Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien kesälomailua koskevasta keskustelusta näkee taas, ettei moni hyväosainen ymmärrä köyhän perheen arkea lainkaan

Vierailija
10.07.2020 |

Taas tuli vastaan Facebookissa keskustelu, jossa hyvätuloiset kehuskelivat, että ei heidänkään tarvitse kulkea kesää huvipuistoissa ja vuokramökeillä vaan ovat mieluusti kotona koko perheellä, käyvät retkillä ja kirjastossa tai vievät lapset maalle mummolaan.

Tässä on monta asiaa, mitä monet hyväosaiset tai normaalituloiset ihmiset ymmärrä köyhän perheen elämästä laisinkaan:

1. Hyväosaisella on mahdollisuus valita, onko kotona vai huvipuistossa. Hyväosaisen kotiin jääminen tarkoittaa rahan säästymistä - köyhällä taas ei ole mahdollisuutta edes valita, koska rahaa ei kerta kaikkiaan ole.

2. Hyväosaisen kodista löytyy pleikkarit, trampoliinit, grillit, puolapuut, mönkijät, paljut... Ei välttämättä kaikkea tätä, mutta yleensä enemmän tilaa ja tekemistä sekä usein myös oma piha. Ei vertaudu ihan vuokra-asuntoon neuvostoaikaisessa kerrostalokompleksissa.

3. Hyväosaisen normaaliarki voi olla töistä harrastuksiin ja aktiviteetteihin juoksemista, jolloin lomalla kotona hengähtäminen on koko perheen laatuaikaa. Köyhä perhe saattaa olla kotona normaalistikin koko ajan.

4. Monellakaan köyhällä lapsiperheellä ei ole mummolaa tai sukulaisia maalla, saaristossa, mökillä tms. mihin voisi lapset saada kesällä. Köyhyys tuppaa periytymään ja sairastuttamaan, joten lasten mummola voi hyvinkin olla vielä pienemmässä kerrostaloasunnossa tai isovanhemmat jo manan mailla tai monisairaita/alkoholisteja/pienituloisia hekin, jolloin mummolassa ei ole varaa ruokkia lapsia sen enempää kuin kotonakaan.

Listaa voisi vielä jatkaa.

Itse olen ollut koko ikäni köyhä, ensin köyhän perheen lapsi ja sitten pitkään köyhä opiskelija ja pätkätyöläinen. Nyt on meneillään ensimmäinen loma, kun voi käydä lasten kanssa vaikka kahvilassa ilman että koko kuukauden budjetti kaatuu siihen, ja onhan tämä nyt aivan erilaista henkisesti kun on varaa valita, mitä tekee. Olen suunnattoman kiitollinen omasta tilanteestani.

Monikaan ei ymmärrä, että köyhät perheet ovat kotona ja käyvät kirjastossa, eväsretkillä, uimarannoilla jne. kun ei ole muita vaihtoehtoja. Kun siellä kirjastossa käydään vuodesta toiseen, kuukaudesta toiseen, viikosta toiseen eikä elämä ole juuri koskaan mitään muuta, se ei millään tavalla vertaudu niiden lapsiperheiden arkeen, jossa koronavuosi ja kesäloma ovat olleet ihanaa laatuaikaa lasten kanssa kotona ja huvipuistolomat voidaan hyvillä mielin jättää tämän kerran väliin.

Köyhyydessä yksi pahimmista asioista on valinnanvaran puute. Köyhä ei saa lomaa köyhyydestään.

Kommentit (611)

Vierailija
101/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja kyllä minua oikeasti pitkään pienituloisena eläneenä ketuttaa, kun keskituloiset marisevat, miten tiukilla ollaan. Silti ravataan ulkomaat ja festarit ja on tosiaan mönkijää ja paljua pihassa. 

