Käsityötaitoiset, help!!
Jos minulla on pyöreä pöytä, jonka halkaisija 90cm, kuinka paljon tarvitsen kangasta pöytäliinaan... ja voiko siitä tavallisesta kankaasta tulla hyvännäköinen liina, kun sehän on neliskanttista, ja pöytä on pyöreä.
Sori, sori, mä oon ihan uusavuton mutta uskon että osaatte auttaa :)
Kommentit (3)
Eihän tuohon käsityötaitoa tarvita vaan geometrian ymmärrystä, jota on opetettu kaikille peruskoulussa. 150 cm leveä kangas jää roikkumaan pöydän reunojen yli vähimmillään 30 cm:n verran. Kulmista enemmän, ja kankaan päädyistä myös jos ostat sitä enemmän kuin 150 cm. Joudut itse päättämään, käykö tämä sinulle vai ompeletko kaksi kangasta vierekkäin yhteen, jolloin saat jo pienimmillään 105-senttiset reunat. Jos leikkaat kankaan pyöreäksi, reuna roikkuu joka puolelta suunnilleen saman verran.
Voi kiitos!! Uskokaa tai älkää, mun heikoimmat aineet koulussa olivat käsityö ja matikka :)
Mut teidän avulla mä saan kuin saankin pöytäliinan. Kiitos kiitos kiitos!!!
Kuinka paljon haluat liinan roikkuvan reunojen yli? 30 cm? Eli tarvitset kangasta 90+30+30 cm eli 150 cm + kääntövarat. Monet kankaat onkin sen levyisiä, sinähän tRvitset neliön muotoisen palan. Siitä teet helposti ympyrän, tee vaikka lankaharppi jolla saat oikean muodon. Sitten vaan kanttaat reunat.