Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joitakin ihmisiä kiusataan monessa eri paikassa? Onko tietyt ihmiset alttiimpia sille?

Vierailija
12.07.2020 |

Itse en tunne ketään tarpeeksi hyvin jota olisi kiusattu monessa eri paikassa, mutta joskus tarinoita kuulee. Mistä ihmeestä se johtuu että jos sinua on kiusattu vaikka jossain työpaikassa ja menet uuteen työpaikkaan, jossa sinua ei tunneta, niin taas joku täysin vieras ihminen alkaa sinua kiusata? Onko se kiusaamisen "syy" aina sama? Ärsyttääkö kiusaajia aina joissain ihmisissä joku tietty asia? Voisiko joku kiusaaja vastata, että onko ihmisessä jota on kiusattu ennenkin, joku tietty juttu mistä näkee että tuo on kiusattu, kiusataampa sitten lisää?

Kommentit (462)

Vierailija
1/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin työpaikoilla kiusataan kauniita, lahjakkaita tai nuoria. Asioita joihin ei voi vaikuttaa.

Vierailija
2/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ihmiset kiusaa helppoa kohdetta. Sellaista joka ei käy riehumaan. Ei kukaan kehtaa kiusata sellaista joka käy heittelemään tuoleja, lyö täyden kahvipannun naamaan tai vetelee nyrkillä päin pläsiä. Joskus ihmisen pitää näyttää ja tehdä esimerkki jotta saa olla rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin työpaikoilla kiusataan kauniita, lahjakkaita tai nuoria. Asioita joihin ei voi vaikuttaa.

Ihmisiä ylipäätään kiusataan asioista, joihin ei voi vaikuttaa joko lainkaan tai ainoastaan hyvin rajallisessa määrin. On myös tavallista, että kiusaajat keksivät kiusatulle vikoja, joilla voivat sitten perustella kiusaamisensa. Ei ole mitenkään tavatonta, että kaunis ihminen pitää itseään rumana ja epäviehättävänä, koska häntä on vuosikausia sellaiseksi haukuttu. Tai että älykäs ajattelee olevansa diagnosoimaton kehitysvammainen, koska hänen "tyhmyydelleen" on aina naureskeltu ja ivailtu.

Vierailija
4/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä voidaan kiusata niin lukemattomista eri syistä että otsikon kysymys on aika turha. Rakentavampaa olisi kysyä, miksi jotkut kiusaavat aina jotain ihmistä, olivatpa sitten koulussa, työelämässä tai vapaalla.

Vierailija
5/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kokee herkemmin asioita kuisaamisena kuin toiset. Esim. ulkonäön kommentoiminen. Joku voi ottaa kehuna saman, minkä toinen ottaa jo kiusaamisena.

Vierailija
6/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusataan herkästi koska Asperger. Ihmisten on vaikea kestää erilaisuutta.

Vierailija
7/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiusataan sen vuoksi, että kykenen tuntemaan syyllisyyttä ja ennen kaikkea häpeää. Kiusaajalla itsellään on alentunut kyky syyllisyyden ja häpeän tunteisiin, sillä nämä kaksi tunnetta suojaavat sosiaalista yhtenäisyyttä joita kiusaaja rikkoo.

Vierailija
8/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ihmiset kiusaa helppoa kohdetta. Sellaista joka ei käy riehumaan. Ei kukaan kehtaa kiusata sellaista joka käy heittelemään tuoleja, lyö täyden kahvipannun naamaan tai vetelee nyrkillä päin pläsiä. Joskus ihmisen pitää näyttää ja tehdä esimerkki jotta saa olla rauhassa.

Aina tämäkään ei toimi. Varsinkin koulumaailmassa se on kuin vettä myllyyn kiusaajille, kun kiusatun pinna lopulta katkeaa ja tämä alkaa riehua. Tässä tapauksessa kiusattu yleensä myös leimataan häiriköksi ja pahantekijäksi.

Kiusaamisen syy ei ole kiusatussa. Koskaan. Ei, vaikka olisi kuinka "helppo" kohde. Kiusaaja tekee valinnan kiusata ja hän on vastuussa tekemisistään.

Vierailija
9/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä voidaan kiusata niin lukemattomista eri syistä että otsikon kysymys on aika turha. Rakentavampaa olisi kysyä, miksi jotkut kiusaavat aina jotain ihmistä, olivatpa sitten koulussa, työelämässä tai vapaalla.

Jos voi kiusata mistä vaan, niin miksi ne työpaikan kiusaajat aina osuvat siihen samaan ihmiseen? Jokaisesta ihmisestä keksii jotain kiusaamisen aihetta.

ap

Vierailija
10/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua haukuttu työpaikoilla rumaksi selän takana eli aina kauniit ei kiusauksen kohteena

Vierailija
11/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä ylipäätään kiusataan asioista, joihin ei voi vaikuttaa joko lainkaan tai ainoastaan hyvin rajallisessa määrin. On myös tavallista, että kiusaajat keksivät kiusatulle vikoja, joilla voivat sitten perustella kiusaamisensa. Ei ole mitenkään tavatonta, että kaunis ihminen pitää itseään rumana ja epäviehättävänä, koska häntä on vuosikausia sellaiseksi haukuttu. Tai että älykäs ajattelee olevansa diagnosoimaton kehitysvammainen, koska hänen "tyhmyydelleen" on aina naureskeltu ja ivailtu.

Ei kaikkia kauniita ihmisiä kiusata, tai fiksuja. Miksi aina niitä samoja? 

ap

Vierailija
12/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtapeliä. Jos joku on kiltti, herttainen ja hieman alistuva ja toisia myötäilevä, kiusaajatyypit yleensä iskevät kuin sika limppuun. Täytyy olla vähän narttu, ettei joudu kiusatuksi.

