Psykologia 2021
Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.
Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.
Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.
Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):
Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1
130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.
Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.
Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet
Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…
Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä
Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/
Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…
Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…
VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…
taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…
valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…
Aikaisempien vuosien ketjuja:
2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020
2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019
2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018
2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita
Kommentit (8033)
Yks kaveri sössi viimeksi kokeen painotetussa osiossa yhden jutun, josta oli ahdistunut jälkeenpäin. Pääsi kuitenkin sisään, eikä ollut todellakaan täysillä pisteillä.
Keskinkertainen on hankala termi. Kokeen sisäisesti ajatellen keskinkertaisella suorituksella ei tietenkään pääse sisään, mutta raakapisteissä voi olla aika huonokin (=kaukana täysistä) ja silti päästä.
Milloin pääsykokeiden tulokset julkaistaan? Milloin ne on yleensä julkaistu? Kuolen tähän kärsimättömyyteen.. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita jotka optimistisesti jaksaa uskoa että saa paikan? Mietin kyllä että tuntuu tyhmältä moinen mutta silti - elättelen toiveita ja jotenkin oletan että pääsen. Jos en sitten ykköskohteeseeni Ouluun niin seuraavaan eli Jyväskylään. Tulee olemaan vaikea uskoa etten pääse jos en todellakaan pääse minnekään 🙈
Mulla sama fiilis! Osa kokeesta meni niin huonosti, että on hyvin mahdollista etten pääse, mutta koska sitten taas osa meni hyvin ja kokonaispisteitä arvioiden saisin ehkä juuri ja juuri riittävästi, on sellainen varovainen toivo, että voisin päästäkin. Tulee kyllä olemaan niin suuri pettymys, jos ei pääsekään sisään ja etenkin, jos sisäänpääsy jää ihan muutamasta pisteestä kiinni... Oon jo syksyn aikatauluja ja kursseja tutkinut ja mahdollisia muuttoja varten katsastellut, miltä alueilta kannattaa lähteä etsimään asuntoja :D
Haetteko ensimmäistä kertaa tämän tyyppisellä kokeella psykalle? Itsellä nimittäin ihan sellainen tuntuma kokeesta, että osasin ennakkomatskun todella hyvin ja ehdin tehdä kaikki tehtävät, mutta tein kyllä yksittäisiä virheitäkin (varmaan 1 tehtävää lukuunottamatta kaikissa). Aiempien vuosien perusteella en usko yhtään, että voisin päästä. Pisteet on tosi tiukassa, ja "ihan muutama piste" on jo tosi paljon (!) eikä millään keskinkertaisella suorituksella voi päästä sisään. Sorry :(
ps. kämpätkin on muuten menneet jo todistuksella valituille, yay!
Kolmas hakukerta psykalle! Oon pisteitä arvioinut noiden aiemmin puitujen oikeiden vastausten perusteella ja uskoisin että 1-3 osiot meni hyvin, joitain virheitä toki, mutta yllättävän paljolti myös kokonaan oikein menneitä (toki olettaen, että on kokeidenlaatijoiden kanssa yhteneväiset ajatukset oikeista vastauksista). Ainoastaan logiikka meni penkin alle. Jos pisterajat pysyy siinä, että n. 60% kokeesta pitäisi saada oikein (mitä aiemmin on arvioitu), niin uskoisin että mulla on ihan hyvät mahdollisuudet! Ei siis todellakaan mitään varmaa fiilistä, mutta aiempiin hakuihin verrattuna edes pieni toivo sisäänpääsystä.
Mulla meni 1 ja 4 osiot hyvin - 2 ja 3 voi olla mitä vaan. Vastailin aika säästeliäästi, eli täysiä saan tuskin yhdestäkään kysymyksestä.
AMK-valintakokeiden tuloksia alkanut tippumaan tänään. Oispa pian meiän vuoro
Tylsää, kun opintopolun koodia ei voi enää kytätä. Se oli hauskaa viihdettä tämän kärvistelyn keskellä :).
