Te, jotka haluatte asua Helsingissä, "koska siellä on niin paljon mahdollisuuksia"
Niin mitä näistä mahdollisuuksista oikeasti käytätte säännöllisesti?
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
tuntuu et helsinkiläisten mielestä joko voi asua kaupungissa = helsinki tai maalla = koko muu suomi.
koska esim turku, oulu, jyväskylä, kuopio, joensuu, lappeenranta, vaasa, lahti ei ole kaupunkeja jossa on mahdollisuus tehä mitä vaan...
Et sä ole katsonut Stadi vastaan Lande-ohjelmaa? Muu Suomi on landea.
Todella monilla helsinkiläisillä on kauhea tarve puolustella Helsinkiä viimeiseen saakka, ja sitten kun joku kertoo totuuden esimerkiksi keskustasta, niin vastaus on että höpö höpö :DD Öööh no se on sitä todellisuutta, siihen lisäksi kerjäläiset, valtava määrä m.ă.m.û.j.â...
Kai siitä joku sitten nauttii, itse en nauttinut. Omakotitaloon saatan joskus muuttaa Helsingissä, tai sitten jään tänne missä nyt asun ja hommaan sen okt:n tänne. Kauemmas tuskin lähden, mutta mistä näistä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen "maalta" mutta vastaan silti.
Se on ihan totta että työ/koulutusmahdollisuudet ei ole päätä huimaavat pk-seudun ulkopuolella. Toki menestyjiä löytyy pieniltäkin paikkakunnilta.Duunariammateissa, jota itsekin teen, on melko lailla sama missä sitä tekee, niitä töitä nyt löytyy lähes mistä päin suomea tahansa.
Itse näen Helsingissä hyvät ja helpot kulkuyhteydet, lentokenttä lähellä, satamat lähellä, toimiva joukkoliikenne, kiva kaupunkiluonto, hyvät terassit, ravintolatarjonta, vanhoja kunnon kivijalkakauppoja, Kallion baarit, meri ja kivat saaret lähellä, kaupat auki ja ruokaa saa tilattuna 24/7, baareissa menoa joka ilta, Lintsi, taksit kulkee.. Onhan noita. Ehkä vielä joku päivä muutan.
Joo, ja mitä ihmettä teet sillä tiedolla, että keskustassa on menoa ja meininkiä, jos asut itse jossain syrjemmässä Helsingissä? Esim. Pakilasta on 40 minsaa julkisilla Kamppiin.
Keskustassa kirjaimellisesti ainoa vaihtoehto asumiseen on ikivanha kerrostalo ratikkaraiteiden vierestä. Voit kuvitella millainen meteli siellä on, 24 tuntia vuorokaudessa. Isälläni on sijoitusasunto sporaraiteiden vieressä ja olen itse kokenut sen metelin paikan päällä. Aika hurja ajatus, ettei kotona ole hetken rauhaa ja hiljaisuutta.
Keskusta on totta kai myös betonihlvetti, ihmiset räkivät ja kusevat maahan, hiljaista ei ole ikinä, nistejä ja juoppoja joka nurkan takana.
Tämä on oikeasti sitä todellisuutta, ei se stadilaisten romantisointi siitä miten mahtavan upeaa on, kun luontoon pääsee matkustamalla likaisilla julkisilla jonnekin hevonprseeseen. Itse pääsen luontoon avaamalla oven, ja tuossa kodin lähettyvillä on myös 24 h kauppa.
Siksi se Helsinkiin takaisin muuttaminen arveluttaa. Jostain syystähän lähdin sieltä aikoinaan pois. Lieneekö mitään järkeä mennä ehdoin tahdoin takaisin, vaikea valinta.
Minä asun Helsingissä ja pääsen luontoon avaamalla oven. Vajaan kilsan päässä on Prisma, joka auki 6-24 (sen laajempaa aukioloa en tarvitsekaan).
Kiva juttu, minä sen sijaan tarvitsen.
Miksi linusta tuntuu, että tuo yksi kommentoija ei tiedä, että Helsingissä on sekä Pakila että Pasila?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan totta että työ/koulutusmahdollisuudet ei ole päätä huimaavat pk-seudun ulkopuolella. Toki menestyjiä löytyy pieniltäkin paikkakunnilta.Duunariammateissa, jota itsekin teen, on melko lailla sama missä sitä tekee, niitä töitä nyt löytyy lähes mistä päin suomea tahansa.
Itse näen Helsingissä hyvät ja helpot kulkuyhteydet, lentokenttä lähellä, satamat lähellä, toimiva joukkoliikenne, kiva kaupunkiluonto, hyvät terassit, ravintolatarjonta, vanhoja kunnon kivijalkakauppoja, Kallion baarit, meri ja kivat saaret lähellä, kaupat auki ja ruokaa saa tilattuna 24/7, baareissa menoa joka ilta, Lintsi, taksit kulkee.. Onhan noita. Ehkä vielä joku päivä muutan.
Joo, ja mitä ihmettä teet sillä tiedolla, että keskustassa on menoa ja meininkiä, jos asut itse jossain syrjemmässä Helsingissä? Esim. Pakilasta on 40 minsaa julkisilla Kamppiin.
Keskustassa kirjaimellisesti ainoa vaihtoehto asumiseen on ikivanha kerrostalo ratikkaraiteiden vierestä. Voit kuvitella millainen meteli siellä on, 24 tuntia vuorokaudessa. Isälläni on sijoitusasunto sporaraiteiden vieressä ja olen itse kokenut sen metelin paikan päällä. Aika hurja ajatus, ettei kotona ole hetken rauhaa ja hiljaisuutta.
Keskusta on totta kai myös betonihlvetti, ihmiset räkivät ja kusevat maahan, hiljaista ei ole ikinä, nistejä ja juoppoja joka nurkan takana.
Tämä on oikeasti sitä todellisuutta, ei se stadilaisten romantisointi siitä miten mahtavan upeaa on, kun luontoon pääsee matkustamalla likaisilla julkisilla jonnekin hevonprseeseen. Itse pääsen luontoon avaamalla oven, ja tuossa kodin lähettyvillä on myös 24 h kauppa.
Siksi se Helsinkiin takaisin muuttaminen arveluttaa. Jostain syystähän lähdin sieltä aikoinaan pois. Lieneekö mitään järkeä mennä ehdoin tahdoin takaisin, vaikea valinta.
Esim.Länsi-Pasila on erittäin luonnonläheinen asuinpaikka.Rauhaisa,kaikki lähellä ja pääset kävellen/nopeasti pyöräillen minne vain.Jopa Pitäjänmäelle ja siitä eteenpäin,todella loistavat pyöräilymahdollisuudet.Junalle lyhyt matka,kaupat ymTriplassa ja Keskuspuiston luonto todella vieressä.Kamppiinkin pääsee nopeasti ja sieltä hulinasta takaisin luonnon rauhaan.Kaiki lähellä,ei aina tarvitse ihan sinne Helsingin likaiseen keskustaan tahtoa asumaan.
Samaa mieltä Länis-Pasilasta, vaikken siellä asukaan. Tripla ja junakyyti vieressä. Toisella puolen linnunlaulua ja valkovuokkoja. Lyhyt matka moneen paikkaan ja silti metsän vieressä. Eikä olla kaukana keskustasta! Varmasti hyvä paikka asua. Pidän kyllä omastanikin Munkkiniemen puistojen ja merellisen tunnelman äärellä. ;)
Olette oikeassa. Helsingissä on se 5mx5m ruohopläntti, jonka vieressä kyltti "älä tallaa nurmikoita". Nurmikolla on täytetty citykani ja citykettu. Niitä me käydään sitten katsomassa ja kuvitellaan olevamme luonnossa. Nurmikon toisella laidalla on Alepa, jonka edessä narkkari piikittää. Takana kolistelee ratikka.
Tämmöinen se Helsinki on. Uskotellaan teille, että täällä on kiva asua.
Oletteko nyt tyytyväisiä ja voidaan lopettaa väittely?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
:'D Mitä ihmeen höpöhöpö? Luuletko etten ehtinyt nähdä 20 vuoden aikana Helsinkiä?
Mm. tämä: Keskustassa kirjaimellisesti ainoa vaihtoehto asumiseen on ikivanha kerrostalo ratikkaraiteiden vierestä. Voit kuvitella millainen meteli siellä on, 24 tuntia vuorokaudessa
Pk-seudulla asuvalla pitää olla kunnon liksa, perittyä omaisuutta tms jotta asuminen olisi laadukasta.
Olen asunut ympäri pk-seutua ikäni enkä vieläkään ole löytänyt paikkaani täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
:'D Mitä ihmeen höpöhöpö? Luuletko etten ehtinyt nähdä 20 vuoden aikana Helsinkiä?
Mm. tämä: Keskustassa kirjaimellisesti ainoa vaihtoehto asumiseen on ikivanha kerrostalo ratikkaraiteiden vierestä. Voit kuvitella millainen meteli siellä on, 24 tuntia vuorokaudessa
Minä asun Itä-Pasilassa. Ratikka menee läheltä, bussi myös ja Tripla ja juna ovat 5min päässä. Meillä on hyvin rauhallista. Asun sadan neliön perheasunnossa. En kuule muutakuin lintuja aamuöisin. Yläkerrassa on vauva, joskus se itkee. Steissille meiltä kävelee alle puolen tunnin. En minä tiedä mistä sinä oikein puhut.
Vierailija kirjoitti:
Todella monilla helsinkiläisillä on kauhea tarve puolustella Helsinkiä viimeiseen saakka, ja sitten kun joku kertoo totuuden esimerkiksi keskustasta, niin vastaus on että höpö höpö :DD Öööh no se on sitä todellisuutta, siihen lisäksi kerjäläiset, valtava määrä m.ă.m.û.j.â...
Kai siitä joku sitten nauttii, itse en nauttinut. Omakotitaloon saatan joskus muuttaa Helsingissä, tai sitten jään tänne missä nyt asun ja hommaan sen okt:n tänne. Kauemmas tuskin lähden, mutta mistä näistä tietää.
Mä en oikeastaan haluaisi edes asua missään ”suomi suomalaisille” -paikassa. Aika ahdistavaa olisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
XxXxxx kirjoitti:
Helsinki on yliarvostettu kaupunki. Minä asuin vauvasta 20-vuotiaaksi siellä ja kyllä tuli kaupunki tutuksi, vähän liiankin. Näin vuosien jälkeen voisin mahdollisesti muuttaa takaisin...
...Ei vähän syrjemmässä ole mitään 24 h-kauppoja ja valtavaa baarien määrää.
Kyllä Helsingissä on siellä "syrjemmässäkin" 24h kauppoja.
Ihan Espoossakin on.
Ja jopa Vantaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikeastaan haluaisi edes asua missään ”suomi suomalaisille” -paikassa. Aika ahdistavaa olisi!
Mikset sitten muuttaisi somaliaan, irakiin tai afganistaniin? Ettei ahdistaisi niin pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koko muu Suomi ole tiettömien taipaleiden takana olevia umpimielisiä pikkukyliä.
Ei, onhan Turku ja Tampere
Ja Oulu, Kuopio, Lahti, Kotka vaikka. Kaikki tosi kauniita, kivoja kaupunkeja.
En yhtään halua asua täällä, ahtaasti ja sairaan kalliisti. Muualla Suomessa on vaan äärimmäisen huonosti alani työpaikkoja niin tässäpä sitä sitten ollaan. Haaveilen muusta.
Käyn töissä.
Vaimo käyttää terveydenhoitopalveluja (on monisairas).
Poika käy koulua (ruotsinkielistä)
Käytän joukkoliikennettä ihan ideologisista syistä ja koska se on kätevää.
Joskus käyn kapakassa ja kaupungilla katselen hyvännäköisiä naisia. Viidenkympin villitys painaa.
Joskus matkustan laivalla Tallinnaan tai lennän jonnekin ulkomaille tai menen junalla pohjois-Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Asun stadissa siksi että olen täällä syntynyt ja koko ikäni asunut. Tykkään siitä että kaikkialle pääsee helposti joko metrolla tai kävellen. En osaa kuvitella asuvani jossain maalaispitäjässä tiettömien taipaleitten takana. Mitä siellä niinku tekis? Kävelisi pimeässä tien piennarta pitkin? :o
Niin, ihan oikeasti! Mä tykkään kävellä pellonreunaa. Ja elämäni paras syksy oli se, kun mulla oli aivan ihana vuokrahevonen, ja käytiin naapurin kanssa maastoilemassa pimeässä marraskuun tihkusateessa.
En tarkoita, että kenenkään muun pitäisi tuosta tykätä, mutta mä tykkään. Tykkäsin asua Helsingissäkin, mutta en ehkä voisi enää tämän maalla asumisen jälkeen muuttaa kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Parasta on, kun asuu 45 min junamatkan päässä stadista mutta kuitenkin toisessa kaupungissa niin voi napsia rusinat pullasta.
Kyllä! Asun juuri näin. Ja asuminen maksaa kolmasosan. Tykkään käydä Helsingissä, käyn usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän maalaisilla käy niin tunteisiin se, että helsinkiläiset viihtyvät kotikaupungissaan? Onko se jotenkin teiltä pois että tykkäämme elää täällä?
Ei kun kiinnostaa vaan, mitä siellä on niin ihmeellistä tai mitä kaikkea mahdollisuuksia siellä on, sanotaan nyt verrattuna vaikka Tampereeseen tai Turkuun.
(ja kiinnostaa myös, miksi helsinkiläisillä on vaikea ymmärtää, että ei-helsinkiläiset eivät ole kaikki maalla hyttysten keskellä asuvia? 😊)
Ooppera, Kansallismuseo, Ateneum, Kiasma, Hartwall-areena, Lintsi, Korkeasaari, Suomenlinna....
Lintsi on näistä ainoo oikeesti merkittävä :)
Minä asun Helsingissä ja pääsen luontoon avaamalla oven. Vajaan kilsan päässä on Prisma, joka auki 6-24 (sen laajempaa aukioloa en tarvitsekaan).