Usein myös ihmiset joilla on paljon kadehdittavia ominaisuuksia voi aiheuttaa kiusaamista: työelämässä menestyminen (esim. yleneminen, kehut esimieheltä ja asiakkailta jne), kauneus, on suosittu ja pidetty jne. Tällaisia olen naisvaltaisella alalla nähnyt ulos savustettavan työyhteisöistä.

Vierailija
13/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein se jokapaikassa kiusatuksi joutuva on kokenut sitä jo hyvin nuoresta lähtien, jopa varhaislapsuudesta oman vanhemman/vanhempien taholta. Jollain tavalla nämä kiusaajat aistivat sen kuinka helppo uhri siinä on ja käyvät kimppuun. Kokemuksesta puhun.

Vierailija
14/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kirjoituksista tulee jo nyt sellaiset vibat, että tässä halutaan taas päästä syyllistämään kiusattuja ja kaivelemaan heistä vikoja. Semmoista mukaviatonta ihmettelyä, jota on nähty tämän palstan lyttäämisketjuissa aiemminkin.

Vierailija
15/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua haukuttu työpaikoilla rumaksi selän takana eli aina kauniit ei kiusauksen kohteena

Oletko oikeasti niin ruma, että jokaisella työpaikalla siitä sitten juorutaan selän takana? Vai oletko tavallisen näköinen ihminen jota jostain syystä eri paikoissa aletaan sanoa rumaksi? Minkälainen työpaikka yleensä on sellainen jossa puhutaan jonkun ulkonäöstä? Mulla ei tule kyllä mieleen mun työpaikoista yhtäkään jossa olisi puhuttu että kylläpä se pirkko onkin ruma...

Olen itse sairaaloisen ylipainoinen, ja varmasti sitä on voitu mun selän takana päivitellä ja vitsaillakin, mutta en ole siitä tiennyt. Tosin, en ihmettelisi koska tottahan se on, läski olen ja eipä sitä tarvitse mulle kertoa koska tiedän sen jo. Mutta jos joku alkaisi minulle huomautella jotain painoon liittyvää jatkuvasti, niin kiusaamistahan se sitten olisi, tosin minä sanoisin aika kipakasti takaisin.

Vierailija
16/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli erehtyy menemään töihin työyhteisöön, missä 60- 80% on täysiä puupäitä, joutuu 100% varmuudella kiusatuksi.

Kohteen yksilöllisillä ominaisuuksilla ei ole mitään merkitystä.

Aina löytyy uusi kohde joka savustetaan näiden idioottien toimesta.

Työpaikassa missä edes 50% työntekijöistä on järkeviä, ei kiusaamista esiinny koska keskitytään työntekoon.

Vierailija
17/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos voi kiusata mistä vaan, niin miksi ne työpaikan kiusaajat aina osuvat siihen samaan ihmiseen? Jokaisesta ihmisestä keksii jotain kiusaamisen aihetta.

ap

Se on sosiaalista peliä. Kiusattu ei voi aloittaa helposti puhtaalta pöydältä, vaan hänellä on helposti rooli, joka mahdollistaa toisten kohdella häntä huonosti. Myös heikko itsetunto ja ehkä kykenemättömyys reagoida rennosti ja "läpällä" asioihin vanhojen kokemusten mukaan voi johtaa ulkolaidalle sosiaalisessa pelissä.

Kiusaamistaustan takia et luota ihmisiin, ja et tutustu. Voit torjua ihmisiä. Jäät yksin. Kiusaamistilanteessa olet silloin myös yksin.

Monilla työpaikoilla on huono henki ja se maalittuu helposti sosiaalisesti sinne huonoimmin pärjääviin.

Vierailija
18/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole nyhverö. Oma vika sekin.

Vierailija
19/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sillä tavalla itsenäinen, erakkomainen tai välinpitämätön, että en oikeasti edes välttämättä huomaa ikävää arvostelua tai kiinnostu siitä. Muistan, että minua on joskus yritetty kai kiusata, mutta sivuutin sen ja kevyesti vttuilin takaisin, niin yritykset loppuivat ja suhtautuminen vaihtui aika neutraaliksi. En sano, että olen parempi kuin kiusatut, mutta helposti kohteeksi varmaan vakiintuu sellainen, kenellä tunteita on ja kenestä ne näkyy ulospäin helposti - varsinkin prososiaaliset tunteet kuten nolostiuminen ja joukkoon kuulumisen tarve.

Vierailija
20/462 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kirjoituksista tulee jo nyt sellaiset vibat, että tässä halutaan taas päästä syyllistämään kiusattuja ja kaivelemaan heistä vikoja. Semmoista mukaviatonta ihmettelyä, jota on nähty tämän palstan lyttäämisketjuissa aiemminkin.

Miksi tästä ei saisi puhua? Onhan se todella outoa että miksi toisia ei kiusata missään ja toisia joka paikassa, vaikka olisivat ihan yhtä hyviä kiusaamisen kohteita, kauniita, fiksuja, lihavia, rumia... mitä ikinä ne aiheet nyt onkaan.

Syyn etsiminen ja syyllistäminen on kaksi eri asiaa. Eikö kiusattujenkin olisi hyvä tietää miksi heitä aina kiusataan joka paikassa? Ja jospa joskus joku kiusaaja tulisi kertomaan oman kantansa niin tähänkin ongelmaan pääsisi jotenkin puuttumaan.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä