Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka haluatte asua Helsingissä, "koska siellä on niin paljon mahdollisuuksia"

Vierailija
10.07.2020 |

Niin mitä näistä mahdollisuuksista oikeasti käytätte säännöllisesti?

Kommentit (356)

Vierailija
341/356 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Helsingissä syntynyt, enkä ole löytänyt syytä muuttaa pois. Mies on tullut Vaasasta opiskelujen perässä ja jäänyt tänne töihin. Itsellä kurja koirantyö, jota voisi tehdä muuallakin, mutta miehellä hyvä paikka IT-alalla. IT-alan paikkoja on toki muuallakin, mutta en usko että mies kovin helpolla missään muualla Suomessa saisi 10000€/kk. 

Kun lapsi oli pieni, harkittiin Tampereelle muuttamista. Mies olisi silloin voinut muuttaa ja jatkaa samaa työtä Tampereella samalla palkalla. Siellä olis ollut asuminen halvempaa, mutta kyllä se harkinta loppui siihen, kun tajusin miten huonosti siellä pääsee lukemaan koulussa harvinaisempaa A-kieltä. Halusin lapseni hyvään kouluun ja Helsingissähän se valikoima on paras. Helsingistä ei myöskään tarvitse opintojen perässä muuttaa muualle (ellei sitten ulkomaille), täällä on Suomen parhaat yliopistot. 

Jossain vaiheessa tuli hankittua vene. Sillä on kiva pörrätä Helsingin edustalla ja tehdä retkiä saariin. Tämä harrastus sulkee pois kaikki sisämaan kaupungit. 

Jotkut palvelut, joita käytän harvemmin, on kuitenkin sellaisia että ne on kiva olla olemassa. Fine dining -ravintolassa käydään ehkä 5-6 kertaa vuodessa, mutta silti haluan että ne on siinä lähellä ja ulottuvilla. Ettei nyt tarvitse autolla lähteä ajelemaan jonnekin kauas. Toinen mille on satunnaista käyttöä on lääkäriasema. Helsingissä valikoima on laajin ja lääkäreitä tarjolla enemmän kuin muualla. Saan helposti ajan erikoislääkärillekin ja matkaan menee 5min ratikalla. 

Vaikka itse viihdyn Helsingissä, niin ymmärrän ettei tämä kaupunki ole kaikille. Ei ole minulta pois, jos joku haluaa asua jossain muualla ja viihtyy siellä. 

Vierailija
342/356 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista nähdä muuttavatko ihmiset pääkaupunkiseudulta koronan jälkivyyhdissä muualle avarammille mannuille etätöihin. Me muutettiin aikoinaan koska ei haluttu maksaa asumisesta niin tajuttomasti.

No me hankittiin saarimökki tästä Vuosaaren edustalta, 10 minuutin venematkan päästä. Eikä tarvinnut muuttaa yhtään minnekään. Kotoa Jätkäsaaresta tänne tulee reilusti alle tunnissa kotiovelta mökin ovelle. Helposti puoli vuotta voidaan mökkeillä, vaikka saarimökki onkin. Talvella on ihan kiva olla kotona eikä tarvitse tehdä lumitöitä. 

Asumisesta maksaminen ei haittaa, koska siitä asunnosta saa myöhemmin omansa pois ja vähän päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/356 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi Helsingissä on totta kai kaikki työllistymismahikset... Ja tuhansia hakijoita samaan työhön. Eli hyödyttääkö sekään sitten ihan hurjan paljon.

Ei välttämättä niinkään. Itse olen sosiaalialalla ja mies IT-alalla. Miehen on vaikeampi löytää töitä kuin minun, mutta mistään muualta ei saisi kuin pk-seudulta. Ja kun palkka on nyt 8 000€/kk, niin missä muualla päin Suomea maksetaan keskijohdon työmyyrälle enempää?

Muualla keskijohdon työmyyrillä varmaan palkka onkin pienempi, mutta elintaso on siitä huolimatta sama tai jopa korkeampi kuin teillä, koska asuminen on huomattavasti halvempaa.

Vierailija
344/356 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan joka arkipäivä lomia lukuunottamatta käyn työpaikassa, jota ei olisi muualla kuin täällä. 

Vierailija
345/356 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun stadissa siksi että olen täällä syntynyt ja koko ikäni asunut. Tykkään siitä että kaikkialle pääsee helposti joko metrolla tai kävellen. En osaa kuvitella asuvani jossain maalaispitäjässä tiettömien taipaleitten takana. Mitä siellä niinku tekis? Kävelisi pimeässä tien piennarta pitkin? :o

Nauttii luonnosta, kalastaa, marjastaa, samoilee metsässä, hoitaa puutarhaa. Nauttii siitä että on maata ja naapurit ei ole selän takana.

Omistaa auton niin pääsee mihin vaan.

Vierailija
346/356 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn Tampereella paljon paremmin kuin Helsingissä. Tiesin aina että lähden pois.

Rakastan asua rauhassa luonnon lähellä ja kerrostalo ei ole mun juttu. Silloin hyvä jos on keväästä syksyyn joku muu asunto tai mökki luonnon keskellä.

Vierailija
347/356 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun stadissa siksi että olen täällä syntynyt ja koko ikäni asunut. Tykkään siitä että kaikkialle pääsee helposti joko metrolla tai kävellen. En osaa kuvitella asuvani jossain maalaispitäjässä tiettömien taipaleitten takana. Mitä siellä niinku tekis? Kävelisi pimeässä tien piennarta pitkin? :o

Täällä maalla

-koiran kanssa lenkkeilen tien piennarta pitkin. Metsä tuoksuu sateen jäljiltä, käki kukkuu, kettu menee tien yli usein.

Aamuisin on ihana istua kahvikupin kanssa pihatuolissa. Pelloilta tuleva tuuli tuoksuu ihanalle.

-työpaikka on lähellä. Lapsilla harrastukset lähellä. Jos jollain on harrastus vähän oudompi, niin autot on keksitty.

-naapureita on joka sormelle ja varpaalle, kaikki iloisia ja leppoisia. Kavereita on mulla enemmän kuin koskaan. Kyläilemme ja järjestämme kutsuja ja juhlia.

-Kaupungissa asuessani kävin teatterissa ja elokuvissa yhtä harvoin/usein kuin nyt. Kyllä täältä niihin on päässyt monta kertaa vuoteen.

Olipas outo kommentti. Okei asun Espoossa, mutta Helsingin ydinkeskustaan on ehkä 10km.

- Käen kukunnan kuulee ihan hyvin omaan pihaan, metsää on vieressä ja kettujakin näkyy. Lähin peltokin on ehkä kilometrin päässä.

- Aamukahvin voi juoda omalla terassilla

- No työmatka on ehkä 15km, mutta maalla sitä työpaikkaa ei edes olisi

- Naapureita on varmasti enemmän kuin sinulla

Mutta tunnetko ne naapurit? Jutteletteko mukavia?

Mitä niillä sadoillatuhansilla randomeilla tekee?

Pelto kilometrin päässä...wau. Väliin mahtuu betonierämaata hurumykket?

Kyllä ne tuntuu ja kyllä maallakin on taloja ja rivareita vierekkäin.

Sukulainen muutti juuri ja kyllä on tyytyväinen.

Siellä jopa naapurit auttaa toisiaan.

Vierailija
348/356 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teatteria ym. kulttuuripalveluja käyttääkseen tarvitse asua niiden kyljessä kalliilla ja kulkea ruuhkaisissa liikennevälineissä.  Maaltakin voi lähteä kaupunkilomalle Helsinkiin ja arki on kuitenkin helpompaa ja vapaampaa kotona.

Vierailija
349/356 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kantakaupungin alueella, kaunis, yhtenäisesti rakennettu ympäristö on minulle tärkeää. Haluan kävellä kotikadulla ja tuntea iloa ja ylpeyttä. Lähistöllä on viehättäviä puistoja ja meren rantaan ei ole pitkä matka. Meri on elementti, jota sisämaan ihmiset eivät taida ymmärtää, ja tällä en tarkoita, että Stadi on Suomen ainoa paikka meren rannalla. Lähinnä kuulee sadattelua kylmästä merituulesta, sinilevästä ja roskaisista rannoista, mutta silti meri on niin kaunis ja aina läsnä. 

Minulla on ollut mahdollisuus järjestellä elämäni niin, että kaikki on lähellä. Työmatka on ollut pisimmillään 5 km eli on ollut helppoa liikkua pyörällä ja julkisilla. Koulut ovat lähellä (ja hyviä), päiväkotiin oli aikanaan lyhyt matka. Kirjasto, terveyskeskus, ruokakaupat, apteekki, alko ovat kaikki parin minuutin kävelymatkan päässä. Se antaa henkistä vapautta tällaiselle vähemmän järjestelmälliselle ihmiselle, arkea ei tarvitse aikatauluttaa ja suunnitella niin tarkkaan ja voimavaroja jää työlle ja lapsille. 

