Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon ruokakaupassa vaikuttaa pieni hintaero ja kuinka paljon tuotteen alkuperä tai laatu?

Vierailija
09.07.2020 |

Asia tuli mieleen, kun katselin juuri lähikaupassa mozzarellaa. Halvempi Puolassa valmistettu Xtra-tuote maksoi vain 20 senttiä vähemmän (1,19 €) kuin italialainen merkkituote (1,39 €), mutta Xtran osalta hylly oli puolillaan ja italialaisen hylly oli täynnä ja päiväykset lähellä.

Miten itse toimit? Kiinnostaako valmistusmaa tai mietitkö laatua? Vai ostatko aina sen halvimman?

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksi havaittu voittaa kilpailun. Ihmiset ostaa sitä mihin ne on tottuneet.

Xtra on myös tuttu merkki monelle. Varsinkin, jos vieraampi tuote, ostetaan helposti siltä tutulta "suomalaiseen suuhun sopivalta" merkiltä.

Tää ”suomalaiseen makuun” on jotain ihan kauheeta ja henkii menneitä vuosikymmeniä. Yleensä tuollaiset tuotteet on niitä laimennettuja ja mauttomia ”koska suomalainen ei ole tottunut voimakkaisiin makuihin”.

Nykyään suomalaiset on kuitenkin matkustelleet paljon ja kaipaavat autenttisia makuja, joihin ovat tutustuneet matkoillaan. Ei mitää vesitettyjä ”suomalaiseen makuun” tehtyjä.

Teollisuus tekee sitä mitä ihmiset ostaa. Kun teollisuus tuo markkinoille jotain, mikä ei myy, niin ei sitä vain pilaantumaan tuoda. Viimeisimpänä tulee mieleen yksi premium-tuote HK:lta. Aivan huippu, käytimme sitä erääseen ranskalaiseen ruokaan. Monta kertaa. Ei ole enää näkynyt kaupan hyllyllä. Iso sääli. Oli todella hyvää.

Vierailija
22/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina silloin tällöin täytyy maistaa kaikki läpi tuoteryhmistä. 

Joskus joidenkin tuotteiden laatu heikkenee/paranee. Parhaiten laatuerot selviää kun ostaa ne kaikki versiot joku päivä ja maistaa niitä samaan aikaan. 

Zinc

Vähän kuin joku kuluttajatesti, mutta pienimuotoisesti ..

Laatu heikkenee/paranee??? Niinku millä lailla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei hinta merkitse mitään, olen hyvätuloinen. Ostan mitä mieli tekee ja mikä parhaalta maistuu tai näyttää.

Eikä nuo minimaaliset hintaerot pitäisi tuntua juuri kenenkään kukkarossa, vaikkei hyvätuloinen olisikaan.

Minä olen minimieläkkeellä, ja kylläpä se muutaman kymmenen sentin hintaero tuntuu. Kun käyn kuukauden välein kaupassa ja ostan useita kymmeniä tuotteita, jos vaikka 40 tuotetta ja kaikissa hinnassa eroa seuraavaan 30 snt, niin sillähän saa vaikka mitä. Vaikkapa lihaa, jota yleensä en raski ostaa.

Sama koskee sen kaupan valintaa, eipä tule k-superissa käytyä.

Vierailija
24/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xtra on s-ryhmän pirkka, tulee samoista tehtaista kuin halvimmat ”merkkituotteet”. Niissä on muuten ihan hyviä tuotteita esim. ketsuppi, lihapullat, salaattijuusto, monet säilykkeet. Aika monessa lukee vielä pienellä coop, joka on ruotsalainen ketju. Yhetisostoilla on saatu hinta alas.

Vierailija
25/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina silloin tällöin täytyy maistaa kaikki läpi tuoteryhmistä. 

Joskus joidenkin tuotteiden laatu heikkenee/paranee. Parhaiten laatuerot selviää kun ostaa ne kaikki versiot joku päivä ja maistaa niitä samaan aikaan. 

Zinc

Vähän kuin joku kuluttajatesti, mutta pienimuotoisesti ..

Laatu heikkenee/paranee??? Niinku millä lailla?

Useinhan ajan myötä moni tuote muuttuu. Valmistaja esim. vaihtaa raaka-aineen toimittajaa, reseptiä, valmistusprosessia tms. Ei kaikki säily ikuisesti samana.

-Eri

Vierailija
26/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaisen tuottajan tukeminen ei onnistu kuin tilalta suoraan ostaessa. Keskusliikkeet ovat halpuuttaneet ostohinnat niin alas, että maatalous on kokonaan tukien varassa. On siis yhdentekevää eettiseltä kannalta ostaako kotimaista vai ulkomaista. Eikä se kotimainen sen puhtaampaa ole.

Vierailija
27/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Xtra on s-ryhmän pirkka, tulee samoista tehtaista kuin halvimmat ”merkkituotteet”. Niissä on muuten ihan hyviä tuotteita esim. ketsuppi, lihapullat, salaattijuusto, monet säilykkeet. Aika monessa lukee vielä pienellä coop, joka on ruotsalainen ketju. Yhetisostoilla on saatu hinta alas.

Mun mielestä Rainbow vastaa Pirkkaa. Xtra on se vielä alempi hylly, nehän maksaa usein vielä puolet Rainbow-tuotteista.

Vierailija
28/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole "pirkka", ehkä rainbow on ennemminkin, x-tra sitten k-menu.

Vierailija
29/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotimaisen tuottajan tukeminen ei onnistu kuin tilalta suoraan ostaessa. Keskusliikkeet ovat halpuuttaneet ostohinnat niin alas, että maatalous on kokonaan tukien varassa. On siis yhdentekevää eettiseltä kannalta ostaako kotimaista vai ulkomaista. Eikä se kotimainen sen puhtaampaa ole.

Riippuu toki ihan tuoteryhmästä, mutta Suomessa käytetään esim. lihateollisuudessa huomattavasti vähemmän antibiootteja ja tuotanto on tarkemmin valvottua kuin useimmissa maissa. Liha on usein varmasti puhtaampaa kuin tehotuotannon maissa. Ostin joskus Herkun tiskistä kylmäsavustettua brasilialaista hevosleikkelettä, kunnes luin niistä tutkimuksia. En osta enää ikinä.

Suomalaiset kasviksetkin maistuu usein ihan erilaiselta kuin vaikka hollantilaiset tehotuotetut.

Vierailija
30/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolalaisella mozzarellalla on pienempi hiilijalanjälki kuin italialaisella mozzarellalla. Valitsen Puolan.

Vierailija
31/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes asioi S-ryhmän kaupoissa. Bulkkia tavaraa metritolkulla.

Vierailija
32/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei hinta merkitse mitään, olen hyvätuloinen. Ostan mitä mieli tekee ja mikä parhaalta maistuu tai näyttää.

Eikä nuo minimaaliset hintaerot pitäisi tuntua juuri kenenkään kukkarossa, vaikkei hyvätuloinen olisikaan.

Minä olen minimieläkkeellä, ja kylläpä se muutaman kymmenen sentin hintaero tuntuu. Kun käyn kuukauden välein kaupassa ja ostan useita kymmeniä tuotteita, jos vaikka 40 tuotetta ja kaikissa hinnassa eroa seuraavaan 30 snt, niin sillähän saa vaikka mitä. Vaikkapa lihaa, jota yleensä en raski ostaa.

Siksi laitoinkin tuohon sanan ”juuri”, koska tiedostan, että on vähävaraisia, joilla se tuntuu. Palkkatyössä olevalle ei pitäisi tuntua.

Vierailija
33/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolalaisella mozzarellalla on pienempi hiilijalanjälki kuin italialaisella mozzarellalla. Valitsen Puolan.

Jos useammin olisi tarkoitus käyttää, niin itse maistaisin molempia ja ostaisin jatkossa sitä kumpi maistui paremmalta. Tuo eettisyyden eroa näiden välillä on mielestäni minimaalinen.

Vierailija
34/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinperäisten tuotteiden kohdalla pyrin välttämään ulkomaalaista koska eläimet pumpataan täyteen hormoneita/antibiootteja jne. Juusto on tällä hetkellä poikkeus, on niin kallista ja kuluu niin paljon että tällä hetkellä ostan saksalaista Xtra Emmentalia. Rahatilanne suurin syy.

Vierailija
35/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi laitoinkin tuohon sanan ”juuri”, koska tiedostan, että on vähävaraisia, joilla se tuntuu. Palkkatyössä olevalle ei pitäisi tuntua.

Aika typerä kommentti. Itse olen palkkatyössä ja silti saan kaikenmaailman tuet päälle, koska palkka ei riitä. Todellakin katson ja ostan halvemman tuotteen.

Vierailija
36/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika typerä kommentti. Itse olen palkkatyössä ja silti saan kaikenmaailman tuet päälle, koska palkka ei riitä. Todellakin katson ja ostan halvemman tuotteen.

Jos oman talouden hallinta on mitenkään järkevästi hoidettu, niin mun on ihan rehellisesti vaikea ymmärtää, että satunnaisesti ostetun mozzarellan 20 sentin hintaerolla on mitään merkitystä, jos on töissä mistä saa edes laissa säädettyä minimipalkkaa.

Tietysti on eri asia, jos raha-asiat on ihan sotkussa.

Vierailija
37/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos useammin olisi tarkoitus käyttää, niin itse maistaisin molempia ja ostaisin jatkossa sitä kumpi maistui paremmalta. Tuo eettisyyden eroa näiden välillä on mielestäni minimaalinen.

Onhan se nyt aivan eri asia rahdataanko mozzarella Puolasta vai Italiasta. Lisäksi Italian mozzarellan rahat menevät todennäköisesti mafialle.

Vierailija
38/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinperäisten tuotteiden kohdalla pyrin välttämään ulkomaalaista koska eläimet pumpataan täyteen hormoneita/antibiootteja jne. Juusto on tällä hetkellä poikkeus, on niin kallista ja kuluu niin paljon että tällä hetkellä ostan saksalaista Xtra Emmentalia. Rahatilanne suurin syy.

Ok, ymmärrän. Toisaalta, onko se edes emmentalia? Katsoin joskus mitä Xtra-juustoraaste on. Siinä oli pelkkiä täyteaineita. Juustoa ei ollut kuin nimeksi.

Vierailija
39/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italialaiset on pahimpia ruokaväärentäjiä. Luotan enemmän puolalaiseen.

Puolassa vaan edelleen nykyäänkin maaseutu ja maatalous on tosi askeettista ja köyhää. En ihan vakuutu Puolan maataloustuotteiden laadusta.

Vierailija
40/115 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toimeentulotuella, ja ainoa ruokavalinta mitä annan itselleni tehdä, on valita vapaat kananmunat ja rahapäivänä luomut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi