Te, jotka haluatte asua Helsingissä, "koska siellä on niin paljon mahdollisuuksia"
Niin mitä näistä mahdollisuuksista oikeasti käytätte säännöllisesti?
Kommentit (356)
Käyttäjä34029 kirjoitti:
Helsinki on täynnä mielenkiintoisia paikkoja, nyt korona-aikaan kiertelin kaupunkia ristiin rastiin ja aina tuli vastaan uutta. Keskusta on pieni ja aika tylsä, mutta meren rannat ja jokirannan lenkkipolut! Kun reviiriä laajentaa Espooseen ja Vantaalle, voi lenkkeillä loputtomiin uusissa maisemissa.
Yksi ihana juttu on, että julkisilla voi tehdä minimatkoja lähikaupunkeihin. Ne ovat väkiluvuilta Suomen suurimpia ja myös täynnä kiinnostavia museoita, konsertteja, taidenäyttelyitä ja muita kulttuurikohteita. Viimeksi kävin Tuusulanjärven kohteissa. Oli ihana päivä.
Tykkään myös siitä, että monet kaupat on nykyään aina auki.
Minulle myös monikulttuurisuus on plussaa. Rakastan sitä, että eri lähiöistä löytyy uusia ravintoloita, josta saa mieletöntä turkkilaista ruokaa (ei kebabia, vaan kunnon turkkilaista ruokaa, tai syyrialaista tai etiopialaista...). Fine dining ravintoilihin keskustassa ei omat rahat riitä.
Tykkään siitä, että lapseni oppivat pienestä asti, että on erilaisia ihmisiä ja eri tapoja.
Kaupunki on lapsille turvallinen, koulut huippuhyviä. Naapurit asiallisia ja ystäviä helppo saada.
Yhteydet kaikkialle Suomeen nopeita, oli sitten työmatkaminne tahansa, Tukholmaan ja Tallinnaan pääsee käden käänteessä.
Tämä. Minäkin arvostan, että lapseni oppii moninaiseen maailmaan eikä luo mielikuvia pelkkien kuulopuheiden perusteella. Ja luontoon pääsee julkisilla, se on ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun stadissa siksi että olen täällä syntynyt ja koko ikäni asunut. Tykkään siitä että kaikkialle pääsee helposti joko metrolla tai kävellen. En osaa kuvitella asuvani jossain maalaispitäjässä tiettömien taipaleitten takana. Mitä siellä niinku tekis? Kävelisi pimeässä tien piennarta pitkin? :o
Täällä maalla
-koiran kanssa lenkkeilen tien piennarta pitkin. Metsä tuoksuu sateen jäljiltä, käki kukkuu, kettu menee tien yli usein.
Aamuisin on ihana istua kahvikupin kanssa pihatuolissa. Pelloilta tuleva tuuli tuoksuu ihanalle.-työpaikka on lähellä. Lapsilla harrastukset lähellä. Jos jollain on harrastus vähän oudompi, niin autot on keksitty.
-naapureita on joka sormelle ja varpaalle, kaikki iloisia ja leppoisia. Kavereita on mulla enemmän kuin koskaan. Kyläilemme ja järjestämme kutsuja ja juhlia.
-Kaupungissa asuessani kävin teatterissa ja elokuvissa yhtä harvoin/usein kuin nyt. Kyllä täältä niihin on päässyt monta kertaa vuoteen.
Tämä niin totta Helsingissä. Lisäksi kaikki pääkaupungin herkut saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä34029 kirjoitti:
Helsinki on täynnä mielenkiintoisia paikkoja, nyt korona-aikaan kiertelin kaupunkia ristiin rastiin ja aina tuli vastaan uutta. Keskusta on pieni ja aika tylsä, mutta meren rannat ja jokirannan lenkkipolut! Kun reviiriä laajentaa Espooseen ja Vantaalle, voi lenkkeillä loputtomiin uusissa maisemissa.
Yksi ihana juttu on, että julkisilla voi tehdä minimatkoja lähikaupunkeihin. Ne ovat väkiluvuilta Suomen suurimpia ja myös täynnä kiinnostavia museoita, konsertteja, taidenäyttelyitä ja muita kulttuurikohteita. Viimeksi kävin Tuusulanjärven kohteissa. Oli ihana päivä.
Minulle myös monikulttuurisuus on plussaa. Rakastan sitä, että eri lähiöistä löytyy uusia ravintoloita, josta saa mieletöntä turkkilaista ruokaa (ei kebabia, vaan kunnon turkkilaista ruokaa, tai syyrialaista tai etiopialaista...). Fine dining ravintoilihin keskustassa ei omat rahat riitä.
Tykkään siitä, että lapseni oppivat pienestä asti, että on erilaisia ihmisiä ja eri tapoja.
Kaupunki on lapsille turvallinen, koulut huippuhyviä. Naapurit asiallisia ja ystäviä helppo saada.
Yhteydet kaikkialle Suomeen nopeita, oli sitten työmatkaminne tahansa, Tukholmaan ja Tallinnaan pääsee käden käänteessä.
