Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
7361/8033 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu tosi väärältä tuo tehtävien 2 ja 3, varsinkin 2, pisteytys koska itse olen löytänyt ihan jokaiseen kysymykseen vähintään yhden oikean vastauksen ja silti sain niistä huonot pisteet. 2-tehtävästä pisteet oli jotakin 15 ja 3-tehtävästä 29 pistettä. Ihan oikeasti!? Kakkostehtävässä kaksi kohtaa on täysin oikein vastattu mallivastausten mukaan, kolmostehtävässä kuusi kohtaa. Muissa sitten jotakin liikaa tai liian vähän. Masentavaa jotenkin se että oon kuitenkin osannut aika hyvin asiat ja sitten tollaset pisteet. Käyn kyllä joka kohdan läpi ja teen oikaisuvaatimuksen tarvittaessa...

Aika raaka pisteytys, mutta sama kaikille. Parhaimmillakin on mennyt monta väärin. Voittajia on ne, jotka valitsee vähiten vääriä ja eniten oikeita. Erottuu ainakin ne jotka osaa just eikä melkein (tai ainakin lähimmäksi sitä :D). Niin se on vähän pakko olla näillä hakijamäärillä

Vierailija
7362/8033 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koevalintapaikat logolle jo lukossa? Sain sähköpostin että voin vastaanottaa AMK-paikan, vaikka ylemmät vaihtoehdot vielä varalla 2-3 logolle. Tuleeko tämä ymmärtää, että ei onnistunut tänä vuonna logolle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7363/8033 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko koevalintapaikat logolle jo lukossa? Sain sähköpostin että voin vastaanottaa AMK-paikan, vaikka ylemmät vaihtoehdot vielä varalla 2-3 logolle. Tuleeko tämä ymmärtää, että ei onnistunut tänä vuonna logolle?

Mulla tuli sama, mihin AMK hait ja aiotko ottaa sen vastaan? Mä oon nyt se, joka tuhlaa ensikertalaisuuden tuohon, hain tosin vasta ekaa kertaa ja parhaimpana 3. varasija, myös psykalle olin ihan hyvillä sijoilla ottaen tän ensiyrittämän huomioon mutta ääh, pakko päästä kouluun vihdoin. :D Katsotaan sitten muutaman vuoden päästä kun itkettää hakea yliopistoon.

Vierailija
7364/8033 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis haluan nähdä sen KOKEEN missä on ne minun vastaukset eikä vain pisteitä. Mistä näen sen?

Sain tilattua oman kokeeni nähtäväksi jo viikko sitten Oulun yliopiston sivuilta https://www.oulu.fi/yliopisto/valintakoetulokset

Luultavasti saa tilattua sieltä yliopistosta, missä on kokeen tehnyt? 🤔

"Jos osallistuit valintakokeeseen, voit pyytää valintakokeen vastauksiasi nähtäväksi ensisijaisesti siitä yliopistosta, joka sinulla on ylimpänä hakutoiveena psykologian ja logopedian valintakoeyhteistyön hakukohteiden joukossa."

Mutta tuota kauttahan saa nähtäväksi ne tulokset, mutta kun haluan nähdä sen tekemäni KOKEEN.  Ja miten olen mihinkin kysymykseen vastannut.

Tuolta laittamani linkin kautta sain juurikin kopion tekemästäni kokeesta.

Hyvä lisäys kun joku laittoikin, että vastaukset täytyy pyytää siitä yliopistosta mikä on korkeimpana hakutoiveena. Huomasinkin tämän vasta viestin kirjoittamisen jälkeen!

Vierailija
7365/8033 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli sama, mihin AMK hait ja aiotko ottaa sen vastaan? Mä oon nyt se, joka tuhlaa ensikertalaisuuden tuohon, hain tosin vasta ekaa kertaa ja parhaimpana 3. varasija, myös psykalle olin ihan hyvillä sijoilla ottaen tän ensiyrittämän huomioon mutta ääh, pakko päästä kouluun vihdoin. :D Katsotaan sitten muutaman vuoden päästä kun itkettää hakea yliopistoon.

Metropoliaan toimintaterapeutiksi, pistin vain viimeiseksi kun en viitsinyt jättää tyhjäksi, ensiyrittämä myöskin. En ajatellut ottaa vastaan. Ensi vuonna uudestaan siis! Yhden pisteen päähän jäin, ehkä koitan katsoa vielä jos kokeesta voisi saada jonkun korjauspisteen.

Vierailija
7366/8033 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarkoita sitä.

Vierailija
7367/8033 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu tosi väärältä tuo tehtävien 2 ja 3, varsinkin 2, pisteytys koska itse olen löytänyt ihan jokaiseen kysymykseen vähintään yhden oikean vastauksen ja silti sain niistä huonot pisteet. 2-tehtävästä pisteet oli jotakin 15 ja 3-tehtävästä 29 pistettä. Ihan oikeasti!? Kakkostehtävässä kaksi kohtaa on täysin oikein vastattu mallivastausten mukaan, kolmostehtävässä kuusi kohtaa. Muissa sitten jotakin liikaa tai liian vähän. Masentavaa jotenkin se että oon kuitenkin osannut aika hyvin asiat ja sitten tollaset pisteet. Käyn kyllä joka kohdan läpi ja teen oikaisuvaatimuksen tarvittaessa...

Aika raaka pisteytys, mutta sama kaikille. Parhaimmillakin on mennyt monta väärin. Voittajia on ne, jotka valitsee vähiten vääriä ja eniten oikeita. Erottuu ainakin ne jotka osaa just eikä melkein (tai ainakin lähimmäksi sitä :D). Niin se on vähän pakko olla näillä hakijamäärillä

Joo, ymmärrän ton... Tää vain musta ristiriidassa sen kanssa mitä infottiin kokeessa. Mut jostakin ne erot on revittävä niin onhan toi tehokasta että pisteet nollille jos yhtään ylimääräisiä veikkauksia.

Vierailija
7368/8033 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ymmärrän ton... Tää vain musta ristiriidassa sen kanssa mitä infottiin kokeessa. Mut jostakin ne erot on revittävä niin onhan toi tehokasta että pisteet nollille jos yhtään ylimääräisiä veikkauksia.

Se on ollut aina. Tää oli nyt uutta, että puuttuvat vastaukset vei suoraan nollille, ennen sillä on saanut osapisteitä.

Vierailija
7369/8033 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vääristä vastauksista nolla ja entä jos ei vastannut

Vierailija
7370/8033 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ollut aina. Tää oli nyt uutta, että puuttuvat vastaukset vei suoraan nollille, ennen sillä on saanut osapisteitä.

Ja mitä väliä sillä on, että onko se nolla vai 0,5 tai vaikka 1,3 pistettä? Joka tapauksessa se täysin oikein vastannut saa enemmän pisteitä (ja pääsee sisään). Ne on vain pisteitä, jotka voitaisiin merkitä vaikka kirjaimin, jos haluttaisiin. Toki voi käydä läpi kokeensa vaikka 20 kertaa, mutta pisteytykseen se ei vaikuta, vain seuraavaan kokeeseen valmistautumistahan se on.

Vierailija
7371/8033 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku sit kertoa kun päivittyy, et miten paljon Turun psykan varasijat liikku eilisen jälkee?

Vierailija
7372/8033 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nolla.

Onhan se vähän erikoinen tilanne, että melkein oikea vastaus on saman arvoinen kuin täysin väärä tai ei vastausta ollenkaan.

Vierailija
7373/8033 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nolla.

Onhan se vähän erikoinen tilanne, että melkein oikea vastaus on saman arvoinen kuin täysin väärä tai ei vastausta ollenkaan.

No väärä on väärä, sillä muodolla ole väliä. Mitä iloa siitä saisi, että pisteitä olisi enemmän?

Vierailija
7374/8033 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nolla.

No väärä on väärä, sillä muodolla ole väliä. Mitä iloa siitä saisi, että pisteitä olisi enemmän?

Psykassa on yleensä ollut osapisteet käytössä, melkein oikeasta vastauksesta on saanut jonkin verran pisteitä. Lähempänä nollaa kuin täysiä pisteitä, mutta pisteitä silti.

Erikoiseksi tilanteen tekee se, että logiikkaa saa lotota ihan huoletta. Väärällä vastauksella ei menetä mitään, mutta palkintona voi saada opiskelupaikan. Artikkelikysymyksissä melkein oikea vastaus taas saattoi viedä koko paikan.

Koe oli erikoisen huonosti laadittu, vaikka sen laatimiseen on ollut peräti kaksi vuotta aikaa. Aineistohan voi hyvinkin olla sama, mikä olisi ollut viimevuotisessa kokeessa.

Vierailija
7375/8033 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkonen, miten joku voi edes kysyä, että mitä väliä osapisteytyksellä on? Sehän on itsestäänselvää, että hakijoissa on kymmeniä, jotka olisivat olleet rajojen yli pienienkin osapisteiden turvin. Miten tämmöistä tarvitsee edes selittää?

On totta, että sisään päässeilläkin olisi yhtä lailla voinut tulla osapisteitä, joka vuorostaan olisi voinut nostaa rajoja, mutta ei voi mitenkään tehdä sellaista johtopäätöstä etteikö rannalle jäänyt olisi siltikin voinut päästä osapisteillä sisään. Monet psykan opiskelijatkin ovat sanoneet, että osapisteillä on ollut heidän sisäänpääsyn kannalta merkittävä vaikutus.

Ja on ihan ok antaa nolla pistettä kaikille yhdestä väärästä vaihtoehdosta tai jopa valitsematta jätetystä oikeasta vaihtoehdosta, mutta jos näin menetellään, on se tuotava esiin tehtävänannossa. Omasta mielestäni kokeen pisteytys oli siksi väärä, että se oli täysin tehtävänannon vastainen, eikä siksi, että se oli ”raaka”. Pisteytys on kiistattomasti tehty tässä kokeessa tehtävänannon vastaisesti. Se ei ole oikein, koska se on rokottanut tietyn vastaustaktiikan valinneita hurjasti, vaikka heillä on ollut täysin pätevä syy olettaa, että oma vastaustyyli on tehtävänannon näkökulmasta ”turvallinen”.

Tämä epäoikeudenmukaisuus päätee niin sisäänpäässeisiin kuin rajojen alle jääneisiin, siitä ei mielestäni tarvitse kiistellä.

Vierailija
7376/8033 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiasiassa tämä vei hakijat enemmän samalle viivalle. Jos kokeessa olisi hyötynyt enemmän puhtaasta ulkoa opettelusta, olisi se suosinut kohtuuttoman paljon niitä, joilla oli tilaisuus lukea koko kuukausi täyspäiväisesti. Nythän se oli artikkeliosioltasn aika mahdoton. Tunnen silti myötätuntoa niitä kohtaan, jotka uhrasivat esim. kuukauden palkan lukeakseen kokeeseen. Artikkeleihin käytetty aika on osan kohdalla varmasti tuntunut hukkaan heitetyltä.

Ikävä kyllä tämä valintarumba on h....tin raakaa peliä joka tapauksessa kun hakijoita on tuhansia.

Vierailija
7377/8033 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nolla.

Psykassa on yleensä ollut osapisteet käytössä, melkein oikeasta vastauksesta on saanut jonkin verran pisteitä. Lähempänä nollaa kuin täysiä pisteitä, mutta pisteitä silti.

Erikoiseksi tilanteen tekee se, että logiikkaa saa lotota ihan huoletta. Väärällä vastauksella ei menetä mitään, mutta palkintona voi saada opiskelupaikan. Artikkelikysymyksissä melkein oikea vastaus taas saattoi viedä koko paikan.

Koe oli erikoisen huonosti laadittu, vaikka sen laatimiseen on ollut peräti kaksi vuotta aikaa. Aineistohan voi hyvinkin olla sama, mikä olisi ollut viimevuotisessa kokeessa.

Itse asiassa kyllä osapisteet ovat olleet tässäkin kokeessa käytössä.

”Tehtävässä 2 jokaisen kohdan maksimipistemäärä on 2.7 pistettä. Mikäli osatehtävässä on useampia oikeita vaihtoehtoja (esim. a ja b), niin osittaisesta oikeasta vastauksesta, jossa ei ole oikeaksi merkitty yhtään väärää vaihtoehtoa, vähennetään 1 piste. Esimerkiksi jos oikein a, b ja c, niin valinta a ja b tuottaa 1.7 pistettä, mutta pelkkä vastaus a tuottaa nolla pistettä. Jos osatehtävän oikea vastaus olisi a, b, c ja d, niin vastauksesta a, b ja c saa 1.7 pistettä ja vastauksesta a ja b vielä 0.7 pistettä, mutta pelkkä vastaus a tuottaa nolla pistettä. Poikkeuksena kohta 6, jossa ei pistevähennyksiä ole annettu ja täydet pisteet on saanut vastauksista a tai b sekä a ja b. Kaikissa osatehtävissä virheellisen vaihtoehdon merkitseminen oikeaksi tuottaa nolla pistettä ko. osatehtävässä.”

Vain jos oikeita vastausvaihtoehtoja on ollut 3 tai 4 ja on osannut löytää vain yhden oikean, niin pisteet on mennyt nollille. Ymmärrän täysin, että väärän valinnan johdosta menee nollille, jossain kokeissa voisi mennä miinuksillekin. Täytyy olla täysin varma, jos jonkin väittämän valitsee. Mallivastauksista tosin olen edelleen eri mieltä kokeiden laatijoiden kanssa…

Vierailija
7378/8033 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin ymmärrän sen, että tehtävät laaditaan usein niin, että nollille (tai miinukselle) menee väärästä valinnasta. Pointti kokeessa on se, että tehtävänannon mukaan väärä vastaus ei johda nollaan pisteeseen. Eli tehtävänannon näkökulmasta pisteytys on tehty sen vastaisesti. Se keskustelu, mikä pisteytysmekanismi on parempi kuin toinen, on sitten ihan eri asia.  Tehtävä tulisi arvostella niin kuin tehtävässä sanotaan. Tehtävänantoon on voitava luottaa. Ja esimerkiksi logopedian aikaisemmassa kokeessa identtisellä tehtävänannolla on saanut pisteitä myös yhdestä väärästä vaihtoehdosta. Ja on myös hyvä muistaa, että jos hakija on vähänkään epävarma jonkin väittämän paikkansapitävyydestä, on tehtävänannon näkökulmasta ollut yhtä suuri riski jättää se valitsematta, kuin että sen on valinnut. Jos väittämä olisi oikein, olisi valitsematta jättäminen johtanut täyttä pistemäärää alempiin pisteisiin. Jos väittämä olisi väärin, olisi sen valitseminen johtanut täyttä pistemäärää alempiin pisteisiin (olettaet, että muut väittämät ovat olleet täysin oikein valittu, eikä muita virheitä ole). Näin ollen tehtävänannon näkökulmasta kumpi vain taktiikka (rastitan epävarman ja jätän epävarman rastimatta) on ollut samalla viivalla. Niiden asettaminen jälkikäteen eriarvoiseen asemaan pisteytyksen osalta on tässä se mitä itse ainakin kritisoin. :)

Vierailija
7379/8033 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, ymmärrän pointtisi. Niinhän tuosta tehtävänannosta voisi tosiaan ymmärtää.. Pientä varauksellisuutta siinä kuitenkin oli:

”Yksi virhe (valittu väärä vaihtoehto tai oikean vaihtoehdon valitsematta jättäminen) johtaa täyttä pistemäärää alempaan pistemäärään, mutta ei kaikissa osatehtävissä automaattisesti pudota pistemäärää nollaksi.”

Eli tehtävänannon mukaan joissakin osatehtävissä saattaisi pudottaa nollille ja toisissa ei. Jälkikäteen päättivät sitten, että 2. tehtävässä kaikissa väärät valitut on menneet nollille.

Vierailija
7380/8033 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selasimpa koetta vielä eteenpäin niin 3. osion tehtävänannossa sanottiin

”Yksi virhe (valittu väärä vaihtoehto tai oikean vaihtoehdon valitsematta jättäminen) johtaa täyttä pistemäärää alempaan pistemäärään, mutta ei pudota pistemäärää nollaksi.”

Eli tässä selkeästi kyllä sanotaan ettei vääristä mene nollille.. No, voihan tästä joku valittaa, mutta kaikille on mennyt saman kaavan mukaan. Harmillista, että ei voi luottaa tehtävänantoon.