Te, jotka haluatte asua Helsingissä, "koska siellä on niin paljon mahdollisuuksia"
Niin mitä näistä mahdollisuuksista oikeasti käytätte säännöllisesti?
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mitä teen Helsingissä onnistuisi missä tahansa +20 000 asukkaan kaupungissa. Ei oo kyllä asumiskustannusten arvoista :D
Vietät tylsää elämää. Jos vaan sohvalla röhnöttää ja käy lähikaupassa, niin sitten se on tietysti ihan sama missä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen "maalta" mutta vastaan silti.
Se on ihan totta että työ/koulutusmahdollisuudet ei ole päätä huimaavat pk-seudun ulkopuolella. Toki menestyjiä löytyy pieniltäkin paikkakunnilta.Duunariammateissa, jota itsekin teen, on melko lailla sama missä sitä tekee, niitä töitä nyt löytyy lähes mistä päin suomea tahansa.
Itse näen Helsingissä hyvät ja helpot kulkuyhteydet, lentokenttä lähellä, satamat lähellä, toimiva joukkoliikenne, kiva kaupunkiluonto, hyvät terassit, ravintolatarjonta, vanhoja kunnon kivijalkakauppoja, Kallion baarit, meri ja kivat saaret lähellä, kaupat auki ja ruokaa saa tilattuna 24/7, baareissa menoa joka ilta, Lintsi, taksit kulkee.. Onhan noita. Ehkä vielä joku päivä muutan.
Joo, ja mitä ihmettä teet sillä tiedolla, että keskustassa on menoa ja meininkiä, jos asut itse jossain syrjemmässä Helsingissä? Esim. Pakilasta on 40 minsaa julkisilla Kamppiin.
Keskustassa kirjaimellisesti ainoa vaihtoehto asumiseen on ikivanha kerrostalo ratikkaraiteiden vierestä. Voit kuvitella millainen meteli siellä on, 24 tuntia vuorokaudessa. Isälläni on sijoitusasunto sporaraiteiden vieressä ja olen itse kokenut sen metelin paikan päällä. Aika hurja ajatus, ettei kotona ole hetken rauhaa ja hiljaisuutta.
Keskusta on totta kai myös betonihlvetti, ihmiset räkivät ja kusevat maahan, hiljaista ei ole ikinä, nistejä ja juoppoja joka nurkan takana.
Tämä on oikeasti sitä todellisuutta, ei se stadilaisten romantisointi siitä miten mahtavan upeaa on, kun luontoon pääsee matkustamalla likaisilla julkisilla jonnekin hevonprseeseen. Itse pääsen luontoon avaamalla oven, ja tuossa kodin lähettyvillä on myös 24 h kauppa.
Siksi se Helsinkiin takaisin muuttaminen arveluttaa. Jostain syystähän lähdin sieltä aikoinaan pois. Lieneekö mitään järkeä mennä ehdoin tahdoin takaisin, vaikea valinta.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan varmasti alapeukkutyrmäyksen mutta itse viihdyn paremmin Berliinissä... Ihan Oikea suurkaupunki täynnä kulttuuria. Kyllähän Helsinki on koko ikänsä Suomessa asuneille metropoli ja se on aika hellyyttävää 😊[/
Helsingin parhaita puolia on juuri se, että Helsinki ei ole Berliinin kokoinen suurkaupunki, mutta kuitenkin riittävän suuri ja kaikki tarpeellinen löytyy täältä. Berliinissä asuessa ärsytti se, että kaupunginosasta toiseen mennessä saattoi kulua varsinkin idästä länteen mennessä tolkuttomasti aikaa.
Lisäksi Helsingissä on totta kai kaikki työllistymismahikset... Ja tuhansia hakijoita samaan työhön. Eli hyödyttääkö sekään sitten ihan hurjan paljon.