Ja niille, jotka aikovat tulla nyt opettamaan, että sen kun opiskelet kunnon ammatin ja alat tienaamaan, voin kertoa, että olen valmistunut yliopistosta ihan työllistävälle alalle, mutta ei tässä kyllä rikastumaan pääse. Edellinen työpaikka meni alta ja perustin oman yrityksen. Rahaa pitäisi tulla ovista ja ikkunoista, mutta ei ainakaan vielä näy. 

Et ilmeisesti ymmärrä miten business maailma toimii? Äkkirikastumiset tapahtuu elokuvissa

Ei vaan nimenomaan päinvastoin, minä nimenomaan tajuan, että rikastumiset tapahtuu vain elokuvissa. Ihan turha siis kenenkään tulla sanomaan, että mikset vain kouluttaudu ja hanki parempaa työpaikkaa. 

Ohis...ei tarvitse olla rikas ollakseen hyväosainen, jollaisiin aloittaja viittasi. Ihan keskituloisiin ap vertaa köyhän elämää. Monilla duunareillakin on sellainen palkka, että kyllä siinä voi valita, meneekö perheen kanssa huvipuistoon vai onko kotona. Mulla on paljon tuttuja pariskuntia ihan tavallisissa ammateissa (esim lvi-asentaja + lähihoitaja, poliisi + Cittarin myyjä, amk-inssi + lastentarhanopettaja, bussikuski+koulunkäyntiavustaja jne) ja on heilläkin varaa tehdä muutakin kuin vain ilmaisjuttuja. 

niin, mutta ainakin omalta kohdaltani nimenomaan tarkoitin, että ei välttämättä ole noin vain mahdollista päästä noihin luettelemiisi työpaikkoihin. Oma tarinani on siis se, että olin se Cittarin myyjä ja ajattelin, että haluan paremman työn (en välttämättä palkan puolesta, vaan työvuorojen ja fyysisen kuormittavuuden vuoksi). Lähdin opiskelemaan ja sain työpaikan opiskelemaltani alalta. Vieläkään en ole päässyt edes sille palkkatasolle, että tienaisin saman verran kuin siellä cittarissa tienasin. Ehkä valintani oli täysin paska tai sitten olen vain itse niin surkea, mutta tämä nyt vain on totuus. 

Oletko jostain syystä alipalkattu vai onko uusi alasi sellainen, ettei siellä muillakaan samaa työtä tekevillä ole sen suurempi palkka?  

Vierailija
102/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi tuttu, joka on kahden lapsen yksinhuoltaja. Hän ei ole hyvätuloinen. Mitä olen katsonut heidän elämäänsä, niin se on mielestäni tosi mielenkiintoista. Tuttavani mielikuvitus on loistava, joten lapset saa vaikka mitä elämyksiä. Hän ottaa selvää ilmaistapahtumista(/alennuksista), opetellut telttailemaan, jotta lapset pääsee, ovat olleet jollain ihmisellä koiran ja talo vahtina, joten pääsivät muualle, pyöräilevät tosi hienoihin paikkoihin jne. Nostan hattua hänen kekseliäisyydelleen ja viitsimiselle (toki on ihminen, joka tykkää luonnosta). Mielestäni häneltä lapset saavat hyvän tekemisen mallin ja oppivat käyttämään mielikuvitusta.

Ymmärrän kuitenkin Ap pointin ja aloitus on täyttä totta.

Tämä vaatii kuitenkin sitä, että asuvat paikkakunnalla jossa on pyörämatkan päässä näitä mielenkiintoisia tapahtumia. Ja hyvän kunnon, ei kaikki pysty teltassa olemaan.

Tai sitten auton. Ja auto on monelle köyhälle liian kallis. Jos olisi edes se auto, niin sehän jo toisi itsessään paljon enemmän mahdollisuuksia elämään.

Tämän auton omistamisen monet hyväosaiset ohittavat. Heillä on hyväkuntoinen auto tai pari. Se on heille itsestään selvää.

Köyhille se on ylellisyyttä. Ei voi valita ostaako auton ja minkä hintaisen. Tai ainakin on varaa vain vanhaan autoon, joka joko toimii tai ei.

Ja usein ei ole varaa bensaan kun pitäisi lähteä johonkin reissuun.

Heh pari vuotta sitten uutisissa joku haastateltava valitti köyhyyttä. Päällä oli 1000 euron Canada Goose takki :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi verrata järki-ihminen elämää Filippiineillä ja Suomessa.

Suomessa on aivan erilaiset vaatimukset elämiseen. Täytyy olla talvenkestävä asunto, sähköt, vedet, viemärit, vakuutukset. Asuminen ja asumistason hinta määräytyy Suomen määräysten mukaan. Ei pärjää kadulla tai pahvihökkelissä.

Ruoka, kaikki kulutus on veronalaista, joka nostaa hintaa.

Elämä kaikkine pakollisine normeineen ja lakeineen on niin täysin erilaista, että on naurettavaa verrata suomen köyhyyttä johonkin kehitysmaan köyhyyteen.

Vierailija
104/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi tuttu, joka on kahden lapsen yksinhuoltaja. Hän ei ole hyvätuloinen. Mitä olen katsonut heidän elämäänsä, niin se on mielestäni tosi mielenkiintoista. Tuttavani mielikuvitus on loistava, joten lapset saa vaikka mitä elämyksiä. Hän ottaa selvää ilmaistapahtumista(/alennuksista), opetellut telttailemaan, jotta lapset pääsee, ovat olleet jollain ihmisellä koiran ja talo vahtina, joten pääsivät muualle, pyöräilevät tosi hienoihin paikkoihin jne. Nostan hattua hänen kekseliäisyydelleen ja viitsimiselle (toki on ihminen, joka tykkää luonnosta). Mielestäni häneltä lapset saavat hyvän tekemisen mallin ja oppivat käyttämään mielikuvitusta.

Ymmärrän kuitenkin Ap pointin ja aloitus on täyttä totta.

Tämä vaatii kuitenkin sitä, että asuvat paikkakunnalla jossa on pyörämatkan päässä näitä mielenkiintoisia tapahtumia. Ja hyvän kunnon, ei kaikki pysty teltassa olemaan.

Tai sitten auton. Ja auto on monelle köyhälle liian kallis. Jos olisi edes se auto, niin sehän jo toisi itsessään paljon enemmän mahdollisuuksia elämään.

Tämän auton omistamisen monet hyväosaiset ohittavat. Heillä on hyväkuntoinen auto tai pari. Se on heille itsestään selvää.

Köyhille se on ylellisyyttä. Ei voi valita ostaako auton ja minkä hintaisen. Tai ainakin on varaa vain vanhaan autoon, joka joko toimii tai ei.

Ja usein ei ole varaa bensaan kun pitäisi lähteä johonkin reissuun.

No sen verran voin paljastaa, että autoa ei perheellä ole. Varmasti kunto on hyvä, koska pyöräilee joka paikkaan. Lapset on myös pienestä asti tottuneet pyöräilyyn. Noi tapahtumat on sellaisia, jotka tietenkin on mahdollista vain sellaisissa paikoissa mis niit järjestetään. Pointti mun kirjoituksessa oli kuitenki se, että useilla ei riitä myöskään mielikuvitus toteuttaa asioita ja etsiä vaihtoehtoista tekemistä kuin esim. Linnanmäki

Vierailija
105/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja kyllä minua oikeasti pitkään pienituloisena eläneenä ketuttaa, kun keskituloiset marisevat, miten tiukilla ollaan. Silti ravataan ulkomaat ja festarit ja on tosiaan mönkijää ja paljua pihassa. 

Ja niille, jotka aikovat tulla nyt opettamaan, että sen kun opiskelet kunnon ammatin ja alat tienaamaan, voin kertoa, että olen valmistunut yliopistosta ihan työllistävälle alalle, mutta ei tässä kyllä rikastumaan pääse. Edellinen työpaikka meni alta ja perustin oman yrityksen. Rahaa pitäisi tulla ovista ja ikkunoista, mutta ei ainakaan vielä näy. 

Et ilmeisesti ymmärrä miten business maailma toimii? Äkkirikastumiset tapahtuu elokuvissa

Ei vaan nimenomaan päinvastoin, minä nimenomaan tajuan, että rikastumiset tapahtuu vain elokuvissa. Ihan turha siis kenenkään tulla sanomaan, että mikset vain kouluttaudu ja hanki parempaa työpaikkaa. 

Ohis...ei tarvitse olla rikas ollakseen hyväosainen, jollaisiin aloittaja viittasi. Ihan keskituloisiin ap vertaa köyhän elämää. Monilla duunareillakin on sellainen palkka, että kyllä siinä voi valita, meneekö perheen kanssa huvipuistoon vai onko kotona. Mulla on paljon tuttuja pariskuntia ihan tavallisissa ammateissa (esim lvi-asentaja + lähihoitaja, poliisi + Cittarin myyjä, amk-inssi + lastentarhanopettaja, bussikuski+koulunkäyntiavustaja jne) ja on heilläkin varaa tehdä muutakin kuin vain ilmaisjuttuja. 

niin, mutta ainakin omalta kohdaltani nimenomaan tarkoitin, että ei välttämättä ole noin vain mahdollista päästä noihin luettelemiisi työpaikkoihin. Oma tarinani on siis se, että olin se Cittarin myyjä ja ajattelin, että haluan paremman työn (en välttämättä palkan puolesta, vaan työvuorojen ja fyysisen kuormittavuuden vuoksi). Lähdin opiskelemaan ja sain työpaikan opiskelemaltani alalta. Vieläkään en ole päässyt edes sille palkkatasolle, että tienaisin saman verran kuin siellä cittarissa tienasin. Ehkä valintani oli täysin paska tai sitten olen vain itse niin surkea, mutta tämä nyt vain on totuus. 

Oletko jostain syystä alipalkattu vai onko uusi alasi sellainen, ettei siellä muillakaan samaa työtä tekevillä ole sen suurempi palkka?  

Tuolla jo aiemmin kerroin, että minulta meni työpaikka alta (se oli opintojeni ohella osa-aikainen paikka muutenkin) ja perustin oman yrityksen. Laskuttaminenhan tässä se suurin ongelma on. Aloittava yrittäjä ei voi laskuttaa saman verran asiantuntijatyöstä kuin alalla 20 vuotta toiminut. Eikä asiakkaitakaan ole jonoksi asti vielä pitkään aikaan. 

Vierailija
106/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me varmaan ollaan niitä hyvätuloisia, 4600/kk netto.

Lapsi oli 5 päivää kunnan ilmaisella leirillä, kulki sinne 10km polkupyörällä. Muutamaa kaveria on nähnyt pari kertaa.

Hellejaksolla olin jo itsekin lomalla, oli niin saakutin kuuma ettei mitään voinut tehdä läkähtymättä ja kuivaa ettei uskaltanut edes grillata. No se palju meillä on, siellä sitä sitten lilluttiin tylsinä kotipihalla 2 viikkoa.

Roudasin lapsen kirjastoon, kiitos koronan, nyt ne on kesällä auki eikä kiinni! Ihan vaan sillä että kädessä olisi välillä paperia eikä elektroniikkaa.

Sitten alkoi vesisateet. Paljuun paleltuu, grillata ei voi, ulkona kastuu jos yrittää jotain harrastaa. Ei olo paljoa kerrostalosta eroa. Paitsi että sateenlomassa remontoidaan julkisivua ettei sada sisälle eli vuokrakasarmissa pääsisi helpommalla.

Se maailman paras ruokakauppa käytiin katsastamassa, siinä meidän puolen päivä kesälomareissu josta köyhät voi olla kateellisia?

Oikeesti, melko turha kadehtia suuntaan tai toiseen kun ette toisten elämästä kuitenkaan totuutta tiedä. Saattaa sitä Nalleakin elämä siellä kartanossaan pänniä aina toisinaan.

Huomaa, ettet tiedä köyhyydestä mitään.

Ei yksikään suomalainen tiedä köyhyydestä mitään. Menkää kysymään niiltä Filippiinien katulapsilta

Vierailija
107/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohje, joka pätee aina ja ikuisesti: hanki itseäsi rikkaampi puoliso, mene naimisiin ilman avioehtoa. Ota etukäteen selvää suvun metsistä, taloista ja omaisuudesta. Kaikista paras jos puoliso on varakkaan perheen ainoa lapsi. Avioliitto on kautta aikojen ollut taloudellinen sitoumus. Romanttisen rakkauden sekoittaminen on alkanut siihen vasta muutama vuosikymmen sitten ja lisännyt avioeroja merkittävästi.

Vierailija
108/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos köyhän elämä olisi samanlaista kuin hyväosaisellakin, kuka viitsisi tehdä enää töitä? Suurin osa hyväosaisistakin on opiskellut, paiskinut töitä ja edennyt urallaan juuri siksi, että olisi sitten mistä valita. 

Mutta monilla köyhillä ei ole mahdollisuutta tulla hyväosaisiksi vaikka kuinka paiskisivat töitä päästäkseen suosta, kaikki eivät saa koskaan edes mahdollisuutta työpaikkaan. Esim. olet työtön, haet työpaikkaa ja pääset haastatteluun, mutta et tule valituksi koska työnantajat palkkaavat ennemmin hakijan joka on jo töissä jossain. Näin hyväosaiset pääsevät siirtymään työstä toiseen, kun taas köyhän köyhyys vaan jatkuu. Haet jatkuvasti töitä ja opiskelet toisen ammatin, mutta silti päädyt pitkäaikaistyöttömäksi jota kukaan ei halua palkata, koska aina on joku toinen hakija joka on nuorempi ja kokeneempi. Mitä pidempään tämä jatkuu, sitä mahdottomampaa on päästä jaloilleen.

Vierailija
109/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka täällä kehtaa sanoa että köyhyys on oma vika, olisi kiva nähdä miten he raivaavat tiensä huipulle kun ensin on koko peruskoulun ajan kiusattu ja sairastunu vakavaan masennukseen sen takia, yrittänyt itsemurhaa, ja ihmeen kaupalla alkanut toipuminen. Kun vihdoin on kunnossa, opiskellut ammatin, mutta jostain syystä vakitöihin ei pääse vaikka hakee, niin ei se ole ihmisen oma vika että on köyhä. Kaikilla ei myöskään ole rikkaita vanhempia jotka tukee opiskelussa. Muistan kun 80e opintotuesta ostin lukiokirjat, tavoitteet oli yliopistossa mutta elämä ei mee niinku nää kamalat köyhien kyykyttäjät luulee.

Ne jotka täällä valittavat köyhyydestä, olisi kiva nähdä miten he tulisivat toimeen Filippiineillä katulapsina. Suomessa ei ole köyhiä, ainoastaan kateellisia valittajia joille ei riitä mikään

Sinäkö sitten tulet tuollaisessa paikassa toimeen. Hyvähän se on huudella, jos itsellä ei ole rahasta koskaan ollut puutetta. 

Aika etuoikeutettua huudella ettei saa pihalle paljua kun toinen asuu pressun alla ja syö lähinnä pyydystämiään rottia

Eli sun mielestä ei saa toivoa mitään mukavaa itsellensä kun Filippiineillä on asiat huonommin? Vähän niinkuin ei saa valittaa siitä että on endometrioosi joka aiheuttaa jatkuvasti hirveitä kipuja, koska jollakulla toisella on syöpä. Eikä saa surra sitä että äiti kuoli, kun joltain toiselta on kuollut äiti ja isä.

