Miten suhtaudut, jos joku muu kuin vastaanottaja lukee lähettämäsi viestin?
Tarkoitan siis tilannetta, jossa tähän on vastaanottajan lupa.
Aiemmin av:lla oli paljon porukkaa, jonka mielestä tämä ei ole sallittua kirjesalaisuuden vuoksi. Järkyttyivät kuullessaan, että ei kirjesalaisuus suojaa viestin lähettäjää mitenkään, vaan vastaanottajaa. Vastaanottaja saa luetuttaa viestejä ihan kuinka monilla ihmisillä haluaa, lähettäjältä lupaa kysymättä. Lähettäjän yksityisyyden kunnioittamiseen velvoittaa ainoastaan moraali - ei kirjesalaisuus!
Kommentit (9)
Se loukkaa minua. Haluan osoittaa viestini tietylle ihmiselle, en hänen miehelleen, suvulleen tai kotikaupunkinsa pikkulehteen. JOs uskoudun ystävälle, uskoudun hänelle enkä illanistujaisten kaveriporukalle.
Jos joku ihminen ei osoittautuu luottamukseni pettäjäksi, etäännyn hänestä.
Mä en nyt taaskaan ymmärrä. Kuka on lukenut kenen viestejä?
Ilmeisesti aloituksen kirjoittaja jakaa ystäviensä asiat/ sähköpostit/ tekstarit/ yksityisviestit kaikille kiinostuneille, ja haluaa sille hyväksynnän. MInusta tuollainen on kaksinaamaista pelaamista, epärehellistä ja rumaa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 19:19"]
Tarkoitan siis tilannetta, jossa tähän on vastaanottajan lupa.
Aiemmin av:lla oli paljon porukkaa, jonka mielestä tämä ei ole sallittua kirjesalaisuuden vuoksi. Järkyttyivät kuullessaan, että ei kirjesalaisuus suojaa viestin lähettäjää mitenkään, vaan vastaanottajaa. Vastaanottaja saa luetuttaa viestejä ihan kuinka monilla ihmisillä haluaa, lähettäjältä lupaa kysymättä. Lähettäjän yksityisyyden kunnioittamiseen velvoittaa ainoastaan moraali - ei kirjesalaisuus!
[/quote]
Höpsis. Syyte voi tulla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä tmv. Riippuen tilanteesta. Mikä tahansa levittely ei onnistu. Jos sen sijaan ainoastaan luet viestit jonkun puolesta ja hänen pyynnöstään, tämä käy kyllä.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 19:24"]
Internet on avoin yhteisö.
[/quote]Toisin kuin esimerkiksi Suomen poliittinen järjestelmä kabinetteineen.
No mun yksi kaveri näytti miehelleen meidän tekstarit tässä taannoin (taustalla se että mustis mies halusi selvittää mitä ed. illan illanvietossa oli vaimonsa tehnyt). Tämän seurauksena ystäväni mies tietää minusta asian jota ei tiedä edes puolisoni.
Mulla meni luotto ystävään ja en halua olla heidän kanssaan myöskään perheenä tekemisissä enää. Enpä myöskään mitään syvästi henk.koht juttuja hälle viesti enää (tai edes kerro).
hassuinta on että ystäväni ei edes tajunnut että loukkaannuin tuosta että näytti viestini miehelleen.
9, No ehkä kannattaa seuraalla kerralla jättää tekstareissa kertomatta mitään, jota ei halua julkisuuteen. Nehän ovat jo kaikkien luettavissa.
Asia on selvä jos lupa todellakin on. Kolkuttaako omatunto? Oletko K?