Köyhien kesälomailua koskevasta keskustelusta näkee taas, ettei moni hyväosainen ymmärrä köyhän perheen arkea lainkaan
Taas tuli vastaan Facebookissa keskustelu, jossa hyvätuloiset kehuskelivat, että ei heidänkään tarvitse kulkea kesää huvipuistoissa ja vuokramökeillä vaan ovat mieluusti kotona koko perheellä, käyvät retkillä ja kirjastossa tai vievät lapset maalle mummolaan.
Tässä on monta asiaa, mitä monet hyväosaiset tai normaalituloiset ihmiset ymmärrä köyhän perheen elämästä laisinkaan:
1. Hyväosaisella on mahdollisuus valita, onko kotona vai huvipuistossa. Hyväosaisen kotiin jääminen tarkoittaa rahan säästymistä - köyhällä taas ei ole mahdollisuutta edes valita, koska rahaa ei kerta kaikkiaan ole.
2. Hyväosaisen kodista löytyy pleikkarit, trampoliinit, grillit, puolapuut, mönkijät, paljut... Ei välttämättä kaikkea tätä, mutta yleensä enemmän tilaa ja tekemistä sekä usein myös oma piha. Ei vertaudu ihan vuokra-asuntoon neuvostoaikaisessa kerrostalokompleksissa.
3. Hyväosaisen normaaliarki voi olla töistä harrastuksiin ja aktiviteetteihin juoksemista, jolloin lomalla kotona hengähtäminen on koko perheen laatuaikaa. Köyhä perhe saattaa olla kotona normaalistikin koko ajan.
4. Monellakaan köyhällä lapsiperheellä ei ole mummolaa tai sukulaisia maalla, saaristossa, mökillä tms. mihin voisi lapset saada kesällä. Köyhyys tuppaa periytymään ja sairastuttamaan, joten lasten mummola voi hyvinkin olla vielä pienemmässä kerrostaloasunnossa tai isovanhemmat jo manan mailla tai monisairaita/alkoholisteja/pienituloisia hekin, jolloin mummolassa ei ole varaa ruokkia lapsia sen enempää kuin kotonakaan.
Listaa voisi vielä jatkaa.
Itse olen ollut koko ikäni köyhä, ensin köyhän perheen lapsi ja sitten pitkään köyhä opiskelija ja pätkätyöläinen. Nyt on meneillään ensimmäinen loma, kun voi käydä lasten kanssa vaikka kahvilassa ilman että koko kuukauden budjetti kaatuu siihen, ja onhan tämä nyt aivan erilaista henkisesti kun on varaa valita, mitä tekee. Olen suunnattoman kiitollinen omasta tilanteestani.
Monikaan ei ymmärrä, että köyhät perheet ovat kotona ja käyvät kirjastossa, eväsretkillä, uimarannoilla jne. kun ei ole muita vaihtoehtoja. Kun siellä kirjastossa käydään vuodesta toiseen, kuukaudesta toiseen, viikosta toiseen eikä elämä ole juuri koskaan mitään muuta, se ei millään tavalla vertaudu niiden lapsiperheiden arkeen, jossa koronavuosi ja kesäloma ovat olleet ihanaa laatuaikaa lasten kanssa kotona ja huvipuistolomat voidaan hyvillä mielin jättää tämän kerran väliin.
Köyhyydessä yksi pahimmista asioista on valinnanvaran puute. Köyhä ei saa lomaa köyhyydestään.
Kommentit (611)
Köyhän elämään vaikuttaa kyllä niin paljon sekin missä satut asumaan. On ihan eri asia olla köyhä pienellä paikkakunnalla jossa on vain se pieni kirjasto rajatulla valikoimalla, kuin olla köyhä isolla paikkakunnalla jossa on valtavan kirjaston lisäksi paljon erilaisia yhdistyksiä jotka järjestävät ilmaista/halpaa toimintaa sekä lapsille että aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka täällä kehtaa sanoa että köyhyys on oma vika, olisi kiva nähdä miten he raivaavat tiensä huipulle kun ensin on koko peruskoulun ajan kiusattu ja sairastunu vakavaan masennukseen sen takia, yrittänyt itsemurhaa, ja ihmeen kaupalla alkanut toipuminen. Kun vihdoin on kunnossa, opiskellut ammatin, mutta jostain syystä vakitöihin ei pääse vaikka hakee, niin ei se ole ihmisen oma vika että on köyhä. Kaikilla ei myöskään ole rikkaita vanhempia jotka tukee opiskelussa. Muistan kun 80e opintotuesta ostin lukiokirjat, tavoitteet oli yliopistossa mutta elämä ei mee niinku nää kamalat köyhien kyykyttäjät luulee.