XxXxxx kirjoitti:
Helsinki on yliarvostettu kaupunki. Minä asuin vauvasta 20-vuotiaaksi siellä ja kyllä tuli kaupunki tutuksi, vähän liiankin. Näin vuosien jälkeen voisin mahdollisesti muuttaa takaisin, mutta en todellakaan mihinkään taloyhtiöön, vaan ihan omaan taloon sitten joskus muutaman vuoden päästä. Saas nähdä.
Mutta kyllä samojen maisemien tuijottelu alkoi puuduttamaan vuosien saatossa, ihan kiva nähdä välillä muutakin. Eikä Helsingissä asuminen tarkoita sitä, että kaikki on vieressä. Helsinki kun ei tarkoita yksin keskustaa, missä on kaikki 24 h palvelut ja ihan kaikki muukin mahdollinen. Ei vähän syrjemmässä ole mitään 24 h-kauppoja ja valtavaa baarien määrää.
Samat fiilikset täälläkin. Muutin lukion jälkeen opiskelemaan erääseen amerikkalaiseen miljoonakaupunkiin ja sinne jäinkin, enkä palaa Stadiin enää kuin pikavisiiteille. Kun se on mulle ankea ja ahdasmielinen tuppukylä niin en iki maailmassa voisi kuvitella asuvani esim. Tampereella tai vaikkapa Tukholmassakaan.
Mutta kukin tyylillään, voin kyllä sanoa että matkailu ja ulkomailla asuminen avaavat silmät Suomen todellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Kukin asukoon missä tykkää, ei ole toisilta pois. Silti helsinkiläisenä ymmärrän sen, etteivät muualla asuvat välttämättä tajua, millaisia monipuolisia luontokohteita Helsingissä on paljon lähisaaret mukaan lukien. Luonto ei tarkoita citykania ison tien vieressä.
Lisäksi monet asuinpaikat ovat Helsingissä paljon rauhallisempia kuin jossain pienemmässä kaupungissa, jossa pörrätään autoilla mennen tullen . Tosiasiassa kauaj ei tarvitse kauppatorilta mennä, kun ollaan maaseutumaisemissa.
Se on jokseenkin outo käsitys, että tämä olisi joku kivikylä tai narkkien mesta. Mutta voihan sen käsityksen pitää. Tulin juuri iltalenkiltä todella kauniista ympäristöstä, jossa oli sekä metsää että rakennettua kaunista puistomaisemaa. Lintujen laulua kuuntelin. Itseäni häiritsee eniten maaseudulla juuri käyttökelpoisten, hyvin ja kaunniden liikkumispaikkojen puute ulkona, kun on rämeikköä ja ryteikköä joka paikassa.
Samaa mieltä. Olimme juuri upeissa maisemissa Valli- ja Kuninkaansaaressa.
Kaikki syrjemmässä asuvat eivät myöskään ole mitään juntteja. Kyllä minä huomaan eriväriset ihmiset, niitä ei nimittäin ole täällä joka nurkan takana. Mutta en koe mitään syytä tuijottaa kuin siinä olisi jotain ihmeellistä. En pukeudu ryysyihin, päinvastoin. En minäkään viihtyisi missään kauempana täältä (en kerro mistä.) Tarvitsen kuitenkin lyhyet välimatkat, että jaksan joskus käydä jossain. Autolla kun en voi aina mennä.
Mutta tosiaan minä olen sisimmässäni ihan stadilainen aina, en vain ole asunut siellä enää muutamiin vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
XxXxxx kirjoitti:
Helsinki on yliarvostettu kaupunki. Minä asuin vauvasta 20-vuotiaaksi siellä ja kyllä tuli kaupunki tutuksi, vähän liiankin. Näin vuosien jälkeen voisin mahdollisesti muuttaa takaisin, mutta en todellakaan mihinkään taloyhtiöön, vaan ihan omaan taloon sitten joskus muutaman vuoden päästä. Saas nähdä.
Mutta kyllä samojen maisemien tuijottelu alkoi puuduttamaan vuosien saatossa, ihan kiva nähdä välillä muutakin. Eikä Helsingissä asuminen tarkoita sitä, että kaikki on vieressä. Helsinki kun ei tarkoita yksin keskustaa, missä on kaikki 24 h palvelut ja ihan kaikki muukin mahdollinen. Ei vähän syrjemmässä ole mitään 24 h-kauppoja ja valtavaa baarien määrää.
Samat fiilikset täälläkin. Muutin lukion jälkeen opiskelemaan erääseen amerikkalaiseen miljoonakaupunkiin ja sinne jäinkin, enkä palaa Stadiin enää kuin pikavisiiteille. Kun se on mulle ankea ja ahdasmielinen tuppukylä niin en iki maailmassa voisi kuvitella asuvani esim. Tampereella tai vaikkapa Tukholmassakaan.
Mutta kukin tyylillään, voin kyllä sanoa että matkailu ja ulkomailla asuminen avaavat silmät Suomen todellisuudesta.
Hehheh... Mikäs miljoonakaupunki se on?
Los Angelesissa asuneena olen kiitollinen joka hetkestä Euroopassa ja etenkin Pohjois-Euroopassa. Makuja toki monia.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoa, akateemisen koulutuksen vaativaa työpaikkaa (nykyistä voisi tehdä 100 % etänä, tämä on ihan eka sellainen paikka!), joukkoliikennettä, kirjastoa, hyviä kauppapalveluita, kavereiden näkemistä, lapsen painotettua koulua - myöhemmin eliittilukiota. Kulttuuria, viihdettä ja matkustusmahdollisuuksia vähän satunnaisemmin.
Asuisin mielelläni pienemmällä paikkakunnalla, mutta haluamiani työtehtäviä tai lapsen vastaavaa koulupaikkaa ei niistä löydy, ja tarvittaisiin kaksi autoa.
Ihan varmasti muillakin isommilla paikkakunnilla on haluamiasi tehtäviä. Ja etkö sanonut, että 100% voi tehdä etänä?
Kulttuuria, viihdettä, kirjastoja löytyy myös!
Ja mitäs jos se lapsi ei haluakaan/ pääse sinne eliittilukioon?
No kaverit, niitä samoja ei muilla paikkkunnilla ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan totta että työ/koulutusmahdollisuudet ei ole päätä huimaavat pk-seudun ulkopuolella. Toki menestyjiä löytyy pieniltäkin paikkakunnilta.Duunariammateissa, jota itsekin teen, on melko lailla sama missä sitä tekee, niitä töitä nyt löytyy lähes mistä päin suomea tahansa.
Itse näen Helsingissä hyvät ja helpot kulkuyhteydet, lentokenttä lähellä, satamat lähellä, toimiva joukkoliikenne, kiva kaupunkiluonto, hyvät terassit, ravintolatarjonta, vanhoja kunnon kivijalkakauppoja, Kallion baarit, meri ja kivat saaret lähellä, kaupat auki ja ruokaa saa tilattuna 24/7, baareissa menoa joka ilta, Lintsi, taksit kulkee.. Onhan noita. Ehkä vielä joku päivä muutan.
Joo, ja mitä ihmettä teet sillä tiedolla, että keskustassa on menoa ja meininkiä, jos asut itse jossain syrjemmässä Helsingissä? Esim. Pakilasta on 40 minsaa julkisilla Kamppiin.
Keskustassa kirjaimellisesti ainoa vaihtoehto asumiseen on ikivanha kerrostalo ratikkaraiteiden vierestä. Voit kuvitella millainen meteli siellä on, 24 tuntia vuorokaudessa. Isälläni on sijoitusasunto sporaraiteiden vieressä ja olen itse kokenut sen metelin paikan päällä. Aika hurja ajatus, ettei kotona ole hetken rauhaa ja hiljaisuutta.
Keskusta on totta kai myös betonihlvetti, ihmiset räkivät ja kusevat maahan, hiljaista ei ole ikinä, nistejä ja juoppoja joka nurkan takana.
Tämä on oikeasti sitä todellisuutta, ei se stadilaisten romantisointi siitä miten mahtavan upeaa on, kun luontoon pääsee matkustamalla likaisilla julkisilla jonnekin hevonprseeseen. Itse pääsen luontoon avaamalla oven, ja tuossa kodin lähettyvillä on myös 24 h kauppa.
Siksi se Helsinkiin takaisin muuttaminen arveluttaa. Jostain syystähän lähdin sieltä aikoinaan pois. Lieneekö mitään järkeä mennä ehdoin tahdoin takaisin, vaikea valinta.
Esim.Länsi-Pasila on erittäin luonnonläheinen asuinpaikka.Rauhaisa,kaikki lähellä ja pääset kävellen/nopeasti pyöräillen minne vain.Jopa Pitäjänmäelle ja siitä eteenpäin,todella loistavat pyöräilymahdollisuudet.Junalle lyhyt matka,kaupat ymTriplassa ja Keskuspuiston luonto todella vieressä.Kamppiinkin pääsee nopeasti ja sieltä hulinasta takaisin luonnon rauhaan.Kaiki lähellä,ei aina tarvitse ihan sinne Helsingin likaiseen keskustaan tahtoa asumaan.
Mikä ihmeen jankkausketju tämä taas on? Ap ei halua asua Helsingissä, tämä selvä, ei ole pakko. Moni muu haluaa ja sillä selvä.
tuntuu et helsinkiläisten mielestä joko voi asua kaupungissa = helsinki tai maalla = koko muu suomi.
koska esim turku, oulu, jyväskylä, kuopio, joensuu, lappeenranta, vaasa, lahti ei ole kaupunkeja jossa on mahdollisuus tehä mitä vaan...
Opiskelen alaa, jota en voisi opiskella muualla. Eli käytän tätä mahdollisuutta lähes päivittäin.
Mun työ on täällä ja toki voisi tulla vaikka Turusta asti tänne joka aamu, mutta ei huvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Parasta on, kun asuu 45 min junamatkan päässä stadista mutta kuitenkin toisessa kaupungissa niin voi napsia rusinat pullasta.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi Helsingissä on totta kai kaikki työllistymismahikset... Ja tuhansia hakijoita samaan työhön. Eli hyödyttääkö sekään sitten ihan hurjan paljon.
Ei välttämättä niinkään. Itse olen sosiaalialalla ja mies IT-alalla. Miehen on vaikeampi löytää töitä kuin minun, mutta mistään muualta ei saisi kuin pk-seudulta. Ja kun palkka on nyt 8 000€/kk, niin missä muualla päin Suomea maksetaan keskijohdon työmyyrälle enempää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim.Länsi-Pasila on erittäin luonnonläheinen asuinpaikka.Rauhaisa,kaikki lähellä ja pääset kävellen/nopeasti pyöräillen minne vain.Jopa Pitäjänmäelle ja siitä eteenpäin,todella loistavat pyöräilymahdollisuudet.Junalle lyhyt matka,kaupat ymTriplassa ja Keskuspuiston luonto todella vieressä.Kamppiinkin pääsee nopeasti ja sieltä hulinasta takaisin luonnon rauhaan.Kaiki lähellä,ei aina tarvitse ihan sinne Helsingin likaiseen keskustaan tahtoa asumaan.
Joo mutta minä otin esimerkiksi Pakilan. Pasilassa en ikinä haluaisi asua. Pakilan otin esimerkiksi siksi, että se on sitä syrjäisempää Helsinkiä, missä asuessa ei kauheasti hetkauta Kampin miljoonat baarit ja meiningit, kun ei niihin pääse muutamassa minuutissa kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
:'D Mitä ihmeen höpöhöpö? Luuletko etten ehtinyt nähdä 20 vuoden aikana Helsinkiä?
Mitä mahdollisuuksia kukin kaipaa? Itselleni riittä ne mahdollisuudet, joita tällainen pienehkö maalaiskaupunki tarjoaa:
Työ, edullinen asunto, luonto ja riittävät kulttuuripalvelut.
Muu on itsestäni kiinni, mitä viihtymiseen tulee.