Psykologia 2021
Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.
Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.
Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.
Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):
Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1
130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.
Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.
Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet
Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…
Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä
Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/
Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…
Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…
VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…
taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…
valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…
Aikaisempien vuosien ketjuja:
2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020
2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019
2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018
2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita
Kommentit (8033)
Vierailija kirjoitti:
2.6. B) …vähäinen kyynistyneisyys työssä oli yhteydessä ainoastaan suureen määrään luonnossa oleilua työssä ja keskimäärää suurempaan määrään vapaa-ajan luontoulkoilua vain muutamissa aktiviteeteissa. Edellä mainittu luontoprofiili erosi käynnistyneisyydessä merkittävästi niistä, joilla oli muita vähäisempi luonnossa oleilun määrä talvisin ja kesäisin. Vähäisen luontoulkoilun ryhmään kuului paljolti moehiä ja niitä, joilla oli pisin etäisyys kotoa luontoalueille.
Kokeessa en valinnut vaintoehtoa B. Vaihtoehto olisi oikein, jos käynnistyneisyys olisikin kyynistyneisyys. Vai?
Miten ihmeessä hakija voi mitenkään tietää, onko kysymyksessä autocorrect-virhe vai tahallinen kompa?
Tuossa B:ssä taitaa olla ongelmana se, että siinä viitataan "ainoastaan" ryhmiin 1 ja 3, vaikka ryhmillä 2 & 3 oli (muistaakseni!!!) identtinen työhyvinvointiprofiili kun tarkasteltiin tilastollisesti merkitseviä tuloksia.
"Käynnistyneisyys" ei siis ole mielestäni tuon väittämän ainoa virhe. Korjatkaa, jos olen väärässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2.6. B) …vähäinen kyynistyneisyys työssä oli yhteydessä ainoastaan suureen määrään luonnossa oleilua työssä ja keskimäärää suurempaan määrään vapaa-ajan luontoulkoilua vain muutamissa aktiviteeteissa. Edellä mainittu luontoprofiili erosi käynnistyneisyydessä merkittävästi niistä, joilla oli muita vähäisempi luonnossa oleilun määrä talvisin ja kesäisin. Vähäisen luontoulkoilun ryhmään kuului paljolti moehiä ja niitä, joilla oli pisin etäisyys kotoa luontoalueille.
Kokeessa en valinnut vaintoehtoa B. Vaihtoehto olisi oikein, jos käynnistyneisyys olisikin kyynistyneisyys. Vai?
Miten ihmeessä hakija voi mitenkään tietää, onko kysymyksessä autocorrect-virhe vai tahallinen kompa?
Ja mitä tällainen kompa edes mittaisi?
Ei niin mitään.
Edes se, että kirjoittaisin pitkän esseen kirjoittamalla johdonmukaisesti diffuusio defuusion sijasta ei hylkäisi esseetä, jos se olisi muutoin sisällöltään oikein.
Se tässä onkin hankalaa ja aiheuttaa tulkinnanvaraisuutta, kun aiempiin kokeisiin peilaten tuollainen defuusio/diffuusiokompa ois ollut ihan normihuttua psykan kokeessa. Nyt kun virheitä kuitenkin vilisee siellä ja täällä, on mahdoton arvioida mitkä niistä ovat asia- ja mitkä kirjoitusvirheitä. Vaikka kyllähän tuo "diffuusio" nyt tuon wordin autocorrect -hässäkän valossa todella nololta mokalta vaan näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikaan ne ÅA:n logot tuli eilen?
En tiedä, näin ne tulokset tyyliin yhdeltä yöllä. Päivällä niitä ei vielä ollut siellä. Mutta jos oikein oon käsittänyt niin opintopolkuun tulee uusia tuloksia ainoastaan kello 08 aamulla ja 20 illalla??? Näin mä oon asian ymmärtänyt. Eli eiköhän ne tulokset tullu kahdeksalta illalla eilen. Mutta voin myös olla väärässä.
