Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihduttaja marisee: mikä on annos?

Vierailija
13.05.2013 |

Ärsyttää kun jossain tuotteissa ilmoitetaan energiamäärät tosi hämärästi. Esim. Pirkka edamjuusto viipaleissa lukee, että "annos 64 kcal ja (annos n. 20g)". Mistä minä tiedän mikä on jonkun Pirkkavalmistajan mielestä annos? Onko se yksi viipale vai kaksi viipaletta? Pakkauksessa ilmoitetaan myös energia per sata grammaa. Voin tietysti laskea kuinka monta juustoviipaletta paketissa on ja siitä päätellä paljonko yksi painaa mutta mitä sitten teen sillä annostiedolla?

Loogisinta olisi ilmoittaa energiamäärä per kpl. Jotkut valmistajat yrittävät huijata kuluttajaa niin, että yhden annoksen energiamäärä ilmoitetaan todella pieneksi mutta tarkemmin tutkimalla selviää, että yksi annos on joku puolikas munkki tai 1,5 desiä. Miksei siihen Pirkkajuustoon voi kirjoittaa vaikka, että  annos on yksi viipale? Selventäisi huomattavasti. Tai sitten voisi kirjoittaa kuinka monta viipaletta yksi paketti sisältää. Sen tiedon avulla voi sitten itse laskea kuinka paljon energiaa yksi viipale sisältää.

Sekin ottaa päähän, että joissakin pussikeitoissa ilmoitetaan energiamäärä vain valmiista ruuasta per 100g. Sen ruuan paino kuitenkin riippuu siitä kuinka nestettä on haihtunut keitettäessä. Olen huomannut, että monia pussikeittoja tai vastaavia joutuu keittämään kauemmin kuin pakkauksessa ilmoitetaan joten niistä haihtuu enemmän vettä ja valmiista ruuasta tulee energiatiheämpää kuin pakkauksen kyljessä on ilmoitettu. Eli taas kuluttajaa huijataan uskomaan, että ruoka olisi vähäenergisempää kuin se todellisuudessa onkaan. Varsinkin tämä valmiin ruuan energiamäärän ilmoittaminen on typerää koska eihän siihen ruokaan lisätyssä vedessä ole energiaa. Jos jauheen energia on jokin tietty, niin se on se sama vaikka lisäisit siihen litran tai kaksi vettä joten mitä järkeä? Pelkkää huijausta.

Pitäisikö valittaa tästä Pirkalle?

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:22"]

Mutta kun ne paketin tiedot on annettu sitä varten, että kuluttaja osaa ARVIOIDA niiden avulla syömänsä määrän. Silloin pitää todella osata itse hahmottaa kuinka paljon syö ja päätellä energiamäärä pakkauksessa annetuista tiedoista. Sinä olet täällä ainoa jolle tämä tyyli ei käy, koska et ilmeisesti osaa arvioida mitään? Ja jos todella haluaa saada tarkkoja tietoja, pitää se ruoka punnita, tämäkin on hyvin yksinkertaista. Ei voida tehdä sellaista pakkausselostetta ett se olisi ihan jokaisen kuluttajan mieleen ja kertoisi kaikille kaiken tarpeellisen.

[/quote]

Osaan arvioda. Ei ole ongelma. Mutta olisiko se nyt suuri vaivaa laittaa siihen pakkaukseen myös tiedot energiasisältö/kpl? Silloin minun ei tarvitsisi punnita tai laskea. eikö olisi kiva? Mitä sinulla on tätä vastaan?

Vierailija
82/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:26"]

Se heittää 100% verrattuna siihen mikä tavoitteeni on. En minä ole mistään yhdestä kalorista puhunut. Jos luulen, että yksi annos kaksi kertaa se minkä valmistaja on tarkoittanut sen olevan, niin syön 100% liikaa.

[/quote]

Joo mutta kun tuolla jossain huutelit, että kyse on 100 % tarkkuudesta, niin se siis tarkoittaa siis sitä, että tulos (annos) on prikulleen se, mitä on ilmoitettukin. 100 % heitto ei siis ole 100 % tarkkuus :D Voi luoja!!! Kyllä ymmärrän miksi on vaikeaa laihtua :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:27"]

Ne energiasisällöt hahmottuvat paljon paremmin jos viitsii katsoa sitä per 100 grammaa arvoa. Muistelen, että esim Twix-suklaapatukkassa yhdeksi annokseksi on ilmoitettu puolet pakkauksesta eli yksi pötkylä kun taas muissa patukoissa on ilmoitettu kokonainen pötkylä vaikka niiden paino on suunniilleen sama. Nyt sitten laihduttaja voi katsoa, että tämä Twixhän on paljon parempi kun ei ymmärrä sen annoksen kokoa.

[/quote]

Ja luulee, että sellainen yksi ruikku Twix-pöytkylä vastaa energiaa-arvoltaan paksua Mars- tai Tupla-patukkaa? Joo... 

[/quote]

Ei sitä tiedä vaikka luulisi. Minähän tietysti huomaan tälläiset kusetusyritykset ja se siinä ärsyttääkin: se kusetus.

Vierailija
84/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:30"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:27"]

Ne energiasisällöt hahmottuvat paljon paremmin jos viitsii katsoa sitä per 100 grammaa arvoa. Muistelen, että esim Twix-suklaapatukkassa yhdeksi annokseksi on ilmoitettu puolet pakkauksesta eli yksi pötkylä kun taas muissa patukoissa on ilmoitettu kokonainen pötkylä vaikka niiden paino on suunniilleen sama. Nyt sitten laihduttaja voi katsoa, että tämä Twixhän on paljon parempi kun ei ymmärrä sen annoksen kokoa.

[/quote]

Ja luulee, että sellainen yksi ruikku Twix-pöytkylä vastaa energiaa-arvoltaan paksua Mars- tai Tupla-patukkaa? Joo... 

[/quote]

Ei sitä tiedä vaikka luulisi. Minähän tietysti huomaan tälläiset kusetusyritykset ja se siinä ärsyttääkin: se kusetus.

[/quote]

:D Ai taivas, päivän makeimmat naurut.

Vierailija
85/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:26"]

Se heittää 100% verrattuna siihen mikä tavoitteeni on. En minä ole mistään yhdestä kalorista puhunut. Jos luulen, että yksi annos kaksi kertaa se minkä valmistaja on tarkoittanut sen olevan, niin syön 100% liikaa.

[/quote]

Joo mutta kun tuolla jossain huutelit, että kyse on 100 % tarkkuudesta, niin se siis tarkoittaa siis sitä, että tulos (annos) on prikulleen se, mitä on ilmoitettukin. 100 % heitto ei siis ole 100 % tarkkuus :D Voi luoja!!! Kyllä ymmärrän miksi on vaikeaa laihtua :)

[/quote]

Juu, en sitä tarkoittanut.

Vierailija
86/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:28"]

Osaan arvioda. Ei ole ongelma. Mutta olisiko se nyt suuri vaivaa laittaa siihen pakkaukseen myös tiedot energiasisältö/kpl? Silloin minun ei tarvitsisi punnita tai laskea. eikö olisi kiva? Mitä sinulla on tätä vastaan?

[/quote]

Joo, ja eikö ois tosi kiva jos vaikka riisikin ilmoitettaisi energiasisältönä/kpl. Siinähän sitä kuule vasta laskisitkit! Annoskoko on sellainen standardimääre, joka toimii helposti kaikkien ruoka-aineiden kanssa.

Vierailija
87/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:33"]

[/quote]

Joo, ja eikö ois tosi kiva jos vaikka riisikin ilmoitettaisi energiasisältönä/kpl. Siinähän sitä kuule vasta laskisitkit! Annoskoko on sellainen standardimääre, joka toimii helposti kaikkien ruoka-aineiden kanssa.

[/quote]

No kun se ei ole mikään standardi.

Olkiukko. Riisissä voisi ilmoittaa yhden desin painon. Samoin kaikissa nestemäisissä. Heittäydytkö tahallasi tyhmäksi?

Vierailija
88/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:33"]

[/quote]

[/quote]

Olkiukko. Riisissä voisi ilmoittaa yhden desin painon. Samoin kaikissa nestemäisissä. Heittäydytkö tahallasi tyhmäksi?

[/quote]

Entä jos haluaa syödä 1,5 desiä? Miksi silloin ei voi olla 1,5dl painoa?

Ihan samalla tavalla sinäkin intät...

Vierailija
89/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavan pitkä ketju ja täynnä turhaa jankkausta mutta pistänpä minäkin sen verran lusikkani soppaan että ymmärrän todella mitä ap ajaa takaa (olkoonkin nämä nyt niitä "first world problems" tai ei).

Sain vähän aikaa sitten lahjaksi Toblerone-pötkön, sellaisen tosi ison tiedättehän, paino 400g tms. Pakkauksessa sitten ilmoitettiin tosiaan kalorit/100g ja lisäksi kalorit/annos (annos oli 75g tms). No minähän ilman muuta oletin, että yksi annos = yksi sellainen kolmio, ei niitä varmaan kovin moni ala puolittamaan, vaan yksi otetaan, yksi syödään. Kunnes sitten rupesin huvikseni laskemaan, ja huomasin että se annos olikin oikeasti joku 0,75 kolmiota tai jotain vastaavaa. Siis varmaan laskettu jonkun kansainvälisen standardin mukaan, että yleensä ihminen nyt syö tämän verran suklaata kerralla, mutta eihän se noin toimi. Samaten kuin vaikka suklaalevyssä minusta olisi loogisinta, että yksi annos olisi vaikkapa yksi rivi (4 palaa) eikä 3 tai 3,5 palaa.

Mutta joo, yleensä toki painonhallinnassa ei kannattaisi tuijottaa mitään lukuja noin tarkasti, se ei pidemmän päälle ole ehkä kauhean tehokas laihdutustapa. Silti, jos ne tiedot pakkaukseen joka tapauksessa painetaan niin jotain järkeä voisi käyttää.

Vierailija
90/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:44"]

Entä jos haluaa syödä 1,5 desiä? Miksi silloin ei voi olla 1,5dl painoa?

Ihan samalla tavalla sinäkin intät...

[/quote]

No kuule, mulle on ihan sama minkä tilavuusyksikön paino siinä ilmoitetaan, kohan joku on. Sulle varmaan pitää erikseen ilmoittaa kaikki 1dl, 2dl, 3 dl kun et osaa itse laskea?

Vierailija
91/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:41"]

[/quote]

On se Elintarviketeollisuuden määrittelemä standardi. Samoin kuten nuo viitteelliset päiväsaannit, joista joku tuolla pari sivua sitten sulle yritti vinkata. Ehkä sun kannattais vilkaista niitä, kun on kerran toin murhetta annoskoista.

Vierailija
92/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla ilmoitetaan täälläkin yleensä kalorimäärät eli per sata grammaa ja per annos. Jäätelöstä ainakin vielä ilmoitetaan että 2 jäätelökauhallista on yksi desilitra ja kekseistä esimerkiksi että 3 keksiä on niin ja niin paljon sekä painona että kaloreina.

Mielestäni aika sama mitä tietoja annetaan. Itse olen aikanani laihduttanut aika reippaasti ihan summittaisella kalorintarkkailulla, ei tosiaan kiinnostanut miten paljon yhdessä juustosiivussa on kaloreita.

t. ulkosuomalainen