Ne jotka täällä valittavat köyhyydestä, olisi kiva nähdä miten he tulisivat toimeen Filippiineillä katulapsina. Suomessa ei ole köyhiä, ainoastaan kateellisia valittajia joille ei riitä mikään
En kehtaisi paljastaa näin syvää tietämättömyyttä asioista. Etsi nyt alkuun tietoa suhteellisesta köyhyydestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuetuista lomista joutuu maksamaan omavastuun. Ja itse matkat eestaas.
Se onkin sitten jo yli 100-200 euroa.
Jos hakee tutulle lomalle lisäapua Kelasta niin on sellainen rumba, ja yleensä ei edes mitään myönnetä.
Minulla ainakin on niin huono vaate- ja kenkäpuoli, kun tässä kotona ja lähikaupassa vain pyörin, että pitäisi niitäkin hankkia. Että kehtaisi muiden lomalaisten kanssa liikkua. Siellä lomapaikassa jos iltaa istutaan tai muuten jotain ostettaisi, ei ilman omaa rahaa sielläkään viikkoa pärjäisi.
Tai ainkakin viikko ilman rahaa olisi tosi ankeaa ja ahdistavaa, pelkäisi, että joku ehdottaa jotain, mikäsivarret vaatii rahaa.
Olen niin monesti näitä tuettuja lomia katsellut ja laskeskellut, että en vaan pysty lähtemään rahallisesti, vaikka osan vain joutuisin itse maksamaan.Täydentävää toimeentulotukea voi saada omavastuuseen ja matkoihin.
Kuten kirjoitin, voi teoriassa saada, mutta todellisuudessa ei saa. Koska en saa toimeentulotukea niin en saa täydentävää.
Minulle jää juuri ja juuri, tai joskus hieman ali se 500 euroa. Siitä pitää maksaa kaikki omat kulut plus juuri se omavastuu ja matkat lomapaikkaan. Ne vaatemenot ja viikon rahamenot siellä kohteessa pitää myös maksaa siitä omasta osuudesta. Ei niihin mitään apua saa mistään.
Ei ole olemassa sellaista laskelmaa, ainakaan minun kohdallani.
Ns. Kunnollinen köyhä joka ei ole Kelan putkessa ja tarvisi johonkin yksittäiseen asiaan satunnaisesti apua on kyllä heikoilla Kelan ja sossun silmissä.
Mutta jos olisikin vakiasiakas ja joku riippuvuus tai useampi niin kyllä pyörisi sen kymmenen ihmistä kyselemässä, että mitä tarvitset, kyllä järjestyy.
Inhoan tällaista uhriutumista ja valittamista! Tee asioille jotain! Jos ei ole itse aiheuttanut rahaongelmiaan esim. ylivelkaantumalla pikavipeillä yms. rahat kyllä riittävät. Tuet ovat oikeasti hyvät. Hanki lisätuloja, pienetkin summat auttavat.
Kaikki tietämäni rahapulaa valittavat polttavat tupakkaa, juovat alkoholia, vaateostoksia tai mitään muutakaan ei osata yhtään ennakoida ja joulukin tulee joka vuosi yllätyksenä. Roskiin heitetään turhat tavarat kun ei jakseta nähdä vaivaa myydä mitään.
Oikeasti nuo tuetut lomat ovat niin halpoja, ettei mitään järkeä. Netti täynnä kirppiksiä ja annetaan osastoja. Nytkin alet kaikissa kaupoissa. Säästääkin voi. Kympillä saa kyllä asukokonaisuuden jossa voi ihmisten ilmoilla olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka täällä kehtaa sanoa että köyhyys on oma vika, olisi kiva nähdä miten he raivaavat tiensä huipulle kun ensin on koko peruskoulun ajan kiusattu ja sairastunu vakavaan masennukseen sen takia, yrittänyt itsemurhaa, ja ihmeen kaupalla alkanut toipuminen. Kun vihdoin on kunnossa, opiskellut ammatin, mutta jostain syystä vakitöihin ei pääse vaikka hakee, niin ei se ole ihmisen oma vika että on köyhä. Kaikilla ei myöskään ole rikkaita vanhempia jotka tukee opiskelussa. Muistan kun 80e opintotuesta ostin lukiokirjat, tavoitteet oli yliopistossa mutta elämä ei mee niinku nää kamalat köyhien kyykyttäjät luulee.
Ne jotka täällä valittavat köyhyydestä, olisi kiva nähdä miten he tulisivat toimeen Filippiineillä katulapsina. Suomessa ei ole köyhiä, ainoastaan kateellisia valittajia joille ei riitä mikään
Entäpä rikkaat sitten? Olisi kiva nähdä, miten HE pärjäävät Filippiineillä katulapsina, kun tt-tuella kuukauden ajan eläminen Suomessa ei meinaa edes onnistua.
Suomen keskiluokka valittaa verojen maksamisesta samaan aikaan kuin Filippiineillä kodittomat lapset syövät rottia...
Tuntuisi kyllä paljon paremmalta maksaa veroja jos niitä rahoja ohjattaisiin köyhille filippiinilapsille eikä laiskoille suomalaisille valittajille. Hyötykin olisi moninkertainen
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu hassulta kun keskituloiset omakotitalossa asuvat, kaksi autoa omistavat ihmiset valittavat kuinka tiukkaa elämä on ja rahat vähissä, ulkomaillekin pääsee vain kerran vuodessa. Itse paljon vähempään tottuneena jos saisin saman palkan kuin he niin tuntisin olevani ihan uskomattoman rikas, ei edes tietäisi mihin sen kaiken rahan pistää.
Keskituloinen usein myös maksaa eniten, ja se tuo sellaisen ei nyt ihan katkeruuden, mutta epäreiluuden tunteen. Keskituloinen tekee usein paljon töitä, vastuullisiakin, ja maksaa ihan kunnolla veroja. Maksaa kaikesta, päivähoitopaikoista reilusti, ei saa mitään alennuksia eikä verohelpotuksia mistään. Keskituloinen ei kuitenkaan useinkaan pysty sijoittamaan tai harrastamaan verosuunnittelua, eikä saa pääomatuloja.
Joo, siis periaatteessa kaikki hyvin, mutta se mitä niillä lisääntyneillä tuloilla oikeasti saa ei aina ole suhteessa siihen mitä tekee.
Surkuttelemalla ja kateudella se köyhä loma on vieläkin köyhempi.
Joku rikkaampi voi ja saa liota paljussaan, vaikka koko kesäkauden, mutta minäkin aion nauttia lomasta, vaikkei ole penniäkään törsättäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kehtaisi paljastaa näin syvää tietämättömyyttä asioista. Etsi nyt alkuun tietoa suhteellisesta köyhyydestä
Olen todella köyhä nalleen verrattuna mutta en silti ruikuta siitä joka päivä täällä
Aloittajalta hyvä kirjoitus, mikä kuvaa juuri sen miten se on. Olen itse kokenut lapsena ns. normaalin lapsuuden maalla upeissa puitteissa ja mummoloissa, hevosineen kaikkineen. Lama kuitenkin aloitti perheessämme sen h elvetin että vähitellen meni kaikki.
Nyt kun olen itse äiti, eniten satuttaa juuri se, että lapsellani ei ole edes sitä mummolaa minne mennä kesää viettämään.
Vanhempani asuvat pienessä kaksiossa vuokralla, isä hengityslaitteessa liikuntakyvyttömänä odottaa kuolemaa.
Miksi köyhillä järjestään tapaa olla iPhonet ja minulla "hyväosaisella" on halvimmasta päästä Samsung?
Jotenkin hassu valitus. Nii- in, rahalla saa enemmän vaihtoehtoja.
Epäreilua? Ehkä. Ei elämä ole reilu. Aina on ollut rikkaita ja köyhiä, mutta onneksi elämme maassa, jossa köyhäkin voi opiskella ja nousta köyhyydestä. Ja suomalaisen köyhyys on kuitenkin suhteellista köyhyyttä, ei absoluuttista.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys katkeroittaa. Näet jatkuvasti ympärillä asioita mitä haluaisit, mutta joihin sinulla ei ole mahdollisuutta. Turha haaveilla mistään omakotitalosta, kun pelkkä elokuvissa käyminen on harvinaista herkkua. Näet koko ajan juttuja kuinka omistusasunto tulee paljon halvemmaksi kuin vuokralla oleminen, mutta et koskaan saa mahdollisuutta tuohon halvempaan elämään kun köyhyytesi takia et saa asuntolainaa. Istut vuokra-asunnossasi ja näet facebookista kuinka parempiosaiset ystäväsi ovat ostaneet kesämökin, toiset taas miettivät sijoitusasuntoa.
Köyhyys vaikuttaa myös sosiaalisiin suhteisiin, kun ystäväsi haluaisivat mennä kahvilaan tai syömään, mutta et voi heittää melkein koko viikon ruokarahaa pienen hetken huvitteluun ja se hävettää. Vielä enemmän hävettää kun ystäväsi joka tietää tilanteesi ehdottaa että tarjoaa sinulle, mutta joudut kieltäytymään koska et pystyisi maksamaan takaisin ja periaatteet ovat ainoa asia mistä köyhä yleensä voi pitää kiinni.
Niin. Maksat rikkaalle vuokranantajallesi asunnon. Vuokranantajallesi, joka kohtelee sinua suurinpiirtein yhtä kunnioittavasti kuin rottaa joka lymyilee hänen nurkissa. Et ole ihmisen arvoinen hänen silmissään. Sen saat huomata tavasta miten hän kommunikoi kanssasi. Et kuitenkaan uskalla muuttaakaan, koska mitä jos saatkin huonomman asunnon jossa ol vielä huonompi ilmanvaihto ja vielä ilkeammän vuokranantajan. Niinpä olet löysässä hirressä yrittäen maksaa ruokarahoistasi rikkaalle vuokranantajallesi toivoen, että sinua ei heitetä pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä rikkaat sitten? Olisi kiva nähdä, miten HE pärjäävät Filippiineillä katulapsina, kun tt-tuella kuukauden ajan eläminen Suomessa ei meinaa edes onnistua.
Ai valittavatko rikkaatkin, että ovat köyhiä?
Sitten kehdataan ihmetellä miksi naiset tulevat vuosi vuodelta valikoivammaksi tulevan kumppaninsa suhteen. Sitä kun tarpeeksi pääsee seuraamaan läheltä mitä köyhän lapsiperheen arki on ei tuota mielellään haluta omaan elämäänsä. Itse satun kuulumaan niihin sinkkuihin, jotka koittaa parhaansa mukaan lahjoittaa köyhien hyväksi ruokaa ja tavaroita. Täytynee alkaa selvittämään voisinko laittaa lomarahastoon jonkun perheen iloksi hiukan puskuria. Kuitenkin pointti tuli juurikin tässä, miehet lakatkaa syyttämästä synnyttävää osapuolta nirsoudesta, kerta kaikki me kuitenkin tavalla taikka toisella kohdataan vähäosaisia perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaisuus on oma valinta. Sen eteen on opiskeltu, tehty töitä ja joskus tehty valintoja, jotka eivät ole tuntuneet mukavilta. Siksi nyt voi valita huvipuiston tai metsäretken välillä.
Katso omaa elämääsi taaksepäin ja mieti, mitkä toisenlaiset valinnat olisivat antaneet sinulle paremman nykyisyyden. Kerro ne lapsillesi, että edes he eivät putoaisi samaan ainaisen valituksen kuiluun.Niinpä, oma valinta ja kovan työn tulos, esim. Suomen rikkaimmat henkilöt ovat osanneet syntyä rikkaaseen sukuun.
Vain Suomen rikkainko on se ainoa hyväosainen? Katso huviksesi veroluetteloa ja huomaat, että meillä on aika lailla hyvätuloisia, joilla vanhemmat oli aikanaan huutolaislapsia.
Tuo on muuten köyhien ikuinen valituksenaihe: kun toiset syntyi rikkaiksi, minä en. Entä sitten? meillä on myös liuta rikkauteen syntyneitä, jotka on mokanneet raskaasti.
Huutolaislapsia, voi kyynel. Kyllä nykyisistä vähintään keskiluokkaisista lapsiperheistä (joista aloituksessa pääosin puhuttiin) useimpien vanhemmat on vähintään keskiluokkaisista perheistä itsekin.
Ja kuten tuolla jo joku sanoikin, niin moni köyhä todellakin raataa töissä sen pienen toimeentulonsa eteen, työtä tekemällä rikastuminen on tehty aika vaikeaksi. Samaan aikaan kun onnekkaammilla (esim. mä) raataminen tarkoittaa koneen naputtelua kohtuullisen mukavasti omaan tahtiin.
Entä sitten, vaikka jotkut syntyvät rikkaiksi ja toiset eivät? No sitä sitten, että reilut ihmiset haluavat kehittää yhteiskuntaa niin, että tuurilla saadut varallisuuserot olisivat mahdollisimman pienet. RIkkaiksi syntyneiden mokailut eivät vertaudu asiaan mitenkään, koska huonoihin lähtökohtiin syntyminen ei ole mikään "moka".
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis periaatteessa kaikki hyvin, mutta se mitä niillä lisääntyneillä tuloilla oikeasti saa ei aina ole suhteessa siihen mitä tekee.
Sama juttu on pieni palkkaisillakin aloilla, palkka ei vastaa yhtään sitä työn kuormittavuutta. Aherrat vuodesta toiseen työssä joka kuluttaa kehon loppuun koska on fyysisesti raskasta ja palkalla pystyt hädintuskin elättämään itsesi. Keho osoittaa jo selviä merkkejä kulumisesta ja eläkeikään on vielä vuosikymmeniä.
"Olen jo pari v vuokrannut poikani huonetta joha toinen viikko virolaiselle työmiehelle."
Tämä on kiinnostavaa. Mitä kautta löysit virolaisen vuokralaisen? Millainen sopimus teillä oli esim. keittiön ja kylppärin suhteen? Entä pyykit jne.? Paljonko pyysit vuokraa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhillä järjestään tapaa olla iPhonet ja minulla "hyväosaisella" on halvimmasta päästä Samsung?
Mä säästin omaani. Ruokakaupoissa en juurikaan käy vaan hyödynnän ResQ:ta kerta koen ruokajonojen olevan tarkoitettu oikeasti hädänalaisille eikä niinkään sellaisille mitkä kuitenkin saa edes jotain palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä köyhä en ole koskaan edes pidellyt iphonea kädessä. Ei todellakaan tule mitään tonnin puhelimia katsottua sillon kun uuden joutuu hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hassu valitus. Nii- in, rahalla saa enemmän vaihtoehtoja.
Epäreilua? Ehkä. Ei elämä ole reilu. Aina on ollut rikkaita ja köyhiä, mutta onneksi elämme maassa, jossa köyhäkin voi opiskella ja nousta köyhyydestä. Ja suomalaisen köyhyys on kuitenkin suhteellista köyhyyttä, ei absoluuttista.
Juurikin näin. Elämä ei ole reilua. Ei kaikilla voi olla samanlaista elintasoa kävi töissä tai ei. Suomessa on jo nyt ihan liikaa tasattu keinotekoisesti tuloeroja. Suomalaisen suhteellinen köyhyys on juuri tuota, että ei voi lähteä lomalle mihin haluaa. Kyse on nimeomaan suhteellisesta köyhyydestä eli naapurilla on enemmän, kuin itsellä... Kaikkien tilastojen mukaan Suomessa ei ole oikeaa köyhyyttä. Lopettakaa tämä narina. Kouluttautuneella työssäkäyvällä ihmisellä on tottakai enemmän rahaa käytössään kuin työttömällä tai vähemmän kouluttautuneella. Näin se on ja näin sen pitää ollakin. Ja kuten tuossa joku mainitsikin, myös rahankäytöllä on iso rooli köyhien elämässä. Itse olen ollut elämäni aikana opiskelija, työtön ja työssäkäyvä. Rikas en ole ollut koskaan, mutta joka kesä olen käynyt jossain matkalla tai voinut viedä lapset huvipuistoon. Valintakysymyksiä ja elämänhallintaa.
Onneksi korona ei vienyt töitä, mutta sivutulot lähtivät.
Mm lapset ovat viikko-viikko sopimuksella minulla ja ex.llä.
Olen jo pari v vuokrannut poikani huonetta joha toinen viikko virolaiselle työmiehelle.
Korona sai aikaan sen, virolaisen tyttöystävä muutti Suomeen ja nuuttivat yhteen asumaan.
Arki on muutenkin pennin venyttelyä, extrat tekevät tästä haasteellisemman.
Meillä on aina reissattu ja panostettu arkeen.
Kesälomareissu siirrettiin syyslomalle.
Sain ex.ltä pisteitä lentolippuihin ja vaihdoimme kotia viikoksi.
Edellisestä lentomatkasta on vuosia.
Olen monena vuotena ostanut mammuttimarkkinoita mm vuoden pesuaineet. Olen saanut risteilylahjakortin ja se on käytetty juhannusta ennen.
Oon vuosia tajunnut paljonko minulla on rahaa ja mitä sillä voi tehdä.
Älyttömän paljon voi tehdä suunnittelemalla.
Olen vuosia käynyt Tukholmassa, ilmaisella tax freestä saadulla alelapulla ja ostoksista oon saanut veneitä, eli bonuksia.
Kun laivat alkavat kulkemaan , varataan matka.
Ymmärrän minulla ei ole varaa ostaa mökkiä, viedä lapsia Linnanmäelle jne.
Sen, kun sisäistää, on helpompi olla.