Multa puuttuu ainakin käynnistyneisyys täysin näillä helteillä...Lisäksi olen sokeuttanut pohdinnoillani itseni omien mahdollisuuksieni suhteen, ja horjun deluusion partaalla. Hermoromahduksen todennäköisyys poikkeaa väestön prevalenssista, joten pakko käyttää Bayesia tai Bayerin aspiriinia. Tule apuun Puolalalakanaho!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikaan ne ÅA:n logot tuli eilen?
En tiedä, näin ne tulokset tyyliin yhdeltä yöllä. Päivällä niitä ei vielä ollut siellä. Mutta jos oikein oon käsittänyt niin opintopolkuun tulee uusia tuloksia ainoastaan kello 08 aamulla ja 20 illalla??? Näin mä oon asian ymmärtänyt. Eli eiköhän ne tulokset tullu kahdeksalta illalla eilen. Mutta voin myös olla väärässä.
Eikun sähköpostit ylimmästä toiveesta tulevat klo 8 ja 20.
Vierailija kirjoitti:
Multa puuttuu ainakin käynnistyneisyys täysin näillä helteillä...Lisäksi olen sokeuttanut pohdinnoillani itseni omien mahdollisuuksieni suhteen, ja horjun deluusion partaalla. Hermoromahduksen todennäköisyys poikkeaa väestön prevalenssista, joten pakko käyttää Bayesia tai Bayerin aspiriinia. Tule apuun Puolalalakanaho!
Jos sun hermoromahdus paranisi provinssissa? :)
Vierailija kirjoitti:
onko jyväskylän avoimen väylästä tullut tieto? En jaksa mennä kattomaan. Vähän pettymys jos en edes sinnekään päässyt. Tuleeko valinnoista tieto sähköpostiin?
Ei ole vielä tullut, ainakaan tänään ei vielä näkynyr. Millä keskiarvolla hait, jos ajattelet että tuut jo pettymään :(
Ei saakeli jos toi käynnistyneisyys olis muka oikein...
Vierailija kirjoitti:
Itseä ärsyttää tässä myös se, että kokeen erottelukyky on heikentynyt näiden typojen takia. Osa porukasta on "poiminut matalalla roikkuvan hedelmän", eli hyljännyt väittämän pelkän typon perusteella samalla kun osa on käyttänyt aikaa miettiäkseen väittämän asiasisältöä suhteessa ennakkomatskuun perusteellisemmin. Nämä virheet syö ennakkomateriaalin hallintaan perustuvaa erottelukykyä, ja oikeastaan kääntyvät enemmän niitä vastaan, jotka ovat vastanneet materiaalin, eikä kieliasun perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseä ärsyttää tässä myös se, että kokeen erottelukyky on heikentynyt näiden typojen takia. Osa porukasta on "poiminut matalalla roikkuvan hedelmän", eli hyljännyt väittämän pelkän typon perusteella samalla kun osa on käyttänyt aikaa miettiäkseen väittämän asiasisältöä suhteessa ennakkomatskuun perusteellisemmin. Nämä virheet syö ennakkomateriaalin hallintaan perustuvaa erottelukykyä, ja oikeastaan kääntyvät enemmän niitä vastaan, jotka ovat vastanneet materiaalin, eikä kieliasun perusteella.
Tää on niin totta. Eikä tuota asiaa kompensoi se että nuo kohdat jätettäisiin arvostelematta koska mikään ei korvaa tollasiin käytettyä aikaa.
Joo juhannuksena juhlat!! Joko suruun musertuneena tai jäätävät ilobileet mut mä juon!
Mun mielestä jos kokeen ohjeissakin sanotaan, että pitää arvioida "koko väitteen todenpitävyyttä" (tmv sanamuodolla ilmaistuna) niin noita kirjoitusvirheitä/hämääviä sanoja ei vaan voi laskea oikeiksi. Joko ne arvioidaan normaalisti (jos ovat tarkoituksellisia kompia) tai sitten jätetään arvioinnista kokonaan. Joku hyvin sanoikin, että hakijan ei voida olettaa erottelevan, ovatko kokeen virheet tarkoituksellisia kompia vai kirjoitusvirheitä - siispä ne on yksiselitteisesti tulkittava vääriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun hermoromahdus paranisi provinssissa? :)
Syksyllä sitten poimimaan puolukkaa metsään. Oli muuten perkeleellinen sukunimi ja toivon, ettei tosiaa ollut tuo sukunimi jossakin tehtävässä kompana. Aattelin, että sitten lopuksi katon vielä ne sukunimet niissä kysymyksissä, mutta en ehtinyt. Ja aattelin myös, että eikai niissä kysymyksissä voi siinä olla kompi, kun se tarkoittaisi sitten, ettei mikään vastaus ollut oikein
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin totta. Eikä tuota asiaa kompensoi se että nuo kohdat jätettäisiin arvostelematta koska mikään ei korvaa tollasiin käytettyä aikaa.
Joutuhan siinä tosissaan pohtimaan sitä oikeaa vastausta, kun huomasi että siinä vastauksessa, jonka varmimmin kokisi oikeasti on typo. Sitten joutui oikeasti pohtimaan, että mikä jäljellä jäävistä voisi olla se oikea etenkin jos mikään niistä ei tuntunut edes oikealta
Word ei korjaa Puolakanahoa miksikään.
Se muuten taannoin korjasi Isohookanan. Lisäsi sinne ämmän väliin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä jos kokeen ohjeissakin sanotaan, että pitää arvioida "koko väitteen todenpitävyyttä" (tmv sanamuodolla ilmaistuna) niin noita kirjoitusvirheitä/hämääviä sanoja ei vaan voi laskea oikeiksi. Joko ne arvioidaan normaalisti (jos ovat tarkoituksellisia kompia) tai sitten jätetään arvioinnista kokonaan. Joku hyvin sanoikin, että hakijan ei voida olettaa erottelevan, ovatko kokeen virheet tarkoituksellisia kompia vai kirjoitusvirheitä - siispä ne on yksiselitteisesti tulkittava vääriksi.
Entä niissä tilanteissa, kun tätä linjaa noudattamalla ei löydy yhtään oikeaa vaihtoehtoa?
Vierailija kirjoitti:
Olet menyt jo psykoosiin. Pahoitttelen dissosioit pahasti, vaiko olet mennyt psykiatriin ja diffusioit tahattomasti.
Itse ainakin sanon, että jos pääsen tällä kokeella sisään, niin se oli hyvä koe ja riittävästi erotteleva ja olen nero, joka on ansainnut opiskelupaikkansa. Jos en pääse sisään, niin koe oli paska ja kysymykset huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet menyt jo psykoosiin. Pahoitttelen dissosioit pahasti, vaiko olet mennyt psykiatriin ja diffusioit tahattomasti.
Itse ainakin sanon, että jos pääsen tällä kokeella sisään, niin se oli hyvä koe ja riittävästi erotteleva ja olen nero, joka on ansainnut opiskelupaikkansa. Jos en pääse sisään, niin koe oli paska ja kysymykset huonoja.
diffusioit tahallasi
Ois kyllä älyttömän mielenkiintoista tietää, pohditaanko yliopistolla yhtään mitään näihin typoihin liittyen. Hakijana turhauttaa stressata tällaisesta jo toista kuukautta. Pahoin vaan pelkään, että mitään virhettä tai huomautuksen sijaa ei myönnetä olevan. Yliopisto saa hyvät uudet opiskelijat, ei muulla tunnu olevan väliä.
Ja mitä tällainen kompa edes mittaisi?
Ei niin mitään.
Edes se, että kirjoittaisin pitkän esseen kirjoittamalla johdonmukaisesti diffuusio defuusion sijasta ei hylkäisi esseetä, jos se olisi muutoin sisällöltään oikein.