Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrittääkö joku sukulainen/ystävä syöttää salaa teille allergisoivaa ruokaa?

Vierailija
08.05.2013 |

Mietin että onko tämä yleistäkin ihmisten joukossa.

Anoppi yrittää aina salaa tarjota meille ruokaa tai leivonnaista missä on munaa. Vaikka tietää että olemme sille allergisia, minä ja lapsi.

Sanoo aina tehneensä meitä varten munatonta ruokaa, mutta sitten kun kysellään tarkemmin niin munaahan siinä on.

Tosi ilkeää kun ei uskalla mitään siellä syödä, ja sitten anoppi loukkaantuu.

Kyse kun ei ole mistään lievästä allergiasta. Kyllä meillä montaa muuta ruoka-ainetta siedätetään, mutta muna vaan on ehdottomasti kielletty.

Mistähän johtuu tuollaisten ihmisten käytös? Saavatko he jotakin ihme mielihyvää jos läheisiä pitää viedä sairaalaan.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 13:53"]

Eivät he noita tahallaan varmaan tee suurin osa. Pitää muistaa että on oikeasti myös ihmisiä, jotka keksivät allergioita. Tuntuu että muuten on kai liian tavallinen. En tiedä. Itse tunnen näitäkin.. Niin säälittävää. Sitten ne allergiat oikeasti katoaa kunhan naaman eteen laittaa jotain jota ne haluavatkin syödä. Tai sitten "pieni määrä ei kai haittaa"..

En tarkoita nyt Ap:ta! Uskon hänen allergiansa.

[/quote]

No usein pieni määrä ei haittaa. Kaikki allergiat eivät ole sellaisia että jo pienistä määristä satunnaisesti syötynä tulisi vaikeita oireita.

Itse kärsin tällaisista lievemmistä allergioista. Pystyn syömään esim. vähän tomaattia joskus, mutta jos syön useampana päivänä vähän tomaattia niin suuhun tulee kipeitä rakkuloita. Sama omenan kanssa.

Tämäkin tuntuu olevan vaikeasti ymmärrettävissä oleva asia.

Vierailija
22/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee joistain vihanneksista pientä allergiaa huuliin. En juuri välitä niitä vältellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 13:53"]

Eivät he noita tahallaan varmaan tee suurin osa. Pitää muistaa että on oikeasti myös ihmisiä, jotka keksivät allergioita. Tuntuu että muuten on kai liian tavallinen. En tiedä. Itse tunnen näitäkin.. Niin säälittävää. Sitten ne allergiat oikeasti katoaa kunhan naaman eteen laittaa jotain jota ne haluavatkin syödä. Tai sitten "pieni määrä ei kai haittaa"..

En tarkoita nyt Ap:ta! Uskon hänen allergiansa.

[/quote]

Juuri näin. Meillä oli tuossa sukulainen kylässä, joka suureen ääneen ilmoitti että ei voi syödä MITÄÄN viljoja eikä MITÄÄN missä on maitotuotteita, siis hylakin on LIIKAA. Ja sitten katselin kun hän hyvällä ruokahalulla söi jauhelihapastakastiketta ja pullaa. Pikkusen pyrki naurattamaan...

Vierailija
24/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska historia toistaa aina itseään, niin loppuu tämä yltäkylläisyydenkin aika joskus. Sitten vaan tosiallergiset enää välttelevät ruokia. Nyt on mennyt överiksi. Mennään suureen markettiin ja katsellaan valtavia tiskejä. MIetitään, että mitähän sitä nyt taas tänäänkin tekisi ruuaksi, kun oikein mitään ei tee mieli eritysesti. Runsaudenpula.

Vierailija
25/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 13:37"]

Ennen vanhaan pula-aikaan syötiin sitä, mitä oli tarjolla eikä valiteltu. Uskoisin, että hän pitää nykyistä sukupolvea turhasta rutisijoina. Kaikki söivät kaikkea, kun oli pulaa.

Ennen ei tiedetty mistään keliakiasta, maitoallergiasta tms.

[/quote]

Ei tiedetty ei. Kärsittiin vaan vatsa- ja muista vaivoista ja kuoltiin nuorena.

Vierailija
26/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi tunkee esim. salaatinkastikkeisiin anjovista, kun tietää että oon kuolettavan allerginen kalalle. Olen tosi allerginen myös hajulle, ja jostain syystä aina silloin kun ollaan kylässä, pitää ruveta savustamaan sitä kalaa tai paistamaan seuraavan viikon lohia pannulla.

Mä olen todennut, että tämä anopin kalantyrkyttäminen ei johdu edes siitä, että haluaisi mut tappaa, vaan siitä, että haluaa esitella pelastustaitojaan. On siis sairaanhoitaja, ja siinä vaiheessa kun mä rupeen tukehtuun tai turpoon, niin esittelee isoon ääneen suurieleisesti ensiaputaitojaan muulle suvulle.

Mä osaan jo vältellä suurinta osaa jipoista, kun olen niin monta vuotta tätä katsellut, alussa ei tajunnut, että esim. anopin aamulla tekemää hedelmäsmoothieta ei voi todellakaan ottaa vastaan, koska se on sinnekin jauhanut anjovista tai tonnikalaa. Nykyään en siis syö mitään, missä  VOISI olla kalaa piilotettuna, ja lähden lenkille siinä vaiheessa kun kalaa ruvetaan paistamaan, ja otan parin tunnin välein kourallisen allergialääkkeitä ihan varuiksi, ja EpiPen-ruisku on koko ajan taskussa, etten tukehdu jos se saa mulle kuitenkin ujutettua kalaa jossain muodossa.

Sanomattakin varmaan selvää, että anoppilassa ei todellakaan vierailla nykyään usein.

Vierailija
27/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 15:44"]

Mun anoppi tunkee esim. salaatinkastikkeisiin anjovista, kun tietää että oon kuolettavan allerginen kalalle. Olen tosi allerginen myös hajulle, ja jostain syystä aina silloin kun ollaan kylässä, pitää ruveta savustamaan sitä kalaa tai paistamaan seuraavan viikon lohia pannulla.

Mä olen todennut, että tämä anopin kalantyrkyttäminen ei johdu edes siitä, että haluaisi mut tappaa, vaan siitä, että haluaa esitella pelastustaitojaan. On siis sairaanhoitaja, ja siinä vaiheessa kun mä rupeen tukehtuun tai turpoon, niin esittelee isoon ääneen suurieleisesti ensiaputaitojaan muulle suvulle.

Mä osaan jo vältellä suurinta osaa jipoista, kun olen niin monta vuotta tätä katsellut, alussa ei tajunnut, että esim. anopin aamulla tekemää hedelmäsmoothieta ei voi todellakaan ottaa vastaan, koska se on sinnekin jauhanut anjovista tai tonnikalaa. Nykyään en siis syö mitään, missä  VOISI olla kalaa piilotettuna, ja lähden lenkille siinä vaiheessa kun kalaa ruvetaan paistamaan, ja otan parin tunnin välein kourallisen allergialääkkeitä ihan varuiksi, ja EpiPen-ruisku on koko ajan taskussa, etten tukehdu jos se saa mulle kuitenkin ujutettua kalaa jossain muodossa.

Sanomattakin varmaan selvää, että anoppilassa ei todellakaan vierailla nykyään usein.

[/quote]

Sun anopista saisi loistavan putoushahmon, tuo kuvaus oli jotenkin mukavalla tavalla hersyvä :) Smoothiessa lohifile > miniä tukehtuu > superMirkku valkoisissa tukisukissa ja  terveyskengissä syöksyy paikalle pelastamaan.

Virttääkö se myös banaaninkuoria että pääsee sitomaan nyrjähdyksiä tai säikyttelemään että verenpaineet nousee?

Vierailija
28/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hedelmäsmoothie anjoviksella kuulostaa jo melko hauskalta, vaikka itsekin pahasti kala-allergisena ymmärrän ettei sinua naurata.

Oma ex-anoppini oli höystänyt jauhelihapizzaa tonnikalalla, ja huomasin sen vasta syödessäni. Onneksi ei tullut ihan hirveää reaktiota, taitaa allergia olla laantunut sen verran ettei joka kerta tarvitse lähteä päivystykseen tippaan kun on vahingossa syönyt kalaa. Tai siis tonnikala ei taida olla pahiten allergisoivia kalalajeja, mutta en silti halua alkaa testailla, koska reaktio on välillä ihan hengenvaarallinen.

Vierailija
29/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluhan tuo sinun anoppisi on!

[/quote]

Sinuna tekisin rikosilmoituksen - varoittaisin kyllä etukateen, että kerta vielä, niin vastaat myrkytysyrityksestä raastuvassa. Eikö mieheskään saa suutaan auki? Tai sitten lopettaisin joko kyläilyt tai toisin huomiotaherättävästi omat, kalattomat eväät.

Vierailija
30/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 13:37"]

Ennen vanhaan pula-aikaan syötiin sitä, mitä oli tarjolla eikä valiteltu. Uskoisin, että hän pitää nykyistä sukupolvea turhasta rutisijoina. Kaikki söivät kaikkea, kun oli pulaa.

Ennen ei tiedetty mistään keliakiasta, maitoallergiasta tms.

[/quote]

Ei niin: ne, joilla oli tarpeeksi paha allergia, kuolivat jo pieninä.

Vierailija
31/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsena 70-80-luvulla pahat ruoka-aineallergiat. Isovanhempani, silloin kuusikymppiset, kouluttamattomat ihmiset ymmärsivät hyvin asian vakavuuden ja mummot paistoivat minulle munattomia ja maidottomia lettuja jne. En voi ymmärtää, miten 20 vuotta nuoremmat ihmiset eivät tänä päivänä olisi kuulleet allergioista tai ymmärtäsi niiden vaarallisuutta OMIEN lasten ja lastenlasten kohdalla.

Vierailija
32/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei allergioita ollut entisaikaan näin paljoa. Määrä lisääntyi teollistumisen myötä!

Ja tosiaan tietoa ei entisaikaan ollut. Oli silloinkin niitä maitorupisia velliperseitä, joille tuli maha kipeäksi, mutta ne nyt oli vaan sellaisia raaskuja.

Vierailija
33/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole millekään allerginen, mutta Marko söi kerran rippijuhlissa vahingossa pikkuleivän, joka ei ollutkaan gluteenittomiin jauhoihin tehty. Markolla on keliakia.

Vierailija
34/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi ei usko sitten kirveelläkään että hänen pojallaan on oikeasti paha allergia. Mies on kertonut miten kotona asumisaikoina tottui että meni mummulaan syömään aika usein kun äitinsä ei uskonut hänen allergiaansa (vaikka sairaalaankin oli joutunut). Aina kun anoppilassa kävimme syömässä oli ruokaa jota mies ei voi syödä. Ja toki kaikki mahdollinen piukassa laktoosia jota itse en siedä yhtään. Itsellä tuo laktoosi ei nyt niin haittaa, toki on maha kuralla koko loppu päivän, pierettää ja maha todella kipeä. Mutta se ettei oman lapsensa hengenvaarallista allergiaa usko :/ Sanomattakin selvää ettemme ole anoppilassa syöneet enää vuosiin.

Anoppini on siis tällainen "ei ole olemassa mitään allergioita"- ihminen.

Hyi 27, kamalalta kuulostaa! Tunnen itsekin yhden tällaisen sairaanhoitajan joka _aina_ haluaa päästä esittelemään hoitotaitojaan muttei sentään noin pahaa :S

Vierailija
35/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi ot.

27: Onko miehesi ollut lapsena PALJON kipeänä? 

Tuo anoppisi kuvailu kuulostaa yhdeltä mielisairaudelta, jonka oireina on mm. se että äiti sairastuttaa lapsensa että saisi huomiota.. Jotenkin tuo kun kirjoitit että hän tekee sitä esitelläkseen taitojaan, pisti silmään. Eikä muutenkaan se, että leikkii toisen hengellä, kuulosta terveeltä.

Vierailija
36/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 17:02"]

Anteeksi ot.

Tuo anoppisi kuvailu kuulostaa yhdeltä mielisairaudelta, jonka oireina on mm. se että äiti sairastuttaa lapsensa että saisi huomiota.. Jotenkin tuo kun kirjoitit että hän tekee sitä esitelläkseen taitojaan, pisti silmään. Eikä muutenkaan se, että leikkii toisen hengellä, kuulosta terveeltä.

[/quote]

Tarkoitit viestisi varmaankin nrolle 35? Siinä ei muten ole järkeä :)

Vierailija
37/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 12:54"]

Tuo on yleistä, valitettavasti.

Ei haluta uskoa allergioihin ja kuvitellaan, että kun ei tiedä mitä syö, ei saa allergista reaktiota.

[/quote]

Juuri näin ajattelee tuntemani pph ja syöttää allergiselle hoitolapselleen kaikkea kiellettyjen listalta. Ei kuulemma saa mitään oireita. Lapsi-paralla voi olla mielenkiintoiset illat :(

Vierailija
38/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 17:06"]

Anteeksi ot.

[/quote]

[/quote]

Lue viesti #27. Siihen itsekin kommentoin juttuni lopussa. :)

-35

Vierailija
39/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

alergioiden määrät ovat lisääntyneet tasaisesti jo melkein sadan vuden ajan, eikä ilmiötä osata kunnolla selittää. Liika hygienia joka tapauksessa vaikuttaa asiaan jollain tavoin. Yksi maailman suurin allergiaraja on muuten Itä-Suomen ja Venäjän välinen. Suomessa allergiaa on isolla kertoimella enemmän - eikä selittäväksi syyksi ole keksitty muuta kuin hygieniatason erot.

Vierailija
40/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 17:49"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 17:06"]

Anteeksi ot.

[/quote]

[/quote]

Lue viesti #27. Siihen itsekin kommentoin juttuni lopussa. :)

-35

[/quote]

Luin jo. Siinähän puhuu miniä omasta itsestään. Sinä mielestäni puhut niemestäsi = anoppisi pojasta. Mutta ei minulle isommasti väliä, kamalia tapauksiahan nuo on molemmat.