Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien kesälomailua koskevasta keskustelusta näkee taas, ettei moni hyväosainen ymmärrä köyhän perheen arkea lainkaan

Vierailija
10.07.2020 |

Taas tuli vastaan Facebookissa keskustelu, jossa hyvätuloiset kehuskelivat, että ei heidänkään tarvitse kulkea kesää huvipuistoissa ja vuokramökeillä vaan ovat mieluusti kotona koko perheellä, käyvät retkillä ja kirjastossa tai vievät lapset maalle mummolaan.

Tässä on monta asiaa, mitä monet hyväosaiset tai normaalituloiset ihmiset ymmärrä köyhän perheen elämästä laisinkaan:

1. Hyväosaisella on mahdollisuus valita, onko kotona vai huvipuistossa. Hyväosaisen kotiin jääminen tarkoittaa rahan säästymistä - köyhällä taas ei ole mahdollisuutta edes valita, koska rahaa ei kerta kaikkiaan ole.

2. Hyväosaisen kodista löytyy pleikkarit, trampoliinit, grillit, puolapuut, mönkijät, paljut... Ei välttämättä kaikkea tätä, mutta yleensä enemmän tilaa ja tekemistä sekä usein myös oma piha. Ei vertaudu ihan vuokra-asuntoon neuvostoaikaisessa kerrostalokompleksissa.

3. Hyväosaisen normaaliarki voi olla töistä harrastuksiin ja aktiviteetteihin juoksemista, jolloin lomalla kotona hengähtäminen on koko perheen laatuaikaa. Köyhä perhe saattaa olla kotona normaalistikin koko ajan.

4. Monellakaan köyhällä lapsiperheellä ei ole mummolaa tai sukulaisia maalla, saaristossa, mökillä tms. mihin voisi lapset saada kesällä. Köyhyys tuppaa periytymään ja sairastuttamaan, joten lasten mummola voi hyvinkin olla vielä pienemmässä kerrostaloasunnossa tai isovanhemmat jo manan mailla tai monisairaita/alkoholisteja/pienituloisia hekin, jolloin mummolassa ei ole varaa ruokkia lapsia sen enempää kuin kotonakaan.

Listaa voisi vielä jatkaa.

Itse olen ollut koko ikäni köyhä, ensin köyhän perheen lapsi ja sitten pitkään köyhä opiskelija ja pätkätyöläinen. Nyt on meneillään ensimmäinen loma, kun voi käydä lasten kanssa vaikka kahvilassa ilman että koko kuukauden budjetti kaatuu siihen, ja onhan tämä nyt aivan erilaista henkisesti kun on varaa valita, mitä tekee. Olen suunnattoman kiitollinen omasta tilanteestani.

Monikaan ei ymmärrä, että köyhät perheet ovat kotona ja käyvät kirjastossa, eväsretkillä, uimarannoilla jne. kun ei ole muita vaihtoehtoja. Kun siellä kirjastossa käydään vuodesta toiseen, kuukaudesta toiseen, viikosta toiseen eikä elämä ole juuri koskaan mitään muuta, se ei millään tavalla vertaudu niiden lapsiperheiden arkeen, jossa koronavuosi ja kesäloma ovat olleet ihanaa laatuaikaa lasten kanssa kotona ja huvipuistolomat voidaan hyvillä mielin jättää tämän kerran väliin.

Köyhyydessä yksi pahimmista asioista on valinnanvaran puute. Köyhä ei saa lomaa köyhyydestään.

Kommentit (611)

Vierailija
81/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Synnyin työläisperheeseen ja olen suvun ensimmänen ja edelleenkin ainoa ylioppilas. Oli lama ja molemmat vanhemmat työttöminä. Lukioon muutin toiselle paikkakunnalle. Vanhemmat eivät avustaneet joten päivän ainoa ateria oli koulussa saatu + näkkäriä ja makaroonia kotona. Päätin menestyä. Menin yliopistoon ja nostin maltillisen lainan. En syönyt edes 2,40 maksavaa opiskelijalounasta vaan omia eväitä halvemmalla. Eka työ oli palkkatuettu harjoittelu mistä ei maksettu paljon pas*aakaan. Maksoin lainan pois ja sitkuttelin halvalla. Siitä pikkuhiljaa koko ajan parempiin hommiin. 

Nyt on millä mällätä. No, oliko kultalusikka suussa ja isin bemari? Kuka tahansa voi tehdä saman jos VIITSII sen sijaan että inisee. 

Et pysty ymmärtämään, että pelkkä köyhyys ei torppaa menestymistä. Moni köyhä perhe on myös päihdeongelmainen tai muuten lasta vaurioittava/traumatisoiva, eli ihan opitaan avuttomaksi, kyvyttömäksi ja voimattomaksi, vaikka olisi älyä ja lahjoja. Kyllä yksi luonnehäiriöinen vanhempi pystyy saamaan jo paljon tuhoa lapsen itsetunnolle.

Sisuuntuminen vaatii omanlaisensa luonteen ja jonkinlaista hyväksyntää ja tukea ympäriltä. Lapset ovat jo geneettisesti eriluonteisia, toiset kestävämpiä ja toiset pehmeämpiä. Kaikki vaikuttaa jatkossa porskuttamiseen. Osa lyyhistyy jo alakoulussa eikä heistä odotetakaan mitään.

Revi siinä sitten itsesi menestyjäksi. Aika harva noihin ihmeisiin kykenee, se työpaikka on jo saavutus.

Vierailija
82/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja kyllä minua oikeasti pitkään pienituloisena eläneenä ketuttaa, kun keskituloiset marisevat, miten tiukilla ollaan. Silti ravataan ulkomaat ja festarit ja on tosiaan mönkijää ja paljua pihassa. 

Ja niille, jotka aikovat tulla nyt opettamaan, että sen kun opiskelet kunnon ammatin ja alat tienaamaan, voin kertoa, että olen valmistunut yliopistosta ihan työllistävälle alalle, mutta ei tässä kyllä rikastumaan pääse. Edellinen työpaikka meni alta ja perustin oman yrityksen. Rahaa pitäisi tulla ovista ja ikkunoista, mutta ei ainakaan vielä näy. 

Et ilmeisesti ymmärrä miten business maailma toimii? Äkkirikastumiset tapahtuu elokuvissa

Ei vaan nimenomaan päinvastoin, minä nimenomaan tajuan, että rikastumiset tapahtuu vain elokuvissa. Ihan turha siis kenenkään tulla sanomaan, että mikset vain kouluttaudu ja hanki parempaa työpaikkaa. 

Ohis...ei tarvitse olla rikas ollakseen hyväosainen, jollaisiin aloittaja viittasi. Ihan keskituloisiin ap vertaa köyhän elämää. Monilla duunareillakin on sellainen palkka, että kyllä siinä voi valita, meneekö perheen kanssa huvipuistoon vai onko kotona. Mulla on paljon tuttuja pariskuntia ihan tavallisissa ammateissa (esim lvi-asentaja + lähihoitaja, poliisi + Cittarin myyjä, amk-inssi + lastentarhanopettaja, bussikuski+koulunkäyntiavustaja jne) ja on heilläkin varaa tehdä muutakin kuin vain ilmaisjuttuja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me varmaan ollaan niitä hyvätuloisia, 4600/kk netto.

Lapsi oli 5 päivää kunnan ilmaisella leirillä, kulki sinne 10km polkupyörällä. Muutamaa kaveria on nähnyt pari kertaa.

Hellejaksolla olin jo itsekin lomalla, oli niin saakutin kuuma ettei mitään voinut tehdä läkähtymättä ja kuivaa ettei uskaltanut edes grillata. No se palju meillä on, siellä sitä sitten lilluttiin tylsinä kotipihalla 2 viikkoa.

Roudasin lapsen kirjastoon, kiitos koronan, nyt ne on kesällä auki eikä kiinni! Ihan vaan sillä että kädessä olisi välillä paperia eikä elektroniikkaa.

Sitten alkoi vesisateet. Paljuun paleltuu, grillata ei voi, ulkona kastuu jos yrittää jotain harrastaa. Ei olo paljoa kerrostalosta eroa. Paitsi että sateenlomassa remontoidaan julkisivua ettei sada sisälle eli vuokrakasarmissa pääsisi helpommalla.

Se maailman paras ruokakauppa käytiin katsastamassa, siinä meidän puolen päivä kesälomareissu josta köyhät voi olla kateellisia?

