Psykologia 2021
Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.
Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.
Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.
Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):
Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1
130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.
Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.
Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet
Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…
Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä
Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/
Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…
Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…
VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…
taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…
valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…
Aikaisempien vuosien ketjuja:
2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020
2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019
2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018
2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita
Kommentit (8033)
Ai täällä lähti taas tää veetuilumoodi päälle...Yllättävänkin kärkevää porukkaa psykan hakijoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ai täällä lähti taas tää veetuilumoodi päälle...Yllättävänkin kärkevää porukkaa psykan hakijoissa.
Täällä on nyt invaasio ei-hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Arvostelija voi itse lukea itsensä sisään psykaan ja sen jälkeen ulos juuri haluamallaan graduaiheella.
Ai et pääse edes sisään?
Siitähän täällä ollaankin keskustelemassa.
Totuus satutti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tuloksista tieto sähköpostiin? Itse olen kuvitellut, että sähköpostiin tulee ilmoitus vain jos on päässyt ensimmäiseen hakukohteeseen eli jos on opiskelupaikka vastaanotettavana.
Pari vuotta sitten kun itse pääsin psykalle niin en edes saanut sähköpostia, vaikka pääsin ykköstoiveelleni. Eli en tiedä meneekö niin, että lähettää sähköpostia silloin, jos on pitkään paikka vastaanottamatta opintopolussa vai miten.
Itse menin eräänä keskiviikkona klo 16 randomisti opintopolkuun ja siellä oli hyväksytty ja mitään viestejä kyllä mistään en saanut sitä ennen.
Kaksi vuotta sitten kun pisteeni oli alle 60 mikä ei riitä sisäänpääsyyn, tieto tuli minulle sähköpostitse jo 26.6. Tuleeko negatiivinen tieto jo aikaisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tuloksista tieto sähköpostiin? Itse olen kuvitellut, että sähköpostiin tulee ilmoitus vain jos on päässyt ensimmäiseen hakukohteeseen eli jos on opiskelupaikka vastaanotettavana.
Pari vuotta sitten kun itse pääsin psykalle niin en edes saanut sähköpostia, vaikka pääsin ykköstoiveelleni. Eli en tiedä meneekö niin, että lähettää sähköpostia silloin, jos on pitkään paikka vastaanottamatta opintopolussa vai miten.
Itse menin eräänä keskiviikkona klo 16 randomisti opintopolkuun ja siellä oli hyväksytty ja mitään viestejä kyllä mistään en saanut sitä ennen.
Kaksi vuotta sitten kun pisteeni oli alle 60 mikä ei riitä sisäänpääsyyn, tieto tuli minulle sähköpostitse jo 26.6. Tuleeko negatiivinen tieto jo aikaisemmin?
Viimeksi tuli hylkypäätös ainakin 9.7.2020 kello 10.01
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo Helsingin yliopiston sivut pitävät paikkansa, eli koevalinnasta on julkaistu ainoastaan Molekyylibiotieteiden tulokset ja nekin 23.6, niin on varmaan aika turha odottaa psykaa ihan lähipäivinä. Huonosti perusteltu veikkaukseni on, että tulokset tulevat aikaisintaan heinäkuun ensimmäinen päivä ja todennäköisemmin joskus ensi viikon alkupuoliskolla.
Turhauttavaa tämä odottaminen kyllä kieltämättä on. Tuntuu, ettei tässä oikein pääse nauttimaan kesästä ennen kuin tieto tulee. Kokeen jälkeen pystyin aika hyvin rentoutumaan, unohtamaan koko hakuprosessin ja nauttimaan hyvästä säästä ja ansaitusta vapaasta. Nyt viime päivät on ollut tällaista levotonta odottelua ja ärsyttävää tietämättömyydessä elämistä. Kouluhan alkaa joskus elokuun lopussa. Tuollainen vajaa 2kk on yllättävän lyhyt aika järjestää asioita, jos edessä on esim muutto ja työsuhteen päättäminen tai ainakin sen luonteen muuttaminen. Lisäksi jos vielä on parisuhde tai jopa lapsia niin hommat varmasti mutkistuvat entisestään, vaikka kaikesta olisi jo sovittu ja kuvio olisi ajatuksen tasolla selkeä. No, unelmien tavoittelu harvoin on helppoa.
Turun yliopiston sivuilla on jo paljon valmiita valintakoevaluntakohteita ja niistä moni yhteisvalunnassa. Eli Helsingin sivu ei voi pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo Helsingin yliopiston sivut pitävät paikkansa, eli koevalinnasta on julkaistu ainoastaan Molekyylibiotieteiden tulokset ja nekin 23.6, niin on varmaan aika turha odottaa psykaa ihan lähipäivinä. Huonosti perusteltu veikkaukseni on, että tulokset tulevat aikaisintaan heinäkuun ensimmäinen päivä ja todennäköisemmin joskus ensi viikon alkupuoliskolla.
Turhauttavaa tämä odottaminen kyllä kieltämättä on. Tuntuu, ettei tässä oikein pääse nauttimaan kesästä ennen kuin tieto tulee. Kokeen jälkeen pystyin aika hyvin rentoutumaan, unohtamaan koko hakuprosessin ja nauttimaan hyvästä säästä ja ansaitusta vapaasta. Nyt viime päivät on ollut tällaista levotonta odottelua ja ärsyttävää tietämättömyydessä elämistä. Kouluhan alkaa joskus elokuun lopussa. Tuollainen vajaa 2kk on yllättävän lyhyt aika järjestää asioita, jos edessä on esim muutto ja työsuhteen päättäminen tai ainakin sen luonteen muuttaminen. Lisäksi jos vielä on parisuhde tai jopa lapsia niin hommat varmasti mutkistuvat entisestään, vaikka kaikesta olisi jo sovittu ja kuvio olisi ajatuksen tasolla selkeä. No, unelmien tavoittelu harvoin on helppoa.
Turun yliopiston sivuilla on jo paljon valmiita valintakoevaluntakohteita ja niistä moni yhteisvalunnassa. Eli Helsingin sivu ei voi pitää paikkansa.
Valinrakoeyhteistyössä.
Kävin äsken opintopolussa. Mikään ei ollut muuttunut. Siellä luki valinta kesken.
Turun yliopiston valintakoevalinnat:
28.6.2021
- filosofia
- poliittinen historia ja valtio-oppi
24.6.2021
- fysikaaliset tieteet
- geologia
- kemia
- matematiikka ja tilastotiede
23.6.2021
- kiinan kieli
- sosiaalitieteet
- taloustiede
- tietojenkäsittelytiede
21.6.2021
- kulttuurituotanto ja maisemantutkimus
18.6.2021
- pohjoismaiset kielet
- espanja
16.6.2021
- englannin kieli
- historia ja arkeologia
- klassilliset kielet ja antiikin kulttuuri
11.6.2021
- italia
- ranska
- saksan kieli
- suomen kieli ja suomalais-ugrilainen kielentutkimus
Vierailija kirjoitti:
Kävin äsken opintopolussa. Mikään ei ollut muuttunut. Siellä luki valinta kesken.
Se on kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillon oli se kakkosvaihe...
Teologia näyttää olevan paljon mielenkiintoisempaa, mutta sitä ei tässä nykyihmisten maailmassa arvosteta samoin kuin tätä psykologia-idioottitiedettä. Eiköhän liene ihan teologian aputiede! Ja sopii paremmin siihen poliittiseen maailmaan, josta uskonto on poistettu ja jota hallitsee ateismi.
Kuinka moni kiinnostuu psykologiasta ihan omien ongelmiensa vuoksi - ja niitä täällä ihmisillä riittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nii?
Vierailija kirjoitti:
Teologia näyttää olevan paljon mielenkiintoisempaa, mutta sitä ei tässä nykyihmisten maailmassa arvosteta samoin kuin tätä psykologia-idioottitiedettä. Eiköhän liene ihan teologian aputiede! Ja sopii paremmin siihen poliittiseen maailmaan, josta uskonto on poistettu ja jota hallitsee ateismi.
Kuinka moni kiinnostuu psykologiasta ihan omien ongelmiensa vuoksi - ja niitä täällä ihmisillä riittää!
Tai sitten kiinnostuu hyvän työllisyystilanteen ja mielenkiintoisen työnkuvan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nii?
Niin mitä? Pointti oli se, että tulosten tulo luonnollisedti kesti kauemmin, kun oli se kakkosvaihe.
Vierailija kirjoitti:
Teologiakin on varmaan ihan jännää, mutta moniko sillä elää? Toki papinkin kautta voi päästä psykoterapeutiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teologiakin on varmaan ihan jännää, mutta moniko sillä elää? Toki papinkin kautta voi päästä psykoterapeutiksi.
Pelkästään papin keskimääräinen palkka on lähes 4000 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paljonko papin vakansseja on tarjolla vuosittain? Kyllä mä nyt taidan jatkaa tätä psykaprojektia, vaikka Kälviän kirkkoherrana oiskin komiaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paljonko papin vakansseja on tarjolla vuosittain? Kyllä mä nyt taidan jatkaa tätä psykaprojektia, vaikka Kälviän kirkkoherrana oiskin komiaa olla.
Ymmärtänet, että prosessi voi olla ikuinen?
Sanon tämän vain, koska mielestäni on hieman alentuvaa arvioida Kälviän kirkkoherran työtä sarkastisesti.
- koko ajan siis eri kuin alkuperäinen teologi
Arvostelija voi itse lukea itsensä sisään psykaan ja sen jälkeen ulos juuri haluamallaan graduaiheella.
Ai et pääse edes sisään?
Siitähän täällä ollaankin keskustelemassa.