkin tämän: kiusatuksi joutuminen ei ole koskaan kiusatun syy! Siitä huolimatta omia lapsiani kasvattaessa yritän varustaa heidät sellaisilla taidoilla että 1) eivät kiusaa muita ja 2) kiusaamisen kohteeksi joutuminen olisi vähemmän todennäköistä. Ne taidot on mm. sosiaalisia taitoja ja tunnetaitoja sekä tervettä itsevarmuutta.

Ihan samalla tavalla kuin ryöstön tai raiskauksen kohteeksi joutuminen ei ole koskaan uhrin syy, ja silti aion (sen lisäksi että kasvatan heidät niin etteivät ryöstä tai raiskaa) kertoa lapsilleni että setelitukkuja ei löyhytellä pankkiautomaatilla näyttävästi ja vierauden epäilyttävien ihmisten kotiin ei lähdetä yksin kännissä.

Huonot sosiaaliset taidot on niillä, jotka eivät käyttäydy hyvin tai rakentavasti eli kiusaaajat.

Huonot sosiaaliset taidot lisäävät riskiä sekä kiusaamisesta että kiusaamisen kohteeksi joutumisesta. Eikä ole tavatonta että molemmat roolit löytyy yhden ihmisen elämänpolulta.

Vierailija
68/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtapeliä. Jos joku on kiltti, herttainen ja hieman alistuva ja toisia myötäilevä, kiusaajatyypit yleensä iskevät kuin sika limppuun. Täytyy olla vähän narttu, ettei joudu kiusatuksi.

Usein myös ihmiset joilla on paljon kadehdittavia ominaisuuksia voi aiheuttaa kiusaamista: työelämässä menestyminen (esim. yleneminen, kehut esimieheltä ja asiakkailta jne), kauneus, on suosittu ja pidetty jne. Tällaisia olen naisvaltaisella alalla nähnyt ulos savustettavan työyhteisöistä.

Minä. Kiltti, herttainen, hoikka, porukan korkeimmin koulutettu, työnjohdon ja monen rivityöntekijänkin suosiossa. Pari kollegaa on mua kohtaan aivan kamalia, mutta en silti luovuta vaikka olen itkenyt töissä (ja kotonakin) monet kerrat.

Vierailija
69/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta että kohteen pitää olla kilttiyden lisäksi myös vaaraton.

Tämä voi olla joskus tosi huvittavaa, jos se sosiaalinen status yleneekin yhtäkkiä jostakin syystä. Kiusaajat alkaakin muuttua käytösyään.

Sama ilmiö kun yläasteella. Oli muutama tyttö joka puhui minulle todella törkeästi. Sitten tutustuin yhteen suosittuun tyttöön ja kiusaajat alkoikin nuoleskella. Tai kun pojat huutelivat ja kiusasivat, mutta kun aloinkin seurustella ja kuljin poikakaverin kanssa, huutelu loppui.

Tämä on kaikista läpinäkyvin piirre. Kiusaajat osaavat fiksusti lyntätä ja perustella vieläpä miksi kiusaavat. Aina kiusattu on jotakin tehnyt väärin. Mutta sitten yhtäkkiä, hupsis, mielipiteet muuttuu. Pysyisivät edes sanojensa takana!

Vierailija
70/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisteilla on aivan uskomattoman tarkka tutka, jolla he nappaavat uhrinsa. Kuudes aisti jota ei persoonaltaan kypsillä ole.

Itse olen joutunut kiusatuksi joka ikisessä yhteisössä ja tunnen myös useita muita, jotka kokevat aina saman p**kan uudelleen. Syytä en tiedä, ainoa mitä epäilen on se että narsisti tuntee uhrinsa sisimmän paremmin kuin uhri itse.

Serkkuani alettiin syrjiä uudessa työpaikassa heti ekana päivänä. Hän ei ollut vielä kertonut kenellekään, että hän oli menettänyt lapsensa muutamaa vuotta aiemmin eikä kiusaamisen takia siitä lopulta puhunutkaan. Oliko hänen olemuksessaan jotain mikä sai kiusaajat kimppuunsa? Luultavasti. Ihmiset ja varsinkin suomalaiset ovat ihan hirveitä.

Vierailija
71/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ehkä ihan kuulu aiheeseen, mutta olen ammatissa, jossa ollaan koko ajan ihmisten kanssa tekemisissä. Osa ihmisistä kokee joka paikassa saavansa huonoa kohtelua tai jopa, että heitä kiusataan. Kuitenkin syynä  tähän on heidän oma käytöksensä. Heti jos ei kaikki mene heidän oman pillinsä mukaan, alkaa todella huono käytös ja voi olla, että siihen vastataankin samalla mitalla taksisin.

Olenkin ajatellut, että ihminen, joka kokee joka paikassa (lääkärissä/vastaanotossa, virastoissa, ihan joka paikassa) saavansa huonoa kohtelua, voisi vähän miettiä, mistä tämä jatkuva huono kohtelu saattaa johtua. Syyllinen saattaa löytyä peiliin katsomalla.

Eihän nuo ole mitään oikeita kiusattuja koska he eivät käyttäydy huonosti ja valita joka puolella vaan salailevat asioiden huonoa tilaa. Mainitsemasi ihmiset ovat eri porukka, ikuisia tyytymättömiä jotka osaa pitää puolensa. He ovat saattaneet oppia että nykyaikana saa enemmän tukea jos väittää tulevansa kiusatuksi.

Vierailija
72/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaminen ei vaan tapahdu, vaan teolla on aina tekijä. Syy on aina kiusaajassa. Kiusatussa ei ole vikaa, vaan niissä jotka kiusaa.

Juuri näin. Sama pätee esim. lähisuhdeväkivaltaan.

Se ei poista sitä etteikö olisi mielekästä tutkia mitkä riskitekijät altistavat lähisuhdeväkivallan uhriksi joutumista ja voidaanko joillain toimilla tukea riskissä olevia. Se ei tarkoita että olisi uhrien vastuulla välttää tilanteet, mutta voi kai tilannetta yrittää korjata tarjoamalla apua molempiin päihin eikä vain väkivallan tekijöille?

Väkivaltaa kohdanneilla ei välttämättä ole mitään yhdistävää tekijää ennen väkivallan kohteeksi joutumista. Väkivallan kohteeksi voi joutua kuka tahansa.

Raakaakin väkivaltaa voi olla myös hyvin toimeentulevien, koulutettujen parissa. Sillä onko puolisoa hakattu juotua ensin kiljua vai kalleinta konjakkia, ei ole lopputuloksen kannalta merkitystä. Kulissien takana voi olla mitä tahansa. Lähisuhteissa väkivalta alkaa usein huomaamatta.

Ehkä ainoa tekijä mikä voi vaikuttaa, jos naisella on tiivis riittävän älykäs ja hyvä esim sisarussarja lähellä, se voi vähän hillitä. Tosin taitava narsisti osaa huijata muitakin.

Väkivaltaiset miehet voi googlata "lyömätön linja" ja esim lapsiaan lyövät naiset "maria-akatemia".

Vierailija
73/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä on paljon myös koulussa ainakin pienemmillä oppilailla: muut kiusaavat, jos eivät toimi niin kuin minä haluan. Selitä siinä sitten vanhemmille, että tämä ei ole kiusaamista, vaikka lapsi näin kokisikin. Kiusatun kokemus ei ole aina sama kuin kiusaaminen.

Vierailija
74/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtapeliä. Jos joku on kiltti, herttainen ja hieman alistuva ja toisia myötäilevä, kiusaajatyypit yleensä iskevät kuin sika limppuun. Täytyy olla vähän narttu, ettei joudu kiusatuksi.

Usein myös ihmiset joilla on paljon kadehdittavia ominaisuuksia voi aiheuttaa kiusaamista: työelämässä menestyminen (esim. yleneminen, kehut esimieheltä ja asiakkailta jne), kauneus, on suosittu ja pidetty jne. Tällaisia olen naisvaltaisella alalla nähnyt ulos savustettavan työyhteisöistä.

Olen samaa mieltä. Olen perusluonteeltani kuvailemasi kiltti, avulias henkilö. Helppo kohde, joka mieluummin alistuu ja myötäilee, kuin nousee vastaan. Kai olen ihan nättikin, jos muita on uskominen. En tee itsestäni numeroa ja hoidan työni niin hyvin kuin osaan. Olen ollut koulukiusattu joka koulussa ja oppilaitoksessa. Myös kiusattu ensimmäisessä työpaikassani, jossa sentään pysyin monta pitkää vuotta. Mutta 30 kynnyksellä ja parin lapsen jälkeen koin havahtumisen. Löysin jonkinlaisen itsevarmuuden, (luojan kiitos) ja olen huomannut, että myös muiden suhtautuminen sen jälkeen minuun on muuttunut.

Jos et arvosta itseäsi, ei kukaan muukaan sitä tee, tässä taitaa olla se asian ydin.

Kiusaajat valitettavasti erottavat joukosta ne helpoimmat kohteet.

Vierailija
75/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo. Tunsin kouluaikoina tytön jota kiusattiin, eikä tilanne muuttunut koulua vaihtamalla. Kyseessä oli kaverini. Tuo kiusaaminen oli naljailua vierusluokan poikien toimesta, tosin kaikki saivat osansa tuon häirikköluokan huutelusta. Tämä "kiusattu" kaverini lähti leikeistä pois jos ne eivät menneet tämän mielen mukaan ja se, että oltiin vilkaistu tätä muutaman kerran ryhmätyön aikana oli mulkoilua ja pahan puhumista selän takana. Ennen kuin joku alapeukuttaa niin olen ollut itsekin kiusattu.

Vierailija
76/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaja kokeilee jatkuvasti onko ympäristössä potentiaalista uhria, hänellä on loputon tarve kiusata ja alistaa. Olen läheltä nähnyt miten se tehdään. Heti kun joku muu sanoo jotain ilkeää jollekin tämä kiusaaja hyökkää myös. Se on niin nopea toiminto että kyse on sekunnista tai parista. Kiusaaja on siis aina valmiudessa vaikka olisi keskittynyt toiseen asiaan.

Kiusaajien kaverit voisi tulla tänne vahvistamaan tämän ominaisuuden. Muutenkin olisi hyvä jos he paljastaisivat kiusaajan toimintatapoja. He ovat olleet liian hiljaa liian kauan.

Vierailija
77/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Serkkuani alettiin syrjiä uudessa työpaikassa heti ekana päivänä. Hän ei ollut vielä kertonut kenellekään, että hän oli menettänyt lapsensa muutamaa vuotta aiemmin eikä kiusaamisen takia siitä lopulta puhunutkaan. Oliko hänen olemuksessaan jotain mikä sai kiusaajat kimppuunsa? Luultavasti. Ihmiset ja varsinkin suomalaiset ovat ihan hirveitä.

Hän ei ollut silloin vahva, itsevarma, karismaattinen, eloisa ja valoisa joten nirri pois uudelta tulokkaalta.

Vierailija
78/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on tarttuvaa. Kun on kerran joutunut kiusatuksi, joutuu todennäköisesti uudestaan ja taas yhä todennäköisemmin uudestaan. Kai siinä jotenkin käytös muuttuu ja uudet kiusaajat tunnistavat helpoksi uhriksi.

Vierailija
79/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jostain taidosta kiusatulle olisi hyötyä, niin siitä, että oppii aidosti arvostamaan itseään muiden mielipiteistä huolimatta ja rakentamaan itsetuntonsa muun kuin ulkopuolelta saatujen reaktioiden varaan.

Harmi vaan tämä on sellainen kyky, joka on vain harvalla ihmisellä ja senpä takia sitä ei ole niin yksinkertaista siirtää sukupolvelta toiselle. Helpompaa on turvautua kiusatun syyllistämiseen ja "sinun pitää oppia pitämään puolesi", "ei pidä ottaa kaikkea itseensä" ja "sinä annat heille luvan kohdella itseäsi huonosti" -tyyppisiin latteuksiin, jotka eivät ainakaan vahvista kiusatuksi tulleen itsetuntoa ja -varmuutta pätkääkään.

Sanotaan, että ihminen on sosiaalinen eläin enkä sitä mene kieltämään. Ihmisille tekisi silti mielestäni hyvää oppia kehittämään itseään muutenkin kuin vain muihin itseään peilaamalla ja elämällä ikään kuin muiden ihmisten kautta. Sekä kiusaajan että kiusatun ajava voima on useimmiten vääristynyt ja ylikorostunut hyväksynnän haku.

Vaikuttaa siltä, että ihmiset - eritoten suomalaiset - pelkäävät kuollakseen omaa haavoittuvuuttaan ja erilaisuuttaan. Siksi kiusaamisongelma on aina niin helppo kuitata sillä iänikuisella kasvata paksumpi nahka -tokaisulla tai vian hakemisella siitä "heikommasta" osapuolesta eli kiusaamisen kohteeksi tulleesta.

Vierailija
80/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni ihminen on valmis korottamaan omaa paremmuudentunnettaan lyttäämällä toista jos löytyy tarpeeksi otollinen kohde. Esimerkiksi asperger-ihminen joutuu usein sekä koulussa että aikuisena työpaikoilla tölvityksi tai ainakin hänet jätetään ulkopuoliseksi ja häneen suhtaudutaan hyvin tylysti. Koska on "outo".

Itsellänikin on aika todennäisesti aspergerpiirteitä, ja minua kiusattiin koulussa aina, myös uudessa koulussa jossa kukaan ei tiennyt taustastani kiusattuna mitään. Lukiossa minua ei enää kiusattu, mutta ulkopuoliseksi jäin ja vaistosin kyllä, että minua pidetään kummallisena ja jollain tavalla naurettavana. Osittain ymmärrän tätä, koska sosiaalisissa taidoissani oli varsinkin hyvin nuorena lapsena isoja puutteita, ja sellainen ihan ymmärrettävästi ärsyttää muita. Mutta toisaalta myös koen, että koko olemukseni oli joidenkin mielestä vain hyvin vastenmielinen ja he katsoivat sen oikeuttavan käymään kimppuuni vaikka olisin istunut yksin hiljaa jossain nurkassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän