Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
6061/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa kirjoitti:

Olin ÅA:n soveltuvuuskokeissa ja jotenkin ahdistaa vielä enemmän nyt jälkeenpäin koska ajattelen koko ajan niitä kysymyksiä….. ja mä en vaan pysty olla pohtimatta niitä haastatteluja ja kuinka tyhmiä jotkut mun vastaukset oli. Viime vuonna en päässyt näin pitkälle joten oon tottakai ylpeä itsestäni mutta ai että tää on stressaavaa. Haluisin niin kovasti opiskelemaan mutta niin haluaa kaikki muutkin. Varsinkin jos en nyt saa opiskelupaikkaa soveltuvuuskokeiden takia niin on kyllä hermoromahduksen aika :’) Silloin pitäisi varmaa hakea uudestaan ens vuonna mutta en edes ymmärrä miten niissä soveltuvuushaastatteluissa/kokeissa muka voisi ”parantaa” omaa tulosta. Tai siis että jos mä en nyt pääse, niin en luultavasti koskaan pääse koska en voi muuttaa itseäni ”paremmaksi” hakijaksi enää. Samoja fiiliksiä muilla?

Olen myös aika p.....a haastettujen jäljiltä. Se on vaan niin kamala tilanne, että en pysty koskaan olemaan oma paras itseni. Haluaisin kaikkein eniten Åbo Akademihin, mutta nyt tuntuu, ett unelman voi taas unohtaa.

Vierailija
6062/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi: mä en tajua miten annan niin jurpon kuvan itsestäni näissä haastatteluissa, vaikka olen ihan fiksu ihminen, jolla on ok sosiaaliset taidot. En kyllä loista koskaan työhaastatteluissakaan. Huumori on aika olennainen osa omaa arkikäytöstä, mutta tällasissa tilanteissa ei paljon läppää heitellä 🙄.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6063/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäksi: mä en tajua miten annan niin jurpon kuvan itsestäni näissä haastatteluissa, vaikka olen ihan fiksu ihminen, jolla on ok sosiaaliset taidot. En kyllä loista koskaan työhaastatteluissakaan. Huumori on aika olennainen osa omaa arkikäytöstä, mutta tällasissa tilanteissa ei paljon läppää heitellä 🙄.

Haastattelu oli tietty ruotsin kielellä? Oletko suomenriuotsalaine vai ei -natiivi ruotsin puhuja? Se ainakin selittäisi, jos tuntuu, että mokasit ja on ihan ymmärrettävää ettei osaa kauhean hyvin vastata, vaikka olisi L ruotsin kielestä. Etenki joku vitsailu tai läpänheitto voi olla vaikeaa.

Vierailija
6064/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haastattelu oli tietty ruotsin kielellä? Oletko suomenriuotsalaine vai ei -natiivi ruotsin puhuja? Se ainakin selittäisi, jos tuntuu, että mokasit ja on ihan ymmärrettävää ettei osaa kauhean hyvin vastata, vaikka olisi L ruotsin kielestä. Etenki joku vitsailu tai läpänheitto voi olla vaikeaa.

Joo, oli ruotsiksi. Kieli ei ole ongelma. Koen vaan, että vitsailu ei ole tuossa yhteydessä sopivaa, ja siksi omasta persoonasta jää aina iso pala pois.

Vierailija
6065/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin ÅA:n tulokset ovat tulleet edellisvuosina?

miten meni haastattelu ja millainen se oli?

En voi kommentoida sisältöä, mutta tuntuu, että en taaskaan pystynyt olemaan oma paras itseni. Olen vaan ihan surkea haastatteluissa, joissa on kovat panokset. Outoa on se, että oikeissa kriisitilanteissa olen yleensä hyvinkin toimintakykyinen, mutta nämä haastattelut alisuoritan aina.

Pääsitkö todistusvalinnalla haastatteluun?

Vai onko joku päässyt jo pääsykokeiden kautta haastatteluun?

Vierailija
6066/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi kommentoida sisältöä, mutta tuntuu, että en taaskaan pystynyt olemaan oma paras itseni. Olen vaan ihan surkea haastatteluissa, joissa on kovat panokset. Outoa on se, että oikeissa kriisitilanteissa olen yleensä hyvinkin toimintakykyinen, mutta nämä haastattelut alisuoritan aina.

Viimeiset haastattelut olivat tänään.

Vierailija
6067/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hur vet du det?

Vierailija
6068/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hur vet du det?

För att dom ordnades 16.-18.6.

Vierailija
6069/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Koen vaan, että vitsailu ei ole tuossa yhteydessä sopivaa, ja siksi omasta persoonasta jää aina iso pala pois.”

Siis mulla on AIVAN SAMA JUTTU. En kestä..

Vierailija
6070/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelun jälkeen nousin kädet täristen koneelta, ja mietin, että ryssin taas lyhyessä ajassa pitkällä työllä saavutetun tilaisuuden...

Vierailija
6071/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle käy kans aina noin. Usein myös esitän tyhmempää kuin olen, koska jollakin typerällä tavalla haluan olla rakastettava ja sitten minua pidetään aina vähän tyhmänä. Vaikka oikeasti olen ihan fiksu. Tämä ei kyllä sitten auta yhtään, jos pitäisi olla itsevarma asiansa tunteva henkilö. Ihmettelen niitä, jotka kykenee esittämään varmaa, vaikka ovat joskus ihan väärässäkin.

Vierailija
6072/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiellettiinkö teitä kertomasta sisällöstä? Ihmeellistä salaseurameininkiä. Sama Helsingin yliopistossa. Ihan kuin kyse olisi jotain kultista, jonka asioita ei kommentoida kultin ulkopuolelle. Samoin riittäviä selvityksiä on vaikea saada yhtään mistään. 

Näin sivustahuutelijana ajattelisin, että kun kaikki haluaa sen opiskelupaikan, niin kukaan ei halua antaa etua sille toiselle, joka on vielä menossa sinne haastatteluun. Jos siis niitä haastatteluja on vielä meneillään.

Vierailija
6073/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuiko kenelläkään logiikkaosio? :D

On varmasti jotkut saaneet montakin oikein... Itse sain varjovalmennuksen vastausten perusteella vähintään 4 oikein, kaikkien kohtien vastaustani en enää muista mutta ainakin nuo 4 ehkä sitten oikein. Yli seitsemän ei ilmeisesti kuitenkaan mennyt oikein, osa omista vastauksista poikkesi tuosta varjovalmennuksen rivistä. Vitsit kun en muista millään mitä vastasin muutamaan...

Mulla taisi mennä logiikassa 8 kohtaa oikein, mutta toisaalta sähläsin sen ROC-osion ihan täysin. En usko, että pääsen sisään, vaikka logiikka sujui hyvin... Muitakin mokia varmasti löytyy pitkin koetta.

Wau, onpa hyvin! Kompensoi hyvin ROC-tehtävää 😁 Tuskinpa kovin moni saa kaikista lähes täysiä...

Vierailija
6074/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuiko kenelläkään logiikkaosio? :D

On varmasti jotkut saaneet montakin oikein... Itse sain varjovalmennuksen vastausten perusteella vähintään 4 oikein, kaikkien kohtien vastaustani en enää muista mutta ainakin nuo 4 ehkä sitten oikein. Yli seitsemän ei ilmeisesti kuitenkaan mennyt oikein, osa omista vastauksista poikkesi tuosta varjovalmennuksen rivistä. Vitsit kun en muista millään mitä vastasin muutamaan...

Mulla taisi mennä logiikassa 8 kohtaa oikein, mutta toisaalta sähläsin sen ROC-osion ihan täysin. En usko, että pääsen sisään, vaikka logiikka sujui hyvin... Muitakin mokia varmasti löytyy pitkin koetta.

Wau, onpa hyvin! Kompensoi hyvin ROC-tehtävää 😁 Tuskinpa kovin moni saa kaikista lähes täysiä...

No niin on. Itse en koskaan pärjään noissa logiikkatehtävissä. 

Vierailija
6075/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka monta prosenttia sai logiikkatehtävistä?

Vierailija
6076/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on puhuttu kieliopintojen ym. vanhenemisesta. Onko siis nyt niin, että jos on valmistunut yli kymmenen vuotta sitten ja hakee maisteriin, voi suoraan tehdä maisteriopinnot - mutta jos hakee kandiin, niin joutuu tekemään uudelleen jotain kieliopintoja??

Vierailija
6077/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on puhuttu kieliopintojen ym. vanhenemisesta. Onko siis nyt niin, että jos on valmistunut yli kymmenen vuotta sitten ja hakee maisteriin, voi suoraan tehdä maisteriopinnot - mutta jos hakee kandiin, niin joutuu tekemään uudelleen jotain kieliopintoja??

Ei vaan jos pääset maisteriin teet lisää opintoja sen mukaan mitä ne määrää. Kieliopinnot voi olla tai voi olla olematta liian vanhat. 

Vierailija
6078/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

maisteriipoiskelijat joutuu huolimatta siitä, että on jo kandi tutkinto, niin täydentämään kandiopintoja esim. menetelmien osalta>>> psykometriikka tms. tilastotieteelliset opinnot esim. luottamusvälit yms.

Vierailija
6079/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Rabta-Ahon pää pilkottaa tuon mummon pepun alla? Se varmaan yrittää paeta vankilasta :O

Vierailija
6080/8033 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan jos pääset maisteriin teet lisää opintoja sen mukaan mitä ne määrää. Kieliopinnot voi olla tai voi olla olematta liian vanhat. 

Okei, eli siis aina voi joutua tekemään kieliopintoja ym.? Hyvä tässä vaiheessa saada tää selville, mutta toisaalta ehkä parempi niin, muuten motivaationi lukea pääsykokeeseen olis kärsinyt... mulla on maisterintutkinto alla eikä kandi, ja olin ajatellut että no se hyöty edes siitä tutkinnosta, että pääsee vähän ohittelemaan jos pääsee nyt sisään. Kiitos vastauksista.