Täytyykö miehen saada katsoa lätkämatsi rauhassa?
Tässä ruokkiksella kirjoitanl ja mietin, että illalla tulee sitten riitaa... Lapset haetaan päiväkodista, ovat kierroksilla ja vaativat illalla vanhempien huomiota ja huolenpitoa ja illalla alkaa lätkäpeli 18.15. Tiedän, että miehen kommentti on "se on Suomen peli, mä katson sen aivan varmasti!". Mies on sohvalla nauliintuneena, kun lapset riekkuvat, tarvitsevat iltapuurot ja kylvyt ja sadut jne.. eli hommat kaatuisi mulle. Raivostuttaa jo valmiiksi. Mies sai viikonloppunakin katsoa pelinsä rauhassa ja hoidin lapset - mikä oikeus sillä käyttää arki-ilta siihen? Vaikken pelistä välitä, olisi minustakin kiva heittäytyä kirjan ääreen ja ottaa rennosti ilta, mutta lapset on hoidettava joka päivä. Mites teillä asia menee?
Kommentit (86)
"mutta tuossa vaiheessa keskittyminen alkaa olla sitä ja tätä ja juoksevat pitkin kotia, pieni saattaa heittää isompaa jollain esineellä, toinen lällättää ja toinen huutaa..tai ihan vaan painivat ja hyppivät sängyllä ja itkuun aina päättyy. Siinä todellakin on paimennettava, että itakuviot hoituu "
2v:n uhmisksen hammasharjanheitot mä vielä ymmärrän... mutta muuten tuo kuulostaa siltä, että perheen säännöt pitäis pistää reilaan ja rauhoittaa ihan kaikki päivät, ei vain matsiaikaa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 14:06"]
Moni täällä pitää mitättömän pienenä juttua pari tuntia illassa ennen nukkumaanmenoa, mutta meillä (lapset 2v ja 4v) nuo pari tuntia ovat aina se päivän haastavin aika. Lapset leikkineet ja touhunneet päivän, pienempi nukkunut päikkärit tosin, mutta tuossa vaiheessa keskittyminen alkaa olla sitä ja tätä ja juoksevat pitkin kotia, pieni saattaa heittää isompaa jollain esineellä, toinen lällättää ja toinen huutaa..tai ihan vaan painivat ja hyppivät sängyllä ja itkuun aina päättyy. Siinä todellakin on paimennettava, että itakuviot hoituu ja jotain rauhoittumistakin tapahtuu. Pelkstä hampaidenpesusta uhmis osaa tehdä shown, harja saattaa lentää vaikka vessanpönttöön ja raivoa kestää 15min.. Eli onhan se pikkujuttu saada katsoa matsi rauhassa, mutta voi olla myös voimankoitos hoitaa lasten iltajutut. Rauhaa siinä ei ainakaan ole kenelläkään.
[/quote]
Joo, on se niiiiiiiiiin vaikeaa. Että kaksi lasta ja niiden hoitamiseen tarvitaan kaksi aikuista koko ajan. Kun ne on niin vaikeita tapauksia. Miten olet ajatellut pärjätä niiden kanssa kun ne kasvavat? Tai jos sun miehes kuolee?
Mä en kehtais olla noin avuton, että selittelisin kuinka 2 ja 4v. on niin vaikeita, ettei niiden kanssa pärjää yksin paria tuntia ja saa niitä nukkumaan. Vähän nyt ryhtiä siihen vanhemmuuteen!
Hyvin olen pärjännyt vaikka silloin kun mies oli työmatkalla yli kaksi viikkoa. Huonommin yksin silloin, kun toinen on kotona mutta ei osallistu. Silloin lapset ottavat mittaa siitä toisesta, joka tässä tapauksessa olisi sitten passiivinen lasten suhteen mutta fyysisesti läsnä, eikä mikään suju yhtälailla kuin yksin lasten kanssa ollessa.
[/quote]
[/quote]
Veikkaan että sä et pärjää niiden kanssa alkuunkaan. Etyksin etkä miehen kanssa. Avuttomalta selittelyltähän tuo kuulostaa.
Moni täällä pitää mitättömän pienenä juttua pari tuntia illassa ennen nukkumaanmenoa, mutta meillä (lapset 2v ja 4v) nuo pari tuntia ovat aina se päivän haastavin aika. Lapset leikkineet ja touhunneet päivän, pienempi nukkunut päikkärit tosin, mutta tuossa vaiheessa keskittyminen alkaa olla sitä ja tätä ja juoksevat pitkin kotia, pieni saattaa heittää isompaa jollain esineellä, toinen lällättää ja toinen huutaa..tai ihan vaan painivat ja hyppivät sängyllä ja itkuun aina päättyy. Siinä todellakin on paimennettava, että itakuviot hoituu ja jotain rauhoittumistakin tapahtuu. Pelkstä hampaidenpesusta uhmis osaa tehdä shown, harja saattaa lentää vaikka vessanpönttöön ja raivoa kestää 15min.. Eli onhan se pikkujuttu saada katsoa matsi rauhassa, mutta voi olla myös voimankoitos hoitaa lasten iltajutut. Rauhaa siinä ei ainakaan ole kenelläkään.
[/quote]
Totta kai lapset ottaa yleisönsä ja show on valmis, jos aikuinen koko ajan ohjaa, säätelee ja puuttuu.
Ihan valtava muutos on tapahtunut kymmenessa vuodessa...Vanhemmat on koko ajan hermoheikkona hokemassa ei, älä sitä ja tätä jne...Pitääkö sitä ihan oikeasti joka huutoon, lällätykseen ja painiin puuttua.
Katos vaan, matsi tuleekin jo noin aikaisin. Ei sitten mennäkään päiväkodin pihatapahtumaan.
AP:n asenne tuntuu vähän hassulta. Mieti itse jos mies kieltäisi sinulta jonkun sinulle todella tärkeän jutun? Sinä voit lukea kirjaa vaikka klo 21 jälkeen, tota matsia ei oikein voi sinun tahtosi mukaan siirtää. Ja boxilta myöhemmin katsominen ei todellakaan ole sama asia kuin livenä seuraaminen! Lasten nukkumaan laitto on todellakin melkoista härdelliä mutta kyllä yhden aikuisen on siitä selvittävä jos kyse ei ole joka iltaisesta lusmuilusta miehen osalta...
Meillä kyllä katsotaan lätkämatsit yhdessä. Lapsetkin tykkää, kun joskus joku menee eri tavalla kuin tavallisesti, eli iltasadun sijaan saavat valita mieleisensä satukasetin.
Ja ihan oikeesti: mieheni katsoo kaikki urheiluruudut, formulat ja yleisurheilukisat, joista en itse välitä. Kyllä mä tuon hänelle silloin tällöin tarjolle pähkinöitä, sipsiä tai oluen (tuoppiin kaadettuna). Solsidanin mä voin nauhottaa ja katsoa myöhemmin, mutta en itsekään haluaisi katsoa jälkikäteen jotain urheilukisaa, jonka tuloksenkin olisin saattanut saada jo vahingossa tietooni.
Vastaavasti kun jonnekin haluan mennä, lähinnä ilmoitan sen tyyliin "eihän sulla ollut mitään ens maanantaina, menisin..." en usko että ollaan koskaan laskettu mitään "kumman vuoro" -juttuja.
Naisenkin täytyy saada katsoa rauhassa jääkiekko-otteluita, itse katson ainakin. Kummaa,että moni nainen ei ymmärrä kiekon päälle, siinä on jännitystä, ja kovaa peliä.
Nyt käännätte voitoksi tämän. Iltapalaksi dippejä ja kurkkua ja porkkanaa ja poppareita. Nytten telkkarista tulee jotain tosi tärkeää! Sieltä tulee Suomen peli! Ja koko perhe kannustatte Suomen voittoon! Jokaisen maalin ja hyvän tilanteen hehkutatte täysillä, ni lapsetkin ymmärtää mistä on kyse.
Hauskaa peli-iltaa. Jos uniaika tulee ennen loppua ni tokan erän jälkeen tuutimaan.
Jos se normaalin arjen jakaminen on hirvittavän vaikeaa, niin suosittelen vakavasti miettimään eroa ja vaikka vuoroviikko-systeemiä lapsille. Saat sitten tasan saman aikaa vapaata lapsistasi..
t. totaaliyksinhuoltaja, joka katsoo lasten kanssa tänään jääkiekkoa
Meillä kyllä katsotaan Suomen matsi koko perheen voimin! 3v haluaa myös katsoa, on varmaan kovin kannustamaankin. Kaksoset on yleensä koko illan tissillä, joten kaikki 3v iltapuuhat on muutenkin miehen harteilla, jes! Se on kuitenkin suomen matsi!! Ymmärrä nyt vähän miestäs, vaikka itseäs ei kiinnosta voittaako Suomi vai ei.Kohta loppuu matsit muutenkin, niin mies ehtii hyvin hoitaa sitten lapset ja sä saat katsoa salkkarit rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 15:07"]
Naisenkin täytyy saada katsoa rauhassa jääkiekko-otteluita, itse katson ainakin. Kummaa,että moni nainen ei ymmärrä kiekon päälle, siinä on jännitystä, ja kovaa peliä.
[/quote]
Tottakai! Ensimmäiset lasten kanssa koetut lätkän MM-kisat alkoivat esikoisen syntyessä ja finaali, jonka Suomi luonnollisesti hävisi oli varmaan vauvan kotiutumisviikolla. Yhdessä katsottiin, vauva nukkui kopassa olohuoneessa ja söi välillä. Riemuhuutoja maaleista piti tietenkin välttää.
Aina olemme pystyneet haluamamme pelit katsomaan yhdessä ja erikseen, nykyisin jo 3 isompaa lasta. Te, joilla iltatoimet vaativat 2 tuntia ja vaativat molempien täyden keskittymisen: eikö teillä ole koskaan miehellä (tai itsellänne jos mies kotona lasten kanssa) työmatkoja? Tuntuu ihan hassulta että pari lätkämatsia pistäisi koko systeemin raiteiltaan. Toisaalta, ei meillä kyllä ole noin kierroksilla käyviä lapsia ollutkaan. Poikkeustilanteissa tehoaa vaikka DVD:n tai äänikirjan pyörittäminen.
Voi jessus ap. Mun mies lähtee maanantai-aamuisin töihin ulkomaille ja palaa torstai-iltaisin lapsen mentyä nukkumaan. Ja tänä viikonloppuna lähtee perjantaina ystävän polttareihin illalla ja palaa sunnuntaina kolmen aikaan päivällä. Tsiisus, miten mä pärjään kun ei oo mies apuna vaipanvaihdossa?!? No joo, meillä onkin vasta yksi lapsi, toinen tuloillaan.
Kyllä musta aikuisen ihmisen pitäisi pystyä huolehtimaan lapsista ihan yksinkin, välillä toki tuntuu rankalta, mutta lasten mentyä nukkumaan saa vähän chillata. Pyydät sitten itsellesi vapaa-iltaa vastaavasti huomenna!
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 11:48"]
Tässä ruokkiksella kirjoitanl ja mietin, että illalla tulee sitten riitaa... Lapset haetaan päiväkodista, ovat kierroksilla ja vaativat illalla vanhempien huomiota ja huolenpitoa ja illalla alkaa lätkäpeli 18.15. Tiedän, että miehen kommentti on "se on Suomen peli, mä katson sen aivan varmasti!". Mies on sohvalla nauliintuneena, kun lapset riekkuvat, tarvitsevat iltapuurot ja kylvyt ja sadut jne.. eli hommat kaatuisi mulle. Raivostuttaa jo valmiiksi. Mies sai viikonloppunakin katsoa pelinsä rauhassa ja hoidin lapset - mikä oikeus sillä käyttää arki-ilta siihen? Vaikken pelistä välitä, olisi minustakin kiva heittäytyä kirjan ääreen ja ottaa rennosti ilta, mutta lapset on hoidettava joka päivä. Mites teillä asia menee?
[/quote]
Aikamoista. Itse en pidä jääkiekosta alkuunkaan, mutta tiedän, että MM-kisat ovat vain kerran vuodessa, joten en todellakaan ala silloin nipottamaan siitä parista tunnista mitä mies teeveen edessä viettää. Meillä ei muutenkaan aikuiset ihmiset pidä kirjaa toisen menoista, että kuinka monta kertaa toinen on ottanut "vapaata" arjesta.
Vuoroin vieraissa, eli kumpikin saa välillä tehdä jotain mitä pitää erityisen kivana/tärkeänä ja toinen hoitaa lapset. Joskus tällaisia juttuja voi olla toisella monena päivänä peräkkäin, mutta ei se ole mikään ongelma kun se tasoittuu ajan kanssa. Menisi neuroottiseksi kyttäykseksi jos aina pitäisi olla minä-sinä-minä-tyylillä.
mielenkiinnosta kysyn, että mitenkä ajattelit käytännössä toteuttaa estämisen, että mies ei katso? koko illanko television edessä seisot vai piilotatko kaukosäätimen? otat netin pois? piilotat autonavaimet, että mies ei varmasti poistu kotoakaan?Etkai ole tosissasi, kyse on yhdestä jääkiekkopelistä, ei viikon etelänmatkasta.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 11:54"]
Siis lätkäkisat loppuvat nyt viikonloppuun, Suomen pelit voi loppua tähän iltaan.
Jos sua ei kiinnosta peli niin miksi sinä et voi hoitaa hommia?
[/quote]
No siksi kun akalla itellä pitäs päästä laiskottelemaan. Voi hellanlettas sentään. Ota muulloin sitä laiskotteluaikaa itsellesi kuin pelin aikana. On se niin vaivalloista hoitaa noita lapsia, miksi edes hankit.
Meillä ainakin erätauoilla ehtii aika paljon. Nyt kun pelit on alkaneet kasin jälkeen, lapsi on just laitettu sänkyyn ja ekalla erätauolla ehdin itse käymään suihkussa. Nyt peli on aiemmin, mutta esim. meillä iltatoimiin kuuluu riisuminen (lapsi riisuu itse), pissalla käynti (lapsi käy itse), pyjaman pukeiminen (pukee itse), nenäsuihke ja hampaiden pesu ja iltasatu. Aikaa tähän kaikkeen kuluu 10-15 minuuttia, riippuen sadun pituudesta. Joka ilta ei käytetä suihkussa, eilen käytettiin, tänään ei tartte. Lapsen vieressä ei istuta, vaan se nukahtaa itse sadun jälkeen, joskus nopeammin, joskus hitaammin, mutta ei tule sängystä pois.
Jos nukuttamiseen tarttee joka ilta kaksi, ap mahtaa kieltää mieheltään kaiken muunkin kuin lätkän katsomisen, jos hänen on oltava joka ilta nukuttamisaikaan kotona. AP:n tilalla menisin lasten kanssa ulos osan matsin ajaksi ja yrittäisin ajoittaa pahimmat iltatoimen hetket lätkän erätauolle. Fiksu mies osaa nousta sohvalta siksi ajaksi, kun taas pelin ajan annat hänen katsoa matsia rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 12:06"]
Ei meillä ainakaan tuohon aikaan illalla pidetä televisiota auki. Ei se tee lapsille hyvää, Pikku Kakkosen katsovat välillä mutta kuuden jälkeen tv kiinni ja meillä aikuisilla rauhaa katsoa kun lapset nukkuvat kahdeksan jälkeen. Mieskin voi katsoa pelin läppäriltä sen jälkeen rauhassa, mutta tuohon aikaan tehdään perheen iltatoimia ja annetaan aikaa lapsille.
[/quote]
:D
No, joko siellä ap:n kotona tapellaan?
Eihän sillä ole oikeasti mitään väliä miten kotona oikeasti menee. Aivan sama miten niitä pelejä katsotaan tai ollaan katsomatta. Pääasia on vain päästä höyryten kirjoittamaan että sitä minä ja tätä minä. Ei sillä todellisuudella oikeasti ole yhtään mitään merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 14:09"]
[/quote]
Joo, on se niiiiiiiiiin vaikeaa. Että kaksi lasta ja niiden hoitamiseen tarvitaan kaksi aikuista koko ajan. Kun ne on niin vaikeita tapauksia. Miten olet ajatellut pärjätä niiden kanssa kun ne kasvavat? Tai jos sun miehes kuolee?
Mä en kehtais olla noin avuton, että selittelisin kuinka 2 ja 4v. on niin vaikeita, ettei niiden kanssa pärjää yksin paria tuntia ja saa niitä nukkumaan. Vähän nyt ryhtiä siihen vanhemmuuteen!
Hyvin olen pärjännyt vaikka silloin kun mies oli työmatkalla yli kaksi viikkoa. Huonommin yksin silloin, kun toinen on kotona mutta ei osallistu. Silloin lapset ottavat mittaa siitä toisesta, joka tässä tapauksessa olisi sitten passiivinen lasten suhteen mutta fyysisesti läsnä, eikä mikään suju yhtälailla kuin yksin lasten kanssa ollessa.
[/quote]