Oikeesti, melko turha kadehtia suuntaan tai toiseen kun ette toisten elämästä kuitenkaan totuutta tiedä. Saattaa sitä Nalleakin elämä siellä kartanossaan pänniä aina toisinaan.

Huomaa, ettet tiedä köyhyydestä mitään.

Vierailija
84/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus mutta heti tuli typeriä kommentteja. Hyväosaiset on niin tyhmiä, etteivät edes ymmärrä pitää suutaan kiinni, ettei oman sydämen rumuus heti näkyisi.

Vierailija
85/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka täällä kehtaa sanoa että köyhyys on oma vika, olisi kiva nähdä miten he raivaavat tiensä huipulle kun ensin on koko peruskoulun ajan kiusattu ja sairastunu vakavaan masennukseen sen takia, yrittänyt itsemurhaa, ja ihmeen kaupalla alkanut toipuminen. Kun vihdoin on kunnossa, opiskellut ammatin, mutta jostain syystä vakitöihin ei pääse vaikka hakee, niin ei se ole ihmisen oma vika että on köyhä. Kaikilla ei myöskään ole rikkaita vanhempia jotka tukee opiskelussa. Muistan kun 80e opintotuesta ostin lukiokirjat, tavoitteet oli yliopistossa mutta elämä ei mee niinku nää kamalat köyhien kyykyttäjät luulee.

Vierailija
86/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali vali

Vierailija
87/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän köyhällä edes ole kesälomaa, kun ei ole työtäkään!

Vierailija
88/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opiskellut ja tehnyt paljon töitä ja olen silti köyhä, koska sairastuin. Ei siis kannata huudella miten on hyvätuloinen koska on ahkera ja viitseliäs jne, ne ominaisuudet eivät auta jos vaikka työkyky menee.

Vierailija
89/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi tuttu, joka on kahden lapsen yksinhuoltaja. Hän ei ole hyvätuloinen. Mitä olen katsonut heidän elämäänsä, niin se on mielestäni tosi mielenkiintoista. Tuttavani mielikuvitus on loistava, joten lapset saa vaikka mitä elämyksiä. Hän ottaa selvää ilmaistapahtumista(/alennuksista), opetellut telttailemaan, jotta lapset pääsee, ovat olleet jollain ihmisellä koiran ja talo vahtina, joten pääsivät muualle, pyöräilevät tosi hienoihin paikkoihin jne. Nostan hattua hänen kekseliäisyydelleen ja viitsimiselle (toki on ihminen, joka tykkää luonnosta). Mielestäni häneltä lapset saavat hyvän tekemisen mallin ja oppivat käyttämään mielikuvitusta.

Ymmärrän kuitenkin Ap pointin ja aloitus on täyttä totta.

Vierailija
90/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuetuista lomista joutuu maksamaan omavastuun. Ja itse matkat eestaas.

Se onkin sitten jo yli 100-200 euroa.

Jos hakee tutulle lomalle lisäapua Kelasta niin on sellainen rumba, ja yleensä ei edes mitään myönnetä.

Minulla ainakin on niin huono vaate- ja kenkäpuoli, kun tässä kotona ja lähikaupassa vain pyörin, että pitäisi niitäkin hankkia. Että kehtaisi muiden lomalaisten kanssa liikkua. Siellä lomapaikassa jos iltaa istutaan tai muuten jotain ostettaisi, ei ilman omaa rahaa sielläkään viikkoa pärjäisi.

Tai ainkakin viikko ilman rahaa olisi tosi ankeaa ja ahdistavaa, pelkäisi, että joku ehdottaa jotain, mikäsivarret vaatii rahaa.

Olen niin monesti näitä tuettuja lomia katsellut ja laskeskellut, että en vaan pysty lähtemään rahallisesti, vaikka osan vain joutuisin itse maksamaan.

Vierailija
91/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja kyllä minua oikeasti pitkään pienituloisena eläneenä ketuttaa, kun keskituloiset marisevat, miten tiukilla ollaan. Silti ravataan ulkomaat ja festarit ja on tosiaan mönkijää ja paljua pihassa. 

Ja niille, jotka aikovat tulla nyt opettamaan, että sen kun opiskelet kunnon ammatin ja alat tienaamaan, voin kertoa, että olen valmistunut yliopistosta ihan työllistävälle alalle, mutta ei tässä kyllä rikastumaan pääse. Edellinen työpaikka meni alta ja perustin oman yrityksen. Rahaa pitäisi tulla ovista ja ikkunoista, mutta ei ainakaan vielä näy. 

Et ilmeisesti ymmärrä miten business maailma toimii? Äkkirikastumiset tapahtuu elokuvissa

Ei vaan nimenomaan päinvastoin, minä nimenomaan tajuan, että rikastumiset tapahtuu vain elokuvissa. Ihan turha siis kenenkään tulla sanomaan, että mikset vain kouluttaudu ja hanki parempaa työpaikkaa. 

Ohis...ei tarvitse olla rikas ollakseen hyväosainen, jollaisiin aloittaja viittasi. Ihan keskituloisiin ap vertaa köyhän elämää. Monilla duunareillakin on sellainen palkka, että kyllä siinä voi valita, meneekö perheen kanssa huvipuistoon vai onko kotona. Mulla on paljon tuttuja pariskuntia ihan tavallisissa ammateissa (esim lvi-asentaja + lähihoitaja, poliisi + Cittarin myyjä, amk-inssi + lastentarhanopettaja, bussikuski+koulunkäyntiavustaja jne) ja on heilläkin varaa tehdä muutakin kuin vain ilmaisjuttuja. 

niin, mutta ainakin omalta kohdaltani nimenomaan tarkoitin, että ei välttämättä ole noin vain mahdollista päästä noihin luettelemiisi työpaikkoihin. Oma tarinani on siis se, että olin se Cittarin myyjä ja ajattelin, että haluan paremman työn (en välttämättä palkan puolesta, vaan työvuorojen ja fyysisen kuormittavuuden vuoksi). Lähdin opiskelemaan ja sain työpaikan opiskelemaltani alalta. Vieläkään en ole päässyt edes sille palkkatasolle, että tienaisin saman verran kuin siellä cittarissa tienasin. Ehkä valintani oli täysin paska tai sitten olen vain itse niin surkea, mutta tämä nyt vain on totuus. 

Vierailija
92/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuetuista lomista joutuu maksamaan omavastuun. Ja itse matkat eestaas.

Se onkin sitten jo yli 100-200 euroa.

Jos hakee tutulle lomalle lisäapua Kelasta niin on sellainen rumba, ja yleensä ei edes mitään myönnetä.

Minulla ainakin on niin huono vaate- ja kenkäpuoli, kun tässä kotona ja lähikaupassa vain pyörin, että pitäisi niitäkin hankkia. Että kehtaisi muiden lomalaisten kanssa liikkua. Siellä lomapaikassa jos iltaa istutaan tai muuten jotain ostettaisi, ei ilman omaa rahaa sielläkään viikkoa pärjäisi.

Tai ainkakin viikko ilman rahaa olisi tosi ankeaa ja ahdistavaa, pelkäisi, että joku ehdottaa jotain, mikäsivarret vaatii rahaa.

Olen niin monesti näitä tuettuja lomia katsellut ja laskeskellut, että en vaan pysty lähtemään rahallisesti, vaikka osan vain joutuisin itse maksamaan.

Täydentävää toimeentulotukea voi saada omavastuuseen ja matkoihin.

Vierailija
93/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka täällä kehtaa sanoa että köyhyys on oma vika, olisi kiva nähdä miten he raivaavat tiensä huipulle kun ensin on koko peruskoulun ajan kiusattu ja sairastunu vakavaan masennukseen sen takia, yrittänyt itsemurhaa, ja ihmeen kaupalla alkanut toipuminen. Kun vihdoin on kunnossa, opiskellut ammatin, mutta jostain syystä vakitöihin ei pääse vaikka hakee, niin ei se ole ihmisen oma vika että on köyhä. Kaikilla ei myöskään ole rikkaita vanhempia jotka tukee opiskelussa. Muistan kun 80e opintotuesta ostin lukiokirjat, tavoitteet oli yliopistossa mutta elämä ei mee niinku nää kamalat köyhien kyykyttäjät luulee.

Ne jotka täällä valittavat köyhyydestä, olisi kiva nähdä miten he tulisivat toimeen Filippiineillä katulapsina. Suomessa ei ole köyhiä, ainoastaan kateellisia valittajia joille ei riitä mikään

Vierailija
94/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän köyhällä edes ole kesälomaa, kun ei ole työtäkään!

Miten niin ei ole työtä? Kyllä minulla ainakin on. Mutta juu, lomaa en ehdi pitämään, kun olen yrittäjä. 

Vierailija
95/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että ongelma on siinä, että osalla ei oikeasti ole mahdollisuuksia parempituloiseen elämään. Sairauksia, mielenterveysongelmia, kehitysvammaa, monia asioita jotka tekevät sen, ettei voi opiskella tai käydä töissä niinkuin ehkä haluaisi.

Näiden lisäksi on sitten niitä, ketkä pystyisivät, mutta eivät vaan viitsi nähdä sitä vaivaa, minkä hyvän tulotason hankkiminen vaatisi. Nämä ovat useimmiten myös niitä kovaäänisimpiä valittajia. Harvoin ihmiset jotka haluaisivat mutteivät pysty viitsivät kauheasti vinkua jostain lomien vietosta, kun elämä vaan on mitä on eikä sille kauheasti itse enää mahda mitään.

Tälläisessä keskustelussa voisi olla hyvä muistaa jaotella nämä kaksi ryhmää toisistaan, koska osa vastauksista on selvästi suunnattu näille laiskoille uhriutujille, ja osassa taas ihmiset jotka eivät oikeasti pysty vaikuttamaan tilanteeseensa yrittävät puolustautua.

Itse olin aina alisuoriutuja. Vasta lähes nelikymppisenä löytyi ADHD, ja autismin kirjoon kuuluvia piirteitä. En ollut ikinä uskaltautunut kouluttautumaan, kun tiesin ettei siitä mitään tule. Nyt vasta olen saanut sen AMK-tutkinnon, ja ajatus olis jatkaa rahatilanteen salliessa maisterintutkintoon. Taloudellinen tilanne sallii sitten kun asuntolaina on maksettu pois parin vuoden kuluttua. Olen siis niin hyvässä tilanteessa kuitenkin, että löysin vakituisen työpaikan, vaikkakin pienipalkkaiselta julkiselta sektorilta. En kuitenkaan koskaan aiemmin pystynyt opiskelemaan pitemmälle ja hankkimaan parempaa työpaikkaa, ennen kuin läheisen kuoleman takia jouduin työterveyspsykologille ja sitä kautta lähti epäily myös siitä etten ole "ihan normaali".

Vierailija
96/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka täällä valittavat köyhyydestä, olisi kiva nähdä miten he tulisivat toimeen Filippiineillä katulapsina. Suomessa ei ole köyhiä, ainoastaan kateellisia valittajia joille ei riitä mikään

Sinäkö sitten tulet tuollaisessa paikassa toimeen. Hyvähän se on huudella, jos itsellä ei ole rahasta koskaan ollut puutetta. 

Vierailija
97/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me varmaan ollaan niitä hyvätuloisia, 4600/kk netto.

Lapsi oli 5 päivää kunnan ilmaisella leirillä, kulki sinne 10km polkupyörällä. Muutamaa kaveria on nähnyt pari kertaa.

Hellejaksolla olin jo itsekin lomalla, oli niin saakutin kuuma ettei mitään voinut tehdä läkähtymättä ja kuivaa ettei uskaltanut edes grillata. No se palju meillä on, siellä sitä sitten lilluttiin tylsinä kotipihalla 2 viikkoa.

Roudasin lapsen kirjastoon, kiitos koronan, nyt ne on kesällä auki eikä kiinni! Ihan vaan sillä että kädessä olisi välillä paperia eikä elektroniikkaa.

Sitten alkoi vesisateet. Paljuun paleltuu, grillata ei voi, ulkona kastuu jos yrittää jotain harrastaa. Ei olo paljoa kerrostalosta eroa. Paitsi että sateenlomassa remontoidaan julkisivua ettei sada sisälle eli vuokrakasarmissa pääsisi helpommalla.

Se maailman paras ruokakauppa käytiin katsastamassa, siinä meidän puolen päivä kesälomareissu josta köyhät voi olla kateellisia?

Oikeesti, melko turha kadehtia suuntaan tai toiseen kun ette toisten elämästä kuitenkaan totuutta tiedä. Saattaa sitä Nalleakin elämä siellä kartanossaan pänniä aina toisinaan.

Huomaa, ettet tiedä köyhyydestä mitään.

En sen enempää mitä lukion jälkeen 90-l lamassa työttömänä, kouluavustajana ja lopulta opiskelijana.... Vain 8 vuotta aikuisesta elämästäni, toki silloin ei ollut vielä perhettä, ei ollut varaa sellaiseen ylellisyyteen.

Vierailija
98/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole edes perhettä(kiitos köyhyyden),mutta pisti kyllä silmään tuo "mieti ajassa taaksepäin mitkä valinnat johtivat nykyisyyteen"eli jos olisin "valinnut"jättää syntymättä rutiköyhään, moniongelmaiseen narsistiperheeseen pahoinpideltäväksi, jättänyt olematta koulukiusattu ja varsinkaan en sairastuntu jo lapsena loppuelämäseni, olisin nyt menestyvä ja rikas?! No, ties vaikka, ei se silti varmaa olis, koska elämässä ei ole mikään ikinä varmaa ja pysyvää(paitsi joidenkin kusipäisyys ja ahneus, näköjään), ei näköjään esim. koronakaan opettanut mitään.

Olet siis sitä mieltä, että koska lapsuutesi oli noin määrittävä asia, niin kaltaisiasi ei kannattaisi lainkaan kouluttaa tai auttaa, koska siitä ei ole mitään hyötyä? Pidän ajattelutavastasi, koska sillä säästettäisiin vuosittain miljoonia. Turha auttaa, koska tausta on ainoa, jolla on merkitystä.

Kouluttamattomille maksetaan sosiaalitukia koko elämänkaaren aikana monikymmenkertainen määrä vs tuettu yliopistokoulutus. Miltähän alalta sinä valmistuit? Anna kun arvaan, olet humanisti. Ei minkäänläistä käsitystä kansantaloudesta tai yleensä mistään muustakaan. Varsinainen Einstein.

Vierailija
99/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi tuttu, joka on kahden lapsen yksinhuoltaja. Hän ei ole hyvätuloinen. Mitä olen katsonut heidän elämäänsä, niin se on mielestäni tosi mielenkiintoista. Tuttavani mielikuvitus on loistava, joten lapset saa vaikka mitä elämyksiä. Hän ottaa selvää ilmaistapahtumista(/alennuksista), opetellut telttailemaan, jotta lapset pääsee, ovat olleet jollain ihmisellä koiran ja talo vahtina, joten pääsivät muualle, pyöräilevät tosi hienoihin paikkoihin jne. Nostan hattua hänen kekseliäisyydelleen ja viitsimiselle (toki on ihminen, joka tykkää luonnosta). Mielestäni häneltä lapset saavat hyvän tekemisen mallin ja oppivat käyttämään mielikuvitusta.

Ymmärrän kuitenkin Ap pointin ja aloitus on täyttä totta.

Tämä vaatii kuitenkin sitä, että asuvat paikkakunnalla jossa on pyörämatkan päässä näitä mielenkiintoisia tapahtumia. Ja hyvän kunnon, ei kaikki pysty teltassa olemaan.

Tai sitten auton. Ja auto on monelle köyhälle liian kallis. Jos olisi edes se auto, niin sehän jo toisi itsessään paljon enemmän mahdollisuuksia elämään.

Tämän auton omistamisen monet hyväosaiset ohittavat. Heillä on hyväkuntoinen auto tai pari. Se on heille itsestään selvää.

Köyhille se on ylellisyyttä. Ei voi valita ostaako auton ja minkä hintaisen. Tai ainakin on varaa vain vanhaan autoon, joka joko toimii tai ei.

Ja usein ei ole varaa bensaan kun pitäisi lähteä johonkin reissuun.

Vierailija
100/611 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö sitten tulet tuollaisessa paikassa toimeen. Hyvähän se on huudella, jos itsellä ei ole rahasta koskaan ollut puutetta. 

Aika etuoikeutettua huudella ettei saa pihalle paljua kun toinen asuu pressun alla ja syö lähinnä pyydystämiään rottia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi