Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihduttaja marisee: mikä on annos?

Vierailija
13.05.2013 |

Ärsyttää kun jossain tuotteissa ilmoitetaan energiamäärät tosi hämärästi. Esim. Pirkka edamjuusto viipaleissa lukee, että "annos 64 kcal ja (annos n. 20g)". Mistä minä tiedän mikä on jonkun Pirkkavalmistajan mielestä annos? Onko se yksi viipale vai kaksi viipaletta? Pakkauksessa ilmoitetaan myös energia per sata grammaa. Voin tietysti laskea kuinka monta juustoviipaletta paketissa on ja siitä päätellä paljonko yksi painaa mutta mitä sitten teen sillä annostiedolla?

Loogisinta olisi ilmoittaa energiamäärä per kpl. Jotkut valmistajat yrittävät huijata kuluttajaa niin, että yhden annoksen energiamäärä ilmoitetaan todella pieneksi mutta tarkemmin tutkimalla selviää, että yksi annos on joku puolikas munkki tai 1,5 desiä. Miksei siihen Pirkkajuustoon voi kirjoittaa vaikka, että  annos on yksi viipale? Selventäisi huomattavasti. Tai sitten voisi kirjoittaa kuinka monta viipaletta yksi paketti sisältää. Sen tiedon avulla voi sitten itse laskea kuinka paljon energiaa yksi viipale sisältää.

Sekin ottaa päähän, että joissakin pussikeitoissa ilmoitetaan energiamäärä vain valmiista ruuasta per 100g. Sen ruuan paino kuitenkin riippuu siitä kuinka nestettä on haihtunut keitettäessä. Olen huomannut, että monia pussikeittoja tai vastaavia joutuu keittämään kauemmin kuin pakkauksessa ilmoitetaan joten niistä haihtuu enemmän vettä ja valmiista ruuasta tulee energiatiheämpää kuin pakkauksen kyljessä on ilmoitettu. Eli taas kuluttajaa huijataan uskomaan, että ruoka olisi vähäenergisempää kuin se todellisuudessa onkaan. Varsinkin tämä valmiin ruuan energiamäärän ilmoittaminen on typerää koska eihän siihen ruokaan lisätyssä vedessä ole energiaa. Jos jauheen energia on jokin tietty, niin se on se sama vaikka lisäisit siihen litran tai kaksi vettä joten mitä järkeä? Pelkkää huijausta.

Pitäisikö valittaa tästä Pirkalle?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sinä jankkaat täällä 1 siivusta sitä ja tätä.  Eikö tuotteen valmistaja saa jättää mitään ostajan vastuulle? Eikö se ole sun vastuulla tietää mitä syöt ja kuinka paljon? Oletus on että sinä osaat itse sen paketin tietojen perusteella päätellä paljonko syöt. Seuraavaksi pitää saada jenkkityyliin varoitus kuumasta sisällöstä kahviin yms että ostaja tietää saavansa kuuman kahvin...

Vierailija
62/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 15:35"]

Ei. Tiedän kyllä kuinka lihapullaa syön mutta minä en voi tietää mitä se valmistaja pitää annoskokona. Onko hänelle yksi annos yksi lihapulla vai kaksi. Olisi tosi fantsua jos viitsisi kertoa mutta hän ei kerro koska...koska...onpas sulle vaikeaa...ei ihme ettei laihdutus onnistu...hehtaariperse...äbäwäbä...

[/quote]

Niin no, tuohon sitä kuuluisaa maalaisjärkeä vähän tarvittaisiinkin. Ei lihapullavalmistajan mielestä varmaankaan yksi lihapulla ole annos, tai edes kaksi, vaan se määrä kuinka monta lihapullaa kerralla vaikka lounaalla syödään (annoskoko = kuinka paljon ko. tuotetta kerralla normaalisti syödään). Eli ehkä noin viisi pullien koosta riippuen. Pitäiskö sun opetella lautasmalli ja vähän vaikka esimerkki annoskokoja? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 15:43"]

Oletko ihan idiootti? En ole vaatinut mitään yhden kalorin tarkkuutta. Mistä olet saanut tuollaista edes päähäsi? Onko sinulla jotain omia traumoja joiden vuoksi luulet minun puhuvan jostain asiasta josta en puhu?

Tässä puhutaan nyt 100% tarkkuudesta. 

[/quote]

No tässä kontekstissa; mitä eroa on yhden kalorin tarkkuudella ja 100 % tarkkuudella?

Vierailija
64/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko sulla verensokeri liian matalalla? Mua ainakin kiukuttaa silloin jok´ikinen asia.

Sitä vähän ihmettelin mistä tiedät millainen läjä 100 g jotakin tuotetta on jos sulla ei ole vaakaa? Eikö silloin ole sama millä grammamäärällä energiasisältö kerrotaan? Vai osaatko arvioida 100 g näppituntumalla mutta et 20 g?

Vierailija
65/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 15:47"]

Koska sinä jankkaat täällä 1 siivusta sitä ja tätä.  Eikö tuotteen valmistaja saa jättää mitään ostajan vastuulle? Eikö se ole sun vastuulla tietää mitä syöt ja kuinka paljon? Oletus on että sinä osaat itse sen paketin tietojen perusteella päätellä paljonko syöt. Seuraavaksi pitää saada jenkkityyliin varoitus kuumasta sisällöstä kahviin yms että ostaja tietää saavansa kuuman kahvin...

[/quote]

LOL! Arvasinhan, että tämä vastuu otetaan esiin. Siis oikeesti. Tässä ketjussa on tullut nyt kaikki yleisimmät kusipäisyyden ja vastuunvälttelyn muodot.

Onko sinulla pää vähän pipi, mitä onko? Selitäpä nyt äidille, että miksi valmistaja laittaa pakettiin hyödyllisen tiedon sijasta hyödyttömän tiedon? Oisko sen takia, että haluaa harhauttaa kuluttajaa? Ja kerro vielä miksi sinä puolustelet harhauttajaa? Kerro vaan, älä häpeile. En suutu. Lupaan. Onko se siksi, että sinun pääppösi on vähän pipi?

Vierailija
66/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, komppaan tuolla aikaisempia, ota pliis ne lääkkees! :)

Vierailija
67/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin sun tyyli kirjoittaa on suorastaan vittumainen, ei huvita keskustella noin hyökkäävän ihmisen kanssa. Mun mielestä se ei ole turhaa tai harhaanjohtavaa tietoa, sinä koet asian niin. Mulle riittää, että paketissa on tiedot, joiden perusteella osaan arvioida suunnilleen ruokani ravintokoostumuksen energioineen. Mun mielestä esimerkiksi on ok ilmoittaa että 20g juustoa sisältää x määrän energiaa, koska silloin osaan päätellä että ahaa, noin 1 siivu tätä tuotetta on suunnilleen tuo 20g ja se on valmistajan mielestä yksi annos. 

Vierailija
68/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 15:50"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 15:35"]

Ei. Tiedän kyllä kuinka lihapullaa syön mutta minä en voi tietää mitä se valmistaja pitää annoskokona. Onko hänelle yksi annos yksi lihapulla vai kaksi. Olisi tosi fantsua jos viitsisi kertoa mutta hän ei kerro koska...koska...onpas sulle vaikeaa...ei ihme ettei laihdutus onnistu...hehtaariperse...äbäwäbä...

[/quote]

Niin no, tuohon sitä kuuluisaa maalaisjärkeä vähän tarvittaisiinkin. Ei lihapullavalmistajan mielestä varmaankaan yksi lihapulla ole annos, tai edes kaksi, vaan se määrä kuinka monta lihapullaa kerralla vaikka lounaalla syödään (annoskoko = kuinka paljon ko. tuotetta kerralla normaalisti syödään). Eli ehkä noin viisi pullien koosta riippuen. Pitäiskö sun opetella lautasmalli ja vähän vaikka esimerkki annoskokoja? 

[/quote]

Niin ja mistä minä tiedän onko sillä valmistajalla sitä maalaisjärkeä? Tiedätkö edes mikä lautasmalli on? Taidat olla niitä jotka kuvittelevat, että laihtuvat sillä kun lisäävät lautaselle salaattia. 

Laihtuminen riippuu energiamäärästä. Jos haluat niin voit tietysti käyttää aikaasi johonkin lauasmalleihin, annoskokoihin, pisteisiin tai muuhun humppaan joka on tuotteistettua laihdutusta joillekin pässeille jotka eivät osaa laskea tai ajatella itse.

Vierailija
69/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 15:59"]

LOL! Arvasinhan, että tämä vastuu otetaan esiin. Siis oikeesti. Tässä ketjussa on tullut nyt kaikki yleisimmät kusipäisyyden ja vastuunvälttelyn muodot.

Onko sinulla pää vähän pipi, mitä onko? Selitäpä nyt äidille, että miksi valmistaja laittaa pakettiin hyödyllisen tiedon sijasta hyödyttömän tiedon? Oisko sen takia, että haluaa harhauttaa kuluttajaa? Ja kerro vielä miksi sinä puolustelet harhauttajaa? Kerro vaan, älä häpeile. En suutu. Lupaan. Onko se siksi, että sinun pääppösi on vähän pipi?

[/quote]

No, kuules äiti pieni:

valmistajat käyttävät sen vuoksi annoskokoja ilmoittaessaan ravintosisältöjä, koska nillä hahmottuu helpoiten kaikkien ruoka-aineiden ravintoarvot ja niitä pystyy vertailemaan keskenään (esim. purkki jogurttia vastaa energiamäärältään yhtä juustovoileipää) Tuo viipale malli toimisi esimerkiksi makkaran ja juuston kanssa, mutta kuvittelepä vaikka, kun valmistajat ilmoittaisivat riisin tai puurohiutaleiden ravintosisällön per jyvä tai hiutale. Ei varmaan hullukaan jaksaisi laskea. 

Vierailija
70/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 15:47"]

[/quote]

[/quote]

MItä se harhauttaa? Kerroppa se. Työntääkö se sulle enemmän ruokaa kitusiin kun et tiedä mikä on annoskoko? :D

Vierailija
71/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:07"]

[/quote]

Niin ja mistä minä tiedän onko sillä valmistajalla sitä maalaisjärkeä? Tiedätkö edes mikä lautasmalli on? Taidat olla niitä jotka kuvittelevat, että laihtuvat sillä kun lisäävät lautaselle salaattia. 

Laihtuminen riippuu energiamäärästä. Jos haluat niin voit tietysti käyttää aikaasi johonkin lauasmalleihin, annoskokoihin, pisteisiin tai muuhun humppaan joka on tuotteistettua laihdutusta joillekin pässeille jotka eivät osaa laskea tai ajatella itse.

[/quote]

No minä olen näitä, jotka pysyy ihan normaalipainoisina normaalien annoskokojen ja satunnaisten herkkujen kanssa. En kyllä enää ihmettele, miten sinulla tekee laihtuminen vaikeaa; tuolla jossain väitit, ettei ruuan laatu lihota ja nyt tuo, että laihtuminen riippuu energiamäärästä. Ei se itseasiassa ole kovin olennaista, kuinka paljon kaloreita syöt päivän aikana, kunhan kulutat enemmän kuin päivän aikana syömäsi määrä. Harrastatko liikuntaa ollenkaan?

Vierailija
72/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun laihduttaminen ei vaadi sen tarkan energiamäärän tietämistä, riittää että tiedät suunnilleen paljonko energiaa saat ravinnosta päivässä/viikossa. Sillä ei ole väliä, onko valmistajan mielestä yksi annos juustoa 1 vai 2 viipaletta, koska se vaikuttaa sun yhden päivän anergiansaantiin vain vähän. Tuolla oli myös joku jo ainemmin kopioinut tänne tekstin siitä, että annos oletetaan olevan sen mitä tiettyä tuotetta syödään yleensä kerralla, maalaisjärkea siis, myös sen vamistajan puolelta.

Itse esimekiksi käytän kiloklubia laihdutuksen tukena, otetaan siellä esimerkiksi tuo juustoviipale. Jos olen syönyt lounaalla kahvilan juustosämpylän, en ensinnäkään tiedä mitä juustoa siihenon käytetty, enkä välttämättä katso, onko siellä sämpylän välissä 1 vai 2 viipaletta. Illalla arvioin kiloklubissa syöneeni noin 2 kaksi viipaletta jotain yleisesti käyettyä juustoa sämpylässä. 

Vierailija
73/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 15:53"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 15:43"]

Oletko ihan idiootti? En ole vaatinut mitään yhden kalorin tarkkuutta. Mistä olet saanut tuollaista edes päähäsi? Onko sinulla jotain omia traumoja joiden vuoksi luulet minun puhuvan jostain asiasta josta en puhu?

Tässä puhutaan nyt 100% tarkkuudesta. 

[/quote]

No tässä kontekstissa; mitä eroa on yhden kalorin tarkkuudella ja 100 % tarkkuudella?

[/quote]

No esim. jos yksi ruisleipä on 300 kj, rasva 300 kj, juustosiivu 300kj, maitolasi 300kj = 1200kj, niin saan syödä päivässä n. neljä juustoleipää ja saan silloin energiaa noin 4800kj eli laihdun noin kilon viikossa. Jos taas ruislepä onkin 600kj ja muut samoin, niin saan päivässä 9400kj eli lihon. Tässä on valtava ero. Ja esim. Vaasan ruispaloissa annos on yksi leipäviipale eli siis sellainen puolikas, toisistaan irroitettu viipale vaikka voisi luulla, että se annos olisi yksi kpl.

Vierailija
74/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:04"]

Ensinnäkin sun tyyli kirjoittaa on suorastaan vittumainen, ei huvita keskustella noin hyökkäävän ihmisen kanssa. Mun mielestä se ei ole turhaa tai harhaanjohtavaa tietoa, sinä koet asian niin. Mulle riittää, että paketissa on tiedot, joiden perusteella osaan arvioida suunnilleen ruokani ravintokoostumuksen energioineen. Mun mielestä esimerkiksi on ok ilmoittaa että 20g juustoa sisältää x määrän energiaa, koska silloin osaan päätellä että ahaa, noin 1 siivu tätä tuotetta on suunnilleen tuo 20g ja se on valmistajan mielestä yksi annos. 

[/quote]

Voit pysyä poissa täältä kun et pysty mitään järkevää sanomaan. Se, että sinä olet sitä mieltä, että yksi viipale on sen 20 grammaa, ei tarkoita sitä, että se ihan oikeasti on. Saat päätellä niin jos haluat mutta päättelysi saattaa osua harhaan.

Vierailija
75/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään noista ilmoitetuista annoskoko-määrityksistä siksi, koska minusta on kiva tietää, kuinka paljon sellainen normaali annos painaa. Ylipainoisena ainakin itselläni on usein hukassa käsitys siitä, mikä on tarpeeksi.

Vierailija
76/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:15"]

[/quote]

No esim. jos yksi ruisleipä on 300 kj, rasva 300 kj, juustosiivu 300kj, maitolasi 300kj = 1200kj, niin saan syödä päivässä n. neljä juustoleipää ja saan silloin energiaa noin 4800kj eli laihdun noin kilon viikossa. Jos taas ruislepä onkin 600kj ja muut samoin, niin saan päivässä 9400kj eli lihon. Tässä on valtava ero. Ja esim. Vaasan ruispaloissa annos on yksi leipäviipale eli siis sellainen puolikas, toisistaan irroitettu viipale vaikka voisi luulla, että se annos olisi yksi kpl.

[/quote]

No sullahan on tuossa nyt siis 50 prosentin tarkkuudella osoitettu tuo esimerkki. Kyllä siitä tottakai eroa onkin. Edelleen kysymys, että mitä eroa tässä tapauksessa on yhden kalorin ja 100 tarkkuudessa? Ja 100 % tarkkuus ei siis tarkoita sitä, että tulokset heittää 100 %!!! :D 

Vierailija
77/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ne paketin tiedot on annettu sitä varten, että kuluttaja osaa ARVIOIDA niiden avulla syömänsä määrän. Silloin pitää todella osata itse hahmottaa kuinka paljon syö ja päätellä energiamäärä pakkauksessa annetuista tiedoista. Sinä olet täällä ainoa jolle tämä tyyli ei käy, koska et ilmeisesti osaa arvioida mitään? Ja jos todella haluaa saada tarkkoja tietoja, pitää se ruoka punnita, tämäkin on hyvin yksinkertaista. Ei voida tehdä sellaista pakkausselostetta ett se olisi ihan jokaisen kuluttajan mieleen ja kertoisi kaikille kaiken tarpeellisen.

Vierailija
78/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:08"]

No, kuules äiti pieni:

valmistajat käyttävät sen vuoksi annoskokoja ilmoittaessaan ravintosisältöjä, koska nillä hahmottuu helpoiten kaikkien ruoka-aineiden ravintoarvot ja niitä pystyy vertailemaan keskenään (esim. purkki jogurttia vastaa energiamäärältään yhtä juustovoileipää) Tuo viipale malli toimisi esimerkiksi makkaran ja juuston kanssa, mutta kuvittelepä vaikka, kun valmistajat ilmoittaisivat riisin tai puurohiutaleiden ravintosisällön per jyvä tai hiutale. Ei varmaan hullukaan jaksaisi laskea. 

[/quote]

Ne energiasisällöt hahmottuvat paljon paremmin jos viitsii katsoa sitä per 100 grammaa arvoa. Muistelen, että esim Twix-suklaapatukkassa yhdeksi annokseksi on ilmoitettu puolet pakkauksesta eli yksi pötkylä kun taas muissa patukoissa on ilmoitettu kokonainen pötkylä vaikka niiden paino on suunniilleen sama. Nyt sitten laihduttaja voi katsoa, että tämä Twixhän on paljon parempi kun ei ymmärrä sen annoksen kokoa.

Vierailija
79/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:21"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:15"]

[/quote]

[/quote]

No sullahan on tuossa nyt siis 50 prosentin tarkkuudella osoitettu tuo esimerkki. Kyllä siitä tottakai eroa onkin. Edelleen kysymys, että mitä eroa tässä tapauksessa on yhden kalorin ja 100 tarkkuudessa? Ja 100 % tarkkuus ei siis tarkoita sitä, että tulokset heittää 100 %!!! :D 

[/quote]

Se heittää 100% verrattuna siihen mikä tavoitteeni on. En minä ole mistään yhdestä kalorista puhunut. Jos luulen, että yksi annos kaksi kertaa se minkä valmistaja on tarkoittanut sen olevan, niin syön 100% liikaa.

Vierailija
80/92 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 16:22"]

Ne energiasisällöt hahmottuvat paljon paremmin jos viitsii katsoa sitä per 100 grammaa arvoa. Muistelen, että esim Twix-suklaapatukkassa yhdeksi annokseksi on ilmoitettu puolet pakkauksesta eli yksi pötkylä kun taas muissa patukoissa on ilmoitettu kokonainen pötkylä vaikka niiden paino on suunniilleen sama. Nyt sitten laihduttaja voi katsoa, että tämä Twixhän on paljon parempi kun ei ymmärrä sen annoksen kokoa.

[/quote]

Ja luulee, että sellainen yksi ruikku Twix-pöytkylä vastaa energiaa-arvoltaan paksua Mars- tai Tupla-patukkaa? Joo...