Vierailija
110/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aloitus mutta heti tuli typeriä kommentteja. Hyväosaiset on niin tyhmiä, etteivät edes ymmärrä pitää suutaan kiinni, ettei oman sydämen rumuus heti näkyisi.

Taas kerran tulee todistetuksi, että hyväosaisuus ja tyhmyys kulkevat usein käsi kädessä.

Ainakin sydämen viisaus heiltä usein näyttää vallan puuttuvan.

Mutta yksioikoisuus, puusilmäisyys ja tosikkomaisuus heillä kukkii.

Vierailija
111/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla jo aiemmin kerroin, että minulta meni työpaikka alta (se oli opintojeni ohella osa-aikainen paikka muutenkin) ja perustin oman yrityksen. Laskuttaminenhan tässä se suurin ongelma on. Aloittava yrittäjä ei voi laskuttaa saman verran asiantuntijatyöstä kuin alalla 20 vuotta toiminut. Eikä asiakkaitakaan ole jonoksi asti vielä pitkään aikaan. 

Okei, tuon ymmärrän. Toisaalta yrittäjyys on usein sitä, ettei alussa olekaan kuin ylähuuli leivän päälle, vaikka tekisi pitkää päivääkin. 10 vuoden päästä voi tilanne olla jo ihan toinen. Ryhdyin yrittäjäksi 15 vuotta sitten ja nyt on vasta kolmas kesä, kun mulla on neljän viikon kesäloma. Päteviä ja osaavia työntekijöitä on jo sen verran (5 kpl), että osaavat hommat. Mun ei tarvitse kuin maksaa palkat ja olla puhelimitse tavoitettavissa. 

Vierailija
112/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vähän aikaa sitten HS:stä jutun jossa oltiin haastateltu nuoria pääkaupunkiseudulta ja kyseltiin heidän kesästään. Lähes kaikissa vastauksissa korostui matkustaminen ja se, että oltiin totuttu matkustamaan ympäri maailmaa ja nyt harmitti, kun matkat peruuntuivat koronan takia. Lisäksi, kun sitä juttua luki sellaisena nuorena jonka perheellä ei ole koskaan ollut liikaa rahaa niin jotenkin se maailma on ihan erilainen ja en löydä mitään yhteistä näihin nuoriin. Monella korostui ulkomailla opiskelu, vaihto-oppilasvuodet, lomamatkat, oma asunto heti 18-vuotiaana yms mitkä tavallaan on poissuljettu jos miettii itseäni.

”TÄNÄÄN olisi alkanut Ruisrock”, sanoo Pyry Tynkkynen, 17, Hietaniemen rannan kallioilla ja ottaa uuden kulauksen kaakaostaan.

Enempää ei tarvitse sanoa. Koronavirus vei Tynkkysen kesätyöt ja vaihto-oppilasvuoden Yhdysvalloissa."

”Mun synttärit tuhoutuivat koronan takia. Piti lähteä kahdeksi viikoksi San Franciscoon, mutta sitten mentiinkin vain viikoksi Barcelonaan”, kertoo Vilko Ahlholm, 18."

Hänen kesänsä on kulunut poikaystävän kämpillä Kampissa. Oma koti Pukinmäessä on saanut virua tyhjillään.

”Tää on eka kesä since 2007, kun en ole ulkomailla. Mietin ensin, että kesä Suomessa, ei mitään tekemistä”, Shahid sanoo."

Del Mar Garcia Sierra kertoo, että häneltä peruuntui kahden kuukauden matka Etelä-Amerikkaan.

”Mutta palaan huomenna Espanjaan. Asuin ja tein töitä siellä, mutta koronan vuoksi piti tulla Suomeen.”

Espanjasta Kurki muuttaa Skotlannin Edinburghiin, josta hän on saanut paikan yliopistosta.

Myös ystävä Venla Jernström, 20, kertoo lähtevänsä syksyllä Edinburghiin opiskelemaan"

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006565750.html

Vierailija
113/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka täällä kehtaa sanoa että köyhyys on oma vika, olisi kiva nähdä miten he raivaavat tiensä huipulle kun ensin on koko peruskoulun ajan kiusattu ja sairastunu vakavaan masennukseen sen takia, yrittänyt itsemurhaa, ja ihmeen kaupalla alkanut toipuminen. Kun vihdoin on kunnossa, opiskellut ammatin, mutta jostain syystä vakitöihin ei pääse vaikka hakee, niin ei se ole ihmisen oma vika että on köyhä. Kaikilla ei myöskään ole rikkaita vanhempia jotka tukee opiskelussa. Muistan kun 80e opintotuesta ostin lukiokirjat, tavoitteet oli yliopistossa mutta elämä ei mee niinku nää kamalat köyhien kyykyttäjät luulee.

Ne jotka täällä valittavat köyhyydestä, olisi kiva nähdä miten he tulisivat toimeen Filippiineillä katulapsina. Suomessa ei ole köyhiä, ainoastaan kateellisia valittajia joille ei riitä mikään

Sinäkö sitten tulet tuollaisessa paikassa toimeen. Hyvähän se on huudella, jos itsellä ei ole rahasta koskaan ollut puutetta. 

Aika etuoikeutettua huudella ettei saa pihalle paljua kun toinen asuu pressun alla ja syö lähinnä pyydystämiään rottia

Tottakai. Mutta on vielä etuoikeutetumpaa huudella sieltä paljusta, että mene Filipiineille kerjäämään tai lopeta valittaminen. Kaikki, mistä sinä syytät nyt köyhiä, sinä itse teet paljon suuremmassa mittakaavassa. 

Vierailija
114/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos köyhän elämä olisi samanlaista kuin hyväosaisellakin, kuka viitsisi tehdä enää töitä? Suurin osa hyväosaisistakin on opiskellut, paiskinut töitä ja edennyt urallaan juuri siksi, että olisi sitten mistä valita. 

Jos töitä paiskimalla rikastuu, miksi niin moni niska limassa raatava siivooja tai lähihoitaja on köyhä?

Mä oon lähihoitaja ja pystyn kyllä viemään lomalla lapseni huvipuistoon ja ravintolaan ja joskus ulkomaillekin. Toki elän säästeliäästi ja en juo enkä polta.

Vierailija
115/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö siis hyvätuloiset saisi nauttia mökkeilystä tai kotona olosta?

Tietenkin saa, mutta jos pienituloinen harmittelee kalliita huvipuistolippuja niin se ei ole oikea paikka tulla kertomaan siitä, kuinka itse nauttii kotona olemisesta vaikka olisi rahaa lippuihin.

Täällä ei niinkään näy pienituloisten harmittelua, vaan vaatimusta... minulla on oikeus ilmaisiin lippuihin.

Hyvätuloisten ongelmana on pitkät päivät ja vähäiset vapaat. Stressi seuraa kotiin asti, koska kukaan ei tee sinun puolestasi töitäsi, sijaista ei ole. Sitten on kiva kuulla näitä mielistelijät/perseennuolijat pääsevät esimiehiksi päänauontaa tyypeiltä, joilla ei ole mitään kykyä tai halua tehdä vaativia hommia.

Vierailija
116/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, tuon ymmärrän. Toisaalta yrittäjyys on usein sitä, ettei alussa olekaan kuin ylähuuli leivän päälle, vaikka tekisi pitkää päivääkin. 10 vuoden päästä voi tilanne olla jo ihan toinen. Ryhdyin yrittäjäksi 15 vuotta sitten ja nyt on vasta kolmas kesä, kun mulla on neljän viikon kesäloma. Päteviä ja osaavia työntekijöitä on jo sen verran (5 kpl), että osaavat hommat. Mun ei tarvitse kuin maksaa palkat ja olla puhelimitse tavoitettavissa. 

Niin. Se vain ei tässä vaiheessa paljon lämmitä, kun se vuokra pitää maksaa tällä kuulla eikä 10 vuoden päästä. Ja eniten ketuttaa se, että itse aloittaa oikeasti niin pohjalta, että tässä puolen vuoden aikana olen nostanut 2000 euroa palkkaa bruttona, mutta monet aloittavat yrittäjät nostavat heti alusta lähtien kuukausittain enemmän kuin minä puolessa vuodessa. 

Vierailija
117/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos töitä paiskimalla rikastuu, miksi niin moni niska limassa raatava siivooja tai lähihoitaja on köyhä?

Mä oon lähihoitaja ja pystyn kyllä viemään lomalla lapseni huvipuistoon ja ravintolaan ja joskus ulkomaillekin. Toki elän säästeliäästi ja en juo enkä polta.

No niin, tämäkin vielä. Sano nyt vielä, että olet perunut kaikki lehtitilauksetkin etkä osta merkkivaatteitakaan. 

Vierailija
118/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska on alunperinkin valinnut alan, jossa on pieni palkka ja varsin pienet etenemismahdollisuudet. Sitä paitsi Suomessa on ainakin yksi työllään rikastunut lähihoitaja. Perusti aikoinaan hoivayrityksen ja myöhemmin myi yrityksensä jollekin näistä isoista konserneista. Eipä ole enää rahasta pulaa. 

Alun perin valitsin toisen alan, ja pian alan opiskella ihan muuta. T. Siivooja.

Vierailija
119/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me varmaan ollaan niitä hyvätuloisia, 4600/kk netto.

Lapsi oli 5 päivää kunnan ilmaisella leirillä, kulki sinne 10km polkupyörällä. Muutamaa kaveria on nähnyt pari kertaa.

Hellejaksolla olin jo itsekin lomalla, oli niin saakutin kuuma ettei mitään voinut tehdä läkähtymättä ja kuivaa ettei uskaltanut edes grillata. No se palju meillä on, siellä sitä sitten lilluttiin tylsinä kotipihalla 2 viikkoa.

Roudasin lapsen kirjastoon, kiitos koronan, nyt ne on kesällä auki eikä kiinni! Ihan vaan sillä että kädessä olisi välillä paperia eikä elektroniikkaa.

Sitten alkoi vesisateet. Paljuun paleltuu, grillata ei voi, ulkona kastuu jos yrittää jotain harrastaa. Ei olo paljoa kerrostalosta eroa. Paitsi että sateenlomassa remontoidaan julkisivua ettei sada sisälle eli vuokrakasarmissa pääsisi helpommalla.

Se maailman paras ruokakauppa käytiin katsastamassa, siinä meidän puolen päivä kesälomareissu josta köyhät voi olla kateellisia?

Oikeesti, melko turha kadehtia suuntaan tai toiseen kun ette toisten elämästä kuitenkaan totuutta tiedä. Saattaa sitä Nalleakin elämä siellä kartanossaan pänniä aina toisinaan.

Huomaa, ettet tiedä köyhyydestä mitään.

Ei yksikään suomalainen tiedä köyhyydestä mitään. Menkää kysymään niiltä Filippiinien katulapsilta

Eli ei saa valittaa jos jossain maailmankolkassa asiat ovat huonommin? Tuolla logiikalla ei ole Filippiinien katulapsillakaan mitään syytä valittaa, koska kun oikein kaivetaan, jostain maakuopasta todennäköisesti löytyy vieläkin heitäkin surkeampi poloinen. 

Vierailija
120/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys ja pätkätyöt ovat suurimmat syypäät ihmisten köyhyyteen. Kaikki eivät ole oikeutettuja tukiin.

Ymmärtäkää nyt jo rikkaat, että suurin osa meistä köyhistä ei ole valinnut köyhyyttä. Menisin kunnon palkkatöihin, jos pääsisin.

T: opiskelu evätty työkkärin ja kelan toimesta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan