Miksi joitakin ihmisiä kiusataan monessa eri paikassa? Onko tietyt ihmiset alttiimpia sille?
Itse en tunne ketään tarpeeksi hyvin jota olisi kiusattu monessa eri paikassa, mutta joskus tarinoita kuulee. Mistä ihmeestä se johtuu että jos sinua on kiusattu vaikka jossain työpaikassa ja menet uuteen työpaikkaan, jossa sinua ei tunneta, niin taas joku täysin vieras ihminen alkaa sinua kiusata? Onko se kiusaamisen "syy" aina sama? Ärsyttääkö kiusaajia aina joissain ihmisissä joku tietty asia? Voisiko joku kiusaaja vastata, että onko ihmisessä jota on kiusattu ennenkin, joku tietty juttu mistä näkee että tuo on kiusattu, kiusataampa sitten lisää?
Kommentit (466)
Minä ilmeisesti vaikutan jotenkin kiltiltä, tuntemattomat ihmiset alkavat avautua minulle hirveän helposti vaikka olen jo aika vanha. Feissarit ja isonumeropummit ovat sitten oma lukunsa.
Tässä omia havaintoja ihmisistä, joita kiusattu. En tosin tiedä, ovatko olleet aina kiusattuja vai vain tässä yhdessä paikassa.
-Kokemattomat: ihminen on esim. alan vaihtaja tai kokemusta ko työstä ei juurikaan ole. Tällöin on helppo käydä ihmisen kimppuun; käskyttää, juoruta, antaa ristiriitaisia ohjeita jne, kun henkilöllä ei ole kykyä puolustautua. Takanapäin nauretaan henkilön osaamattomuudelle, työtavoille, kysymyksille jne. Henkilö ei pysty sanomaan vastaan, koska ei osaa perustella toimintaansa riittävästi.
-Kovat osaajat: Muodostavat uhkan muille, keskinkertaisille työntekijöille. On usein paremmin koulutettu kuin muut ja tekee työnsä tunnollisesti huomioiden laajasti erilaisia omaan alaan liittyviä asioita. Syntyy kuilu osaajien ja muiden välille eivätkä he puhu samaa kieltä keskenään. Osaajia katsotaan kieroon ja painetaan systemaattisesti alas. Kiusaajana on monesti heikosti koulussa pärjännyt henkilö, joka ei kestä, että joku haluaa tehdä työssään enemmän kuin vain minimin.
Lisäksi täällä jo mainittu kärsivällisyys luonteenpiirteenä kuulostaa tutulta. Tällöinhän ihmistä voi härnätä pitkään ilman että mitään tapahtuu. Härnätään ja tölvitään, lisätään vettä myllyyn, kävellään yli. Kun kärsivällinen lopulta hermostuu, tehdään hänestä se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitsin narsisteista.
Narsisti pyrkii tuhoamaan ne yksilöt jotka oikeasti ovat vahvoja ja heissä on sisäinen valo.
Ei näitä ihmisiä voi tuhota.
Heistä voi toki tulla kyynisiä, mutta ei se valo ja voima heistä mihinkään katoa.
Näin se menee. Loppupeleissä narsisti jää kärsimään katkerana omaan kurjuuteensa.
Narsistilla ei ole minuutta. Hän yrittää imeä kuin vampyyri tällaisten ihmisten valon itseensä, turhaan.
Olen huomannut, että narsistinen " uhrit" ovat poikkeuksetta normaalia fiksumpia ihmisiä.
Ja niin fiksuja että selviävät. Se ärsyttää narsistia lisää .
Ja nämä narsistin " uhrit" ovat yhtä puoleensavetäviä kuin ennenkin. Kyynisyyskään ei sitä vähennä.
Narsistille sopii toiset narsistit kavereiksi. Heillä vallitsee silloin keskenään kauhun tasapaino.
Normaalien ihmisten ei kannata uhrata aikaansa narsisteihin.
Egoismi/Narsismi on valitettavasti "normaaliuutta". 😲
jostain luin että töissä nämä pätevät ja toimeliaat ihmiset aiheuttavat kateutta ja ärsyttävät joitakin jotka ovat itse saamattomia , kenties kauemmin työpaikassa olleita eivätkä kumminkaan pääse eteenpäin urallaan. Ottavat nokkiinsa kun tulee nuorempi ja vie paikan. Alkavat sitten arvostelemaan muille häntä ja tällä tavoin saavat muita mukaan.
Itse syömenruotsalainen ja minå kiusaan köyhiä aina kun siihen on tilaisuus.