Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te valitsette tarkkaan "kauniin" kurkun?

Vierailija
16.05.2013 |

Muutama vuosi sitten oli kamala haloo, kun EU oli tekemässä päätöstä kurkun oikeasta muodosta! Jengi vaahtosi, että nyt Eu päättää jos siitä, saako kurkku olla käyrä vai suora... ja mitä nyt, kaupassa ihmiset näpläävät kurkkuja, kaikki haluavat ostaa sen suorimman ja kauniimman. Ihan samaa kurkkua se käyräkin olisi, muttei kellekään kelpaa, menevät sitten vain kaupan jäteastiaan.

Samoin ärsyttää, kun sikakalliisti pukeutuneet tyypit valkaavat kaupassa halvimmat kananmunat! Aattelisivat edes vähän niiden kanojen elinoloja, vuositasolla joutuisivat maksamaan pari kymppiä enemmän, kun ostaisivat luomumunia. Samat tyypit ostaa näitä juotavia jukurtteja ns. kierrätyspulloissa. En vaan oo koskaan nähny, että joku oikeesti huuhtelis pullonsa vieden sen jonnekin energiajätteeseen..

KIitos kun sai kitistä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraa on niin kiva hipelöidä. Munista en tiedä mitään!

Vierailija
2/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muuten törmäsin viikko sitten sen mallisiin kurkkuihin ettei millään uskoisi, että ovat päässet läpi muototarkastuksen. Olivat pahemman mallisia kuin ikinä mitkään kotikurkutkaan. Pinta tosin oli kaunis ja kurkkukin hyvän makuinen.

Itse inhoan kurkussa sitä suippopäätä, josta ei saa kuin minipaloja, siksi yritän valkata aina sellaisen kurkun, missä on "muhkeat päät".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katon väriä ja paksuutta, en käyryyttä.

Vierailija
4/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 11:01"]

Itse inhoan kurkussa sitä suippopäätä, josta ei saa kuin minipaloja, siksi yritän valkata aina sellaisen kurkun, missä on "muhkeat päät".

[/quote] Minulla ei muuten ole väliä vaikka kurkku olisi solmussa,mutta sellaisen kurkun valitsen jossa on mahdollisimman pieni "tiitti", koska se osa menee hukkaan.

Vierailija
5/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valkkaan kurkuista vain sen, että päät eivät ole pehmeitä.

Vierailija
6/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hipelöinnit rajoittuu siihen, että testaan onko kova vai pehmeä. Suosin kovaa kurkkua. Ja olen ollut huomaavinani, että ohut kurkku on usein kitkerämmän makuinen, joten mieluummin paksumpaa sorttia. Saa olla vaikka korkkiruuvilla jos nuo kriteerit täyttyvät :)

Munia en näprää, tarkistan tosin ovatko ehjiä. Halvempaa luomumerkkiä otan kun tiedän missä kaupassa niitä kohtuuhintaisina saa.

Vierailija
7/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kurkkua paljon niin, että siitä saisi mahdollisimman pitkiä suikaleita, käyrällä se ei onnaa =) ja nuo muhevat päät haluan minäkin. Munia otan aina sen pienimmän 4 kpl paketin. Jos olisi vielä pienempiä ottaisin sen.

Vierailija
8/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyrä kurkku on vaikeampi kuljettaa, varsinkin tukkuna. Suora kurkku on saanut tarpeeksi kasvuaineita ja yleensä paremman makuinen, tai miedomman makuinen. Onko mieto sitten huononpi vai parempi taitaa olla makuasia. Kurkun väri on vielä yksi kriteeri. eli ulkonäkö korreloi makua. Tottakai valitsen hyvän kurkun. Hulluhan olisin, jollen valitsisi tuotetta. Pätee muihinkin tuotteisiin ja päivämääriin yms. Miksi ihmeessä olisi tehty joku kurkku direktiivi ihan huvin vuoksi, ilman mitään perusteita.

Vierailija
9/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on strategia, että kurotan kaikkein taaimmaiset ja korkeimmalla olevat vihannekset ja hedelmät, koska niitä on todennäköisesti vähemmän puristeltu ja litsuteltu kuin muita.

Mutta varsinkin muoviin pakatun kurkun päitä on pakko kokeilla, onko ne jo pehmenneet, koska kukapa sitä viitsisi pahentunutta vihannesta ostaa.

Vierailija
10/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkun pitää olla kova. Ja oikean värinen. Jos on kovin ohut ja käyrä, jätän ostamatta.

Vierailija
11/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 11:10"]

Käyrä kurkku on vaikeampi kuljettaa, varsinkin tukkuna. Suora kurkku on saanut tarpeeksi kasvuaineita ja yleensä paremman makuinen, tai miedomman makuinen. Onko mieto sitten huononpi vai parempi taitaa olla makuasia. Kurkun väri on vielä yksi kriteeri. eli ulkonäkö korreloi makua. Tottakai valitsen hyvän kurkun. Hulluhan olisin, jollen valitsisi tuotetta. Pätee muihinkin tuotteisiin ja päivämääriin yms. Miksi ihmeessä olisi tehty joku kurkku direktiivi ihan huvin vuoksi, ilman mitään perusteita.

[/quote]

Se kurkkudirektiivihän muutettiin! Ja itse katson päivämääriä aikomani käytön mukaan. Työpaikalle vien kahvimaidoksi purkin, jossa päiväys on mahdollisimman pitkälle. Jos taas ostan välipalaksi jukurtin, niin mulle käy kuluvallekin päivälle päivätty tuote. Eipä tule mukavalle lähikaupallekaan turhaa hävikkiä;-)

Vierailija
12/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko, että jos kukaan ei nirsoilisi kurkkujen suhteen, niin kaupan laarit tyhjenis aina?

Vierailija
13/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juttua täällä useimmilla, oletteko nyt muka ihan oikeasti sitä mieltä, että paksu kurkku olisi parempi kuin kapea? Kyllä asia on ihan toisinpäin, kapea ja kova on selkeästi parempi ja rapeampi, paksu usein vähän pehmeä ja vetinen ja mauton. Kysykää joskus ammattilaiselta, esim. siltä viljelijältä, joka osaa selittää, miksi se paksumpi kurkku on mauttomampi ja rakenteeltaan huonompi (se on kai usein vähän ylikasvuinen, ja kurkku on parhaimmillaan nuorempana korjattuna. Kaupallisesti on kuitenkin kannattavampaa kasvattaa kurkkua vähän isommaksi, jolloin tulee tietysti useampi kilo satoa, kuin jos kurkut korjaa kun ovat parhaimmillaan).

Hassua kun kuvittelin, että kaikki muutkin yrittää etsiä niitä kapeita ja käyriä kurkkuja, ja siksi räpeltävät kurkkuhyllyssä, mutta asia näyttääkin menevän päinvastoin.

Mutta siis, kurkunostajan opas; Kova, kapea, harjainen (siis ei liian sileä pinta, silloin kurkun on annettu kasvaa liian pitkään), tummanvihreä ja mahdollisesti käyrä (tää on ehkä taikauskoa, mutta usein ne käyrät on parempia. Voi johtua siitä, että ne on harvemmin noita ylikasvaneita).

Olen siis vieläkin ihan ällistynyt. Siis tottakai ihmiset valikoi huolella kurkkunsa, mutta en ois todellakaan arvannut, että ne valikoi niitä huonompia sieltä joukosta. Saati sitten, että jollekin ei kelpais käyrät kurkut. Mutta siis tottakai kaikkia hedelmiä ja vihanneksia pitää valikoida huolella, ei kai niitä kukaan katsomatta mätä kassiin.

Vierailija
14/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 11:47"]

Ihme juttua täällä useimmilla, oletteko nyt muka ihan oikeasti sitä mieltä, että paksu kurkku olisi parempi kuin kapea? Kyllä asia on ihan toisinpäin, kapea ja kova on selkeästi parempi ja rapeampi, paksu usein vähän pehmeä ja vetinen ja mauton. Kysykää joskus ammattilaiselta, esim. siltä viljelijältä, joka osaa selittää, miksi se paksumpi kurkku on mauttomampi ja rakenteeltaan huonompi (se on kai usein vähän ylikasvuinen, ja kurkku on parhaimmillaan nuorempana korjattuna. Kaupallisesti on kuitenkin kannattavampaa kasvattaa kurkkua vähän isommaksi, jolloin tulee tietysti useampi kilo satoa, kuin jos kurkut korjaa kun ovat parhaimmillaan).

Hassua kun kuvittelin, että kaikki muutkin yrittää etsiä niitä kapeita ja käyriä kurkkuja, ja siksi räpeltävät kurkkuhyllyssä, mutta asia näyttääkin menevän päinvastoin.

Mutta siis, kurkunostajan opas; Kova, kapea, harjainen (siis ei liian sileä pinta, silloin kurkun on annettu kasvaa liian pitkään), tummanvihreä ja mahdollisesti käyrä (tää on ehkä taikauskoa, mutta usein ne käyrät on parempia. Voi johtua siitä, että ne on harvemmin noita ylikasvaneita).

Olen siis vieläkin ihan ällistynyt. Siis tottakai ihmiset valikoi huolella kurkkunsa, mutta en ois todellakaan arvannut, että ne valikoi niitä huonompia sieltä joukosta. Saati sitten, että jollekin ei kelpais käyrät kurkut. Mutta siis tottakai kaikkia hedelmiä ja vihanneksia pitää valikoida huolella, ei kai niitä kukaan katsomatta mätä kassiin.

[/quote]

No pienestäpä sinäkin ällistyt. Minäkin kyllä tykkän noista pienistä kurkuista, koska yhdenhengentaloudessa ne on helpompi käyttää. Isoja "tankkikurkkuja" osta lähinnä silloin kun kokkaan salaatteja tms. jotain isommalle porukalle. Helpompi ja nopeampi käsitellä yksi iso kurkki kuin monta pientä. Makueroa on jonkunverran, mutta kurkku nyt on muutenkin niin mauton vihannes, että haitannooko tuo. Tomaateissa tun huomaa paljon selkeämmin.

Vierailija
15/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas kirjoitusvirheitä, sorry!

t. 14

Vierailija
16/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

13, hyss! Elä nyt kaikille kerro, mitkä niistä kurkuista oikeesti on parhaita. Jääpi sit meille "laatutietosille" enempi niitä kunnon kurkkuja :D Ite kans yritän aina ettii mahollisimman ohuita, tummia ja epätasasia. Ei vaan tunnu enää löytyvän. Monesti jätän kurkut kokonaan kauppaan, ku on vaan niitä yli-isoja vetisiä öklötyksiä.

Vierailija
17/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohuet kurkut maistuu lannoitteelle tai jollekin oudolle joka tapauksessa. Keskikokoiset on parhaimman makuisia.

Vierailija
18/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 11:05"]

[/quote]Sama, ei sillä ole mitään merkitystä onko se käyrä kuhan on paksu. Käyrällä pärjää ihan hyvin, jos on terveen värinen.

Vierailija
19/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 11:05"]

[/quote]

Sama!

Vierailija
20/21 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kurkun muodolla ei ole mitään väliä. Näplään ihan siksi etten halua sellaista jonka päätyosa on jo mätä eli kohta koko kurkku on mätä. Jäävuorisalaateissa on vielä yleisempää että mätiä yksilöitä on joskus keossa tosi paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi