Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrittääkö joku sukulainen/ystävä syöttää salaa teille allergisoivaa ruokaa?

Vierailija
08.05.2013 |

Mietin että onko tämä yleistäkin ihmisten joukossa.

Anoppi yrittää aina salaa tarjota meille ruokaa tai leivonnaista missä on munaa. Vaikka tietää että olemme sille allergisia, minä ja lapsi.

Sanoo aina tehneensä meitä varten munatonta ruokaa, mutta sitten kun kysellään tarkemmin niin munaahan siinä on.

Tosi ilkeää kun ei uskalla mitään siellä syödä, ja sitten anoppi loukkaantuu.

Kyse kun ei ole mistään lievästä allergiasta. Kyllä meillä montaa muuta ruoka-ainetta siedätetään, mutta muna vaan on ehdottomasti kielletty.

Mistähän johtuu tuollaisten ihmisten käytös? Saavatko he jotakin ihme mielihyvää jos läheisiä pitää viedä sairaalaan.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 17:02"]

Anteeksi ot.

27: Onko miehesi ollut lapsena PALJON kipeänä? 

Tuo anoppisi kuvailu kuulostaa yhdeltä mielisairaudelta, jonka oireina on mm. se että äiti sairastuttaa lapsensa että saisi huomiota.. Jotenkin tuo kun kirjoitit että hän tekee sitä esitelläkseen taitojaan, pisti silmään. Eikä muutenkaan se, että leikkii toisen hengellä, kuulosta terveeltä.

[/quote]

Sekoilinkin jo näiden viestien kanssa! Mutta joo :)

Ei kuulemma, anoppini ei vain usko allergioihin. Yhdellä miehen sisaruksella on siitepölyallergiaa mutta anoppi ei ole koskaan tätä(kään) uskonut, on vain kuulemma jatkuva flunssa.. Paasaakin noista aina joskus miten ihmiset keksivät kaiken näköistä "vaivaa" ja allergiat ovat "ihmisten päässä".

-35, joka sekoilee mikä viesti on kellekin. :)

Vierailija
42/64 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 12:42"]

Mietin että onko tämä yleistäkin ihmisten joukossa.

Anoppi yrittää aina salaa tarjota meille ruokaa tai leivonnaista missä on munaa. Vaikka tietää että olemme sille allergisia, minä ja lapsi.

Sanoo aina tehneensä meitä varten munatonta ruokaa, mutta sitten kun kysellään tarkemmin niin munaahan siinä on.

Tosi ilkeää kun ei uskalla mitään siellä syödä, ja sitten anoppi loukkaantuu.

Kyse kun ei ole mistään lievästä allergiasta. Kyllä meillä montaa muuta ruoka-ainetta siedätetään, mutta muna vaan on ehdottomasti kielletty.

Mistähän johtuu tuollaisten ihmisten käytös? Saavatko he jotakin ihme mielihyvää jos läheisiä pitää viedä sairaalaan.

[/quote]

Hyvä ja niin kauhea ketju.

Anoppisi harrastaa henkistä väkivaltaa. Olet kertonut hänellä lapsesi allergiasta joten on hänen vastuullaan toimia sen jälkeen oikein. Anoppisi ei kuitenkaan toimi niin vaan yrittää syöttää munaa silti. Näin hän pakottaa sinut ottamaan vastuun joka oikeastaan kuuluisi anopillesi. Sinä joudut kyttämään, kyselemään, vahtimaan ja arvailemaan. Se kuluttaa sinun aikaasi ja energiaasi. Itse väkivaltainen osapuoli ei joudu tekemään mitään.

Voit siirtää vastuun takaisin sille kenelle se kuuluu joko niin, että lakkaat vahtimasta mistä voi olla ikävät seuraukset ja mitä et varmaan halua tehdä tai sitten voit päättää ettet enää käy anopin luona. Jos päätät ettet enää käy, niin tarina yleensä jatkuu niin, että anoppisi itkee sukulaisille, että voi voi kun se miniä ei enää käy, kylmä ihminen joka ei vanhuksista välitä. Ja taas on sinun vastuullasi soitella sukulaiset läpi ja kertoa mitä todella tapahtui. Jos anoppisi ottaisi sen vastuun joka hänen pitäisi ottaa, hän kertoisi kaikille, että miniä ei enää käy koska minä olen vastuuton kusipää enkä välitä lapsenlapseni terveydestä.

Näin tämä yleensä menee. Väkivaltaisten ihmisten valta perustuu siihen, että muut heidän ympärillään joutuvat olemaan varuillaan, pitämään silmänsä auki, kävelemään munankuorilla ja heittämään voltteja jotta mitään pahaa ei tapahtuisi. Itse he seilaavat huolettomina eteenpäin ilman omantunnon kolkutusta. Se valta perustuu siihen, että ihmiset suostuvat varjelemaan kusipäitä tekojensa seurauksilta. Hyvät ihmiset palavat loppuun ja kusipäät porskuttaa koska te annatte niin tapahtua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kyse ei ole allergiasta, vaan orastavasta alkoholismista, jonka ratkaisin 5 vuotta sitten ryhtymällä absolutistiksi. Paras päätös, ikinä. Ilmoitin asiasta sitä mukaa kun kavereitani niissä merkeissä tapasin. Sanoin, että olen lopettanut alkoholin juomisen terveyssyistä ja että minulla on omia, minulle sopivia juomia mukanani. En ole tehnyt asiasta mitään numeroa muuta kuin ilmoittanut asian.

Tämä on johtanut kahteen pitkäaikaiseen ystävyyden katkeamiseen sen takia, että minulle on yritetty salajuottaa viinaa. En olisi IKINÄ uskonut, että näin voi käydä, mutta näin se vain meni. Kyllä minä huomaan, jos juomassa on prosentteja, haloo! Kun sitten olen asiasta nostanut metelin, kommentit olivat tasoa "no ei tuo kauan olisi kestänyt" (mitä nyt aika tarkalleen 5 vuotta toistaiseksi) tai "sä olet niin hauskaa seuraa kännissä" (räkä poskella katuojassa muisti menneenä, ihan vitun hauskaa!).

Totesin sitten näiden tilanteiden kanssa, että tämä oli tässä ja että hyvää jatkoa. Itse onneksi tajusin aika pian, että ongelmaiset haluaisivat minun olevan edelleen osa samaa jengiä. Yksi puolituttu ratkesi parin vuoden raittiuden jälkeen, kun talkoissa vetäisi hirveään janoon alkoholittomana tarjotun oluen kerralla kurkusta alas. No ei ollut alkoholitonta, hihihih, ei. Ihan vitun hauska källi. Oma raittiuteni ei ole noin hauras ollut pitkään, mutta hänellä tuo oli juuri se, mitä retkahtamiseen tarvittiin. Aika syvällä piti sitten taas käydä, että saatiin bitit päässä suoraksi.

Tuo isä, joka käy lisäämässä kiellettyjä ainesosia raskaana olevan tyttärensä ruokaan on sairas, sairas ja sairas.

Vierailija
44/64 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin vielä tänne kauhistelemaan. Miten tuollaisia ihmisiä voi olla noin paljon??! Itsellä ei onneksi allergioita ole mutta kaikki sympatiani on teidän allergikkojen puolella!

Itse olen törmännyt ruokien piilotteluun nyt kun noudatan raskausaikana THL:n suosituksia raskaana olevien ruokavaliosta. Kyse on siis ruoka-aineista ja tietyistä bakteereista, jotka tutkitusti aiheuttavat sikiölle sairauksia ja saattavat jopa johtaa keskenmenoon.

Isäni vastustaa jostain syystä tuota listaa henkeen ja vereen. Joka kerta kun olen vanhemmillani vierailulla, on ruokiin piilotettu noita kiellettyjä ruoka-aineita. Kun sitten otan mukaan omat ruokani tai kokkaan niitä heillä itse (asun parin sadan kilometrin päässä joten yökylään on heille jäätävä ja jotain syötävä), hän käy sörkkimässä ruokiani kun silmäni välttää ja lisäilemässä sinne noita kiellettyjä aineita.

Kun kysyn miksi, sanoo ettei vain ymmärrä syömistäni. Niin, eihän ne ruuat minua vahingoita kuin sitä syntymätöntä vauvaa. Ennenkään ei syömisiä varottu mutta kylläpä niitä keskenmenojakin sitten sattui vähän tiheämpään.

Vierailija
45/64 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole allergiaa, mutta yksi sukulainen on tosi vahvasti munalle allerginen. Kerran maistoi munatonta kakkua lusikallisen ja loput jätti syömättä. Isäntäperhe meni ihan punaiseksi....en muista tarkkaan oikein mitä tapahtui, muistaakseni meni vessaan ainakin heti. 

Ennen syötiin mitä oli tarjolla ja kyllä vaivoista kärsittiin. Anoppi on kertonut, kuinka syötti vaan tytölle kalaa kun tyttö oireili ja kalan piti olla terveellistä...nyt jälkeenpäin katuu kovasti, kun kala-allergia on erittäin voimakas, niin vahva että hajusta on joutunut sairaalaan kun ei pysty hengittämään. Kaipa sitä ennen kuoltiin näihin hengitysteiden tukkeutumiseen tajuamatta mikä oli. Toisaalta, ennen ei noita allergisoivia ruoka-aineita, kuten hedelmiä ja tomaattia, ollut edes tarjolla. Kalaa ja munaa kyllä oli. 

Vierailija
46/64 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 18:55"]

Isäni vastustaa jostain syystä tuota listaa henkeen ja vereen. Joka kerta kun olen vanhemmillani vierailulla, on ruokiin piilotettu noita kiellettyjä ruoka-aineita. Kun sitten otan mukaan omat ruokani tai kokkaan niitä heillä itse (asun parin sadan kilometrin päässä joten yökylään on heille jäätävä ja jotain syötävä), hän käy sörkkimässä ruokiani kun silmäni välttää ja lisäilemässä sinne noita kiellettyjä aineita.

Kun kysyn miksi, sanoo ettei vain ymmärrä syömistäni. Niin, eihän ne ruuat minua vahingoita kuin sitä syntymätöntä vauvaa. Ennenkään ei syömisiä varottu mutta kylläpä niitä keskenmenojakin sitten sattui vähän tiheämpään.

[/quote]

Mitä kiellettyjä "aineita" sinulla sitten raskauden aikana on? Kiinnostaa, sillä olen elintarvikemikrobiologi ja hyvin perehtynyt riskielintarvikkeisiin raskauden aikana, enkä ymmärrä miten ruokiin voi kauheasti piilottaa vakuumipakattua kylmäsavukalaa tai pastöroimattomia maalaisjuustoja, paitsi nyt tietysti raasteena. Ripotteleeko isäsi ruokaan multaa? Alkoholia?

Vierailija
48/64 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 16:40"]

Itse en ole millekään allerginen, mutta Marko söi kerran rippijuhlissa vahingossa pikkuleivän, joka ei ollutkaan gluteenittomiin jauhoihin tehty. Markolla on keliakia.

[/quote]

Marko parka :)

Keliakian kanssa ei ikinä saa leikkiä.  Tarpeeksi vahinkoja niin suolistosyöpä on tosiasia. En soisi sitä kenellekkään.

Suolinukan tuhoutuminen on muutamastakin murusesta kiinni, pienikin määrä laukaisee tulehduksen. Vai söisitkö itse rikkihappoa jos sitä on vain pikkuleivän verran?

Vierailija
49/64 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 08:20"]

[/quote]

Mitä kiellettyjä "aineita" sinulla sitten raskauden aikana on? Kiinnostaa, sillä olen elintarvikemikrobiologi ja hyvin perehtynyt riskielintarvikkeisiin raskauden aikana, enkä ymmärrä miten ruokiin voi kauheasti piilottaa vakuumipakattua kylmäsavukalaa tai pastöroimattomia maalaisjuustoja, paitsi nyt tietysti raasteena. Ripotteleeko isäsi ruokaan multaa? Alkoholia?

[/quote]

Mä pohdin aivan samaa. Mitä ihmettä se voi olla; pellavansiemeniä..? Itsekin olen raskaana ja ei se kovin vaikeaa ole vältellä niitä muutamia ruoka-aineita. Varsinkin kun joitain niistä (ulkomaiset marjat) en syö muutenkaan.

Pellavansimenet on ainoa mitä ruokaan voisi piilottaa...

Vierailija
50/64 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 08:42"]

[/quote]

[/quote]

Mä pohdin aivan samaa. Mitä ihmettä se voi olla; pellavansiemeniä..? Itsekin olen raskaana ja ei se kovin vaikeaa ole vältellä niitä muutamia ruoka-aineita. Varsinkin kun joitain niistä (ulkomaiset marjat) en syö muutenkaan.

[/quote]

NO LUE SE LISTA TUOSTA VIESTIN 48 LINKISTÄ. KYLLÄ SE ON AIKA PITKÄ...

Vierailija
51/64 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Alkoholia voi myös lisätä salaa makeisiin juomiin... Ehkä isäukko ottaa savukalaviipaleen ja hieroo sitä tarmokkaasti tyttärensä mukanaan tuomiin eväsvoileipiin. Tai kuumentamattomia briejuustokökköjä on piilotettuna naisen lounaskinkkukiusausrasiallisen keskelle.

Vierailija
52/64 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 08:46"]

[/quote]

Kyllä me se lista hyvin tiedetään kaikki mutta miten se piilottaminen käytännössä tapahtuu, sitä ei ymmärretä. Valaise siis kertomustasi esimerkein, että miten isäsi on yrittänyt ujuttaa ruokaasi näitä ei-suositeltuja elintarvikkeita?

Vierailija
53/64 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaarallistakin leikkiä jonkun allergialla, jotkut allergiat kun voi johtaa ihan hengenvaaralliseen allergiseenreaktioon. Ihme porukkaa.

Vierailija
54/64 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No olen toki lukenut kun itsekin raskaana olen, mutta mietin sitä piilottamista. Koittaako hän juottaa viinaa? Toisaalta henkilö kirjoittaa syömisistä (eikä juomisista), mikä mielestäni viittaa ruokaan. Maksa on tietysti yksi, mutta siinä aika vahva maku eli miten sen voisi piilottaa. Kerro nyt herrabjestas esimerkki, että MITEN PIILOTTAA??

Vierailija
55/64 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Alkoholia lorautellaan kypsennettyjen ruokien päälle, juustoraastetta nostellaan salaatteihin ja kypsennettyihin ruokiin ja multaista lehtisalaattia sekoitetaan itse tekemäni ja jo kerran pesemäni sekaan. Ja tässä oli siis vain ne kerrat kun omat evääni on pilattu, heidän tekemissään ruuissa sitten on ollut vakuutteluista huolimatta maksaa, kypsentämättömiä juustoja jne.

Enkä nyt ole niin urpo ettenkö olisi noita huomannut ennen maistamista, ainoastaan multasalaattia ehdin suuhuni laittaa. Ja kyse ei ole mistään maustamis- tai auttamishalusta hänen puoleltaan vaan näistä asioista on keskusteltu moneen kertaan.

Vaikka hänen sabotointiyrityksensä eivät siis ole onnistuneet kuin tuon yhden kerran, eivät ne minusta ole sen vähempää outoja tai pelottavia. Kun lopputilanne on ollut se, että ruuat on jääneet minulta syömättä, isä on tullut lällättelemään eteeni että "ole sitten syömättä".

-Se raskaana oleva isän tyttö

Vierailija
56/64 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kala-allergia, pystyn kuitenkin maistamaan kalaa. Voin esimerkiksi syödä vähän savulohta (se olisi suurta herkkuani), mutta tiedän rajani minkä verran allergeeniä saa tulla kroppaani. Palakin liikaa on sairaalakeikka. Harmittaa, kun olen joutunut luopumaan näistä herkkupaloistani, etä ihmiset uskovat allergiani (pari kertaa ujutettu piiloon kalaa (olin silloin juuri maistanut savulohta) ja sairaalakeikkahan siitä tuli ambulanssilla).

Kysyn/tarkistan ja vielä varmistan aina onko ruuassa allergeenejä, välillä valehdellaan.

Vierailija
57/64 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 09:05"]

[/quote]

[/quote]

Alkoholia lorautellaan kypsennettyjen ruokien päälle, juustoraastetta nostellaan salaatteihin ja kypsennettyihin ruokiin ja multaista lehtisalaattia sekoitetaan itse tekemäni ja jo kerran pesemäni sekaan. Ja tässä oli siis vain ne kerrat kun omat evääni on pilattu, heidän tekemissään ruuissa sitten on ollut vakuutteluista huolimatta maksaa, kypsentämättömiä juustoja jne.

Enkä nyt ole niin urpo ettenkö olisi noita huomannut ennen maistamista, ainoastaan multasalaattia ehdin suuhuni laittaa. Ja kyse ei ole mistään maustamis- tai auttamishalusta hänen puoleltaan vaan näistä asioista on keskusteltu moneen kertaan.

Vaikka hänen sabotointiyrityksensä eivät siis ole onnistuneet kuin tuon yhden kerran, eivät ne minusta ole sen vähempää outoja tai pelottavia. Kun lopputilanne on ollut se, että ruuat on jääneet minulta syömättä, isä on tullut lällättelemään eteeni että "ole sitten syömättä".

-Se raskaana oleva isän tyttö

[/quote]

Jessus, ihan pähkähullu. Älä missään nimessä jätä sitten lastasi hänelle hoitoon KOSKAAN! Myrkyttää pian lapsenkin.

Vierailija
58/64 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]PITKÄ ON, MUTTA HELPOSTI PIILOTETTAVIA NE AINEET EI OLE

Vierailija
59/64 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ohi. Anoppini ylikäyttää Anais Anaista. Kun käy meillä niin tarvii viikko tuulettaa. Onneksi nyt on kesä ja ohjaan huomaamatta ulos. Kun on niin kiva olla pihakeinussa:).

Hänen omat lapsensa ja siskonsa ovat asiasta jo vuosiKYMMENIÄ huomauttaneet, mutta mamma pitää pintansa. Tuoksuu hänestä vaan niin hyvältä...

Vierailija
60/64 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ihmetyttää, että miksi edes käytte tälläisten sukulaisten luona?

Itselläni kun todettiin keliakia, niin mielessä kävi pelko että entäpä jos joku yrittäisikin piilosiedättää ja syöttää gluteenia (moni kun luulee edelleen keliakiaa allergiaksi, jota se todellakaan ei ole ja siitä ei koskaan parannuta), mutta ajattelin että tuskinpa kukaan sellaista tekisi. Mutta tämä ketju, ei helevetti.

Etenkin te, joilla lapsen sairautta testaillaan mummolassa jne. Vastuu on kyllä teillä. Itse en ikinä ottaisi riskiä, jos sairautta ei oteta tosissaan niin sitten ei päästetä lapsen lähelle. Joku kerta vielä tulee se viimeinen kerta, kun onnistuneesti piilosyötetään kiellettyä ainetta ja lapsi kuolee allergiareaktioon.

Ketjun törkeimmissä tapauksissa suosittelisin ottamaan yhteyttä poliisiin. Tapon yrityksen puolelle voisi jo mennä vakaviksi tiedetyissä allergiatapauksissa.