Tämä. Minäkin arvostan, että lapseni oppii moninaiseen maailmaan eikä luo mielikuvia pelkkien kuulopuheiden perusteella. Ja luontoon pääsee julkisilla, se on ihanaa.
Vähän ohis, mutta minäkin tykkäisin moninaisesta maailmasta kyllä, mutta seksuaalivähemmistöön kuuluvana tuntuu epämiellyttävältä, jos se moninaisuus sisältää kovin paljon ho.mofobiaa tms. Tykkäisin siis aika liberaalista ja sallivasta moninaisuudesta, mutta sellaista en toistaiseksi ole löytänyt.
Kukin asukoon missä tykkää, ei ole toisilta pois. Silti helsinkiläisenä ymmärrän sen, etteivät muualla asuvat välttämättä tajua, millaisia monipuolisia luontokohteita Helsingissä on paljon lähisaaret mukaan lukien. Luonto ei tarkoita citykania ison tien vieressä.
Lisäksi monet asuinpaikat ovat Helsingissä paljon rauhallisempia kuin jossain pienemmässä kaupungissa, jossa pörrätään autoilla mennen tullen . Tosiasiassa kauaj ei tarvitse kauppatorilta mennä, kun ollaan maaseutumaisemissa.
Se on jokseenkin outo käsitys, että tämä olisi joku kivikylä tai narkkien mesta. Mutta voihan sen käsityksen pitää. Tulin juuri iltalenkiltä todella kauniista ympäristöstä, jossa oli sekä metsää että rakennettua kaunista puistomaisemaa. Lintujen laulua kuuntelin. Itseäni häiritsee eniten maaseudulla juuri käyttökelpoisten, hyvin ja kaunniden liikkumispaikkojen puute ulkona, kun on rämeikköä ja ryteikköä joka paikassa.
Käytän kaikkia palveluita lähellä joka päivä, koska työni on Töölössä ja vietän aikani siellä. Onnekseni siellä on myös kulttuuripalveluiden yksi keskittymistä. Käyn usein ihan pelkästään Kansallismuseossa sivistämässä itseäni, jos ei ole kummempaa puuhaa. Vieressä kun on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä34029 kirjoitti:
Vähän ohis, mutta minäkin tykkäisin moninaisesta maailmasta kyllä, mutta seksuaalivähemmistöön kuuluvana tuntuu epämiellyttävältä, jos se moninaisuus sisältää kovin paljon ho.mofobiaa tms. Tykkäisin siis aika liberaalista ja sallivasta moninaisuudesta, mutta sellaista en toistaiseksi ole löytänyt.
Sa ajattelit, että Keuruulla esim. On paremmin homobaareja ja skeneä?
Asun keskustan tuntumassa ja käytän viikottain
hyvää julkista liikennettä, käyn Stadikalla, jossain museossa, konsertissa tai teatterissa, ravintolassa tai kahvilassa (eri paikoissa), puistoissa, kirppareilla ehkä vähän harvemmin, meren rannoilla paljonkin, jossain luonnon helmassa. Nämä tuli eka mieleen, ja töissä tietenkin. Lisäksi kiertelen kauniita kaupunginosia ja katselen arkkitehtuuria kesäaikana erityisesti.
Tervetuloa tänne, viihdyt varmasti!
Helsinki on yliarvostettu kaupunki. Minä asuin vauvasta 20-vuotiaaksi siellä ja kyllä tuli kaupunki tutuksi, vähän liiankin. Näin vuosien jälkeen voisin mahdollisesti muuttaa takaisin, mutta en todellakaan mihinkään taloyhtiöön, vaan ihan omaan taloon sitten joskus muutaman vuoden päästä. Saas nähdä.
Mutta kyllä samojen maisemien tuijottelu alkoi puuduttamaan vuosien saatossa, ihan kiva nähdä välillä muutakin. Eikä Helsingissä asuminen tarkoita sitä, että kaikki on vieressä. Helsinki kun ei tarkoita yksin keskustaa, missä on kaikki 24 h palvelut ja ihan kaikki muukin mahdollinen. Ei vähän syrjemmässä ole mitään 24 h-kauppoja ja valtavaa baarien määrää.
Olen "maalta" mutta vastaan silti.
Se on ihan totta että työ/koulutusmahdollisuudet ei ole päätä huimaavat pk-seudun ulkopuolella. Toki menestyjiä löytyy pieniltäkin paikkakunnilta.
Duunariammateissa, jota itsekin teen, on melko lailla sama missä sitä tekee, niitä töitä nyt löytyy lähes mistä päin suomea tahansa.
Itse näen Helsingissä hyvät ja helpot kulkuyhteydet, lentokenttä lähellä, satamat lähellä, toimiva joukkoliikenne, kiva kaupunkiluonto, hyvät terassit, ravintolatarjonta, vanhoja kunnon kivijalkakauppoja, Kallion baarit, meri ja kivat saaret lähellä, kaupat auki ja ruokaa saa tilattuna 24/7, baareissa menoa joka ilta, Lintsi, taksit kulkee.. Onhan noita. Ehkä vielä joku päivä muutan.
Vierailija kirjoitti:
Olisin päässyt nyt opiskelemaan Helsinkiin tässä korkeakouluhaussa vaikka se oli vasta 3. hakusijalla.
Ykköskohteena minulla oli sama ala pienemmässä kaupungissa koska arvostan luontoa, rauhaa ja korkeampaa asumisen laatua. Helsingissä olisin kuitenkin joutunut johonkin harmaaseen slummighettoon 20 neliön kämppään keskelle meluista liikennettä ja joutunut maksamaan siitä itseni kipeäksi.
Voi voi, väärin valittu
Mahdollisuudet, joita käytän:
Mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa saman alan sisällä, useampia vaihtoehtoja.
Musiikkitalo konsertteineen.
Vaatekaupat/ostosmahdollisuudet.
Satamat, joista pääsee Tallinnaan, Tukholmaan ja Travemündeen.
Kansainvälinen lentokenttä suorine yhteyksineen.
Sukulaiset.
Kiva keskusta.
Paljon harrastusmahdollisuuksia.
Harrastan koiran kanssa ja Helsingissä on siihen paljon paremmat ja helpommat mahdollisuudet, kuin pikkupaikkakunnilla, maaseudusta puhumattakaan. Pelkästään jo treenikavereiden ja häiriöseuran löytäminen on helppoa.
Katseltiin miehen kanssa jossain vaiheessa mahdollisuuksia muuttaa pois pääkaupunkiseudulta, mutta ongelmaksi muodostui, että meidän ammattikombolla on harvoja paikkoja, josta kummallekin löytyisi työpaikka ja lapsille sopivat koulut lukioon saakka. Mies on it-alalla, mutta hänellä on melko suppea erikoisala, jota Suomessa ei kovin moni firma tarjoa. Minä taas olen äidinkielen opettaja (eli modersmål och litteratur) ruotsinkielisessä lukiossa. Yläasteella en halua opettaa, ja Pohjanmaan vanhoillisten hopeavesihörhöjen joukkoon ei kukaan meistä halua. Vaihtoehtoja ei siis ole kovin monia. Jäimme pääkaupunkiseudulle.
XxXxxx kirjoitti:
Helsinki on yliarvostettu kaupunki. Minä asuin vauvasta 20-vuotiaaksi siellä ja kyllä tuli kaupunki tutuksi, vähän liiankin. Näin vuosien jälkeen voisin mahdollisesti muuttaa takaisin...
...Ei vähän syrjemmässä ole mitään 24 h-kauppoja ja valtavaa baarien määrää.
Kyllä Helsingissä on siellä "syrjemmässäkin" 24h kauppoja.
Missään muualla Suomessa ei ole yhtä hyvää tarjontaa tinderissä kuin Helsingissä. Yhden illan seuraa löytää helposti.
Saaristo Helsingin edustalla on aika ainutlaatuinen. Ja siitä pääsee nauttimaan edullisesti. Helsingissä toimii myös uber, joten kyydityksen paikasta a paikkaan b saa suht halvalla. Mielestäni paras kaupunki Suomessa.
Olen asunut täällä 25 vuotta, ensimmäiset vuodet ehkä vähän ahdisiti väenpaljous ja se kiireen tuntu, mutta nyt en enää pois lähtisi. En ainakaan siihen pikkukaupunkiin missä olen syntynyt. Siellä kaikki tuntee kaikki, kaikki on sukua jollekin tai veljen exä tai vanha naapuri yms. Kadulla toljotetaan, että kuka toi on?!
Täällä saan olla ihan oma itseni eikä kukaan katso ihmeissään. Työpaikalla on hyviä tyyppejä eri puolilta Suomea (savolaiset on vahvasti edustettuina) ja ulkomailtakin. Lisäksi mies on täältä kotoisin niin sitä kauttakin olen kotiutunut tänne.
Lisäksi nämä kaikki jo mainitut, työpaikkoja enemmän, lapsilla mahdollisuuksia, kulttuuritarjonta ja liikunta/ulkoilumahdollisuudet. Ja tietysti meri.
Vierailija kirjoitti:
XxXxxx kirjoitti:
Helsinki on yliarvostettu kaupunki. Minä asuin vauvasta 20-vuotiaaksi siellä ja kyllä tuli kaupunki tutuksi, vähän liiankin. Näin vuosien jälkeen voisin mahdollisesti muuttaa takaisin...
...Ei vähän syrjemmässä ole mitään 24 h-kauppoja ja valtavaa baarien määrää.
Kyllä Helsingissä on siellä "syrjemmässäkin" 24h kauppoja.
Ihan Espoossakin on.
Kaikki mitä teen Helsingissä onnistuisi missä tahansa +20 000 asukkaan kaupungissa. Ei oo kyllä asumiskustannusten arvoista :D