Toivottavasti jamkiin alkais jo tulla
Vierailija kirjoitti:
AMK-valintakokeiden tuloksia alkanut tippumaan tänään. Oispa pian meiän vuoro
AMK-kokeet pidettiin vielä myöhemmin, niin saisi meillekin kohta tulla tuloksia
AMK:eissa ollut yllättävän kovat rajat ton valintakoe-keskustelun perusteella...
Vierailija kirjoitti:
Yks kaveri sössi viimeksi kokeen painotetussa osiossa yhden jutun, josta oli ahdistunut jälkeenpäin. Pääsi kuitenkin sisään, eikä ollut todellakaan täysillä pisteillä.
Keskinkertainen on hankala termi. Kokeen sisäisesti ajatellen keskinkertaisella suorituksella ei tietenkään pääse sisään, mutta raakapisteissä voi olla aika huonokin (=kaukana täysistä) ja silti päästä.
Toi on kyllä ihan totta, että keskinkertaisuus voi tarkoittaa monelle hyvin eri asioita. Monet on vaan silti tosi naiiveja näissä hakuprosesseissa ja uskovan sokeasti tilastollisiin ihmeisiin vielä siinä vaiheessa, kun asia ei enää ole omissa käsissä. Tietenkin myös yksilöllinen lähtötaso vaikuttaa siihen, millaisena omat mahdollisuudet näkee ja millaiset ne todellisuudessa on. Uskallan silti väittää, että useimmille sisäänpääsy tulee kuitenkin yllätyksenä (koska tiedostaa raadollisen hyvin todennäköisyydet ja vaatimustason) ja vielä useampi pettyy pahanpäiväisesti kuvitellessaan että olisi yltänyt siihen häviävän pieneen valittujen joukkoon. Itse olisin ainakin säästynyt mielipahalta, mikäli olisin aiemmin sisäistänyt hakupaineen realistisemmin, mutta sehän on ainoastaan oma kokemukseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä ihan totta, että keskinkertaisuus voi tarkoittaa monelle hyvin eri asioita. Monet on vaan silti tosi naiiveja näissä hakuprosesseissa ja uskovan sokeasti tilastollisiin ihmeisiin vielä siinä vaiheessa, kun asia ei enää ole omissa käsissä. Tietenkin myös yksilöllinen lähtötaso vaikuttaa siihen, millaisena omat mahdollisuudet näkee ja millaiset ne todellisuudessa on. Uskallan silti väittää, että useimmille sisäänpääsy tulee kuitenkin yllätyksenä (koska tiedostaa raadollisen hyvin todennäköisyydet ja vaatimustason) ja vielä useampi pettyy pahanpäiväisesti kuvitellessaan että olisi yltänyt siihen häviävän pieneen valittujen joukkoon. Itse olisin ainakin säästynyt mielipahalta, mikäli olisin aiemmin sisäistänyt hakupaineen realistisemmin, mutta sehän on ainoastaan oma kokemukseni.
Uskon itse sisäistäneeni aika realistisesti omat mahdollisuuteni päästä sisään ja jos pääsen sisälle tulen olemaan superyllättynyt. Harmittaa, kun aina saa pettyä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4203951/soveltuvuuskokeesta-opiskelemaa…
Jaan tämän tännekin...Mikäli ketjua seuraamassa on aiemmin hakeneita.
Mulle ei koskaan käy säkä. Viimeksi kävi vuonna 1992 ja silloin voitin yhden ruman muovikorun arvonnassa. :( Fortuna ei tykkää minusta. Jotain olen tehnyt väärin entisessä elämässä ja karma kostaa. Jos johtuu tekemistäni vääryyksistä tässä elämässä, niin niistä on jo useampi vuosi aikaa ja olen kasvanut. Kuinka kauan niistä pitää maksaa?