Vierailija
350/356 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä huhuilen uudelleen, että mitä ihania näyttelyitä Helsingin museoissa on parhaillaan menossa? Te viikoittain asioivat museohaukat, kertokaa tämän hetken suositukset, sillä saavun huomenna pääkaupunkiin. 🤗

Vierailija
351/356 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä huhuilen uudelleen, että mitä ihania näyttelyitä Helsingin museoissa on parhaillaan menossa? Te viikoittain asioivat museohaukat, kertokaa tämän hetken suositukset, sillä saavun huomenna pääkaupunkiin. 🤗

Tervetuloa. Museoista en tiedä, mutta tulee olemaan huikea kokemus kun pääset hengittämään Stadin ilmaa. En tiedä mistä tulet, mutta kyllä Helsinki on aina Helsinki, ja vierailustasi tulee varmasti aivan ainutlaatuinen. Ei missään muualla Suomessa voi kokea sitä tunnetta, jonka saa Helsingissä ollessa.

Vierailija
352/356 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla suunnitelmissa mennä katsomaan Amos Rexin uusi näyttely ja Keravan purkutaloon tehtyä taidetta. Se ei toki ole Helsingissä mutta nurkan takana kuitenkin.

Vierailija
353/356 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko ihan tosissanne noiden museoiden kanssa? Tässä juuri katselin itse, missä niissä voisi käydä kun ensi viikolla käyn taas Helsingissä.

Designmuseossa on kaksi vaihtuvaa näyttelyä, toinen kertoo joidenkin tekijöiden omaleimaisista fonteista. Toinen näyttely kertoo siitä, kuinka muotoilijat ovat matkustelleet! Tänne pääsi virtuaalikierrokselle ja näytti kyllä hieman aneemiselta.

Kansallismuseossa on tietysti lähinnä se peruskokoelma. Lisäksi siellä on näyttely unohdetuista inkerinsuomalaisista.

Luonnontieteellisessä museossa on tämän keväänä uutuutena Suomen hyönteislajien tunnustusopas. Aiemmin keväällä on ollut myös yhden valokuvaajan kuvia sisältävä valokuvanäyttely ilmastonmuutoksen tutkimisesta.

Siis käyttekö te oikeasti viikoittain nauttimasta näistä kyseisistä kulttuuri”aarteista”? Tai kertokaa mulle jokunen kiehtova museonäyttely, johon voin ensi viikolla mennä rakastumaan kyseiseen museoon.

Helsingissä on kaupunginmuseo, joka on aina ilmainen ja koostuu useista eri museoista. Esimerkiksi Hakasalmen huvilassa on tällä hetkellä näyttely Helsingin evakuoinneista. Kaupunginmuseoon kuuluvat myös Ratikkamuseo, Ruiskumestarin talo, Työväenasuntomuseo ja Aleksanterinkadun-museo, jossa on myös Lasten kaupunki -osio (joka on tällä hetkellä kyllä suljettu).

On myös Ateneumin taidemuseo, Taidehalli, Didrichsenin taidemuseo ja Villa Gyllenberg, Amos Rex, Kiasma, HAM, Sinebrychoffin taidemuseo, Suomen valokuvataiteen museo, Arkkitehtuurimuseo, Tekniikan museo ja Musiikkimuseo Fame. Espoon puolella Tapiolassa on EMMA ja Gallen-Kallelan museo. Vantaalla on sitten tietysti Heureka.

Eipä noissa nyt viikoittain tule käytyä, mutta joinakin vuosina tulee kyllä mentyä vaikka mihin näyttelyihin.

Vierailija
354/356 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla suunnitelmissa mennä katsomaan Amos Rexin uusi näyttely ja Keravan purkutaloon tehtyä taidetta. Se ei toki ole Helsingissä mutta nurkan takana kuitenkin.

Eri

Kerro ihmeessä täällä millainen se purkutalon näyttely on kun käyt, kiinnostais hirveesti mennä mutta uskaltaakohan lasten kanssa?

Vierailija
355/356 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä voi h u o r a t a loputtomasti ilman, että siitä menee maine.

Olet asian ytimessä. Olen aina aloittanut aamuni horailemalla, horailen lounaalla ja sitten illalla vielä pikkuisen. Me stadilaisfriidut ollaan sellaisia horatsuja ja tykätään siitä. Kaiken väriset käy!

Vierailija
356/356 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei minulla mitään erityistä syytä ole asua Helsingissä, mutta itse olen ihan tyytyväinen.

Ja kun joku valitti kerrostaloista, niin itse tykkään siitä että posti tulee suoraan sisään ja muutenkin kerrostalo on mukavan kotoisa.