AMK-tuloksetkon oli luvattu viimeistään 9.7., ja niitä on tullut jo paljon tänään. Jospa meillekin tulis pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita jotka optimistisesti jaksaa uskoa että saa paikan? Mietin kyllä että tuntuu tyhmältä moinen mutta silti - elättelen toiveita ja jotenkin oletan että pääsen. Jos en sitten ykköskohteeseeni Ouluun niin seuraavaan eli Jyväskylään. Tulee olemaan vaikea uskoa etten pääse jos en todellakaan pääse minnekään 🙈
Mulla sama fiilis! Osa kokeesta meni niin huonosti, että on hyvin mahdollista etten pääse, mutta koska sitten taas osa meni hyvin ja kokonaispisteitä arvioiden saisin ehkä juuri ja juuri riittävästi, on sellainen varovainen toivo, että voisin päästäkin. Tulee kyllä olemaan niin suuri pettymys, jos ei pääsekään sisään ja etenkin, jos sisäänpääsy jää ihan muutamasta pisteestä kiinni... Oon jo syksyn aikatauluja ja kursseja tutkinut ja mahdollisia muuttoja varten katsastellut, miltä alueilta kannattaa lähteä etsimään asuntoja :D
Haetteko ensimmäistä kertaa tämän tyyppisellä kokeella psykalle? Itsellä nimittäin ihan sellainen tuntuma kokeesta, että osasin ennakkomatskun todella hyvin ja ehdin tehdä kaikki tehtävät, mutta tein kyllä yksittäisiä virheitäkin (varmaan 1 tehtävää lukuunottamatta kaikissa). Aiempien vuosien perusteella en usko yhtään, että voisin päästä. Pisteet on tosi tiukassa, ja "ihan muutama piste" on jo tosi paljon (!) eikä millään keskinkertaisella suorituksella voi päästä sisään. Sorry :(
Itsehän pääsin todistuksella, mutta ei tässä kauheesti uskalla kämppää hommata kun ylemmälle toiveelle varasija 1🥴
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän pääsin todistuksella, mutta ei tässä kauheesti uskalla kämppää hommata kun ylemmälle toiveelle varasija 1🥴
pikku humble brag sieltä :D
Ahdistaa kirjoitti:
Olin ÅA:n soveltuvuuskokeissa ja jotenkin ahdistaa vielä enemmän nyt jälkeenpäin koska ajattelen koko ajan niitä kysymyksiä….. ja mä en vaan pysty olla pohtimatta niitä haastatteluja ja kuinka tyhmiä jotkut mun vastaukset oli. Viime vuonna en päässyt näin pitkälle joten oon tottakai ylpeä itsestäni mutta ai että tää on stressaavaa. Haluisin niin kovasti opiskelemaan mutta niin haluaa kaikki muutkin. Varsinkin jos en nyt saa opiskelupaikkaa soveltuvuuskokeiden takia niin on kyllä hermoromahduksen aika :’) Silloin pitäisi varmaa hakea uudestaan ens vuonna mutta en edes ymmärrä miten niissä soveltuvuushaastatteluissa/kokeissa muka voisi ”parantaa” omaa tulosta. Tai siis että jos mä en nyt pääse, niin en luultavasti koskaan pääse koska en voi muuttaa itseäni ”paremmaksi” hakijaksi enää. Samoja fiiliksiä muilla?
Ei soveltuvuushaastatteluista hyväksytä pelkästään ensi kertaa sinne asti päässeitä, eli kannattaa hakea uudestaan jollei nyt onnistu.
Vierailija kirjoitti:
AMK-tuloksetkon oli luvattu viimeistään 9.7., ja niitä on tullut jo paljon tänään. Jospa meillekin tulis pian.
En valitettavasti usko 😅 hakupainealat on aina viimeisiä tulee varmaan 8.7 :))
Jonnekin oli tullut myös yleisen kasvatustieteet tulokset. Näyttää ihan lupaavalta.